beantwoord

Hoge kosten door SMS dienst

• 27 september 2017
  • 12 reacties
  • 1609 keer bekeken

Ik heb een abonnement bij Telfort lopen dat voor de telefoon van mijn zoon van net 15 is. Gaat om telnr eindigend op 648

Bij toeval keek ik op zijn mijn telfort omgeving en toen viel mijn blik op de facturen! Bleek dat er vanaf de factuur van maart 2017 ineens hele hoge kosten van een of andere sms dienst op staan. En dat is tot nu toe doorgegaan. steeds verschillende bedragen met een totaal van 174 euro!!!!

Ik schrok natuurlijk en heb meteen mijn zoon ter verantwoording geroepen. Hij wist helemaal niets van een abonnement dat hij aangegaan zou zijn.

Ik ben wat verder gaan zoeken en het gaat om afzender 3669 en dan vind je van alles!...

Ik heb direct payinfo geraadpleegd en daar werd op het nummer van mijn zoon geen abonnement of kosten zichtbaar! Toen ben ik de smsdienst op naam gaan opzoeken en heb een beëindigingsverzoek gedaan en prompt kwam er een sms binnen op de tel van mijn zoon dat de dienst was stopgezet en dat alle data was gewist.

Ik hoop dan maar dat dit nu werkelijk stopt, maar belangrijker zijn de kosten die ik heb moeten betalen voor iets dat ongewenst is binnengekomen. Ik vind dit onacceptabel, mijn zoon zweert dat hij geen abonnement heeft aangegaan.

Ik verzoek u een onderzoek te starten naar dit criminele gedrag van deze smsdienst en ik verzoek ook om terugbetaling van de kosten.

Wilt u aub contact met mij opnemen om dit te bespreken? graag per mail op het door mij geregistreerde emailadres: ma...@...b.nl

Alvast bedankt!
E.A. de Beijer
icon

Beste antwoord door Wieger DB 3 oktober 2017, 12:58

Hoi ejdb, ik zie dat een collega vanochtend nog contact met je heeft gehad over de kosten. Hopelijk is het contact naar tevredenheid verlopen. Gelukkig had je al via www.payinfo.nl jezelf afgemeld voor deze dienst. Ook is er nu een blokkade geactiveerd voor de abonnementsdiensten. Zo zullen de kosten in de toekomst voorkomen worden. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, kan je mij dat dan laten weten?
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Dit is natuurlijk heel vervelend en dit moet snel stoppen.
Hopelijk kan Telfort zien of u op dit moment nog wel of niet lid bent van een betaalde (vervelende) dienst.
Telfort leest mee en zal spoedig reageren op dit topic.

Ik wil nog wel even mijn mening geven over de kosten.
Dit probleem is sinds maart 2017 en het is nu bijna oktober 2017.
U ziet op de bank wat er wordt afgeschreven, bij dit soort bedragen hadden er gelijk alarmbellen moeten gaan rinkelen. U had dit veel eerder kunnen melden en zo waren er een hele hoop kosten voorkomen.

Neemt natuurlijk niet weg dat dit enorm vervelend is en dat ik hoop dat er een passende oplossing komt voor alle partijen.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb een abonnement bij Telfort lopen dat voor de telefoon van mijn zoon van net 15 is. Gaat om telnr eindigend op 648

Bij toeval keek ik op zijn mijn telfort omgeving en toen viel mijn blik op de facturen!

Als je als ouder een abonnement afsluit voor je 15-jarige zoon, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik. Ook ben je verantwoordelijk voor sms-diensten die je zoon binnen zijn abonnement activeert. Een beetje raar dat je een half jaar lang de facturen betaalt zonder naar de specificatie te kijken.

Je zoon moet toestemming hebben van zijn ouders om een overeenkomst met een betaalde sms-dienst aan te gaan. Je zou nog contact op kunnen nemen met de leverancier van de sms-dienst en aangeven dat je geen toestemming hebt gegeven. Overigens kan die leverancier terecht zich erop beroepen dat je dit abonnement gewoon een half jaar hebt laten doorlopen en niet eerder hebt geklaagd. Telfort is vermoedelijk geen partij in deze... zij zijn alleen doorgeefluik voor de dienst.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ejdb, welkom op het forum. Zulke kosten voor een sms diensten zijn inderdaad schrikken. Kan me voorstellen dat je daar meer duidelijkheid over wilt. Daar wil ik een verzoek voor naar de collega's die hierover gaan doorzetten. SMS diensten zijn in Nederland aan strenge regels verbonden. Consuwijzer geeft op deze pagina een uitgebreide uitleg over hoe een SMS dienst te werk moet gaan en heeft zelfs een gedragscode hiervoor opgesteld. Veel van deze abonnementsdiensten bieden aan dat je een spelcomputer kan winnen door vragen te beantwoorden of bieden andere spelletjes aan. Het aanmelden moet, met een akkoord gegeven worden. Ik ben bang dat je zoon dit gedaan heeft zonder goed stil te staan bij de gevolgen. Om hier zeker van te zijn laat ik mijn collega's dit voor je uitzoeken. Zij zullen hierover telefonisch contact met je zoeken, kan je mij via een bericht laten weten op welk nummer zij jou kunnen bereiken?

@knorde en Franzki, bedankt voor de reacties! 🙂
Beste Wieger,
Bedankt voor je reactie. Ik vind het erg jammer om te horen dat er direct van wordt uitgegaan dat een jongere zich hoogstwaarschijnlijk wel ergens voor heeft aangemeld.......Als dit al gebeurd is dan is dat volledig onbewust geweest...jullie weten ook precíes hoe deze sms diensten werken en hoe zij op een slinkse manier mensen iets "laten afsluiten" zonder dat ze hier ook maar enig idee van hebben. Dus wat mij betreft richten we ons nu even op het gedrag van deze "ondernemers".

@Franzki Ook hier een beetje jammer dat je als benadeelde blijkbaar ook direct veroordeeld dient te worden. Inderdaad, ik kijk niet of vluchtig naar mijn afschriften! Kleine bedragen die op deze manier worden geïnd schieten er dan inderdaad bij in. Dat neemt niet weg dat er geen frauduleuze praktijken mogen plaatsvinden. Daarom meld ik dit ook binnen een half uur nadat ik dit ontdekt heb.

Nogmaals, er is geen abonnement afgesloten daarin heeft Telfort dus ook zijn verantwoordelijkheden. Ik ga er dan ook van uit dat dit netjes wordt afgehandeld.

@Wieger - Telfort Ik zou het waarderen als dit verder niet op dit forum wordt afgehandeld. En ja, dan had ik het hier misschien niet moeten plaatsen maar ik kon niemand telefonisch bereiken en wilde dit per direct gemeld hebben.

Hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

E.A. de Beijer
Hallo Wieger,
Ik had over het verzoek om een bericht met contactgegevens heen gelezen. Deze stuur ik je per PM.

Alvast bedankt voor de hulp.
Reputatie 8
Badge +16
Inderdaad, ik kijk niet of vluchtig naar mijn afschriften!Maar het is wel je taak als consument om dat te doen. Als je eerder naar je afschriften en naar de facturen had gekeken, had je de schade in elk geval kunnen beperken. Nu ben je zelf mede-verantwoordelijk voor het ontstaan van de schade die je meent te hebben geleden.

Dat neemt niet weg dat er geen frauduleuze praktijken mogen plaatsvinden.Dat is een waarheid als een koe... maar... Je hebt het steeds over fraude maar onderbouwt dit verder niet. Je komt niet verder dan de stelling dat je zoon geen abonnement heeft afgesloten voor de betreffende dienst. Maar hoe zeker ben je van je zaak? Iemand beschuldigen van fraude zonder onderbouwing is een kwalijke zaak. Dus misschien kun je beter eerst bij de SMS-dienst navragen wanneer en hoe het abonnement is aangegaan voordat je roept dat er sprake is van fraude.
Reputatie 8
Badge +11
Laat ik er van uit gaan dat je zoon niet bewust een abonnement heeft afgesloten. Gelukkig geen ervaring mee, maar meermaals gelezen dat je er aan vast zit voor je het in de gaten hebt. Hij zal zich er niet van bewust zijn geweest.
Is er voor dat geld eigenlijk iets geleverd? Zo ja, dan had bij hem ook een belletje moeten gaan rinkelen. Als hij dingen op zijn telefoon heeft of kan die zijn vrienden niet hebben of kunnen moet er iets mis zijn, tenzij hij weet waar het door komt. Ik hou het er op dat zich nog niet helemaal bewust is van alle 'gevaren van de grote wereld'.
Of Telfort in dezen iets kan betekenen weet ik niet. Het gaat tenslotte om een overeenkomst met een andere 'ondernemer', waarin Telfort slechts doorgeefluik is.

Wel een vervelend leermoment, dat is duidelijk.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ejdb, bedankt voor je bericht. Met mijn bericht wilde ik vooral een voorbeeld schetsen van hoe een abonnement voor een SMS dienst aangevraagd kan worden. Om de aanmelding te controleren, heb ik jouw gegevens naar de collega's die dit controleren gestuurd. Zij zullen dit verder voor je gaan uitzoeken en contact met je opnemen. Op dit moment heb ik niet de informatie om te oordelen over hoe het abonnement is aangegaan en of de kosten terecht zijn gemaakt.

@GJC en Franzki bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ejdb, ik zie dat een collega vanochtend nog contact met je heeft gehad over de kosten. Hopelijk is het contact naar tevredenheid verlopen. Gelukkig had je al via www.payinfo.nl jezelf afgemeld voor deze dienst. Ook is er nu een blokkade geactiveerd voor de abonnementsdiensten. Zo zullen de kosten in de toekomst voorkomen worden. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, kan je mij dat dan laten weten?
Ja er is contact geweest. Dankje voor de hulp!
Topic kan op "Opgelost" worden gezet. Of kan/moet ik dat zelf doen?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ejdb, ik heb het topic afgesloten voor je. Daarmee geef ik aan dat het opgelost is. 🙂