Hoge internet kosten

• 6 maart 2012
  • 28 reacties
  • 7480 keer bekeken

Ik heb onlangs mijn abonnement verlengd van een abonnement met mobiel internet naar een abonnement zonder mobiel internet. Nou was ik mij er niet helemaal van bewust dat ik de wijziging al zo snel plaats zou vinden. Ik dacht dat misschien zou gebeuren als deze maand afgelopen was. De 8ste is dat bij telfort.

Nu kreeg ik vandaag een smsje van telfort dat ik veel internetverbruik had zonder bundel. Ik schrok me rot want ik dacht dat ik gewoon nog mijn 1,5 gb bundel had. Na een gesprek met de klantenservice bleek dat mijn verlenging al was ingegaan. Toen ik vroeg wat het ging kosten kon ze me dat niet vertellen omdat de factuur voor deze maand nog niet was opgemaakt.

Eenmaal thuis gekomen heb ik gekeken op mijn telfort en daar zag ik dat ik bijna 400 euro buiten mijn bundel verbruikt had. Ik snel op mijn mail gekeken en het klopte inderdaad. Mijn verlenging was ingegaan op 3 maart. Dus ik heb 3 dagen zonder bundel op internet gezeten. Maar nou komt het. Als ik op mijn factuur van de vorige maand kijk zie ik dat ik een vooruitbetaling heb gedaan voor de komende maand. En wat blijkt. Die maand loopt tot de 8ste en niet tot de 3de. Daarnaast vind ik het heel raar dat ik pas een smsje heb gekregen op het moment dat ik zo hoog over mijn bundel heen was. En ik vind het ook raar dat ik geen smsje heb gekregen dat mijn verlenging was ingegaan. Ik had ook belbewust aan staan maar ook daarvan kreeg ik geen bericht.

Als ik nu bij mijn telfort kijk staat er dat ik deze maand een gesplitst abonnement heb omdat mijn abonnement verlengd werd. Maar nu moet ik dubbel betalen terwijl ik vorige maand al voor deze maand heb betaald.

Ik hoop echt dat telfort hier wat aan kan gaan doen want dit is toch niet normaal. En niet tijdig informeren en dubbel geld afschrijven. En dat ook nog van klanten die het abonnement verlengen en dus een jaar langer klant blijven. Het lijkt me niet dat je zo met vaste klanten omgaat.

28 reacties

heeft niemand hier iets op te zeggen? Zelfs webcare niet?
Badge +7
Ik begrijp dat het vervelend is dat u hoge kosten heeft gemaakt, u had dit echter zelf kunnen voorkomen. Uw factuurperiode staat los van de ingangsdatum van uw verlenging. Ook kunt u in Mijn Telfort zien wanneer uw abonnement afloopt en wanneer uw verlenging dus ingaat. In de bevestiging die u per brief en e-mail heeft gehad staat het volgende:
[attachment=0:sbz9khzb]bevestigingverlenging.JPG[/attachment:sbz9khzb]
In deze bevestiging staat ook dat u BelBewust opnieuw moet activeren na uw verlenging.

U betaalt de abonnementskosten altijd vooruit. De kosten die u vorige maand teveel vooruit heeft betaald, worden op de factuur na de verlenging weer gecorrigeerd. U betaalt dus niet dubbbel.

Graag laat ik voor u uitzoeken wat er gedaan kan worden aan de kosten. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla
heeft niemand hier iets op te zeggen? Zelfs webcare niet?

Afloop??
Eerlijk is eerlijk. Telfort heeft het goed opgepakt en vergoed 50% van de kosten. Dit vind ik een dikke plus!
Eerlijk is eerlijk. Telfort heeft het goed opgepakt en vergoed 50% van de kosten. Dit vind ik een dikke plus!

Dat is mooi,
Vind het ook altijd aardig wanneer dit soort forumdraadjes ook de afloop vermelden. Dan kan je als slachtoffer of potentiele klant een beetje inschatten wat een leverancier doet m.b.t. coulance.
Ik heb een sim only abonnement verlengt per 17 maart 2012 onder dezelfde voorwaarden. Dus geen internetbundel alleen telefonie en SMS en in het systeem van Telfort (iets waar je als klant niet bij kunt) stond altijd het gebruik van internet buiten WIFI uit. Op de laatste rekening stond ineens een bedrag van 280 euro vermeld gebruik internet buiten de bundel om. Dit is voor ons niet te verklaren daar ook nog eens het gebruik van internet buiten het gebruik van WIFI in het toestel niet geselecteerd staat. Telfort wil van al dit niets weten en wijdt de hoge kosten aan het gebruik van internet. Vraag 1 als iemand internet wil gebruiken op het toestel dan neem je toch zeker een bundel? Vraag 2 hoe is het mogelijk dat wanneer je op je telefoon internet buiten de bundel, dus alleen gebruik van Wifi aanzet je toch gebruik maakt van internet via de Provider (Volgens de verkoper in de winkel is dit gebruikelijk en kan dit dus). Vraag 3 waarom krijg je als je op het internet gaat geen melding dat je gebruik gaat maken van internet met hoge kosten. Vraag 4 waarom wordt het abonnement niet 1 op 1 overgenomen?. Vraag 5 waarom is er zoveel argwaan om mij te geloven. Ik heb al jaren een abonnement nog nooit iets bij hoeven te betalen en nu ineens 280 Euro. Dit doet pijn kan ik je zeggen. Betalen voor iets waar je geen schuld aan hebt. Het geven van een melding wanneer je op het inernet gaat is toch heel normaal met alle hoge kosten die dit met zich meebrengt. Er is sinds 16 april een ander regiem wanneer je geen internetbundel hebt kun je niet op internet dit is dus helder en verdient de schoonheids prijs. Ik verlang wel antwoorden en geen standaard berichtjes zoals via het klachtenformulier. Dat waren gewoon standaard antwoorden. Groeten.
Badge +2
@Ongeloof,

Welkom op het forum. Het is goed te begrijpen dat u baalt van de in rekening gebrachte kosten. Ook is het begrijpelijk dat u hierbij vragen heeft, vooral met betrekking tot toestelinstellingen en verwachte notificaties. Graag gaan wij na ontvangst van uw naw-gegevens en 06-nummer alsnog het gesprek met u aan. In een privébericht kunt u deze gegevens aan mij kenbaar maken.

Daphne
I. Er is sinds 16 april een ander regiem wanneer je geen internetbundel hebt kun je niet op internet dit is dus helder en verdient de schoonheids prijs.

Ik heb pas een smartphone na 16 april aangeschaft bij een sim-only abbonnement met alleen bellen en sms'en, en ben heb via de wifi ge-internet en ik krijg een rekening van 190 euro. Hoezo je kan niet zonder internetbundel op internet. Wel dus, en nog met torenhoge kosten. Ligt aan je smartphone wordt er gezegd, die overruled gewoon dat je via de wi-fi op internet zit, die pikt gewoon een beter netwerk uit (met dus de bijbehorende kosten)
Badge
@JetNijhuis,

Welkom op het forum! Dat u niet zonder internetbundel op het internet kunt, geldt alleen bij abonnementen die zijn aangevraagd of verlengd na 16 april. Als u geen gebruik wilt maken van mobiel internet dan adviseer ik u om dit uit te zetten via Mijn Telfort.

Laïla
Ik ben geschokt! Ik dacht dat ik de enige zou zijn met precies de zelfde vragen als ongeloof. Maar nu ik op dit forum zit, zie ik hoe bizar veel dit eigenlijk gebeurt! Wij laten het er ook zeker niet bij zitten. Ik zag ook dat iemand uit coulance 40,- kreeg over 250,- (?). Wat ontzettend gul van Telfort zeg! Ach het is nog 'beter' dan onze coulance.. Dat was 25,- over bijna 2000,-. Dit lijken haast de kosten wel dat als bonus in de zak wordt gestoken. Een coulance van 25,- hoe kan je met jezelf leven, van een kale kip te willen plukken. I just don't get it.
Beste Ongeloof,

Ik maak precies hetzelfde mee, met de twee laatste rekeningen van 378 en 245 euro. Ik word helemaal gek, omdat mijn dochter absoluut, absoluut, absoluut niet internet heeft geselecteerd (vinkjes aan in Samsung Android) en ik zelf ook altijd het wifi-icoontje in haar scherm zie staan. Ik voel me niet alleen machteloos, maar ik ben ook woedend over deze slinkse manier van Telfort om inkomsten te genereren. Ik heb ook elkaar tegensprekende antwoorden van de mensen achter het klachtenformulier gekregen en inmiddels mijn geld teruggehaald van Telfort via mijn bank. Heb jij nog tips voor mij, want ik ga alles op alles zetten om Telfort voor z'n eigen fout te laten opdraaien!
Alvast dank,
Maaike
Wat een gedoe zeg!! Ik heb gisteren ook een vraag geplaatst in dit forum van een zeer hoge factuur van zomaar 420,00. Doordat er op 1 of andere vage manier gebruik is gemaakt van mijn simkaart die ik zelfs nog in de verpakking had omdat mijn oude abonnement nog niet voorbij was.

Echt bizar dit!!!!!
Heb er overigens nog geen reactie van gehad. Ja van de klantenservice dat ik gewoon pech heb.
Ik heb afgelopen zaterdag 22 september een Iphone 4 gekocht.
Ik had tot op die datum een Telfort bellen simonly abonnement zonder internet.
Mijn huidige abbonement loopt tot 24 september 2012 en had ik nog niet verlengt.
TBV de Iphone heb ik een verkoper van de Phonehouse Epe gevraagd om mijn abonnement met 24 maanden te verlengen icm met 500 GB mobiel internet.
Om de Iphone te gebruiken had de verkoper mij ter plekke uitgelegd hoe het werkt op internet, appstore etc.
Dit deed hij door de Iphone via Wifi aan te sluiten op zijn eigen netwerk.
Tot mijn verbazing zie ik vandaag 126 euro internetkosten van telfort. 
Hoe kan dat? Ik heb nog geen afspraken of contract omtrent mobielinternet met Telfort en wordt hiervoor gefactureerd.
Zoals ik lees op de forum is dit al eerder gebeurt en vindt dit oplichting en schaadt mijn vertrouwen als 6 jaar trouwe klant bij Telfort,
waarbij ik gisteren nog voor twee jaar met extra internet heb bijgetekend. Graag Telfort, een oplossing, anders rechtzaak.
Ik heb ivm dit topic een oproep geplaatst op dit forum voor slachtoffers van deze praktijken
Hoi,

ik zit met hetzelfde probleem. Heb een sim-only abonnement met sms, maar zonder internet-bundel. Ik werk vanuit huis, gebruik dus onze wifi. Geen internet nodig. Toch kreeg ik ineens een waarschuwing voor hoge internetkosten. Die kreeg ik pas nadat er al ruim 200 EUR verbruikt was. Op zich heel goed dat er een waarschuwing kwam, maar liever wat eerder. Als je in het buitenland bent word je bij nadering van de 50 EUR gewaarschuwd. Waarom dan niet binnen Nederland. Ik heb hier meteen in december een klacht over gemaild naar Telfort, geen reactie. Gisteren opnieuw een klacht gemaild, misschien komt er nu wel een reactie. Ik heb een abonnement via UnitedConsumers. Heb hun ook op de hoogte gesteld van deze problemen. Hopelijk kunnen zij hierin nog iets betekenen.

Maar ik snap niet waarom Telfort mij, zonder waarschuwing vooraf, toch internet toestaat. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat niet wil. Nu blijkt het ongemerkt wel te kunnen, moet ik daar een belachelijk hoog bedrag voor betalen. Wees dan zo fatsoenlijk om de normale kosten van een internetbundel erbij te tellen. Of nog beter, vertel je klanten van te voren waar ze op moeten letten. Dan voorkom je heel wat ellende en teleurgestelde klanten. Want ik heb tfm gelezen. Maar toch gaat het mis. Ligt uiteraard aan het feit dat ik geen telefoonexpert ben, maar wellicht ook aan het feit dat dit voor telefoonmaatschappijen een mooie manier is om extra geld te verdienen?
ik ben slachtoffer van een hoge factuur in verband internet uiteraard zonder enige schuld.
op mijn Iphone is internet via de provider uit geschakeld en wordt dus in feite gebruikt enkel via
wifi, en toch ben ik geconfronteerd met een hoge rekening zonder enige waarschuwing, ik ben zeer teleurgesteld in
telfort.
ik begin te begrijpen dat het bij telfort de werkwijze is om via deze weg, inkomsten te regeneren in deze crisis helaas uit de rug van de normale hardwerkende burger.
heeft iemand advies hoe ik mijn verhaal kenbaar kan maken bij telfot behalve via klantenservice.
Reputatie 8
Badge +17
Je zegt dat Internet op de iPhone is uitgeschakeld door de provider, Telfort dus. Dat heb je ook gecontroleerd?  Je hebt dus nóóit een Internet verbinding gehad buiten je WiFi bereik? en in de iPhone staat datagebruik óók uit?

Vreemd, want Telfort heeft tóch geconstateerd dat er via die SIMkaart vinbinding is geweest. Als je een abonnement hebt waar datat niet automatisch geblokt is bij aanvang abonnement, dan is er namelijk vanuit Telfort wél een mogelijkheid om dataverbinding op te zetten met de consequentie dat je per MB betaald.

Telfort genereert niet expres op deze manier inkomsten, maar het is die normale hardwerkende burger die meestal door eigen toedoen geconfronteerd wordt met een factuur voor datagebruik.
Blijft het feit dat het bedrag per mb totaal van God los is...
Reputatie 3
Badge +1
@mahyou,

Ik kan me voorstellen dat je enorm baalt van een hoge factuur.
Een smartphone maakt altijd verbinding met het 'sterkste' netwerk. Dit betekent dat zodra er een sterker netwerk beschikbaar is dan jouw Wi-Fi-verbinding, deze overspringt. Vanaf dat moment worden er kosten in rekening gebracht.
Je geeft aan dat Telfort een blokkade heeft geplaatst op mobiel internet, ik kijk dit graag voor je na.
Hiervoor heb ik jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres nodig. Deze kun je in een privébericht aan mij kenbaar maken.

Denise
Reputatie 3
Badge +1
@mayhou,

Bedankt voor de aanvullende gegevens. In jouw privébericht geef je aan dat je bij het aangaan van het abonnement niet hebt gevraagd om een internetbundel en dat je op het contract (via United Consumers) de aanvullende dienst voor mobiel internet niet hebt aangevinkt.
Ik kan me voorstellen dat je hierdoor in de veronderstelling bent dat je geen gebruik kunt maken van deze dienst.
Je geeft in feite aan dat je hier geen bundel voor wilt, niet dat je een blokkade wilt. Deze kan namelijk alleen de provider voor je aanvragen. Stel: je had ook geen sms-bundel aangevraagd, dan had je alsnog wél kunnen sms'en.
Ik begrijp dat het vervelend is, wellicht dat de United Consumers hierin nog iets voor jou kan betekenen.

Denise
Dag Denise,
dank voor je reactie. Maar inmiddels heb ik ook de laatste factuur kunnen inzien en nu snap ik er helemaal niets meer van! Ik heb op 18 december de eerste waarschuwing voor hoog internetgebruik ontvangen. Toen heb ik meteen zowel mobiel internet als wifi uitgezet. En toch zie ik dat er op 19, 20 en 21 december weer superdure mB's worden afgeschreven. Er klopt echt helemaal niets van.
Ik zie dat jullie voor een bundel van 500 mB 15,- EUR rekenen. Ik moet echter voor nog geen 100 mB ruim 80,- betalen. Ik stel voor dat ik voor de afgelopen 3 maanden, waarover mij ineens heel veel mB worden berekend, de kosten voor een 500 mB bundel betaal. Dan hebben jullie je geld verdiend, en mij met coulance behandeld. Is dat OK?
J. Post

PS United Consumers kan enkel deze discussie ook met jullie aangaan en verwachten dat partijen waar zij mee samenwerken hun klanten op een fatsoenlijke manier behandelen.
Reputatie 3
Badge +1
@JPost,

Ik kan me voorstellen dat je in de veronderstelling was dat je geblokkeerd was voor mobiel internet.
Inmiddels heb ik begrepen dat er een passende oplossing is gevonden voor jouw probleem.

Denise
Hoi Denise,

nogmaals dank voor je reactie. Alleen heb ik nog helemaal niets gehoord van de klantenservice. Dus al zeker niets over een passende oplossing. Weet jij meer dan ik?

Jorinde

Reageer