Hoge factuur, Telfort klantvriendelijk??!

• 1 maart 2012
  • 18 reacties
  • 5282 keer bekeken

Op 30 december 2011 kreeg ik mijn nieuwe mobiel met een simkaart van Telfort. Op 14 februari 2012 is er ineens €1831,- van mijn rekening afgeschreven. Als gevolge hiervan stond ik €1500 in het rood. In de algemene voorwaarden is te lezen dat bij een gebrek aan saldo, Telfort de contractant op de hoogte behoort te stellen. Dit is dus niet gebeurd in mijn geval.

Doordat ik doordeweeks niet meer thuis woon, ben ik vaak niet in de gelegenheid s’avonds prive te bellen, dit i.v.m. mijn studie en tevens stage.
Daardoor heb ik mijn moeder naar Telfort laten bellen. Mijn moeder heeft 14 februari s’avonds gesproken met een medewerkster van Telfort. Dit scheen achteraf geen leuk en fijn gesprek te zijn geweest voor mijn moeder. De medewerkster kon mijn moeder geen informatie bieden, en deed erg kort aan de telefoon. Mijn moeder vroeg de medewerkster waarom Telfort geen sms had gestuurd, met de mededeling van de hoge kosten die ik had. De medewerkster vertelde dat ik maar elke dag op internet had moeten kijken, maar omdat ik in januari in mijn militaire opleiding zat en ik daardoor geen beschikking had over een pc of laptop kon ik mijn verbruik en kosten niet bekijken. Dit heeft mijn moeder ook aangeven tijdens het telefonische gesprek.

De medewerkster heeft toen niets gezegd over een verstuurde waarschuwing per sms. Over een verstuurde waarschuwing per sms hoorde ik pas op vrijdag 17-02 toen ik voor de tweede keer naar Telfort belde. Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen dat Telfort wel op 17-01 een sms verstuurd had met een waarschuwing, dat ik hoge kosten had. Waarom is dat niet eerder gedaan?! Op de specificatie is namelijk te zien dat ik toen al op 1300,- euro zat! Ik vind dit toch wel heel raar.

Dit ook omdat er vorig jaar een nieuwe regeling is gekomen dat een verbuiker die een bedrag van €59,- overschrijdt een melding krijgt van hun telecom aanbieder. Dat is dus niet pas bij €1300,- wat bij mij het geval is.
Bovendien heeft Telfort bij monde van KPN al in 2011 bij de Consumentenbond aangegeven, dat Telfort in 2012 een sms stuurt naar klanten, die data verbruiken zonder abonnement. Dit is ook bij mij niet gebeurd, terwijl Telfort op haar site toch sprake maakt van deze dienst als “Belbewust”.

Ik vind dat Telfort mij eerder op de hoogte had moeten stellen. Er is vanaf het begin (01-01-2012) mij niet vermeld dat het gebruik van internet op mijn nieuwe mobiel met mijn nieuwe simkaart zulke hoge kosten met zich mee zou brengen.

Ik zou graag gedurende deze klachten behandeling uitstelling van betaling willen en niet aangemeld willen worden bij BKR.

Indien wij niet tot een goede overeenkomst komen, zal ik genoodzaakt zijn om de consumentenbond, OPTA, Geschillencommissie Telecommunicatie, de Stichting Ombudsman en RADAR in te schakelen.

Ik verwacht van u een coulante regeling omdat u naar mijn mening tekort geschoten bent in uw zorgplicht. U heeft mij immers niet tijdig op de hoogte gesteld toen ik data verbruikte buiten mijn bundel. Ik betaal u daarom nu de kosten tot € 50,-- internetverbruik en de overige gewone sms- en telefoonkosten.

-----

Ik ben vanmiddag gebelt, tot mijn totale verbazing werd door middel van een simpel telefoontje mede gedeelt dat ik gewoon moet betalen, ohja ik mocht er 50euro vanaf trekken..

Mensen wees gewaarschuwd met het afsluiten van een abonnement met internet bij Telfort.

18 reacties

Badge
Dit ook omdat er vorig jaar een nieuwe regeling is gekomen dat een verbuiker die een bedrag van €59,- overschrijdt een melding krijgt van hun telecom aanbieder. Dat is dus niet pas bij €1300,- wat bij mij het geval is

Dit is bij verbruik in het buitenland.
Binnen nederland is het niet verplicht.

Dit is bij verbruik in het buitenland.
Binnen Nederland is het niet verplicht.

Dat zal ongetwijfeld kloppen.
Maar er staat nergens dat de provider niet mag waarschuwen,.
En aangezien het (de melding) ongetwijfeld een geautomatiseerd proces is, zou het wel klantvriendelijk zijn als ze het, zonder het verplicht te zijn, toch zouden doen.
overigens is het vreemd dat ik geen reactie op schrift heb gehad, zo kan ik namelijk niet in bezwaar gaan.
Badge +2
Je onderwerp van het bericht vind ik niet helemaal terecht. Je geeft aan dat telfort moet waarschuwen wanneer ze het bedrag niet kunnen afschrijven. Aangezien jij kennelijk rood mag staan is het bedrag gewoon afgeschreven, Telfort kan niet weten dat jij rood staat dus en aangezien het bedrag is afgeschreven hoefde er niet te worden gewaarschuwd.
Was dit internetten in Nederland of Buitenland?
Als het in Nederland was heb je wel extreem zitten internetten als je ook een bundel had.
En vergeet niet dat er ook nog zoiets is als eigen verantwoordelijkheid. Het is altijd makkelijk Telfort de schuld te geven maar je had jezelf natuurlijk ook van te voren kunnen verdiepen in de kosten en regelmatig je verbruik kunnen bekijken op de telfort site.
samenvattend:
je verbruikt € 1831,00, en vindt het vreemd dat je dit dan moet betalen.
Telfort kan je saldo van je bankrekening niet zien, dus ook niet waarschuwen als deze te laag is.
Telfort doe gewoon een incasso-poging, als deze lukt is er (voor Telfort) niets aan de hand,
wordt deze ge-bounced dan krijgt de klant een waarschuwing.
maar omdat ik in januari in mijn militaire opleiding zat en ik daardoor geen beschikking had over een pc of laptop kon ik mijn verbruik en kosten niet bekijken.
waar heb je dan die 1800 euro aan opgemaakt met je telefoon? daar kan je toch ook mee internetten, en dus je saldo in de gaten houden?
Badge +4
Telfort heeft wel degelijk een zorgplicht in dit soort situaties en zal dus met een gepaste regeling moeten komen. 1800 euro is gewoon belachelijk onredelijk en dat weet iedereen en dat zal een rechter ook vinden. De ervaring leert (tot nu toe) dat ze dat ook doen, in samenwerking met webcare that is. Wacht dus gewoon de reactie af van Webcare. Wat al die anderen hier lopen te verkondigen, heb je niks aan.
1800 euro is gewoon belachelijk onredelijk

Hoe weet je dat? Topicstarter heeft niet aangegeven wat hij heeft gedaan met de SIM.
Al ie de hele maand met China heeft lopen bellen, vind ik het nog een koopje.
Badge
Topic starter kan ook wel ondanks dat hij geen internet bundel heeft bewust continu op internet geweest zijn.
Enja mischien is het wel zo redelijk als providers bij hoog dataverbruik hier over geinformeerd worden maar het is altijd nog aan de consument dat hij/zij zelf dit soort dingen in de gaten houd.

Als telfort gewoon kan aantonen dat verbruiker daad werkelijk die kosten verbruikt heeft zal geen rechter zeggen dat telfort niet in zijn gelijk staat.
Wat hier dan verder mee gedaan zal worden in zo'n geval zal per rechter waarschijnlijk wel verschillen.

Maar zolang niet duidelijk is waar deze kosten door zijn ontstaan kan er hier wel gespeculeerd worden maar daar heeft niemand wat aan.
Het kan ook best zo zijn als Bushmaster zegt dat er heel veel naar een verwegistan land gebeld is.
Badge
En hij geeft ook zelf aan dat er op 17-1 wel een sms gestuurd is met een waarschuwing met een bedrag van 1300 euro.
Dit had toch een belletje moeten doen rinkelen waardoor het bedrag niet op zou lopen tot ruim 1800 euro
Badge +4
Ik ging uit van onbedoeld internetgebruik. Maar dat is inderdaad een aanname 🙂 Webcare will know! 😛
Hoeveel van dit soort verhalen hebben we hier onderhand gezien/gelezen?
Dat moet je ook als bedrijf toch niet willen.
Boze klanten, hoop werk om geld te innen, imagoschade, coulance regelingen, etc, etc.
Waarschuw klanten bijtijds (bv bij €59,- overschrijding 🙂 ), daarmee voorkom je hoop ellende.
Denken jullie nu echt dat mensen expres en bewust een rekening zo hoog laten oplopen?
Natuurlijk belazeren providers hun klanten niet, maar ze doen er ook niet alles aan om dit soort gevallen te voorkomen. En dat zouden ze wel kunnen doen.
Badge +7
@Briann,

Ik begrijp dat het vervelend is dat u hoge kosten heeft gemaakt. Graag bekijk ik wat ik hierin voor u kan betekenen. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla
Telfort wilt niet in discussie gaan, jammer dat Telfort op deze manier hun geld moet binnen halen.
Hier een erg ontevreden klant, die na het contractsduur van twee jaar zeker het contract zal beeindigen.

Telfort klantvriendelijk, nee hoor!
Badge +4
Ze verlenen jou geen coulance dus??? Ze laten je de volle mep betalen????

Ze verlenen me geen coulance, dus gewoon de volle mep betalen.

Ik heb RADAR en Consumentenbond etc. al geschreven, dus nog even wachten op een reactie.

als dat hetgeen is wat er verbruikt is, dan is dat toch logisch dat ze je dat in rekening brengen? of mis ik iets? :roll:
Badge
Op 30 december 2011 kreeg ik mijn nieuwe mobiel met een simkaart van Telfort. Op 14 februari 2012 is er ineens €1831,- van mijn rekening afgeschreven.
Absurd, als ondernemer laat je de rekening nooit zo hoog oplopen bij een nieiuwe klant.
Als gevolge hiervan stond ik €1500 in het rood.
Ha, altijd direkt de mogelijkheid om rood te staan op een lopende rekening gelijk blokkeren.
Ik betaal geen rente of huur meer en ik ga het ook nooit meer doen.
Absurd, als ondernemer laat je de rekening nooit zo hoog oplopen bij een nieiuwe klant.

Lijkt mij ook, kennelijk intresseert het Telfort niet, als ze maar hun centjes krijgen.. ook al is het ten koste van hun (nieuwe) klanten!

Reageer