beantwoord

Factuur mobiel, verschillende data afschrijving en geen email notificatie.

• 22 september 2018
  • 32 reacties
  • 848 keer bekeken

Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat de factuurdatum en de betaling op verschillende dagen is.
Het begin van mijn abonnement is op de 4-de.

Neem een voorbeeld, ik krijg 5-9 een email dat het per 11-9 afgeschreven wordt.
Op 8-8 krijg ik een email dat het 13-8 afgeschreven wordt.
Het is nooit op delfde dag en dat verwacht ik eigenlijk wel.

Mijn huisgenoot heeft Telfort Thuis en mobiel.
Deze zijn niet gekoppeld.
Voor Telfort Thuis krijgt hij netjes een email notificatie voor de betaling.
Voor mobiel heeft hij er nog nooit één gehad.
Mobiel had nu eigenlijk al betaald moeten zijn maar de vorige is ook een week later afgeschreven.
Het vreemde is wel dat er in zijn Mijn Telfort al wel betaald staat.

Mijn vraag is hoe kan dit en waarom krijgt mijn huisgenoot geen email notificatie voor mobiel?
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 10 oktober 2018, 15:57

Dag @mandy. In je privébericht geef je inderdaad ook aan dat de problemen met CombiVoordeel zijn opgelost en we bezig zijn met de naamswijziging. Fijn om te lezen dat eraan wordt gewerkt! 🙂 Inmiddels heb ik ook een terugkoppeling vanuit de organisatie ontvangen omtrent de factuurvragen. Om het zo helder mogelijk te maken, zal ik puntsgewijs ingaan op de zaken die aan bod zijn gekomen in dit topic en de zaken waarover vaak onduidelijkheid ontstaat.

De Telfort Mobiel facturen worden niet altijd op dezelfde datum opgemaakt.
In principe wordt er altijd op dezelfde datum een factuur gegenereerd. Deze wordt een dag later in de middag beschikbaar gesteld. Er is wel een uitzondering op die regel. In het weekend worden er geen facturen opgemaakt. Start je nieuwe factuurperiode bijvoorbeeld op de 4e van de maand en valt deze op een zaterdag? Dan wordt de factuur op de 6e gegenereerd en dus op de 7e beschikbaar gesteld.

Facturen in Mijn Telfort krijgen de status 'Betaald', terwijl de factuur in werkelijkheid nog niet is afgeschreven.
Dit klopt. Op het moment dat er opdracht wordt gegeven tot het uitvoeren van de automatische incasso, krijgen facturen de status 'Betaald' in Mijn Telfort. Dit gebeurt altijd eerder dan de daadwerkelijke incassodatum, omdat er rekening wordt gehouden met het aanbieden van de opdracht en het verwerken van de opdracht bij de bank. Met die reden kan het niet worden aangepast.

Hoe lang duurt het voor de status in Mijn Telfort wijzigt na mislukking van de automatische incasso?
Direct na stornering van een factuur, wordt een factuur automatisch weer opengesteld in ons financiële systeem. Dit systeem werkt met een zogeheten nachtverwerking, wat betekent dat er 1 werkdag vertraging zit tussen de stornering en Mijn Telfort. Klanten worden middels een herinnering per SMS of e-mail geïnformeerd dat we de automatische incasso niet hebben kunnen uitvoeren.

Waarom kan de incassodatum voor Telfort Mobiel niet worden aangepast?
Bij Telfort werken we met een zogeheten 'rolling billing' proces. Dit houdt in dat we het facturatieproces gelijk trekken met de datum waarop je abonnement is gestart. Bij dit proces wordt verbruik tot de nieuwe factuurperiode in rekening gebracht. De abonnementskosten vanaf de nieuwe factuurperiode worden met 1 maand vooruit in rekening gebracht. Omdat er in veel gevallen MB's en belminuten naar rato worden berekend, is het systeemtechnisch niet mogelijk om de incassodatum te verschuiven.

Ik ga ervan uit dat alles hiermee opgehelderd is 🙂.
Bekijk reactie

32 reacties

Er is net via de chat het één en ander geregeld.
Ik heb nog geen antwoord betreft de verschillende betaaldata.
Maar waarom er in mijn huisgenoots Mijn Telfort Mobiel stond dat de factuur voldaan is
en in werkelijk nog niet betaald was.
Intussen is de factuur wel voldaan en de emailnotificatie voor mobiel is als het goed is aangezet.
Reputatie 6
Badge +8
Hallo mandy, ik begrijp dat je vraag rondom de notificatie van de factuur al is beantwoord via een chat. Dat is mooi! Echter, je hebt nog geen antwoord op je vraag over de verschillende betaaldata. In ieder geval goed dat je opmerkt dat de datum per maand verschilt. Je geeft aan dat je nieuwe factuurperiode elke 4e van de maand start. Binnen 4 dagen nadat je nieuwe bundels hebt ontvangen, verschijnt je nieuwe factuur op Mijn Telfort en in onze systemen. Dit zal dus voor jou altijd tussen de 4e en 8e van de maand zijn. De automatische incasso vindt altijd ongeveer 7 dagen nadat je nieuwe factuur is verschenen plaats. Ik hoop dat ik zo meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen 🙂.
Hallo @Natasja - Telfort

Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Makkelijker zal zijn dat er een vaste dag is voor het afschrijven van de factuur.
Ik kan mijzelf voorstellen dat mensen in de problemen kunnen komen op deze manier.

Maar ik heb nog wel een vraag.
Hoe kan het dat er bij mijn huisgenoot, in Mijn Telfort, stond, dat de factuur voldaan was,
terwijl het in werkelijkheid nog niet betaald was?

Het valt mij overigens op dat, Mijn Telfort, niet altijd de juiste informatie geeft.
Dit vind ik eigenlijk niet kunnen omdat men toch vertrouwd op wat het weergeeft.
Reputatie 6
Badge +8
Hallo @mandy, begrijpelijk dat een vaste datum praktischer is. Echter, dit valt niet te regelen. Het komt bijvoorbeeld ook wel eens voor dat de datum waarop de factuur wordt opgemaakt of de automatische incasso plaatsvindt in het weekend valt. In het weekend vindt er geen bankverkeer plaats.

Dan je andere vraag. Je geeft aan dat de factuur in Mijn Telfort gemarkeerd stond als 'Betaald', terwijl de factuur nog niet was betaald. Dit kan. Er vindt namelijk eerst een automatische incasso plaats. Is die (in eerste instantie) gelukt? Dan krijgt de factuur de status 'Betaald'. Als de factuur vervolgens wordt gestorneerd, moet die stornering eerst bij ons verwerkt worden voor de status van de betaling in Mijn Telfort verandert. Het kan enkele dagen duren voor die is verwerkt.
Hallo Natasja,

Wederom bedankt voor je antwoord.

Dat verhaal van Mijn Telfort vind ik nog steeds vreemd.

Er stond wel degelijk betaald, de IC is niet gestorneerd en de afschrijving had nog niet plaats gevonden.
Dan is het niet wenselijk dat er in Mijn Telfort betaald staat.
Op deze manier worden mensen op het verkeerde been gezet.

In Mijn Telfort hoort dus pas betaald te staan als er daadwerkelijk betaald is.
Zo zijn er nog wel meer dingen te benoemen wat er in Mijn Telfort niet klopt.
Het hoort actueel te zijn, mensen vertrouwen erop.
Reputatie 6
Badge +8
Hallo Mandy, het is ietwat lastig voor mij om op afstand te beoordelen wat er precies aan de orde is geweest. Dat zoek ik graag nog uit, maar dat wordt vermoedelijk achteraf lastig, tenzij je huisgenoot een screenshot heeft gemaakt. Wel is het, omdat het facturen betreft, praktischer als je huisgenoot zelf contact met ons opneemt hierover. Dit in verband met de bescherming van zijn privacy. Daar hechten we veel waarde aan 🙂.
Nee, mijn huisgenoot heeft daarvan geen screenshot gemaakt.
Er is wel een chat geweest op 24-9 met Margot om (10:11:53 AM)
Zij vond het ook een vreemde situatie en wist ook niet waarom.
Vandaar mijn vraag ook hier.

Maar het is meer een algemene opmerking, omdat Mijn Telfort in sommige gevallen,
gewoon niet deugt.
Reputatie 8
Badge +19
Ik zie ook wel eens dat er in 'Mijn Telfort' bij een factuur al 'betaald' staat terwijl deze pas een paar dagen later afgeschreven wordt.
Ik zou me er niet te druk om maken... 😉 hou gewoon je bankafschrijvingen in de gaten, wat kan jou het schelen wat er in 'Mijn Telfort' staat.
Het kan mij wel wat schelen omdat Telfort profileert dat alles terug te zien is in Mijn Telfort.
Omdat er al meerdere keren al iets is misgegaan, kijk ik wel regelmatig of er iets afgeschreven is.
Reputatie 6
Badge +8
\Nee, mijn huisgenoot heeft daarvan geen screenshot gemaakt.
Er is wel een chat geweest op 24-9 met Margot om (10:11:53 AM)
Zij vond het ook een vreemde situatie en wist ook niet waarom.
Vandaar mijn vraag ook hier.

Maar het is meer een algemene opmerking, omdat Mijn Telfort in sommige gevallen,
gewoon niet deugt.

Dag mandy. Jammer dat er geen screenshot is gemaakt. Geef op dergelijke bugs in Mijn Telfort ook gerust feedback via de website of app. Je feedback komt dan namelijk meteen bij het juiste team terecht. Een andere optie is om de bugs (inclusief screenshots) te melden in dit topic. Als je nog andere vragen hebt, lees ik dat graag.
Hallo Natasja,

Hartelijk bedankt voor je reactie maar het geeft geen antwoord op mijn vraag/opmerking.
Waarom staat er geen actuele informatie in Mijn Telfort?

De vorige vraag ging over mobiel, dat er stond dat er betaald was en in werkelijkheid niet was.
Daar is geen screenshot van gemaakt.

Maar nu hetzelfde euvel bij Mijn Telfort Thuis.
Het lijkt dus een structureel probleem.
Op de factuur staat dat het bedrag rond 3 oktober afgeschreven wordt voor de maand september.
Dit gaat over de periode september/oktober.
Gisteren stond er in Mijn Telfort nog niet betaald, vandaag staat er dat er betaald is.
In werkelijkheid is er bij de bank nog niet betaald.
Bij deze dus wel een screenshot.

Hier op het Forum zie ik geen feedbackknop.
Ik kan het wel in dat andere topic neerzeten maar dan ben ik straks het overzicht kwijt.
Reputatie 6
Badge +8
Dag mandy. Je geeft aan dat er geen actuele informatie in Mijn Telfort staat. Uit je bericht haal ik dat je daarmee doelt op de betaalstatus van facturen in Mijn Telfort. Dank voor het delen van het screenshot en het geven van een verdere toelichting. Zo heb ik helder wat je precies bedoelt. Het klopt dat de factuur de betaalstatus 'Betaald' heeft, terwijl de factuur in werkelijkheid nog niet is afgeschreven. Dit is geen technisch issue. Facturen krijgen in Mijn Telfort namelijk te allen tijde de status 'Betaald', zodra wij de opdracht tot automatische incasso hebben gegeven. Dat kan niet worden aangepast. Ik hoop dat het zo helder is.
Vanuit Telfort misschien helder maar is het absoluut niet.
Hoe vaak lees je wel niet dat mensen wel niet op Mijn Telfort vertrouwen dat de factuur voldaan is?
Dat mensen in de problemen komen, ook als het misschien nogmaals gebeurd?
Het hoort pas op betaald te staan wanneer er daadwerkelijk betaald is.
Nee, tijd voor verandering denk ik zo.
Reputatie 6
Badge +8
Wanneer de factuur onverhoopt niet kan worden afgeschreven en dus wordt gestorneerd, dan verandert de betaalstatus in Mijn Telfort uiteraard zodra de stornering is verwerkt. Ik begrijp dat het vervelend is, maar zoals ik in mijn voorgaande bericht al aangaf, kan het niet worden aangepast.
Dat Telfort het geen technisch probleem vindt en het niet kan aanpassen geloof ik niet in.
Misschien wordt het tijd voor een echt goed functionerend systeem waar wel alles te handelen is.
Zelfs mijn naam is niet goed te krijgen in het systeem van Telfort,
wat ik nog steeds een zeer kwalijke zaak vind.
Hier zijn een paar maanden terug ook al een moderator en de TKS mee bezig geweest,
zonder resultaat.
Laat ik het dan helemaal niet hebben over het combivoordeel drama,
waar nog steeds mensen last van hebben.
Of het verbruik wat je overdag gebruikt hebt in Nederland wat pas 's nachts afgeschreven wordt.
(Ik heb overigens in het verleden al genoeg in die link omschreven, bugs in Mijn Telfort.)
Maar iets als betaald aanmerken wat nog niet betaald is, slaat alles.
Of het is pure onwil, dat Telfort liever geen actuele informatie in Mijn Telfort laat zien.
Je kan nooit iets als betaald neerzetten als het niet daadwerkelijk betaald is.
Dit moet je eens proberen bij o.a. de belastingdienst of zo.
Nogmaals, mensen vertrouwen op Mijn Telfort en als zijn in de problemen komen,
is het de schuld van de klant.
En ja, ik zie straks weer medeforum genoten verschijnen die schrijven,
ja je moet het zelf bijhouden ect.
Maar dan is die app eigenlijk ook nutteloos.

Dit terwijl Telfort zegt dat Mijn Telfort actueel is.
Dit vind ik geen goede service en hoog tijd dat het veranderd.
De reactie dat het niet anders kan vind ik toch ook te makkelijk verander het in de software dan in een tussen status namelijk in behandeling.

Ik hoef me er persoonlijk ook niet druk over te maken maar als een factuur op een onverwacht tijdstip wordt afgeschreven kan dit in sommige situaties toch voor problemen zorgen.

Mij waren de genoemde verschillen in datums ook regelmatig opgevallen zowel bij het mobiel abonnement als bij thuis internet.

Niet zo zeer die status van wel of niet betaald zijn van de factuur maar wel een week tussen de kennisgeving bij mobiel dat de nieuwe bundel is begonnen en het beschikbaar zijn van de factuur.
Je kijkt toch op je bankrekening of iets is afgeschreven? Dan heb je ook zicht op de andere af- en bijschrijvingen.
Daar heb je gelijk in maar dat is het punt niet Mandy heeft gelijk dat je op die status update moet kunnen vertrouwen. Betaald is betaald en niet in behandeling.
Ik vind sowieso de betalingen van Telfort willekeurig te noemen.
Zoals ik al eerder benoemd heb.

Neem een voorbeeld, ik krijg 5-9 een email dat het per 11-9 afgeschreven wordt.
Op 8-8 krijg ik een email dat het 13-8 afgeschreven wordt.
Het is nooit op delfde dag en dat verwacht ik eigenlijk wel.

Dan wordt er een datum genoemd en dan wordt het nog niet afgeschreven.
Daarnaast dan de factuurstatus in Mijn Telfort.

Daar heb je gelijk in maar dat is het punt niet Mandy heeft gelijk dat je op die status update moet kunnen vertrouwen. Betaald is betaald en niet in behandeling.

Dat is dus exact wat ik bedoel.
Reputatie 6
Badge +8
Dat Telfort het geen technisch probleem vindt en het niet kan aanpassen geloof ik niet in.
Misschien wordt het tijd voor een echt goed functionerend systeem waar wel alles te handelen is.
Zelfs mijn naam is niet goed te krijgen in het systeem van Telfort,
wat ik nog steeds een zeer kwalijke zaak vind.
Hier zijn een paar maanden terug ook al een moderator en de TKS mee bezig geweest,
zonder resultaat.
Laat ik het dan helemaal niet hebben over het combivoordeel drama,
waar nog steeds mensen last van hebben.
Of het verbruik wat je overdag gebruikt hebt in Nederland wat pas 's nachts afgeschreven wordt.
(Ik heb overigens in het verleden al genoeg in die link omschreven, bugs in Mijn Telfort.)
Maar iets als betaald aanmerken wat nog niet betaald is, slaat alles.
Of het is pure onwil, dat Telfort liever geen actuele informatie in Mijn Telfort laat zien.
Je kan nooit iets als betaald neerzetten als het niet daadwerkelijk betaald is.
Dit moet je eens proberen bij o.a. de belastingdienst of zo.
Nogmaals, mensen vertrouwen op Mijn Telfort en als zijn in de problemen komen,
is het de schuld van de klant.
En ja, ik zie straks weer medeforum genoten verschijnen die schrijven,
ja je moet het zelf bijhouden ect.
Maar dan is die app eigenlijk ook nutteloos.

Dit terwijl Telfort zegt dat Mijn Telfort actueel is.
Dit vind ik geen goede service en hoog tijd dat het veranderd.

Ik snap jullie opmerkingen en vragen, @mandy en @Galdor68. Pure onwil is het zeker niet. Bepaalde zaken zijn niet geheel eenvoudig aan te passen. Wel wil ik je laten weten dat we ermee bezig zijn. Ik heb je vragen en opmerkingen intern uitgezet. Ik hoop daarmee spoedig een duidelijk antwoord te kunnen geven op het 'waarom'.

Nu kaart je nog een paar andere punten aan, waaronder het wijzigen van de naam van de contracthouder en issues met CombiVoordeel.

Ik zie inderdaad dat je vaker contact hebt gehad omtrent het aanpassen van je naam in onze systemen. Ik lees dat een kleine letter een hoofdletter moet worden. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer, postcode en huisnummer, de naam van de contracthouder en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN? Kan je in dat privébericht ook aangeven welke letter er precies moet worden aangepast?

Dan CombiVoordeel. Ervaar je daar zelf op dit moment problemen mee? Ontvang je bijvoorbeeld geen CombiVoordeel? Ik hoor het graag.
Hallo Natasja,

Hartelijk bedankt voor je bericht.
Ik ben blij dat je het één en ander hebt uitgezet betreft de factuurstatus in Mijn Telfort.

Van het combivoordeel is nu eindelijk opgelost.

Aan mijn naam wordt nu gewerkt.

Voor de rest zend ik je een PB.
Reputatie 6
Badge +8
Dag @mandy. In je privébericht geef je inderdaad ook aan dat de problemen met CombiVoordeel zijn opgelost en we bezig zijn met de naamswijziging. Fijn om te lezen dat eraan wordt gewerkt! 🙂 Inmiddels heb ik ook een terugkoppeling vanuit de organisatie ontvangen omtrent de factuurvragen. Om het zo helder mogelijk te maken, zal ik puntsgewijs ingaan op de zaken die aan bod zijn gekomen in dit topic en de zaken waarover vaak onduidelijkheid ontstaat.

De Telfort Mobiel facturen worden niet altijd op dezelfde datum opgemaakt.
In principe wordt er altijd op dezelfde datum een factuur gegenereerd. Deze wordt een dag later in de middag beschikbaar gesteld. Er is wel een uitzondering op die regel. In het weekend worden er geen facturen opgemaakt. Start je nieuwe factuurperiode bijvoorbeeld op de 4e van de maand en valt deze op een zaterdag? Dan wordt de factuur op de 6e gegenereerd en dus op de 7e beschikbaar gesteld.

Facturen in Mijn Telfort krijgen de status 'Betaald', terwijl de factuur in werkelijkheid nog niet is afgeschreven.
Dit klopt. Op het moment dat er opdracht wordt gegeven tot het uitvoeren van de automatische incasso, krijgen facturen de status 'Betaald' in Mijn Telfort. Dit gebeurt altijd eerder dan de daadwerkelijke incassodatum, omdat er rekening wordt gehouden met het aanbieden van de opdracht en het verwerken van de opdracht bij de bank. Met die reden kan het niet worden aangepast.

Hoe lang duurt het voor de status in Mijn Telfort wijzigt na mislukking van de automatische incasso?
Direct na stornering van een factuur, wordt een factuur automatisch weer opengesteld in ons financiële systeem. Dit systeem werkt met een zogeheten nachtverwerking, wat betekent dat er 1 werkdag vertraging zit tussen de stornering en Mijn Telfort. Klanten worden middels een herinnering per SMS of e-mail geïnformeerd dat we de automatische incasso niet hebben kunnen uitvoeren.

Waarom kan de incassodatum voor Telfort Mobiel niet worden aangepast?
Bij Telfort werken we met een zogeheten 'rolling billing' proces. Dit houdt in dat we het facturatieproces gelijk trekken met de datum waarop je abonnement is gestart. Bij dit proces wordt verbruik tot de nieuwe factuurperiode in rekening gebracht. De abonnementskosten vanaf de nieuwe factuurperiode worden met 1 maand vooruit in rekening gebracht. Omdat er in veel gevallen MB's en belminuten naar rato worden berekend, is het systeemtechnisch niet mogelijk om de incassodatum te verschuiven.

Ik ga ervan uit dat alles hiermee opgehelderd is 🙂.

Dit is bijna hetzelfde antwoord als ik al gehad had.
Het is en blijft niet actueel.

Nu weet ik niet waar ik dit bij moet zetten maar het gaat weer over Mijn Telfort.....
Maar mijn huisgenoot kreeg een melding dat er 80% van de belminuten verbruikt is.
In Mijn Telfort staat iets compleet anders.
Zie screenshots, die van Mijn Telfort is vandaag gemaakt.

Als die huisgenoot een bundel van 2000 belminuten heeft komt dit wel overeen 1600 verbruikt is als ik goed reken 80%
Nee, mijn huisgenoot heeft nu 550 belminuten.

Reageer