beantwoord

Extreem hoge kosten door gebruik van data buiten de bundel

• 17 mei 2020
  • 13 reacties
  • 250 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag allemaal,

Gisteren werd door mijn vader gevraagd aan ons kinderen hoe het komt dat hij een factuur van over de 300 euro heeft gekregen van zijn provider. Ik herinnerde mij dat ik een aantal weken geleden zijn mobiel had gebruikt: Ik was altijd in de veronderstelling dat hij een onbeperkt internet bundel had, dus ik gebruikte zijn mobiel (helaas zonder te vragen) om een hotspot aan te maken omdat ons internet weer eens was uitgevallen.

Helaas had ik op dat moment een aantal downloads openstaan en was ik bezig met schoolwerk, waardoor zijn uiteindelijke verbruik op 10GB hoger uitkwam dan zijn limiet. Zonder waarschuwing en al bleef mijn pc dus downloaden terwijl de kosten voor MB's buiten de bundel steeds verder opliepen.

Ik was me hier dus helemaal niet van bewust, dus na enkele minuten zette ik zijn hotspot uit. Gisteren kwamen we er dus achter (na een hoge factuur te hebben gekregen) dat hij dik over zijn limiet heen was gegaan.

Nu is mijn vraag: hoe is dit uberhaupt mogelijk in 2020 en hoe gaan we dit oplossen, want momenteel heb ik zo'n bedrag niet beschikbaar als student???

Ik zag al meerdere topics over gebeurtenissen zoals deze maar dit moet toch gewoon niet kunnen? 

Ik hoop graag van jullie te horen!

Groeten,

Matthias

icon

Beste antwoord door JanD 17 mei 2020, 16:00

Hallo @Matthias en @jimny , wat ik op de KPN-site lees is het onderstaande:

Dit moet je weten over dataverbruik en databundels

Met een databundel heb je MB’s om mee te internetten. Om te WhatsAppen bijvoorbeeld. Of om Instagram Stories te maken, websites te bezoeken of om de weg te vinden met Google Maps.

Als je databundel al voor het eind van de maand op is, kun je bij KPN alsnog blijven internetten. Maar wel met lagere snelheid. Veel is hiermee niet mogelijk, maar je kunt bijvoorbeeld wel nog berichtjes versturen. Wil je meer dan dat? Zoals streamen of social media gebruiken? Dan heb je snel internet nodig. Door goed op je dataverbruik te letten, voorkom je dat jouw databundel voor het einde van de maand op is.

Dus ik ben benieuwd naar de specificatie van de kosten, die zouden normaliter € 0,00 moeten zijn.:thinking:

Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Sinds 26 januari zijn alle voormalige Telfort mobiel abonnementen overgegaan naar KPN en als je vader een Telfort abonnement had dan is het abonnement dus overgezet naar KPN , in dat geval moet je met je vraag bij KPN mobiel zijn 0800-0402;

En wat je hier op het forum hebt gelezen zijn het in 99 % van deze gevallen klanten geweest die in het buitenland verbindingen hebben gemaakt en nee roaming gebruikt hebben , dus heeft niks te maken met deze case

Reputatie 1

Sinds 26 januari zijn alle voormalige Telfort mobiel abonnementen overgegaan naar KPN en als je vader een Telfort abonnement had dan is het abonnement dus overgezet naar KPN , in dat geval moet je met je vraag bij KPN mobiel zijn 0800-0402;

En wat je hier op het forum hebt gelezen zijn het in 99 % van deze gevallen klanten geweest die in het buitenland verbindingen hebben gemaakt en nee roaming gebruikt hebben , dus heeft niks te maken met deze case

Oke, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga erachteraan. 

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Matthias en @jimny , wat ik op de KPN-site lees is het onderstaande:

Met een databundel heb je MB’s om mee te internetten. Om te WhatsAppen bijvoorbeeld. Of om Instagram Stories te maken, websites te bezoeken of om de weg te vinden met Google Maps.

Als je databundel al voor het eind van de maand op is, kun je bij KPN alsnog blijven internetten. Maar wel met lagere snelheid. Veel is hiermee niet mogelijk, maar je kunt bijvoorbeeld wel nog berichtjes versturen. Wil je meer dan dat? Zoals streamen of social media gebruiken? Dan heb je snel internet nodig. Door goed op je dataverbruik te letten, voorkom je dat jouw databundel voor het einde van de maand op is.

Dus ik ben benieuwd naar de specificatie van de kosten, die zouden normaliter € 0,00 moeten zijn.:thinking:

Reputatie 1

Hallo @Matthias en @jimny , wat ik op de KPN-site lees is het onderstaande:

Ja inderdaad, ik heb dat ook gelezen op hun site, maar het vage is dat ik geen enkele melding kreeg dat ik over een limiet was gegaan, en de verbinding is nooit langzaam geworden. Daarnaast is het dus raar dat ze achteraf een factuur van 300 euro plus de normale maandelijkse kosten doorsturen..?

Het gaat echt over een telefoon met abonnement niet prepaid?

Nu is mijn vraag: hoe is dit uberhaupt mogelijk in 2020 en hoe gaan we dit oplossen, want momenteel heb ik zo'n bedrag niet beschikbaar als student???

Er is maar één oplossing, de data is geleverd de verbinding is er geweest. Behalve een betalings regeling met pa is er weinig mogelijk. Helaas een geval van de gevolgen dragen.

Er zouden wel smsjes moeten zijn ontvangen destijds.

Hoeveel MB’S, minuten of sms’jes heb ik nog over?

In de MijnKPN app zie je altijd hoeveel MB’s, minuten of sms’jes je nog over hebt in je huidige abonnement of je Extra Bundel. Daarnaast krijg je altijd een sms’je als je op 50%, 75% of 100% van je abonnement of Extra Bundel zit. Zo weet je altijd hoeveel je nog over hebt.

Daarnaast is het dus raar dat ze achteraf een factuur van 300 euro plus de normale maandelijkse kosten doorsturen..?

Nee dat is niet raar buitenbundel verbruik wordt altijd achteraf verrekend te zamen met de betaling voor de nieuwe maand. De vraag is dus en dat kan enkel je vader beantwoorden waarom is er buitenbundel verbruik. Dat zal met zijn abonnement te maken hebben.

Reputatie 8
Badge +18

Zoals eerder geschreven je moet echt bij de KPN klantenservice zijn omdat Telfort klantenservice geen inzage meer heeft in het mobiele abonnement en o.a. de facturen

Zoals eerder geschreven je moet echt bij de KPN klantenservice zijn omdat Telfort klantenservice geen inzage meer heeft in het mobiele abonnement en o.a. de facturen

Dat heeft geen nut, simpel gesteld @Matthias heeft het abonnement of te goed van zijn vader zonder toestemming gebruikt, de factuur is binnen daar staan de sessies per dag en uur op. Anders staan ze in de Mijn KPN van zijn vader. KPN mag een ieder die niet de contract houders is geen inzage geven!!!

Het klinkt hard maar gewoon de gevolgen dragen en betalen. Op zich is het inderdaad wel intressant hoe dit kan, daar zijn een paar eenvoudige antwoorden op. Het gaat om een prepaid plan, of het abonnement is zo oud dat het door Jan geposte tekst niet opgaat.

Ik ben ook benieuwd om welke mobiele provider het gaat, we gaan wel van een Telfort/KPN abonnement uit dat is niet specifiek genoemd. Een andere provider kan daar heel anders mee om gaan.

Reputatie 8
Badge +18

@Galdor68 hoe het ook verloopt heeft deze klant dus zijn vader wel degelijk recht om via de klanten service KPN aan de weet te komen waarom er b.v. geen enkele waarschuwing is geweest van de provider en wij maken als medeklanten van Telfort niet uit dat het geen zin heeft

Dat is inderdaad een ander verhaal, dat is aan de vader. Ik ga er van uit dat die dat zelf wel kan en doet.

Reputatie 1

@jimny @Galdor68 @JanD Bedankt allemaal voor de reacties en voor het meeleven. Mijn vader moet inderdaad nog contact opnemen, dus ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Ik begrijp inderdaad dat de kosten altijd achteraf worden afgerekend, maar ik bedoelde meer dat het raar is dat zoiets mogelijk is, zoals KPN al vermeld, normaal gesproken moet je verbinding zodanig afnemen dat het (haast) niet meer te gebruiken is, dit was niet het geval, waardoor zo'n hoog verbruik mogelijk werd zonder dat ik daarvan af wist (uitgaande van dat mijn vader onbeperkt had). Ik begrijp dat de verbinding er geweest is en dat ik data heb verbruikt waarvoor werk werd geleverd dus ik wil ook best betalen, maar ik hoop dat ze op zulke gevallen geen winst willen pakken door de gebruikelijke kosten te rekenen. Ik laat weten wat de uitkomst is.

Ik ben even de geschiedenis in gedoken zowel bij KPN als bij Telfort kan ik terugkijken tot de tarieven van 2012 overal staat het volgende.

Als de data-bundel op is wordt uw snelheid verlaagd, de maximale downloadsnelheid is dan 64 Kbps en de maximale uploadsnelheid 32 Kbps. U betaalt niet voor dit dataverbruik buiten uw bundel.

Op basis van de gegevens lijkt het een prepaid nummer met de cijfers van KPN prepaid kom ik voor 10 Gb nog veel hoger uit. Ik vind namelijk € 0,15 per Mb bij de basis tarieven

Al stel ik het vrij zwart wit is het zeker vervelend, en ben ik wel benieuwd naar de uitkomst. De reden van mijn vrij brute reactie is, niet zomaar iets doen zonder overleg en nooit ergens zomaar van uit gaan.

---------

Dit geval doet me denken aan het begin van het internet voor consumenten een jaar of dertig geleden inbellen via de vaste lijn, kortom betalen voor elke telefoon tik dat liep ook behoorlijk op en uiteraard telefonisch onbereikbaar. 

Reputatie 1

Ik ben even de geschiedenis in gedoken zowel bij KPN als bij Telfort kan ik terugkijken tot de tarieven van 2012 overal staat het volgende.

Als de data-bundel op is wordt uw snelheid verlaagd, de maximale downloadsnelheid is dan 64 Kbps en de maximale uploadsnelheid 32 Kbps. U betaalt niet voor dit dataverbruik buiten uw bundel.

Op basis van de gegevens lijkt het een prepaid nummer met de cijfers van KPN prepaid kom ik voor 10 Gb nog veel hoger uit. Ik vind namelijk € 0,15 per Mb bij de basis tarieven

Al stel ik het vrij zwart wit is het zeker vervelend, en ben ik wel benieuwd naar de uitkomst. De reden van mijn vrij brute reactie is, niet zomaar iets doen zonder overleg en nooit ergens zomaar van uit gaan.

---------

Dit geval doet me denken aan het begin van het internet voor consumenten een jaar of dertig geleden inbellen via de vaste lijn, kortom betalen voor elke telefoon tik dat liep ook behoorlijk op en uiteraard telefonisch onbereikbaar. 

Begrijpelijk, zou wel een erg dure les zijn, maar ik begrijp het wel. Helaas doe je op zo'n moment dat totaal onbezonnen en komt de rekening onverwachts achteraf. 

Reputatie 8
Badge +10

Dag @Matthias. Van harte welkom hier. Ik kan me voorstellen dat dat bedrag schrikken is. Ik zie dat @jimny, @JanD en @Galdor68 al flink met je mee hebben gedacht en uitleg hebben gegeven. Zoals zij al hebben aangegeven, kan ik je via dit Forum niet helpen, omdat alle Telfort Mobiel abonnementen in januari zijn overgegaan naar KPN. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt. 

Reageer