beantwoord

BTW ( bewust weggelaten?)

• 27 maart 2014
  • 22 reacties
  • 2728 keer bekeken

Ik zag vorige week een fantastische aanbieding van telfort.
Een iphone 4s , 2 jarig contract, met 500 mb 100 smsjes en 150 minuten . Dit voor 22 euro

Ik ben gelijk naar de winkel gegaan, heb de voorwaardes samen met de verkoper doorgenomen.
Daarnaast heb ik nog eens 150 minuten extra genomen voor 3 euro en een diefstalverzekering voor 7 euro.
Totale bedrag was uitgekomen op 32 euro p/m voor 24 maanden. Het contract en bedragen werden nog eens doorgenomen met mij, daarna heb ik de 30 euro
aansluitkosten betaald, en ben tevreden te winkel uitgelopen.

En dan krijg ik gisteren een sms waarin staat dat de factuur ietsje meer als 40 euro is:S
Ik begreep er niks van en ben naar mijn telfort gegaan en zie tot mijn schrik dat de factuur inderdaad 40 euro is.
Wat blijkt, de btw was niet meegerekend ( of verborgen gehouden)

Ik heb toen een aantal wetten doorgelezen , en je mag geen prijzen exclusief aanbieden aan CONSUMENTEN.

Als mij was verteld dat de totale kosten maandelijks over 40 euro zou zijn , had ik NOOIT dit contract afgesloten.
Daarvoor zijn er veel betere aanbiedingen met betere telefoons te vinden.

Hoe kan het dat in constant de prijzen zonder btw voorgeschotelt kreeg ( bewust of onbewust weg gelaten?)

ben benieuwd naar jullie reactie
mvg
icon

Beste antwoord door Koffiemok 27 maart 2014, 06:18

@MS101 en welkom op het forum.

De prijs is inclusief btw en je zal zien dat de maandkosten in de specificatie op je factuur zonder btw minder is dan de 32 euro.

Wat de reden van de hogere maandkosten waarschijnlijk zal zijn is dat je op de eerste factuur meer dan 1 maandperiode ziet staan. Je betaalt de maandkosten namelijk altijd vooruit. Een uitgebreide uitleg over je eerste factuur vind je hier terug.
Bekijk reactie

22 reacties

Reputatie 8
Badge +15
@MS101 en welkom op het forum.

De prijs is inclusief btw en je zal zien dat de maandkosten in de specificatie op je factuur zonder btw minder is dan de 32 euro.

Wat de reden van de hogere maandkosten waarschijnlijk zal zijn is dat je op de eerste factuur meer dan 1 maandperiode ziet staan. Je betaalt de maandkosten namelijk altijd vooruit. Een uitgebreide uitleg over je eerste factuur vind je hier terug.
Beste Koffiemok, bedankt voor je reactie.
Ik zie niet meer als 1 maand periode in mijn factuur. Het gaat om 1 maand en dat is van 22-03-2014 t/m 22-04-2014.

mvg 
Reputatie 8
Badge +15
Als het je eerste factuur is dan zou er toch meer dan 1 maandperiode op moeten staan. De periose die je benoemd is de huidige periode. Je betaalt de maandkosten altijd vooruit en zou er dus meer op moeten staan.
Reputatie 3
Badge +1
@MS101,

Je hebt gelijk, de prijzen zijn inclusief BTW. De hogere abonnementskosten heeft te maken met de eerste factuur. Je geeft aan dat je dit niet terug ziet. Ik kijk dit graag voor je na, zodat ik hierin duidelijkheid voor jou kan creëren. Graag ontvang ik jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres via een privébericht.

Denise
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik zag een telfort abonnement van 25 euro per maand, heb deze gelijk afgesloten en vervolgens wordt er elke maand 30,25 euro van mijn rekening afgetrokken. Dit laatste bedrag is precies met 21% BTW, terwijl bij de aanbieding en ook in mijn contract staat dat de maandelijkse kosten 25 euro zouden bedragen. Ik heb hier meerdere keren over gebeld, toen werd mij verteld dat ik een brief moest schrijven, dit heb ik gedaan en vervolgens nooit reactie op gehad. Ik vind dit belachelijk en hoop dat dit probleem snel verholpen kan worden.
Reputatie 8
Badge +16
Dit laatste bedrag is precies met 21% BTW, terwijl bij de aanbieding en ook in mijn contract staat dat de maandelijkse kosten 25 euro zouden bedragen.

En hoe staat het dan op je factuur?
Dit laatste bedrag is precies met 21% BTW, terwijl bij de aanbieding en ook in mijn contract staat dat de maandelijkse kosten 25 euro zouden bedragen.

Em hoe staat het dan op je factuur?

Hoe bedoel je precies?
Ik krijg nooit een papieren factuur, er wordt gewoon elke maand zoals ik net zag 30,77 euro van mijn rekening afgetrokken (niet 30,25 zoals ik eerder zei) met als omschrijving "Betreft factuur 'datum' incl. 5,34 BTW'
Reputatie 8
Badge +16
Je krijgt toch een factuur op "MijnTelfort" of via de mail?

Het is belangrijk om eerst even naar de specificatie te kijken... misschien is daarmee je vraag al beantwoord.
Je krijgt toch een factuur op "MijnTelfort" of via de mail?

Het is belangrijk om eerst even naar de specificatie te kijken... misschien is daarmee je vraag al beantwoord.

Ik heb even via mijn telfort gekeken, en hierbij staat bij de facturen een totale som van 25,43 euro en hierna wordt er nog 21% btw bij op geteld: 5,34 euro.
Er is dus inderdaad een prijs aangeboden die niet inclusief BTW was terwijl dit volgens de wet wel zou moeten...
Reputatie 8
Badge +16
Consumentenprijzen in aanbiedingen zijn altijd inclusief BTW.
Heb je wellicht een zakelijk abonnement afgesloten?

Anders zou  het zinvol zijn om eens te kijken welke kosten er precies in rekening worden gebracht. Zit er misschien toestellease ofzo bij? Of een extra bundel?
En de aanbieding was in mijn geval 25 euro per maand. Stond er met koeienletters naast, en in mijn contract staat het volgende:

Productomschrijving:
- basisabonnement Belbundel 24 mnd    -- gratis
- 300 belminuten                                            -- 4,-
- 100 sms'jes per maand                             -- 2,-
- 500 MB internet                                            -- 9,-

Toestellease -- 10,-

Dit komt op een totaal van 25 euro. Nergens wordt er gesproken over BTW wat er nog overheen zou komen, anders had ik dit abonnement ook niet afgesloten.
Ik ga ook nooit over mijn bundel heen, en er staan verder ook geen extra kosten in mijn factuur behalve dus de BTW.
Reputatie 8
Badge +16
Staan deze bedragen dus ook zo op de factuur (volgens jou dus als prijzen ex. BTW)?
Op de factuur staat als ex. BTW bedrag 25,43 euro.
Reputatie 8
Badge +16
Maar hoe staat dat gespecificeerd? Zie je dus de genoemde bedragen van de aanbieding (incl. BTW) terug op de factuur (als ex. BTW)?
Er staat het volgende:

Abonnementskosten  periode: 11.03.2014 - 11.04.2014 €            34,34
Overige verrekeningen  inclusief promoties twv:  -8,91 €                -8,91
Subtotaal   €                                                                                            25,43
BTW (21%  over  €  25,43)   €                                                                   5,34
Totaalbedrag   €                                                                                     30,77
Reputatie 8
Badge +16
Als die abonnementskosten niet nader gespecificeerd staan op je factuur, dan kan Telfort webcare dit misschien voor je uitzoeken.

Op basis van wat je post is in elk geval niet na te gaan hoe het bedrag van 34,34 is opgebouwd.
34,34 komt hieruit voort:

Toestel categorie D 24 maanden 11.03.2014 - 11.04.2014 1 €                    9,75
300 belminuten 11.03.2014 - 11.04.2014 1 €                                                    7,63
500 MB internet 11.03.2014 - 11.04.2014 1 €                                                    14,42
100 sms berichten 11.03.2014 - 11.04.2014 1 €                                                2,54
LekkerLang (gratis bellen na 10 min) 11.03.2014 - 11.04.2014 1 €              0,00
Totaal abonnementskosten  €                                                                                34,34

En vervolgens wordt er 8,91 euro afgetrokken zodat de actieprijs overblijft.
Reputatie 8
Badge +15
En wat staat er op Mijn Telfort > Mijn abonnement?
Daar staan de gekozen bundels/abonnement met de prijzen inclusief BTW.

Wat me wel op valt is dat je 10 euro toestellease hebt maar in je laatste bericht zie ik E 9,75 staan en dit is exclusief BTW toch?
Wat staat er op Mijn Telfort > Mijn Abonnement wat je maandelijkse kosten zijn voor toestellease?
Badge
@Geanne_V,

Welkom op het forum! Als jij €25 per maand hebt afgesproken en het staat zo in jouw contract, dan moet dat ook zo berekend worden op de factuur. Graag kijk ik met jou mee. Kun je in een privébericht jouw naam, adres, woonplaats, 06-nummer en e-mailadres aan mij kenbaar maken?

Laïla
Badge
@Geanne_V,

Bedankt voor de aanvullende gegevens. Ik heb jouw contract erbij gepakt, hierop staat dat €30 per maand het afgesproken bedrag is.

300 minuten voor €7,00
100 sms voor €3,00
500 MB €10,00
ToestelLease €10,00

Totaal dus €30 per maand. Telfort past 1x per jaar inflatiecorrectie toe, vandaar dat de kosten zijn verhoogd met €0,77.

Mocht jij een ander contract hebben dan dat ik hier heb, dan zie ik deze graag tegemoet in een privébericht. Ik hoop dat het zo is opgehelderd.

Laïla
Badge
Beetje vreemd dat de "gedupeerde" in het geheel geen reactie meer heeft gegeven, dat is dus een ontevreden klant of iemand zonder beleefdheidsnorm.
Als het inderdaad een 25 euro per maand aanbod betrof dan kloppen de facturatie gegevens zoals Geanne die opgaf maar is de BTW dubbel berekend.
De contract gegevens van Laila kloppen ook maar Geanne had een speciaal aanbod, i.p.v. 30 euro 25 euro per maand ( voor zover ik het begrijp tenminste uit de hoeveelheid gegeven ).
Badge +2
Beetje nutteloos hier nog op te reageren, het gaat om een verhaal van een jaar geleden. Slotje er op zou ik zeggen.

Reageer