beantwoord

Afkoopsom na overstappen in verband met prijsverhoging

• 23 april 2019
  • 31 reacties
  • 1523 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb op dit moment een abonnement bij Telfort. Nu kreeg ik een mailtje met de onderstaande tekst naar aanleiding van de prijsverhoging van het abonnement:
"Liever een ander abonnement afsluiten of heeft u een vraag?
U kunt tot 1 juni uw abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen."

I.v.m. het overgaan van Telfort in KPN en de prijsverhoging heb ik besloten mijn abonnement op te zeggen en over te stappen naar NLEx. Vandaag heb ik dat aangevraagd en de overstapdatum is 29 mei 2019.

Nu ontvang ik van Telfort een mailtje met onderstaande tekst:
"U stapt over voor de einddatum van uw contract. Dit betekent dat we een afkoopsom voor de rest van de maanden in rekening brengen. De hoogte van dit bedrag kunt u zien op de laatste factuur."

Ik mocht toch opzeggen zonder kosten? Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over verschaffen.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 2 mei 2019, 12:43

Hallo allemaal, mogelijk hebben jullie het al elders op het forum gelezen: het is nu tot 1 juni mogelijk om voor de einddatum van je contract over te stappen naar een andere provider en daarbij gebruik te maken van de overstapservice. Er wordt dus geen afkoopsom meer in rekening gebracht. 🙂
Bekijk reactie

31 reacties

Heb je via de site opgezegd? NLe heeft zover ik weet geen overstap service.
Vanuit Telfort wordt het volgende gezegd.

Liever een ander abonnement afsluiten of heeft u een vraag?
U kunt tot 1 juni uw abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen. Dit kan schriftelijk of telefonisch. Bel onze klantenservice op 088 765 0087 (u betaalt alleen de gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 21 uur en op zaterdag van 10:00 tot 17:00

Een waarschuwing betreffende NLe als KPN volgend jaar weer zenders verwijderd kan je bij NLe alleen de TV opzeggen niet overstappen door een vreemde constructie zijn ze voor TV enkel intermediair en heb je voor TV een overeenkomst met KPN. Bron1 Bron2
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb NLE de overstap laten regelen. Zij boden mij wel een overstapservice aan. En blijkbaar werkt die, want meteen volgde het mailtje van Telfort.

Die tekst is inderdaad wat ik ook per mail heb ontvangen. Maar ik was van mening dat als ik zonder kosten mag opzeggen, ik ook zonder kosten mag overstappen.
Dat zou ook moeten kunnen want in principe zijn we allemaal tot 1 juni contract vrij. Echter lijkt het systeem zich daar in te verslikken.
Reputatie 8
Badge +17
Nogmaals, er staat:
U kunt uw abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen. Bel hiervoor onze klantenservice op 088 765 0087 (u betaalt alleen de gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 21 uur en op zaterdag van 10 tot 17 uur.

Dus, áls je wil opzeggen om deze reden, dan doe je dat via de klantenservice.

Als je zélf naar een andere provider overstapt (zoals TS: @Samuel ), zit je aan contractbreuk met bijhorende kosten.

zó lees ik het...
Opzeggen is opzeggen, dus zou het niet moeten mogen kunnen, zo duidelijk is dat niet in de tekst,
als de nieuwe provider de overstap kan regelen zegt die het toch ook op.

En het 0900 nummer is amper bereikbaar hoor ik in het circuit, en dat 088 nummer ook.
Zo staat het er inderdaad @Kees-Jan dat is ook hoe ik het lees, net als Doornekamp schrijft zou dat niet zo moeten zijn tot 31 mei niet in ieder geval.

Je kan dan zelfs niet eens het online opzeg formulier gebruiken zoals het daar staat.
Dan zou het er voor mij duidelijker moeten staan, in de mail lees je daar zo maar effe overheen, ik begrijp dingen in tekst redelijk snel, maar deze had ik pas duidelijk na 2x lezen in die mail die ik gisteren kreeg, is dat ik het hier al meekregen had dat er iets speelde, maar voor onwetende die nooit op een forum komen word het een lastig verhaal.
En de concurrentie bied net als Telfort een overstap service aan, zou Telfort en KPN sieren als ze nu even die overstap boetes schrappen in de systemen tot 1 Juni.

En er staat:

Liever een ander abonnement afsluiten of heeft u een vraag?

U kunt uw abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen. Bel hiervoor onze klantenservice op 088 765 0087 (u betaalt alleen de gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 21 uur en op zaterdag van 10 tot 17 uur.

Dus niks dik gedrukt of een opmerking dat je het alleen via het nummer kan doen, ook geen dwingende waarschuwing dat het alleen via dat nummer kan zonder kosten.
Dat is het kromme bij KPN zou je wel de overstap service van een nieuwe provider kunnen gebruiken mits de aanvraag voor 31 mei is gedaan vanuit de provider waar je naar toe gaat.
Reputatie 8
Badge +17
Wat mij betreft bedoeld Telfort in de mail met het woord "hiervoor" met wat er in de voorgaande zin gezegd wordt.

Begrijpend lezen? Wat mij betreft is dit zo duidelijk genoeg.

En de concurrentie bied net als Telfort een overstap service aan
Maar,als je de overstapservice van een andere provider gebruikt maak je geen gebruik van de Telfort klantenservice. Met mogelijk gevolgen van contractbreuk.

Je kan dan zelfs niet eens het online opzeg formulier gebruiken zoals het daar staat.
Dat klopt. De voorwaarde voor "abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen" is dat er gebeld wordt met de klantenservice. Zelf overstappen of opzeggen valt niet onder die voorwaarde...

zou Telfort en KPN sieren als ze nu even die overstap boetes schrappen in de systemen tot 1 Juni.
Daarmee ben ik het met je eens, maar zie mijn "argument" hierboven...
Voor de snelle lezer staat er dat je zonder kosten kunt opzeggen, dus als een andere aanbieder aanbied om de overstap te regelen en op te zeggen moet dat gewoon kunnen, er is iets wettelijks dat opzeggen niet onnodig moeilijk gemaakt mag worden, en dat doen ze hier dus wel.

Je hebt nu meer kans dat je een tijd zonder diensten zit, omdat het afsluiten en aansluiten bij een nieuwe provider niet afgestemd kan worden onderling, of dubbele kosten, omdat de nieuwe al na 14 dagen bedenktijd op de stoep staat en Telfort nog een maandje doorloopt.
Dat kan dan weer met nummerbehoud problemen geven. Helaas voor wie weg wil of die afkoop aanvechten of doen zoals aangegeven.
Nummerbehoud moet je dan wel aangeven dat je dat wil, dan mag dat geen probleem geven, ook al begin ik te twijfelen aan de capaciteiten van de klantenservice, het is niet meer wat het geweest is.😱
Ik bedoel meer dat het met een overlap van providers problemen kan geven dat je niet meteen je nummer hebt bij de nieuwe.
Dat ook ja, nummer komt pas nadat er is afgesloten.
Waarom kan thuis eigenlijk niet net als mobiel, heb de roze simkaarten al liggen, krijg je een half uur voordat je overgaat een sms dat het gaat gebeuren, geen signaal meer op de oude doe de nieuwe simkaart in je telefoon en het werkt. (als het goed is)
Dat ook ja, nummer komt pas nadat er is afgesloten.
Waarom kan thuis eigenlijk niet net als mobiel, heb de roze simkaarten al liggen, krijg je een half uur voordat je overgaat een sms dat het gaat gebeuren, geen signaal meer op de oude doe de nieuwe simkaart in je telefoon en het werkt. (als het goed is)

Dat kan niet omdat we in Nederland wonen over het algemeen vrij reactionair. Slecht met veranderingen.
Was het maar net zo simpel als energie 1 belletje of mailtje en de factuur komt van een andere leverancier. Hier komt technisch meer bij kijken dan bij een mobiel abonnement.
Reputatie 1
Badge +1
Als je zélf naar een andere provider overstapt (zoals TS: @Samuel ), zit je aan contractbreuk met bijhorende kosten.

zó lees ik het...

De e-mail die ik kreeg formuleert het net even anders, namelijk:
Liever een ander abonnement afsluiten of heeft u een vraag?U kunt tot 1 juni uw abonnement aanpassen of zonder kosten opzeggen. Dit kan schriftelijk of telefonisch. Bel onze klantenservice op 088 765 0087 (u betaalt alleen de gebruikelijke belkosten). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 21 uur en op zaterdag van 10 tot 17 uur.

De formulering is vaag. Het kan 'schriftelijk', gevolgd door 'bel onze klantenservice' 🤔

Ik zal straks de klantenservice even bellen, als nog niemand van Telfort gereageerd heeft. Het nadeel van bellen is dat je niets zwart-op-wit hebt.

Edit: de mail wordt afgesloten met:
Met vriendelijke groet,

Geertje SpanjaardDirecteur Telfort

Ik zal eens vragen of ik Geertje kan spreken over deze mails 😄
Het kern woord is of waarmee aangegeven wordt dat je enkel schriftelijk dus per post niet online of telefonisch mag opzeggen.
Zie nu dan, de mail is ook al aangepast, ik kan alleen maar telefonisch volgens de mail.
Reputatie 3
Ik heb net met telfort gebeld en na 12 minuten iemand aan de lijn.
Heb aangegeven dat ik het niet eens ben met de verhoging en wil opzeggen.
De medewerker snapte dit en kon mijn abb kosteloos per 1 juni beëindigen.
5 minuten later de bevestiging in de mail (Zie onder) aangezien ik alleen internet gebruik ga ik naar Youfone dat scheelt me meer dan 100 euro per jaar bij 50/50 (eerste 6 maanden 20 euro)
Mijn periode bij telfort was zeer kort maar wel interessant. :)

Beste meneer xxxxxxx,
U wilt uw abonnement stopzetten.
We gaan uw opzegging in orde maken
Jammer dat u bij ons weggaat. Maar we gaan het meteen in orde maken. We zorgen ervoor dat uw Glasvezel Internet met klantnummer xxxxxxxxxxx op 1 juni 2019 stopt.
Een werkdag na 1 juni 2019 krijgt u de laatste factuur
●Abonnementskosten die we hebben berekend voor de periode na de opzegdatum krijgt u van ons terug.
●Gebruikskosten (zoals bellen of een film huren) die u heeft gemaakt na de laatste factuur, brengen we nog in rekening.
●Hou er rekening mee dat u 3 weken na de opzegdatum niet meer Telfort e-mailadres kunt gebruiken. Uw Mijn Telfort blijft nog 3 maanden actief na deze datum.
Wilt u toch gebruik blijven maken van Glasvezel Internet bij Telfort?
Dat kan natuurlijk! Bel ons dan uiterlijk voor 25 mei 2019 via 088 7650087 (lokaal tarief).
Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/contact.
Met vriendelijke groet,
Reputatie 1
Badge +1
Vanmorgen gebeld met de klantenservice. Wachttijd was zo'n 15minuten. Het gaat allemaal om een vinkje dat ze niet kunnen plaatsen na een weg-migratie.

Het stappenplan voor mij is nu als volgt:
  • NLE annuleren, waardoor de migratie wordt gestopt. Dit heb ik vanmorgen gedaan en ik was al nummer 2 met dit probleem bij de NLE.
  • Telfort bellen en een annulering aanvragen. Zij plaatsen dan een vinkje 💪
  • NLE opnieuw aanvragen.
Persoonlijk vind ik dat de communicatie te wensen overlaat. Als het zo belangrijk is dat het telefonisch gebeurt, waarom plaats je dat dan niet even prominent in beeld.
Aangezien het even kan duren voor de systemen up-to-date zijn na de annulering van de weg-migratie, ga ik morgen proberen een annulering aan te vragen bij Telfort. Ik ben benieuwd.
Reputatie 3
Hoi
Hier gaat het ook nog niet op rolletjes.
Heb net ook de bevestiging van Youfone gekregen dat mijn nieuwe verbinding op 30-5 in gaat.
een monteur in verplicht dus er dient een afspraak te worden gemaakt bij Gidion (hé een bekende naam)
Natuurlijk kan Gidion pas een paar dagen later (3-6) komen dus dat word weer een paar dagen zonder👺verbinding.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Samuel. Welkom hier op het Forum. Als eerste vind ik het onwijs jammer om te lezen dat je gaat overstappen. Nu begrijp ik dat je een bestelling hebt geplaatst bij een andere provider en er daarbij voor hebt gekozen om gebruik te maken van de overstapservice. Vervolgens las je in de bevestiging dat we een afkoopsom in rekening brengen, omdat je overstapt voor de einddatum van je contract. Een onaangename verrassing, kan ik me zo voorstellen.

Het is inderdaad zo dat je tot 1 juni hebt om je abonnement kosteloos op te zeggen. Dit kan uitsluitend telefonisch, omdat we in de administratie bij het verwerken van een opzegging aan moeten vinken dat er geen afkoopsom in rekening mag worden gebracht. Ik begrijp dat je hier inmiddels contact over hebt gehad met de afdeling Opzeggen en er een oplossing in zicht is.

Uit de berichten in dit topic begrijp ik dat het niet direct duidelijk is dat het opzeggen van het abonnement telefonisch moet gebeuren. Goed dat jullie dit aangeven. Ik heb het signaal doorgegeven en gevraagd of we de communicatie kunnen aanscherpen. Als er verder nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

*Admin: tekst aangepast ter verduidelijking.
Tot en met 31 mei zouden de overstap services niet tot dit moeten leiden. Maar helaas dat gaat dus niet.
@Natasja - Telfort , is zelfs nog erger, er zijn ook mails geweest waarin staat dat het ook schriftelijk kan, en dat vinkje, zou het niet makkelijker zijn om iedereen automatisch dat vinkje te geven, maak het makkelijker voor iedereen.
En ik zeg op via een overstapservice, ben toch contractvrij, en dan gaat er vanuit jullie gebeld worden voor het waarom en of ik niet toch wil blijven, met een prima aanbod overigens, doe dat bij iedereen en dat vinkje kan dan eventueel alsnog.

Enige wat miste in het aanbod en ik was om, de National Geograpic blijft toch.
Reputatie 8
Badge +17
...
omdat we in de administratie bij het verwerken van een opzegging aan moeten vinken dat er geen slotnota in rekening mag worden gebracht
...

Ik vermoed dat er áltijd een slotnota cq. eindfactuur komt en dat hier wordt bedoeld dat er geen afkoopsom in rekening gebracht wordt.

Als je nog in je contractjaar zit, uiteraard. En dan zal je moeten bellen naar de klantenservice om aan te geven dat je overstapt vanwege de veranderde kosten en zal de klantenservice in het systeem aanvinken dat er géén afkoopsom in rekening gebracht mag worden. Als je dus zélf voortvarend te werk gaat door over te stappen, krijg je dus wél die afkoopsom gefactureerd!
Als je al contract"vrij" bent, zal er sowieso géén afkoopsom in rekening gebracht worden en hoeft dit niet via de klantenservice te lopen.

P.S. dit was vorig jaar én het jaar ervoor ook al zo 😉

Reageer