16% prijsverhoging, ja doei


Reputatie 1
  • Starter
  • 40 reacties
2016 met 0% inflatie, daar kan KPN wel wat aan doen.

Naar aanleiding van de 16% prijsverhoging per 1 juli 2016 voor de vaste kosten (Internet Instap + telefonie van € 21,50 naar € 25,–), en nog wat verhogingen voor verschillende belkosten, heb ik mijn abonnement opgezegd per 1 juli, telefonisch (gratis via terugbelknop op Mijn Telfort) met Annejet

Annejet heeft een aanbieding gedaan:
Ze zou mijn verblijf bij Telfort voor een jaar kunnen rekken met een nieuw abonnement: € 24,– internet + € 2,50 telefonie per maand, waarvan de eerste 6 maanden gratis internet (Annejet begon, heel even, met 3 maanden). De totale kosten uitgesmeerd over het hele jaar: € 14,50 per maand.

Dat lijkt voor de korte termijn niet slecht, maar daarna?
Het gemarchandeer beviel me niet. Je wil wat doen voor iemand die sinds World Online in 1998 meegegaan is met elke overname, of je wil het niet, ook goed.

Aanvankelijk leken Annejet's "uitgesmeerde kosten” op € 12,50 per maand uit te komen. Maar die berekening bleek alleen voor internet (en achteraf gezien met een maandbedrag van € 25,– wat niet meer terugkwam in het gesprek), daar kwam telefonie nog bij.
Ze wilde de wijziging gelijk (zsm) in laten gaan, per 1 juli bleek heel lastig (vereiste een soort truc).
Maar het bleek uiteindelijk ook nog eens om een ander abonnement te gaan: Internet Standaard + telefonie (€ 26,50), na het eerste jaar duurder dan de onacceptabele prijsverhoging van mijn huidige Internet Instap + telefonie.
NB: het is nog maar de vraag of de bij het duurdere abonnement behorende snelheid op mijn adres mogelijk is; maar bovenal: aan het begin van het gesprek had ik geantwoord dat ik tevreden ben met wat mijn huidige abonnement biedt, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in een snelheidsverhoging.
Dit was dus niet een gunst aan iemand die 18 jaar klant is, dit was gewoon een nieuw abonnement aansmeren.
Hoe dan ook, na een jaar zou deze discussie dus terugkomen.

Dan maar liever gelijk weg bij Telfort (KPN). Wel jammer voor mij dat ik een korting misloop, maar natuurlijk wel veel beter voor KPN als abonnees vertrekken. Er is daar per slot van rekening ook steeds minder personeel over.

101 reacties

Badge +2
Ik snap de teleurstelling mbt de prijsverhoging. Mijn insziens heeft Telfort je desalniettemin een uitermate goed aanbod gedaan als je gemiddeld €14,50 per maand gaat betalen. Na een jaar kan je makkelijk downgraden terug naar instap, een nieuwe aanbieding vragen, of alsnog weggaan. Zie bij een ander maar eens voor die appel en een ei een goede verbinding te krijgen...
Reputatie 1
(...) Na een jaar kan je makkelijk downgraden terug naar instap (...)
Instap bestaat niet meer. Nu weggaan is een kwestie van pricipe, ik zou graag zien dat Telfort begrijpt dat ze dit met in ieder geval één persoon niet kunnen flikken.
Reputatie 8
Badge +10
Probeer het eens bij Ziggo, die hebben hun prijzen de afgelopen vijf jaar acht keer verhoogd... :8
Reputatie 1
Probeer het eens bij Ziggo, die hebben hun prijzen de afgelopen vijf jaar acht keer verhoogd... :8
Bedoel je dat je het wel een nette prijsverhoging vindt van Telfort, of dat het wel meevalt?
Reputatie 8
Badge +10

Bedoel je dat je het wel een nette prijsverhoging vindt van Telfort, of dat het wel meevalt?

Ik bedoel dat alle providers regelmatig hun prijzen verhogen, niet alleen Telfort, en dat een overstap naar een andere provider je op termijn alleen maar meer gaat kosten... 😉
Reputatie 1
Ik bedoel dat alle providers regelmatig hun prijzen verhogen (...)
Precies, dit is niet de eerste prijsverhoging van Telfort. Nu dus bij 0% inflatie en 0% kwaliteitsverbetering voor mijn abonnement, een verhoging van 16% (€ 3,50) plus nog wat plussen bij de gesprekskosten. Zijn er andere ISP’s die dat durven? Andere ISP’s zijn nu niet duurder dan de nieuwe prijs van Telfort. Er is er ook nog eentje goedkoper.
Reputatie 8
Badge +16
[..] waarvan de eerste 6 maanden gratis internet [..]
Dit was dus niet een gunst aan iemand die 18 jaar klant is, dit was gewoon een nieuw abonnement aansmeren.

Wat kunnen sommige mensen ontevreden reageren... 6 maanden gratis internet is een aanzienlijke korting bij een abonnementsperiode van een jaar. Veel abonnees zijn al tevreden met twee maanden gratis internet. En na een jaar kun je opnieuw een korting bedingen.
Reputatie 1
Wat kunnen sommige mensen ontevreden reageren...
Sommige mensen wel ja, soms met goede reden. Andere mensen kunnen dan weer kortzichtig zijn.

6 maanden gratis internet is een aanzienlijke korting bij een abonnementsperiode van een jaar.
Zes maanden gratis bij een abonnement dat duurder is dan de prijsverhoging die ik afwijs is niet zo aantrekkelijk, zes maanden gratis staat ook niet in verhouding met de waarde van een 18 jaar lange klantrelatie — die dus nog vele jaren door had kunnen lopen.

Veel abonnees zijn al tevreden met twee maanden gratis internet.
Ik zou tevreden zijn geweest met nul maanden gratis. Ik heb niet om gratis gevraagd, ik heb ook niet om een oplossing voor een jaar gevraagd. Ik heb Telfort gezegd dat ik die prijsverhoging niet accepteer.

En na een jaar kun je opnieuw een korting bedingen.
Je bedoelt “kun je proberen een korting te bedingen.” Telfort zou mij weer een upgrade in de maag willen splitsen. Dan begin ik liever nu ergens anders met een welkomstkorting.
Badge
Ook ik heb weer een mail van directeur Onno vd Poel ontvangen. Mijn abonnement wordt ook ongevraagd opnieuw omgezet. "In 2016 gaan we door met verbeteren. Ook passen we per 1 juli 2016 de prijzen van uw vaste abonnement aan" staat er in de mail. Men gaat niet alleen door met verbeteren maar ook met de prijs opdrijven. Kan Telfort mij zomaar meer dan 100 euro per maand meer laten betalen? Ik wens namelijk geen ander abonnement. Ik wil graag mijn huidige abonnement behouden.
Vorig jaar betaalde ik nog 20,69 per maand voor internet en bellen. Nu geeft Onno van der Poel aan dat dit verhoogd wordt naar 29,18 per maand. In een jaar tijd een prijsstijging van 50%. Zeer opmerkelijk! Wat te doen? Overstappen? Ben overigens wel tevreden over de service van Telfort.

Wat kunnen sommige mensen ontevreden reageren...
Sommige mensen wel ja, soms met goede reden. Andere mensen kunnen dan weer kortzichtig zijn.

6 maanden gratis internet is een aanzienlijke korting bij een abonnementsperiode van een jaar.
Zes maanden gratis bij een abonnement dat duurder is dan de prijsverhoging die ik afwijs is niet zo aantrekkelijk, zes maanden gratis staat ook niet in verhouding met de waarde van een 18 jaar lange klantrelatie — die dus nog vele jaren door had kunnen lopen.

Veel abonnees zijn al tevreden met twee maanden gratis internet.
Ik zou tevreden zijn geweest met nul maanden gratis. Ik heb niet om gratis gevraagd, ik heb ook niet om een oplossing voor een jaar gevraagd. Ik heb Telfort gezegd dat ik die prijsverhoging niet accepteer.

En na een jaar kun je opnieuw een korting bedingen.
Je bedoelt “kun je proberen een korting te bedingen.” Telfort zou mij weer een upgrade in de maag willen splitsen. Dan begin ik liever nu ergens anders met een welkomstkorting.
Reputatie 8
Badge +16
En na een jaar kun je opnieuw een korting bedingen.
Je bedoelt “kun je proberen een korting te bedingen.”
Mijn ervaring is dat alle internetproviders aan klantbehoud doen... dat betekent dat ze je een aanbod doen na afloop van je jaarcontract als je ze daarom vraagt. Standaard is het meestal twee maanden gratis internet maar zoals je ziet kreeg jij zelfs een voorstel voor zes maanden gratis.

En het zou ook raar zijn als providers dat niet doen... een bestaande (trouwe) klant binnenhouden kost tenslotte veel minder moeite dan een nieuwe klant binnenhalen en levert evenveel op.
Reputatie 8
Badge +16
Vorig jaar betaalde ik nog 20,69 per maand voor internet en bellen. Nu geeft Onno van der Poel aan dat dit verhoogd wordt naar 29,18 per maand. In een jaar tijd een prijsstijging van 50%. Zeer opmerkelijk!

Dan ben ik wel benieuwd naar de abonnementsvorm. Mijn Internet en Bellen kostte in 2013 al 25 euro samen. En dat was dan Internet Standaard + het oude Vastbellen. Ik ga straks ook naar €29,18. Maar dan heb jij al die jaren erg goedkoop gezeten met je € 20,69.

Overigens heb ik voor die €4,18 prijsverhoging in 4 jaar tijd wel een veel hogere snelheid gekregen. Ik ging van 15/1 ADSL naar het maximale van mijn abonnement via een VVDSL-lijn... de lijn kan zelfs 100/10 aan weet ik uit ervaring.
Badge +2
@RBT: 6 maanden gratis op een nieuwe vaste looptijd van 12 maanden is geweldig. Het feit dat jij al 18 jaar klant ligt ongetwijfeld ten grondslag aan het aanbod. In zijn algemeenheid is een half jaar gratis op een klant waarvan een nieuwe klantenbinding van slechts 12 maanden gegarandeerd is (men kan wel hopen op meer, maar feitelijk leg je jezelf voor 1 jaar vast) niet rendabel te noemen. Ik zou persoonlijk in mijn handjes knijpen voor 6 maanden gratis, volgend jaar zou ik dan wel weer verder zien.
Reputatie 1
(...) 6 maanden gratis op een nieuwe vaste looptijd van 12 maanden is geweldig. (...) Ik zou persoonlijk in mijn handjes knijpen voor 6 maanden gratis, volgend jaar zou ik dan wel weer verder zien.
Ik was er bijna mee akkoord gegaan, want het is inderdaad een flinke korting. Voor één jaar. Maar het is een ander, duurder, abonnement, waarvan ze verwachten dat ik dat volgend jaar stilzwijgend verleng en de normale prijs ga betalen, die nota bene hoger is dan het bedrag waar ik nu bezwaar tegen maak. Natuurlijk kan ik dan proberen te onderhandelen, maar dan ben ik gewoon iemand die iets van de prijs wil afdingen. En daar ging het nooit om. Ik hoef niets gratis. Ik wil niet moeten gaan afdingen om eerlijk behandeld te worden. Ik wil gewoon geen onbeschofte prijsverhoging. Om dat duidelijk te maken vind ik dat ik nu moet vertrekken, niet over een jaar.
Reputatie 1
Mijn ervaring is dat alle internetproviders aan klantbehoud doen... (...)
En het zou ook raar zijn als providers dat niet doen... (...)

Het aanbod is telkens een tijdelijke korting bij een duurder (upgrade) abonnement.
Hoe komt het nou toch dat ik helemaal niet vind dat ze iets voor mij doen (in plaats van voor zichzelf: een duurder abonnement verkopen). Als een hogere snelheid al gehaald zou kunnen worden op mijn adres, dan ben ik nog steeds niet geïnteresseerd in upgrades die uiteindelijk steeds weer meer kosten.
Reputatie 1
De moderator heeft hier rigoureus kaalslag gepleegd. Ik denk niet dat het oorspronkelijke bericht van RampageRalf verwijderd had hoeven worden.

Maar waarom staat er nu ineens een vraagteken in de titel?
Reputatie 1
Maar waarom staat er nu ineens een vraagteken in de titel?

Dit topic is door de moderator in een vraag veranderd. Dat wordt niet op prijs gesteld.

Over prijs gesproken, elke klant die deze zelfde prijsverhoging accepteert, betaalt de korting voor meer dan drie klanten die hem niet accepteren, zo zou je het ook kunnen uitleggen.
Badge +2
Ik schat zo in dat ecnt niet elke klant die betaald die 6 maanden korting krijgt die jou aangeboden is.
Reputatie 1
Ik schat zo in dat ecnt niet elke klant die betaald die 6 maanden korting krijgt die jou aangeboden is.
Hoge korting of lage korting, het moet opgebracht worden door de abonnees die de prijsverhoging accepteren.
Badge +2
Dat is een waarheid als een koe!
Reputatie 8
Badge +16
En daar ben ik het dan weer niet mee eens... 🆒
Ik denk dat je zelf je korting hebt betaald in de afgelopen 18 jaar als trouwe klant.

Het blijft een feit dat veel klanten niet weten dat ze met één telefoontje minstens twee maanden korting op het abonnementsgeld kunnen terugverdienen per jaar. En als je dat niet weet en er zelf ook niet achteraan gaat, dan betaal je dus gewoon altijd teveel.

Het zou handiger zijn als Telfort gewoon standaard de klanten jaarlijks benadert met een nieuwe aanbieding. Dan profiteert iedereen van de korting in ruil voor een jaarcontract... dat is voor alle partijen gunstiger.
Reputatie 1
En daar ben ik het dan weer niet mee eens... 🆒
Ik denk dat je zelf je korting hebt betaald in de afgelopen 18 jaar als trouwe klant.

Ik denk dat de meuk van wat ik de afgelopen jaren heb betaald gewoon naar de aandeelhouders is gegaan.

Het zou handiger zijn als Telfort gewoon standaard de klanten jaarlijks benadert met een nieuwe aanbieding. Dan profiteert iedereen van de korting in ruil voor een jaarcontract... dat is voor alle partijen gunstiger.
Eerlijker zou zijn als de prijzen zodanig lagen dat onderhandelen niet nodig is. Wat is nou een goede reden om het de klant lastig en vervelend te maken?
Reputatie 1
Het zou handiger zijn als Telfort gewoon standaard de klanten jaarlijks benadert met een nieuwe aanbieding. Dan profiteert iedereen van de korting in ruil voor een jaarcontract... dat is voor alle partijen gunstiger.
Eerlijker zou zijn als de prijzen zodanig lagen dat onderhandelen niet nodig is. Wat is nou een goede reden om het de klant lastig en vervelend te maken?

De moderator had een vooruitziende blik toen hij bij zijn schoonmaak dit topic in een vraag veranderde. Die vraag is nu gesteld:
Wat is nou een goede reden om het de klant lastig en vervelend te willen maken? Vernederend zou je zelfs kunnen zeggen. Eerlijker zou zijn als de prijzen zodanig lagen dat onderhandelen niet nodig is.
Reputatie 8
Badge +16
Het is iets wat bij elk bedrijf speelt. Een dure lening of hypotheek terwijl je met oversluiten goedkoper uit bent. Een energiebedrijf waar je als vaste klant standaard teveel betaalt. De voorbeelden zijn legio.

Bedrijven zoals Telfort (maar dus ook veel anderen) verdienen aan slapende klanten. En de vraag is of ze ooit actief klanten gaan benaderen voor een betere deal, dus met "Uw gasrekening, internetrekening, gasrekening is te hoog". Vaak kom je er pas achter als je gaat overstappen, zoals in jouw geval. Dan is er ineens van alles mogelijk.

In de tussentijd is het enige wat je kunt doen er aandacht aan besteden op fora etc. zodat de slapers alsnog wakker worden.
Reputatie 8
Badge +2
Hi RBT, welkom op het forum. Allereerst kan ik me voorstellen dat je het niet eens bent met de verhoging van de abonnementskosten. Dergelijke veranderingen vinden overal plaats, voor iedereen, bij vrijwel elk bedrijf in alle sectoren. Ik vind echter dat de collega in kwestie jou een prima voorstel heeft gedaan. Meer dan dit kan ik helaas niet voor je betekenen. Kun je aangeven of er een nog vraag is die je graag beantwoord ziet?

Overigens heb ik van het topic een 'vraag' gemaakt zodat het voor ons gemakkelijker in een overzicht te plaatsen is, deze vraag is er inmiddels ook weer van af. Ook heb ik de opmerkingen van de andere gebruiker verwijderd omdat de uitingen niet echt bijdragen aan de inhoud van het topic.

Ik zie je reactie graag tegemoet.
Reputatie 1
Allereerst kan ik me voorstellen dat je het niet eens bent met de verhoging van de abonnementskosten. Dergelijke veranderingen vinden overal plaats, voor iedereen, bij vrijwel elk bedrijf in alle sectoren. Ik vind echter dat de collega in kwestie jou een prima voorstel heeft gedaan. Meer dan dit kan ik helaas niet voor je betekenen.
'Prijsverhogingen vinden overal plaats,' die is te makkelijk, heel veel mensen (en sommigen hebben bedrijven) gaan er de laatste jaren alleen maar op achteruit, die verhogen geen prijzen, maar die krijgen wel de prijsverhoging van (bijvoorbeeld) Telfort voor hun kiezen. 0% inflatie in Nederland, behalve bij Telfort, aan mijn abonnement is niets verbeterd.

Ik ben niet dit topic begonnen omdat ik dacht dat de moderator meer voor me kon betekenen dan de klantenservice. Het leek me gewoon wel goed om mijn protest en mijn aankondiging na 18 jaar te vertrekken, "wereldkundig" te maken. Dan weten de mensen een beetje hoe het eraan toegaat Bij Telfort, of KPN. Met de woorden van Franzki:

In de tussentijd is het enige wat je kunt doen er aandacht aan besteden op fora etc. zodat de slapers alsnog wakker worden.

Kun je aangeven of er een nog vraag is die je graag beantwoord ziet?
Een antwoord op de gestelde vraag "Wat is nou een goede reden om het de klant lastig en vervelend te maken?” blijft interessant, maar hoeft niet per se van de moderator te komen.

Reageer