beantwoord

Vreemde melding bij verzenden e-mail: 'Not allowed to send mail'

• 16 april 2018
  • 32 reacties
  • 7160 keer bekeken

Badge +1
  • Gangmaker
  • 103 reacties
Ik verzend al jarenlang een mailing naar een groep van zo'n 180 ontvangers. Ikzelf sta als hoofdontvanger ("To"), de ontvangers staan allemaal in BCC. Als SMPT-server gebruik ik altijd al smtp.telfort.nl, poort 25. Dit gaat al jarenlang goed, hooguit komt er eens een melding terug als iemand's mailbox vol is of als een mailadres niet meer bestaat.

Echter, nu komt er van 8 ontvangers ineens een mail terug dat het afleveren van de mail niet is gelukt, en de reden die in de return-mail staat is:

Diagnostic-Code: smtp;550 213.75.39.13 is not allowed to send mail from [domein.net]. Please see http://www.openspf.net/Why?scope=mfrom;identity=[ikzelf@domein.net];ip=213.75.39.13

Op de plek van domein.net staat de naam van mijn eigen domein. Het ip adres wat wordt genoemd ken ik niet (misschien de Telfort SMPT server?).

Zoals gezegd, dit gaat al jaren goed en nu weigeren dus 8 van de 180 ontvangers mijn mail.
Als ik de mailing opnieuw verstuur naar enkel zo'n adres wat mij weigert, dan wordt de mail opnieuw geweigerd. Het lijkt er dus op dat ineens een aantal domeinen mijn Telfort mail weigeren.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Titel aangepast voor vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Robin Flikkema 19 april 2018, 20:18

Dat is hier te vinden: https://www.ietf.org/rfc/rfc2821.txt (standaard van SMTP) en dan sectie 4.1.2

To promote interoperability and consistent with long-standing

guidance about conservative use of the DNS in naming and applications

(e.g., see section 2.3.1 of the base DNS document, RFC1035 [22]),

characters outside the set of alphas, digits, and hyphen MUST NOT

appear in domain name labels for SMTP clients or servers. In

particular, the underscore character is not permitted. SMTP servers

that receive a command in which invalid character codes have been

employed, and for which there are no other reasons for rejection,

MUST reject that command with a 501 response.

En hierboven heb ik getest (in de foto) dat de mailserver van mijndomein zich Strict aan deze egel houdt.

Als die andere machine geen underscore in de computernaam heeft en wel werkt kan je overwegen om de computernaam aan te passen en weer te testen. Werkt het dan wel (of juist niet; afhankelijk van wat je test), is het vrij duidelijk dat dat het probleem is.

Als dat zo is vind ik dat erg jammer dan MijnDomein hier niet achter kwam. Maar ik ben totaal niet van het afkraken van bedrijven en kan best begrijpen dat ze niet alles kunnen weten.

Robin
Bekijk reactie

32 reacties

Badge +1
Ik ga het morgen uittesten, ben nu niet bij de bewuste pc.
Wel vreemd overigens dat op die pc met underscore in de pc-naam het verzenden Outlook 2016 (wat ook gebeurt met de mailservers van Mijndomein) goed gaat. Alleen die mailing programma's (freeware, dat dan weer wel) geven allemaal die HELO melding bij Mijndomein, niet bij Telfort.

Wordt vervolgd, morgen meer....
Reputatie 1
Badge
Ik vermoed dat Outlook een aantal truucjes uit haalt (hostname strippen, eventueel nog andere dingen) en de andere programma's gewoon SMTP implementeren zoals het hoort.
Badge +1
Robin, je bent geweldig!
De underscore uit mijn pc naam vervangen door een min-teken, en geen problemen meer met mail versturen via Mijndomein.
Bizar dat ze me dat zelf niet verteld hebben toen ik tijden terug contact met ze had over het HELO-probleem.

Bedankt, ik ben er uit!
Reputatie 1
Badge
Helemaal top en bedankt voor de terugkoppeling

Veel plezier met emailen,
Robin
Badge +1
Vreemd, nu heeft iemand de titel van dit topic gewijzigd in "Vreemde melding bij verzenden e-mail via Outlook 2016". Kan ik niet wijzigen hoor.

Dat "via Outlook 2016" had ik er niet bijgezet, en het klopt ook niet. Als je mijn commentaren goed leest zul je zien dat het mailen via Outlook 2016 juist wel werkte, maar met andere mailing software (om mailings te versturen dus) niet.
Badge +1
@Wieger (of iemand anders van Telfort): graag de titel van dit topic terug wijzigen in wat het was. Het klopt niet wat er nu staat (zie mijn post hierboven).
Reputatie 7
Badge +7
Dat heb ik gedaan, JDN. Fijn dat Robin je heeft kunnen helpen met een mooie oplossing!

Reageer