beantwoord

trage smtp server

• 28 april 2018
  • 31 reacties
  • 1065 keer bekeken

Reputatie 1
I gebruikt de smtp.telfortglasvezel.nl. De mailheaders wijzen uit dat de telfort smtp server er 10 tot 30 minuten over doet om email door te sturen.
voorbeeld:
Received: from smtp-2.concepts.nl (smtp-2.concepts.nl [213.197.30.125])
(using TLSv1.2 with cipher ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384 (256/256 bits))
(No client certificate requested)
by mail-tester.com (Postfix) with ESMTPS id 5B0A4A0963
for ; Sat, 28 Apr 2018 11:57:19 +0200 (CEST)
Received: from [xxx.xxx.xxx.xxx] (helo=xxxx)
by smtp-2.concepts.nl with esmtps (TLS1.2:ECDHE_RSA_AES_256_GCM_SHA384:256)
(Exim 4.89)
id ; Sat, 28 Apr 2018 11:26:53 +0200

Dit lijkt systematisch zo traag te zijn.
icon

Beste antwoord door Babylonia 14 mei 2018, 02:50

Je maakt ook een foutje met de servernaam, je typt smpt i.p.v. smtp

😞 Er overheen gekeken, bedankt.
(Was de eerste keer dan wel goed, want die kwam verder).

In ieder geval met de schermafdruk die je toont, kon ik dan uiteindelijk ook de bedoeling van die commando's eruit halen die @Rozemarijn - Telfort eerder beschreef. Zal ze voor de volledigheid dan nog eens hier beschrijven, compleet met de "enter" toets invoer erbij, zodat anderen ook makkelijker de test kunnen uitvoeren. Eerste stuk van @Rozemarijn - Telfort:

Bij de meeste Windows versies staat Telnet niet ingeschakeld. Dit kan ingeschakeld worden door naar configuratiescherm -> programma's en onderdelen -> windows onderdelen in- of uitschakelen te gaan en daar Telnet client aan te vinken en dan op OK te drukken.

Dan hier de stappen:
- Open CMD via alle programma's -> bureau accesories -> Opdrachtprompt.

- Typ in: telnet smtp.telfortglasvezel.nl 25 enter
. Je ziet dan een zwart scherm met tekst.

- Typ in: mail from: [ je Telfort e-mail adres ] enter
- Typ in: rcpt to: [ je Yahoo e-mail adres ] enter
- Typ in: data enter
- Typ de boodschap in als tekst-string die in de e-mail zal worden opgenomen. enter
- Typ een "punt" . gevolged door enter
- Typ quit enter

Zelf heb ik zowel poort 25 uitgeprobeerd als poort 587
(Waarbij poort 587 de officiële poort van Telfort voor SMTP zou zijn).
Zie de gegevens van Telfort voor de SMTP-gegevens < HIER >
Verder heb ik het bij het internet abonnement behorende "Telfort" e-mail adres gebruikt,
alsook een test waarbij ik mijn e-mail adres onder eigen domeinnaam heb ingevuld.
(Dat loopt bij een extern web hostingbedrijf).

Test met Telfort e-mail adres en poort 25:

Test met Telfort e-mail adres en poort 587:

Test met eigen domein e-mail adres en poort 25:

Test met eigen domein e-mail adres en poort 587:

Wat er uiteindelijk in het Yahoo account wordt ontvangen:
Zie vervolgreactie:
Bekijk reactie

31 reacties

Reputatie 3
Badge
Hier exact hetzelfde, ik gebruik ook smtp.glasvezel.nl.
Het is minstens al sinds maandag zo traag, ik heb zelfs vertragingen van ruim 1 uur gezien.
Reputatie 3
Badge +4
Hi KoenV en RS2000, dat is niet de bedoeling inderdaad! Hebben jullie ook een bekabelde speedtest gedaan? Wat kwam daaruit? Als jullie nog geen speedtest hebben gedaan, kan dat bijvoorbeeld via deze pagina. Ik hoor graag wat eruit komt! Ik heb jullie situaties doorgemaild naar de technische afdeling, dus jullie krijgen sowieso een terugkoppeling van me.
Reputatie 3
Badge
Hoi Rozemarijn,

Over de internetsnelheid had ik geen klachten, is alleen uitgaande mail die zo traag is, binnenkomende mails gaan direct naar mijn eigen server en dat gaat net zo snel als altijd.
Uitgaande mail moet helaas wel via de smtp.telfortglasvezel.nl server lopen omdat poort 25 dicht staat naar alle andere uitgaande adressen.

Ik heb net via die pagina een bekabelde speedtest gedaan:
ping 8ms
jitter 4ms
download 59.5 Mbps
upload 59.4 Mbps

Goede snelheidswaarden voor een 50mbit verbinding lijkt mij.
Reputatie 1
Hallo Rozemarijn,

Ik heb hierover gisteren ook met de helpdesk gesproken. Op hun aanraden heb ik de smtp.telfort.nl:587 server ingesteld, tot mijn verbazing werkt dat. Deze zijn wel snel.

Echter hier treed het probleem op dat hier 10 servers achter zitten waarvan er enkele en DKIM certificaat toevoegen dat dan weer met mijn eigen certificaat tot afwijzing van de mail voert.

Een speed test kan ik vanavond weer uitvoeren echter hier verwacht ik geen probleem maar je houd de resultaten daarvan tegoed.
Reputatie 1
Hierbij de speedtest:

Die lijkt me meer dan voldoende voor een 100/100 mbps verbinding.
Reputatie 3
Badge
Werd er soms een spamrun via de telfortglasvezel smtp server verstuurd waardoor die zo traag was?

Vandaag gingen de mails er weer snel uit, maar een gisterenmiddag verstuurde mail naar yahoo komt nu ineens niet meer aan vanwege user complaints over de telfort smtp server:

Reporting-MTA: dns; smtp-3.concepts.nl

Action: delayed
Final-Recipient: rfc822;someone AT yahoo
Status: 4.0.0
Remote-MTA: dns; mta7.am0.yahoodns.net
Diagnostic-Code: smtp; 421 4.7.0 [TSS04] Messages from 213.197.30.127 temporarily deferred due to user complaints - 4.16.55.1; see https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN3434.html
Reputatie 3
Badge +4
Hi KoenV, wat fijn dat de tip van de helpdesk hebben geholpen! Het kan inderdaad dat er vertraging aanwezig was op de server, en dat daarom mails zo traag werden verstuurd. Ik heb zelf niet genoeg inzicht om uitspraken te doen over de melding van Yahoo. Misschien hebben @Babylonia of @Kees-Jan nog goede tips?
Reputatie 8
Badge +10
@Rozemarijn - Telfort Dit is een specifieke melding van Yahoo; Telfort kan hier niets in betekenen.
Reputatie 1
Badge
@Rozemarijn - Telfort Dit is een specifieke melding van Yahoo; Telfort kan hier niets in betekenen.Tot op zekere hoogte. Telfort is wel de eigenaar, of in iedergeval de aanbieder van de door Yahoo geblokkeerde SMTP server en veel klanten van Telfort kunnen nu dus niet naar Yahoo gebruikers e-mailen.
Zij zouden dit samen met Yahoo kunnen oplossen.
Reputatie 3
Badge
Helemaal met Robin eens.
Zeker aangezien je ook niet kan kiezen om buiten de mailservers van telfort rechtstreeks te mailen omdat ze poort 25 voor uitgaand verkeer hebben geblokkeerd naar andere servers dan die van telfort.
Reputatie 3
Badge +4
Hi RS2000, net heb ik een ticket aangemaakt om dit te onderzoeken met de technische dienst. Zodra ik een terugkoppeling heb, hoor je dit van me!
Reputatie 3
Badge
Hoi Rozemarijn,

Fijn, ik hoor het wel als ze wat gevonden hebben.
Reputatie 3
Badge +4
Hi RS2000,

Hier was ik weer. Ik zou graag wat stappen willen ondernemen om te onderzoeken of het probleem wordt veroorzaakt door je computer of je router. We kunnen e-mail verzenden testen vanuit de command prompt van Telnet. Het kan zijn dat Telnet niet geïnstalleerd is op je computer. In dat geval moeten we een andere manier onderzoeken.

Bij de meeste Windows versies staat Telnet niet ingeschakeld. Dit kan ingeschakeld worden door naar configuratiescherm -> programma's en onderdelen -> windows onderdelen in- of uitschakelen te gaan en daar Telnet client aan te vinken en dan op OK te drukken.

Dan hier de stappen:
- Typ in: telnet smtp.telfortglasvezel.nl 25. Je ziet dan een zwart scherm met tekst.
- Typ in: MAIL FROM:
- Druk op ENTER
- Als de verzending geaccepteerd wordt door de server zal er een 250 OK melding volgen.
- Typ in: RCPT TO:
- Druk hierna op ENTER, als de ontvanger geaccepteerd word door de server zal een 250 OK melding volgen.
- Typ in: DATA, druk hierna op ENTER. Hierna kun je het bericht gaan typen. Sluit elke regel af door een "." en sluit het bericht met enkel een "." op de laatste regel. Hierop zal een melding volgen die vergelijkbaar is met (250 OK id=1WuiMX-0004dM-SG)
- het versturen van de mail is nu gelukt.

Wanneer de verzend poging succesvol is zit het probleem in de e-mail client of de firewall. Wanneer er na het verzenden een foutmelding ontstaat zou ik je willen vragen om je modem te resetten.

Zou je willen laten weten wat dit uit haalt? Dan kunnen we verder kijken waar de oplossing ligt. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 3
Badge
Hoi Rozemarijn,

Over welk probleem hebben we het nu?

Het snelheidsprobleem is al opgelost, die test gaat ook prima evenals gewoon mailen (zonder DKIM) via mijn mailserver of b.v. thunderbird.

Het probleem is dat mail werd geweigerd bij yahoo omdat er usercomplaints over de telfort server zijn.

2de later geconstateerd probleem is dat mail die met een DKIM key verstuurd word via smtp.telfortglasvezel.nl een vertraging heeft van 4 minuten en 21 seconden.
Doe ik een test met identieke software en instellingen op een andere locatie en andere provider dan treed er geen vertraging op bij mails met DKIM, zie ook mijn postings in https://forum.telfort.nl/e-mail-310/email-verificatie-spf-afleverproblemen-74995
Misschien handig om dat af te splitsen naar een nieuw topic?
Reputatie 3
Badge +4
Hi RS2000,

Mijn reactie had betrekking op je probleem met mailen naar Yahoo adressen. Met een Telnet test kunnen we aanstippen welke servers niet goed met elkaar communiceren of wanneer er een e-mailcliënt niet communiceert zoals het hoort. Uiteraard is het wel duidelijk dat er iets mis gaat richting Yahoo; een Telnet test kan dit ook bevestigen. Ik heb dit even besproken met iemand van de technische afdeling, die het met IT gaat bespreken. Ik houd het in de tussentijd in de gaten. Wanneer er communicatiefouten ontstaan tussen verschillende servers moet dit onderzocht worden. Laat het me weten als je nog vragen hebt!
Reputatie 8
Ik ben dan wel niet de topic starter, maar heb je eerdere uitleg met de DOS commandprompt ook eens geprobeerd.
Je uitleg was me niet helemaal duidelijk wanneer je wel of geen "Enter" gebruikt.
Je benoemt het wel één keer, maar lijkt me niet consequent bij alle commando's??
Met of zonder een ":"

Vandaar meerdere pogingen. De eerste test van mij gaf het volgende.
(Verbinding lijkt te zijn geslaagd):

Bij nieuwe pogingen kwam ik echter niet meer verder, ook poort 587 geprobeerd.
Voor poort 25 zie de twee rood omkaderde blokken.
Denk dat de 2e poging niet klopt met je opgegeven commando's, maar dat is nu net je onduidelijke beschrijving. Misschien beter ook een schermafdruk plaatsen?

Reputatie 8
Aanvulling op:

....De eerste test van mij gaf het volgende.
(Verbinding lijkt te zijn geslaagd):

Wat me daarbij dan wel weer verbaast is een server benoemd als "smtp-2.concepts.nl"
Zelf zit ik hier in een regio / wijk waarbij glasvezel in 2015 nieuw is opgeleverd en nooit eerder onderdeel is geweest van een voormalige "Concepts" netwerkbeheerder / provider.
Hoe komt die benaming dan wel in mijn connectie via Telnet terecht?

(Overigens maak ik doorgaans gebruik van de online externe webmail mogelijkheden van de hostingprovider waar ik mijn eigen domeinen en web-server heb ondergebracht).
Reputatie 3
Badge
Hallo Babylonia,

Met de goede naam werkt het, zoals ook in mijn vorige post vermeld, bij mij prima:

Reputatie 8
Badge +10
Wat me daarbij dan wel weer verbaast is een server benoemd als "smtp-2.concepts.nl"De server die "achter" de DNS naam smtp.telfortglasvezel.nl zit moet zich (volgens SMTP protocol) met zijn naam bekend maken.

waarschijnlijk is smtp.telfortglasvezel.nl een LoadBalancer die de connectie netjes verdeeld naar de achterliggende servers zijnde smtp-*.concepts.nl

bij mij:
220-smtp-4.concepts.nl ESMTP Exim 4.89 Sun, 13 May 2018 12:17:34 +0200
Reputatie 8

😞 Er overheen gekeken, bedankt.
(Was de eerste keer dan wel goed, want die kwam verder).

In ieder geval met de schermafdruk die je toont, kon ik dan uiteindelijk ook de bedoeling van die commando's eruit halen die @Rozemarijn - Telfort eerder beschreef. Zal ze voor de volledigheid dan nog eens hier beschrijven, compleet met de "enter" toets invoer erbij, zodat anderen ook makkelijker de test kunnen uitvoeren. Eerste stuk van @Rozemarijn - Telfort:

Dan hier de stappen:

- Typ in: telnet smtp.telfortglasvezel.nl 25 enter
. Je ziet dan een zwart scherm met tekst.

- Typ in: mail from: [ je Telfort e-mail adres ] enter
- Typ in: rcpt to: [ je Yahoo e-mail adres ] enter
- Typ in: data enter
- Typ de boodschap in als tekst-string die in de e-mail zal worden opgenomen. enter
- Typ een "punt" . gevolged door enter
- Typ quit enter

Zelf heb ik zowel poort 25 uitgeprobeerd als poort 587
(Waarbij poort 587 de officiële poort van Telfort voor SMTP zou zijn).
Zie de gegevens van Telfort voor de SMTP-gegevens < HIER >
Verder heb ik het bij het internet abonnement behorende "Telfort" e-mail adres gebruikt,
alsook een test waarbij ik mijn e-mail adres onder eigen domeinnaam heb ingevuld.
(Dat loopt bij een extern web hostingbedrijf).

Test met Telfort e-mail adres en poort 25:

Test met Telfort e-mail adres en poort 587:

Test met eigen domein e-mail adres en poort 25:

Test met eigen domein e-mail adres en poort 587:

Zie vervolgreactie:
Reputatie 8

Één test zonder enige vertraging: Test met eigen domein e-mail adres en poort 25:
Was aanvankelijk de enige mail die daadwerkelijk door Yahoo werd ontvangen.

Voor andere mails was er een enorme vertraging. Zelfs nog niet ontvangen na 1-1,5 uur
Maar uiteindelijk kwamen ook de mails binnen die via poort 587 zijn verstuurt, maar let op:
Alleen de mails die zijn aangemerkt met mijn eigen domeinnaam, kwamen binnen.

Dus kennelijk accepteert Yahoo geen e-mails met "Telfort" domein in het e-mail adres?
Dat een e-mail via een Telfort SMTP-server wordt verstuurd, is dan kennelijk niet van belang?

Heb voor een beter beeld ook nog testen uitgevoerd via die Telnet methode, zoals ze hiervoor met die schermafdrukken worden getoond, maar dan NIET naar het Yahoo e-mail account verzonden, maar naar mijn eigen "externe" e-mail account bij mijn webhoster hier in Nederland.

Die kwamen allemaal zonder vertraging binnen, maar let op:
Allemaal wel als SPAM aangemerkt! Maar dat zou ook kunnen komen door beperkte mogelijkheden en ontbreken van controle scripts in het verzenden van mail via een Telnet sessie??

Als ik de meer uitgebreide mail-informatie uitlees, dan wordt de mail als zeer onbetrouwbaar aangemerkt.
(Bovenste kop van de gegevens weggelaten, en verdere persoonlijke data met X uitgewisseld)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
X-Concepts-MailScanner-Information: Please contact abuse@concepts.nl for more information
X-Concepts-MailScanner-ID: XXXXXXXXXX
X-Concepts-MailScanner: Found to be clean
X-Concepts-MailScanner-SpamCheck:
X-Concepts-MailScanner-From: XXXXX@XXXXX.org
X-Spam-Status: Yes, score=11.1
X-Spam-Score: 111
X-Spam-Bar: +++++++++++
X-Spam-Report: Spam detection software, running on the system "www19.totaalholding.nl",
has identified this incoming email as possible spam. The original
message has been attached to this so you can view it or label
similar future email. If you have any questions, see
root\@localhost for details.
Content preview: Dit is een test met eigen domeinnaam als te verzenden partij
met poort 587 en verzenden naar mijn eigen domein. [...]
Content analysis details: (11.1 points, 5.0 required)
pts rule name description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
1.0 MISSING_HEADERS Missing To: header
1.5 SPF_SOFTFAIL SPF: sender does not match SPF record (softfail)
0.8 BAYES_50 BODY: Bayes spam probability is 40 to 60%
[score: 0.4926]
1.8 MISSING_SUBJECT Missing Subject: header
1.4 MISSING_DATE Missing Date: header
2.0 RDNS_NONE Delivered to internal network by a host with no rDNS
1.0 MISSING_FROM Missing From: header
1.6 MISSING_MID Missing Message-Id: header
X-Spam-Flag: YES
Subject: ***SPAM***
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De andere mails zijn weinig verschillend in die informatie.
Volgens mij heb je er niet zoveel aan door testen met een telnet methode te versturen. Door het ontbreken van allerlei beveiligings controle scripts, wordt het al snel als SPAM opgevat.
Wat levert het op als je SMTP gegevens in een normaal mailprogramma verstuurd?
(Met achterliggend wel de juiste controles?).
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor het testen, ik heb geen idee hoe die headers er bij de ontvanger uit zien en of die test mails überhaupt wel ontvangen zijn aangezien die persoon op vakantie is en zijn yahoo mailbox waarschijnlijk niet of beperkt zal checken.

Die waarschuwing van vertraagde mail kreeg ik ook pas een dag later, of die mail later aangekomen is weet ik ook nog niet.
Mails werden trouwens ook verstuurd vanuit eigen domeinnamen.

Maar aangezien jouw mails met (AT)telfort.nl op het eind niet aankwamen en je ook geen non-delivery bericht terugkrijgt lijkt het mij toch duidelijk dat er ergens nog steeds iets niet goed gaat.
Reputatie 8
Maar aangezien jouw mails met (AT)telfort.nl op het eind niet aankwamen en je ook geen non-delivery bericht terugkrijgt lijkt het mij toch duidelijk dat er ergens nog steeds iets niet goed gaat.
Precies,
Maar nog steeds wel met de kanttekening dat e-mail verstuurd vanuit een "telnet" sessie, zonder gecontroleerde beveiligingsscripts, weinig zegt over de "normale" e-mail verzending waarbij die beveiligingsprocedures wel worden gevolgd. In ieder geval iets om alert op te zijn.

Ter info. Nu nog eens zoveel tijd later zijn die eerdere mails met "telfort" domein afzender niet meer binnengekomen bij een Yahoo account.

Inhoud van één van die mails:

-
Ik heb sinds maandag uit het niets opeens problemen met een erg trage smtp-server (smtp.telfortglasvezel.nl). Het probleem doet zich voor op meerdere pc's en verschillende cliënts.
Het verzenden duurt minuten en de bezorging volgt pas na een half uur.
Speedtest is okay, met de smtp-server van een eigen domein werkt het prima, verder ook geen problemen met internet.
Tot 2 keer aan toe de helpdesk gebeld maar die mensen wisten van niets en ik was echt de eerste met het probleem. Er was bij hen niets over bekend. Ik hoop dat er snel een oplossing komt.
Reputatie 3
Badge +4
@RS2000 & @Babylonia, dank jullie wel voor alle gegevens! Daar hebben we veel aan! Momenteel is de technische dienst onder andere met Yahoo aan het onderzoeken wat hier gaande is en waar het mis gaat. Zodra ik een terugkoppeling heb, zal ik jullie op de hoogte brengen. Wanneer jullie nog vaker hebben getest en meer informatie hebben, is deze natuurlijk altijd welkom!
@Rene P., wat vervelend om te horen! Heb je ook de smtp.telfort.nl server met uitgaande serverpoort 587 geprobeerd, zoals @RS2000 als tip noemde? Ik hoor graag welke instellingen je hebt geprobeerd, zodat we kunnen achterhalen hoe we dit kunnen oplossen.

Reageer