beantwoord

Telfort emails beschouwd als SPAM door GMail

  • 26 februari 2018
  • 10 reacties
  • 454 keer bekeken

Hierbij wil ik aangeven dat sinds enkele weken mijn verzonden e-mails naar Gmail adressen in de spambox van Gmail terecht komen. Ik heb vernomen dat het komt doordat er geen SPF is ingesteld voor telfortglasvezel.nl. Graag dit probleem oplossen.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 27 februari 2018, 17:11

Bedankt voor het doorsturen van de e-mailheader. Ik heb hem met mijn collega's nog even nagelopen. Wat het geval is, is dat dat de controle deels op de uitgaande mailserver(smtp.telfortglasvezel.nl) en deels op het domein van de afzender(in jouw geval @telfort.nl). Het @telfort.nl heeft geen SPF ingesteld. Er zijn wat praktische bezwaren aan het inrichten van SPF, bijvoorbeeld met forwarding. Er wordt gewerkt door mijn collega's aan een structurele oplossing voor het betrouwbaarder maken van de afzender, zij het via andere wegen dan SPF. Totdat die oplossingen in gebruik zijn genomen, zal Gmail je mails als spam markeren. 😞
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Manley, welkom op het forum. Duidelijk verhaal hier. Ik weet niet precies wat de achtergrond hier van is. Dat ga ik voor je uitzoeken. Zodra ik meer weet, kom ik er bij je op terug.
Reputatie 7
Badge +7
Wat zoekwerk heeft me meer duidelijkheid gegeven. Bij de mailservers van @telfortglasvezel.nl staat SPF standaard ingesteld. Diverse tests samen met onze mailbeheerder tonen dit ook aan. Kan je mij verder toelichten hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Ik kan het vanuit ons systeem namelijk niet direct verklaren.
Een paar weken geleden stuurde wij een foto vanaf mijn Telfort email naar mijn eigen GMail adres - het is niet aangekomen. Weer stuurde ik opnieuw de mail - alweer niet aangekomen. Afgelopen Vrijdag stuude ik een mail naar een vriend wie alleen een GMail adres heeft - weer niet aangenomen. Ik belde de Telfort helpdesk en wordt verteldt dat het zit in the settings van Thunderbird. (???????) Als wij het vanuit de Telfort Webmail stuurt dan komt het wel aan bij GMail. Wij merken ook dat alle emails vanuit Telfort zijn terugevonden in de SPAM box van GMail..... Toen heb ik een IT specialist ingeschakeld en hij heeft de volgende verschillen gevonden:

"I can see why your emails are probably often flagged as spam:

In the headers of your message sent from telfort.nl I can see this:
spf=none smtp.mailfrom=telfort.nl; dmarc=fail header.from=telfort.nl

Compare that to your message sent from gmail.com:
spf=pass smtp.mailfrom=gmail.com; dkim=pass header.d=gmail.com; dmarc=pass header.from=gmail.com

Telfort.nl doesn't use SPF. This is a very short description of what SPF is:
https://mxtoolbox.com/spf.aspx
It's used to verify that the domain sending the email is allowed to send emails for the domain in the sender email address.
Here you can check if telfort.nl uses SPF:
https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=spf%3atelfort.nl&run=toolpage#

So it won't make a difference if you use IMAP or POP3 at telfort.nl: you'll be stuck with the same problem, unless they modernise their methods."
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Manley, er zit een scheiding tussen de @telfort.nl en @telfortglasvezel.nl domeinen, dat zijn andere mailserver. Verstuur je de berichten vanuit je @telfort.nl e-mailadres of vanuit je @telfortglasvezel.nl e-mailadres? Dat kan namelijk nog voor verschil zorgen in mijn antwoord. Ik heb het nu namelijk gecontroleerd bij @telfortglasvezel.nl en nog niet bij het @telfort.nl domein.

Ik doe even een paar aannames, misschien kan ik je daarmee al op weg helpen. Ik gok dat je in Thunderbird gebruik maakt van smtp.telfort.nl, klopt dit? Zo ja, zou je dit kunnen aanpassen naar de volgende instellingen? Voor inkomende mail wijzig je niets. Alles voor uitgaande mail wijzig je de instellingen naar het onderstaande.

Bij uitgaande mailinstellingen
Mailserver: smtp.telfortglasvezel.nl
Poort: poort 587
Gebruikersnaam: de naam van je mailbox voor het @telfortglasvezel.nl
Wachtwoord: het wachtwoord van de @telfortglasvezel.nl mailbox.
Beveiligingstype: TLS of STARTTLS

Via deze weg gebruik je namelijk een mailserver waarvan ik op dit moment met zekerheid weet dat SPF aan staat en je hebt omdat je nog een @telfortglasvezel.nl mailbox hebt ook de mogelijkheid om deze te gebruiken. Al gok ik dat je dit nog niet eerder gedaan hebt. Weet je het wachtwoord of de gebruikersnaam voor dit mailadres niet meer? Kijk dan op Mijn Telfort.

Tegelijkertijd ga ik nog eens navragen of de SMTP server van het @telfort.nl domein al SPF ondersteunt. Dat antwoord moet ik je voor nu nog schuldig blijven.
Mijn "outgoing" is smtp.telfortglasvezel.nl; mijn poort is 587;........ Als ik TLS gebruik dan krijg ik een fout boodschap.
Let op dat de mails binnenkomen bij GMail maar wordt beschoud als SPAM....
Ik heb Starttls ingestelt - laat wij hopen.....
Met setting STARTTLS komt mail alweer in de SPAM van GMail......
Is er iets wat mogelijk moet ingesteld wordt onder "Authentication Method"?
Google geeft deze boodschap aan: "Why is this message in Spam? It is in violation of Google's recommended email sender guidelines. Learn more"
Reputatie 7
Badge +7
Even een korte samenvatting van mijn kant, om te zien of ik hem helemaal scherp op mijn netvlies heb. Voor je inkomende mail, maak je gebruik van je @telfort.nl adres voor het ontvangen van mail en voor de uitgaande mail maak je gebruik van smtp.telfortglasvezel.nl. Wanneer je vanuit de webmail(webmail.telfort.nl of webmail.telfortglasvezel.nl?) stuurt, dan wordt je mail niet aangemerkt als spam, maar verstuur je vanuit Thunderbird dan wordt de mail aangemerkt als spam door Gmail?

Kan je bovenstaande aan mij bevestigen en kan je mij via een privébericht de header doorsturen? Die vind je in Gmail bij het tandwiel en dan bij "Als origineel weergeven". De bovenste alinea is de mailheader. Dit wil ik dan nog eens laten nakijken door onze mailbeheerder.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor het doorsturen van de e-mailheader. Ik heb hem met mijn collega's nog even nagelopen. Wat het geval is, is dat dat de controle deels op de uitgaande mailserver(smtp.telfortglasvezel.nl) en deels op het domein van de afzender(in jouw geval @telfort.nl). Het @telfort.nl heeft geen SPF ingesteld. Er zijn wat praktische bezwaren aan het inrichten van SPF, bijvoorbeeld met forwarding. Er wordt gewerkt door mijn collega's aan een structurele oplossing voor het betrouwbaarder maken van de afzender, zij het via andere wegen dan SPF. Totdat die oplossingen in gebruik zijn genomen, zal Gmail je mails als spam markeren. 😞

Reageer