Spamfilter werkt niet en ik kan geen e-mail regels instellen

• 1 augustus 2017
  • 34 reacties
  • 1227 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik ontvang hinderlijk veel spam. Spam wordt niet gemarkeerd of verwijderd, hoe ik dit ook instel.

34 reacties

Beste Wieger,
Is er al zicht op een permanente oplossing?
M.v.g.
Casper
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Casper, daar is nog geen zicht op. De aard van de wijzigingen zijn helaas erg groot. Van mijn collega's begrijp ik dat het nog enkele maanden kan duren voor dit rond gaat komen, maar een exacte datum kunnen zij mij nog niet geven.
Dank je Wieger, ik hoor het t.z.t. graag, alvast bedankt.
Reputatie 1
Hallo Wieger,

Mijn dank voor de terugkoppeling en dat het een complexe situatie is en het dus ook niet makkelijk is om snel met een oplossing te komen voor de spamfilter, dat dacht ik al. Het moet ook nog eens een gebruikers vriendelijke oplossing zijn. :)

Ik kan wat betreft de spam die er eerder nog doorheen kwam nu wel constateren dat het er sprake is van een verbetering en dat is al een hele positieve ontwikkeling.

Fijn dat het jullie aandacht heeft en jullie naar een oplossing zoeken.

Met vriendelijke groet,

Parabolica
Reputatie 3
Badge
Ik gebruik de gratis e-mail melder PoptrayU (https://sourceforge.net/projects/poptrayu/). Deze geeft aan dat er nieuwe e-mails zijn, die je dan op de server kan lezen voordat je ze download. Ongewenste mails kan je dan verwijderen voordat je ze hebt binnengehaald. Ook kan je eenvoudig filters aanmaken die uitstekend werken. (Natuurlijk wel uitkijken hoe je die regels definieert, anders ontvang je helemaal geen mails meer!).
Ik heb nu nauwelijks spam meer.
Kortom: ideaal!
Reputatie 1
Omdat de laatste dagen de spam weer enorm toeneemt maar de spamfilter er ook enkele tegenhoudt maar helaas niet alle ben ik er maar eens wat dieper ingedoken mede omdat vele spam afkomstig van domeinen met een .eu registratie.
En de hosting van deze domeinen zou in Amsterdam moeten zijn? Vele domeinen, ook .nl domeinen en waarvan spam verstuurd wordt verwijzen naar plaats.

Ik heb de organisatie EUrid die deze domeinen verstrekt maar eens aangeschreven, en dit kreeg ik als antwoord:

EURid is de organisatie belast met het beheer van de .eu (en de cyrillische variant .ею) topniveau domeinen in opdracht van de Europese Commissie.
Controle over de inhoud van websites of zelfs e-mails die gelinkt zouden zijn aan dergelijke domeinnamen, vallen niet onder onze taken of verantwoordelijkheden.
De EU Verordeningen (EG) nr. 733/2002 en (EG) nr. 874/2004 laten ons enkel toe om de juistheid van de registratiegegevens (adres van de houder) na te gaan.
Gedurende een verificatieprocedure wordt aan domeinnaamhouders gevraagd om de juistheid van hun registratiegegevens aan te tonen.
In sommige gevallen leidt deze procedure tot het intrekken van de domeinnaam waardoor de domeinnaam vrijkomt voor registratie.
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij vandaag dergelijke verificatieprocedure opgestart.
Wij adviseren u om rechtstreeks contact op te nemen met de houder van de domeinnaam.
Daarnaast kan u ook de internet service provider, hosting bedrijf of registrar (PDR Ltd) van de betreffende domeinnaam vragen om actie te ondernemen met betrekking tot de inhoud van de website die bij hen gehost wordt.
Indien u eventueel gerechtelijke stappen overweegt, kunnen wij wel optreden na ontvangst van een definitief vonnis van een rechtbank.
Met vriendelijke groet,

Legal Department

Mijn reactie op hun toelichting:

Geachte mijnheer, mevrouw,

Dank voor uw uitgebreide toelichting inzake de spam en de daaraan gekoppelde domeinnaam met .eu.
Ik waardeer het zeer dat u een verificatieprocedure bent gestart naar aanleiding van mijn klacht.
Contact opnemen met de beheerder/houder van die .eu domeinen en waarvan de vele spam verzonden wordt, is natuurlijk uitgesloten. Daar zitten waarschijnlijk personen achter die lijsten met e-mail adressen opkopen die waarschijnlijk via een hack zijn verkregen gezien de vele klanten van internet providers ontvangen.

Mijn provider is al zover gegaan met het blokken van de vele spam middels de spamfilter dat uw e-mail in de spambox terecht is gekomen.

Ik ben het met u eens dat een hostingsbedrijf ook actie dient te ondernemen maar morgen is er weer een ander domein aangemaakt zo vaak als ze nu wisselen. Feitelijk is het nu dweilen met de kraan open.

Als bij de registratie van de domeinen de persoonsgegevens goed geregistreerd worden en er wordt spam verstuurd dan kan een controlerende organisatie, voor Nederland is dat de ACM, ook krachtig ingrijpen en de betreffende persoon of personen vervolgen als daar een aanleiding voor is.

Nogmaals mijn dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Parabolica

Veel zal het niet helpen want morgen wordt er weer een ander domein aangemaakt. Telfort maar ook de KPN zijn ook de klos want die hebben er hartstikke veel werk aan en wat niet iedereen misschien zal begrijpen. Men moet volgens mij beginnen bij de domein verstrekkers die ook weldegelijk een controlerende functie hebben.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Parabolica, bij één van je twee mailadressen zie ik dat de spamfilter niet geactiveerd is. Dat kan volgens mij ook een slok op een borrel schelen. Dit kan je zelf aanpassen via Mijn Telfort.

Wel mijn complimenten dat je dit zo aankaart, zo proberen we samen het internet veiliger te maken. 😳
Reputatie 1
Hoi Parabolica, bij één van je twee mailadressen zie ik dat de spamfilter niet geactiveerd is. Dat kan volgens mij ook een slok op een borrel schelen. Dit kan je zelf aanpassen via Mijn Telfort.

Goedemorgen Wieger,

Dit klopt dat bij één mailadres de spamfilter niet actief is maar dit mailadres wordt amper gebruikt en daar komt (nog) geen spam op binnen.

Wel mijn complimenten dat je dit zo aankaart, zo proberen we samen het internet veiliger te maken. :$

Zoals men kan lezen verwijst EURrid mij door naar de volgens hun verantwoordelijke organisaties die je dan je dan eerst moet gaan aanschrijven, ik begin liever direct bij de bron en waar het eigenlijk begint. 🙂

Domeinen die bewezen misbruikt worden voor het verzenden van spam moeten gewoon direct opgeheven kunnen worden bij de bron.
Reputatie 1
De spam bij mij is deze week momenteel nul komma nul en dat is ook enigszins te verklaren omdat de spammers zich nu blijkbaar richten op Vlaanderen. Bij de webserver (in Amsterdam) en waar o.a. de hosting plaatsvind worden namelijk alleen nog websites geregistreerd met een domeinnaam met Vlaanderen er in. Ik weet niet of andere dit ook zo ervaren?

Reageer