Spamfilter werkt niet en ik kan geen e-mail regels instellen

BenoitSvB
Ik ontvang hinderlijk veel spam. Spam wordt niet gemarkeerd of verwijderd, hoe ik dit ook instel.

30 Reacties

parabolica
Reputatie 1
Ook ik merk dat de spamfilter momenteel niet goed functioneert. Als ik een regel aanmaak in de sectie e-mailfilter en deze daarna save dan is deze regel de volgende dag weer leeg? Zo hou je niks tegen. :(

Bij mij gaat het specifiek om een (Nederlandse) spammer die elke dag gebruik maakt van een ander domeinnaam (via Panama of Curaçao en Amerika) maar de inhoud en het onderwerp over het algemeen hetzelfde is. Nu blokkeer ik zelfs het gehele IP in de range van xx.0 t/m xx.255 van het domein hopelijk om zo te voorkomen dat de tracker de info krijg dat de mail geopend wordt om de header door te sturen naar spamklachten want ik stuur ik al een jaar lang deze spam door naar spamklachten maar die doen er ook niks mee.

Helaas is de ruimte om deze afzenders te blokkeren ook al vol bij mij. Het begint in ware plaag te worden maar ik zal de schuld niet direct bij Telfort en de andere providers willen neerleggen. Deze spammers weten inmiddels de juiste wegen te vinden om spamfilters te omzeilen.
JaapN
Ook ik ontvang sinds enige tijd heel veel spam.
Blokkeren via de instellingen van Web-mail werkt niet.
Ook het E-mail filter doet niets.
Ben nu al een tijdje bezig met SpamCop, maar ook dat helpt nog niets.
Begin er over te denken maar naar een andere provider te gaan (met als gevolg dan wel een nieuw e-mail adres).
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi BenoitSvB, parabolica en JaapN, wat vervelend om te horen dat jullie veel spamberichten binnen krijgen.

De afgelopen periode zijn er inderdaad diverse signalen binnengekomen dat er een grote hoeveelheid spam wordt ontvangen. Er wordt op dit moment het nodige aangepast in ons e-mailplatform om de hoeveelheid ontvangen spam te verminderen. Er wordt hard gewerkt aan een structurele oplossing. Helaas is het tegengaan van spam een kat-en-muisspel. Op de aanpassingen die wij doorvoeren passen spammers hun berichten aan. Wel kunnen wij jullie help goed gebruiken, namelijk door het doorsturen van voorbeelden van spamberichten. Op basis van deze berichten proberen wij het filter zo scherp mogelijk in te stellen. Via een bericht kan ik je een e-mailadres geven om voorbeelden naar te versturen.
parabolica
Reputatie 1
Hallo Wiebert,

Ik begrijp dat het een kat en muis spel is want zo makkelijk is het niet om iets met een tekst zoals 'nieuwsbrief@xxxx' of 'info@xxxx' in een spamfilter te verwerken want daarmee blokkeer je vrijwel alles. Daarom wil ik wel voorbeelden versturen eventueel met de al door mij geblokkeerde domeinen (tekstfile) waar de spam vanaf verzonden wordt.

PM is reeds verzonden door mij.
BenoitSvB
PM verzonden, ook aan de collega's die tijdens de vakantie waarnemen.
CasperJ
Beste Wieger,

Op deze regel van parabolica heeft u niet gereageerd:

ok ik merk dat de spamfilter momenteel niet goed functioneert. Als ik een regel aanmaak in de sectie e-mailfilter en deze daarna save dan is deze regel de volgende dag weer leeg? Zo hou je niks tegen. :(

Dit is een probleem dat inmiddels al maanden speelt. Wanneer wordt dit nou eens opgelost?? Elke keer als ik een e-mailfilter aanmaak via de webmailpagina van Telfort, is deze de volgende keer dat ik inlog verdwenen. Als Telfort de spam niet kan tegenhouden, dan stel ik dus zelf wel een filter in. Wanneer dat echter elke dag weer is verdwenen, is het een gebed zonder end. Ik hoor heel graag het volgende van u:

1. Hoe komt het dat dit probleem na maanden nog steeds niet is opgelost?
2. Wanneer verwacht u de oplossing?
3. Kunt u mij het persoonlijk laten weten als het is opgelost?

Ik kan mij voorstellen dat er inmiddels klanten zijn die naar een andere provider op zoek gaan. Spam is overal een probleem, dat snapt iedereen. Maar je moet wel zelf online een filter kunnen instellen. Wanneer je dat doet en later blijkt deze (zonder dat je daar dus een bericht van krijgt) te zijn verdwenen, is er sprake van een grove programmeerfout. Dat kan enkele dagen zo zijn, maar al maanden? Dat gaat echt te ver.

In afwachting van uw bericht,

Casper
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi Casper,

Ik heb het aanmaken van een regel heb ik proberen na te bootsen. Bij mij werkt dit succesvol. Kan je mij aangeven welke stappen je doorloopt? Dan kan ik dat verder uitzoeken voor je.

Er worden updates doorgevoerd aan het spamfilter. De afgelopen periode is de werking van het spamfilter al verbeterd. Wij hopen binnen enkele weten dat het spamfilter weer optimaal werkt en de hoeveelheid spam zo goed als nihil is. In dit topic maak ik melding van de oplossing wanneer deze er is. Het is een erg complex probleem gebleken en dit heeft een langere oplostermijn gehad. Excuses hiervoor.
CasperJ
Hoi Wieger,

Ik heb ingelogd in webmail, dan via Instellingen naar E-mail. Daar kies ik voor E-mailfilters. Ik heb dit op een iPad en op een iMac gedaan, beide in Firefox. Ook op een windows laptop m.b.v. Firefox.
Ik heb gisteren nog een nieuw filter gemaakt, en een bestaand filter bewerkt. Ik heb deze kunnen opslaan, iets wat een paar weken geleden overigens niet lukte. Toen bleef het systeem daar steeds op hangen. Hoewel ik het nu dus wel kan opslaan, blijkt bij de volgende keer inloggen dat het nieuwe filter en de aanpassingen in het bestaande filter zijn verdwenen.

Graag hoor ik de oplossing hiervoor, alvast bedankt,

Casper
CasperJ
@Wieger - Telfort

Ik heb het zojuist ook op een windowscomputer geprobeerd via Firefox en via Chrome. Het lukt - net als eerst - wel een bestaand filter te bewerken en op te slaan maar na uitloggen en opnieuw inloggen zijn de wijzigingen weer weg.
U schreef dat e.e.a. bij u wel succesvol was. Bleven bij u de wijzigingen wel zichtbaar na uitloggen en opnieuw inloggen?
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hey Casper, dankjewel voor je verdere toelichting. Dit ga ik verder voor je uitzoeken. Zal er nog bij je op terug komen. Denk dat ik na het weekend meer weet. Uiterlijk dinsdag geef ik een update.
parabolica
Reputatie 1
Zoals @casperj het probleem omschrijft dat kan ik bevestigen. Iets toevoegen of editen in het E-mailfilter en opslaan dat werkt goed maar na het uitloggen en daarna weer direct inloggen dan is de regel verdwenen. Ik gebruik zelf Internet Explorer 11 maar het ligt dus niet aan de browser.

Ik moet zeggen dat ik deze week aanzienlijk minder spam heb binnen gekregen maar ik stuur ook alles door naar SpamCop en KPN. En de spam die er nu nog doorheen glipt bij mij is echt alleen gericht op Nederland en deze spammer switcht ook nog eens continue van domein dus dat is lastig te filteren.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi CasperJ en parabolica, met mijn collega's kom ik er nog niet goed aan uit. Via de stappen die wij doorlopen wordt de regel goed ingesteld. Het lijkt er voor mij op dat jullie of een andersoortige regel instellen of de stappen anders doorlopen. Is het mogelijk voor een van jullie om aan de hand van een aantal screenshots een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te maken van welke stappen jullie doorlopen? Dan kan ik dit nog eens verifiëren.
CasperJ
Hoi Wieger,
Hierbij de screenshots. Ik heb een nieuw filter aangemaakt en daarna klik ik op opslaan. Er komt geen melding dat e.e.a. is opgeslagen. Het scherm met de filters blijft ook lichtgekleurd. Ik kan alleen filters omhoog of omlaag verplaatsen, niet bewerken of iets dergelijks. Als ik uitlog en daarna weer inlog, is het zojuist aangemaakte filter weer verdwenen.
Ik heb dit net gedaan op een van mijn e-mailadressen en dat werkte dus niet. Daarna ook getest op een ander adres (het hoofdadres) en daar werkte het wel goed.

Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hey Casper, bedankt voor je uitleg en bedankt voor de screenshots. Ik ga dit laten uitzoeken. Kom er bij parabolica en jou op terug! Als ik nog geen nieuws heb, dan hoor je komende vrijdag hoe dan ook van mij.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi Casper en parabolica, ik zit hier toch nog met een uitdaging. op basis van het filmpje van parabolica en de screenshots van Casper heb ik met mijn collega's dit na proberen te bootsen. De stappen die jullie doorlopen zijn precies zoals het hoort, dus daar ligt het niet aan. Aan onze kant lukte het wel om de regels aan te passen of toe te voegen. Dus effectief ben ik nog weinig wijzer geworden. Daarom wil ik toch eens wat meer proberen uit te sluiten. Kunnen jullie misschien je browsercache een helemaal leeg maken en de stappen herhalen? Normaal gesproken sluit je dit uit door een andere browser te testen. Gezien de tests die ik aan onze kant heb gedaan, wil ik het daar toch eens mee proberen. Een andere optie kan zijn dat een virusscanner een bepaalde stukje code uit onze site tegenhoudt. Erg onwaarschijnlijk, dat weet ik. Het is toch dat ik naar zulke verklaringen moet teruggrijpen op het moment. Willen jullie mij de uitkomsten van deze twee tests laten weten?
parabolica
Reputatie 1
Hallo Wiegert,

Ik kan mij daar zeker in vinden dat er meer getest zal moeten worden aangezien het aan jullie kant geen problemen oplevert. Ik zal het eens gaan testen met een andere browser, door het cache te legen en met de virusscanner uit. Blijft wel vreemd dat je twee regels kan aanmaken in een filter maar de derde of vierde regel dan verdwijnt. Daarom zal ik ook eens alles in de spamfilter leeg maken en kijken of dat resultaat oplevert.

Ik zal mijn bevinding zo spoedig mogelijk hier plaatsen.

Fijn weekend toegewenst.

Groeten Parabolica.

ps. Deze week (nog) geen enkele spam binnen gekregen. \O/
parabolica
Reputatie 1
Beste Wieger,

Ik heb het aanmaken van regels inmiddels getest met Explorer 11, Edge en Google Chrome en later ook met uitgeschakelde virusscanner maar de aangemaakte regels verdwijnen evengoed. Cache is ook leeg gemaakt en ik heb ik later wat overbodige regels verwijderd uit de spamfilter maar dit verandert helaas niks.

Er zijn weer wat video's gemaakt en deze zijn door mij verzonden als ondersteuning.

Apart is wel wat @CasperJ eerder schreef:

Ik heb dit net gedaan op een van mijn e-mailadressen en dat werkte dus niet. Daarna ook getest op een ander adres (het hoofdadres) en daar werkte het wel goed.

Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hey Parabolica, bedankt voor de filmpjes. Super dat je afgelopen week geen enkele spam hebt binnen gekregen. Wat betreft het aanmaken/aanpassen van de regels zal ik nog verder op onderzoek uit moeten. Jouw tests en uitleg geven mij duidelijk aan hoe je het hebt uitgesloten. Zal hier nog eens met onze techneuten naar gaan kijken. Uiterlijk eind deze week zal ik er bij je op terug komen.
parabolica
Reputatie 1
Hoi Wieger,

Allereerst de complimenten voor het stoppen van de spam en ik denk dat er achter de schermen hard aan is gewerkt, ik hoop ook dat bij andere gebruikers de spam nu beperkt blijft.

Ik heb het ook nog getest met mijn andere e-mail adres zoals @Casperj het omschreef als 'hoofdadres' en waar in het spamfilter nog niks was toegevoegd door mij, maar ook hier kon ik maximaal maar 2 regels toevoegen en de overige regels verdwenen wederom na het uit en weer inloggen. Met andere woorden, het heeft er dus niks mee te maken dat de ruimte te bepekt is voor het toevoegen van extra regels.

Bedankt voor jouw reactie en ik blijf dit topic natuurlijk volgen.

Groeten Parabolica.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi Parabolica en CasperJ, het heeft even wat moeite gekost. Ik heb vanuit een van onze testaccounts dit probleem weten na te bootsen, waar ik dat niet eerder voor elkaar kreeg. Een aanleiding of verklaring kan ik niet geven. Wel heb ik mijn bevindingen gecombineerd met jullie bevindingen bij onze mailbeheerders aangekaart. Zij hebben deze melding in onderzoek. Hopelijk hebben jullie nog geduld. :$
CasperJ
Beste Wieger,

Mooi dat je het probleem hebt kunnen nabootsen en ik zie de oplossing met belangstelling tegemoet. Alvast bedankt!

Groeten, Casper
parabolica
Reputatie 1
Hallo Wieger,

Ik ben ook heel blij dat het nu zichtbaar is bij jullie mede dankzij jouw inzet omdat je het toch verder onderzocht hebt. Wat het geduld betreft, natuurlijk is dat er. ;)

Bedankt voor de terugkoppeling.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Ik heb nog geen bericht terug gehad naar aanleiding van mijn bevindingen en reproductie. Heb om een update gevraagd, wanneer ik meer hoor dan deel ik het.
parabolica
Reputatie 1
Wieger - Telfort schreef:

Ik heb nog geen bericht terug gehad naar aanleiding van mijn bevindingen en reproductie. Heb om een update gevraagd, wanneer ik meer hoor dan deel ik het.

Dank je wel voor de terugkoppeling Wieger.

Het zal nog wel enige tijd duren voordat dit opgelost zal zijn. Af en toe druppelt er nog wat doorheen maar veel spam verdwijnt al in de spam map en die enkele spam die er wel doorheen glipt stuur ik weer door.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Casper en Parabolica, er is nieuws! Op basis van de reproductie is er nog verder gezocht naar dit probleem. De oorzaken zijn gevonden en voor een deel ook te omzeilen. Uit het onderzoek blijkt dat een bestaande regel aanpassen vaak niet werkt. Het wel om een geheel nieuwe regel aan te maken, niet ideaal omdat je dan een bos aan regels hebt. Ook op het punt van meerdere criteria toevoegen werkt niet lekker, het aanmaken van een enkele regel met één criterium werkt wel. Hier zat dus ook wat ruis bij mij en mijn collega's. In een paar scenario's werkte het wel goed zonder dat hier een aantoonbare verklaring voor is gevonden.

Gaan we kijken naar de oplossing, dan is dit een pittige uitdaging gebleken. Er zijn geen snelle aanpassingen te doen om dit op te lossen. Er wordt op de achtergrond gewerkt aan een oplossing, maar die zal op korte termijn niet uitgerold gaan worden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)