beantwoord

Spamfilter veel te streng

• 3 juli 2018
  • 64 reacties
  • 3280 keer bekeken

Sinds een jaar zit ik bij Telfort, maar het spamfilter wil maar niet leren en er komt veel te veel normale mail in terecht, zelfs die van mijn eigen account cq. mailadres.
Ik klik nu een jaar op 'Geen spam' maar er verandert niets, wat te doen. Dit gaat zo niet langer. Je kunt zelfs niet whitelisten. Als dit niet snel opgelost wordt moet ik helaas een andere provider zoeken, vrees ik.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 4 juli 2018, 16:06

Hoi PeterABC, welkom op het Forum. Nu ben je hier terecht gekomen omdat mails verwacht, alleen deze niet in je Postvak In krijgt. Deze worden tegen gehouden door de spamfilter. Dat is niet fijn, dat begrijp ik heel goed. Ik wil je aanraden om dit probleem eens voor te leggen bij de Abusedesk. Mijn collega's daar weten alles over spam en de filters, zij gaan het dan beoordelen en op zoek naar een oplossing. Zou je mij het willen laten weten hoe het verlopen is?
Bekijk reactie

64 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi PeterABC, welkom op het Forum. Nu ben je hier terecht gekomen omdat mails verwacht, alleen deze niet in je Postvak In krijgt. Deze worden tegen gehouden door de spamfilter. Dat is niet fijn, dat begrijp ik heel goed. Ik wil je aanraden om dit probleem eens voor te leggen bij de Abusedesk. Mijn collega's daar weten alles over spam en de filters, zij gaan het dan beoordelen en op zoek naar een oplossing. Zou je mij het willen laten weten hoe het verlopen is?
Heb ik gedaan, hoewel het mij logischer leek dat u dat intern geregeld had. En nu moet ik ook nog terugkoppelen... zal eens zien, maar ik beloof niets. Heb eigenlijk een best druk leven, zeker met dit probleem erbij... 😉
Reputatie 8
Badge +12
Dat kan ik begrijpen. Ik heb het jou gevraagd zodat je makkelijker kan schakelen met de collega's van Abuse. Ze hebben mogelijk nog vragen aan je. Zonder mij ertussen gaat het veel sneller. Als je niet wilt terugkoppelen, dan hoeft dat niet hoor. Ik ben gewoon erg benieuwd. Hopelijk is het snel opgelost.
Reputatie 1
Jammer dat er geen feedback is geleverd over het contact met de abusedesk. Ik zit met hetzelfde probleem als PeterABC.
Ik zou in mijn webmail graag, naast de opties 'als spam markeren' of 'spam verwijderen', de optie geen spamfilter kunnen gebruiken. Ik ben het namelijk zat dat doodnormale emails in de webmail telkens worden gemarkeerd als spam, in de spamfolder worden geplaatst en niet naar mijn pc worden doorgestuurd. Pas als ik handmatig die emails heb gemarkeerd als 'geen spam' worden ze doorgezonden, maar ik wil niet telkens de webmail moeten controleren op achtergebleven mails die vaak genoeg heel belangrijk voor me zijn. Bovendien heeft het markeren van emails als 'geen spam' geen enkele invloed op de manier waarop latere emails van dezelfde afzender worden behandeld. Dat spamfilter is naar mijn mening volslagen willekeur en ik wil ervan af.
In overleg met het facebookteam, dat ook geen oplossing wist, heb ik nu ook maar een email gestuurd naar de abusedesk. Ik hoop dat die dat filter kunnen verwijderen, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet al te veel van.
Ik vind dat alleen ik kan bepalen wat voor mij spam is. Telfort kan dat niet..
Reputatie 1
Ik heb een reactie van de abusedesk gekregen:
Geachte heer, mevrouw,
Bedankt voor uw bericht. De berichten in kwestie werd waarschijnlijk (ten onrechte) aangemerkt als spam door onze anti-spam leverancier.
Wij kunnen het probleem door onze leverancier laten onderzoeken. Hiervoor hebben wij de oorspronkelijke mail nodig. Wij verzoeken u ons deze via Webmail door te sturen:
1. Login op Webmail (https://webmail.telfort.nl)
2. Klik bij de folders (aan de linkerkant) op ‘Spam’
3. Selecteer het bewuste bericht
4. Klik op de knop ‘doorsturen’ en kies voor de optie ‘als bijlage’
5. Vul bij aan het e-mailadres 'samples@kpnmail.nl' in en verstuur het bericht door op de knop ‘versturen’ te klikken.
Aangezien wij de mailbox niet actief monitoren vragen wij u daarnaast ons op de hoogte te stellen (via het e-mailadres abuse@telfort.nl) wanneer u het bericht naar onze samples mailbox heeft doorgestuurd. Wij zullen uw mailing dan bij de beheerders van ons spamfilter aanmelden.

Mijn reactie aan hen:
Geachte mevrouw, heer,

Dergelijke mails heb ik rond juni 2015 al een tijdlang doorgestuurd op verzoek van de collega’s op facebook. Dit heeft echter slechts een tijdelijke oplossing gegeven. Ik ben dan ook absoluut niet van plan om dat nog eens te doen, temeer daar veel van die mails persoonlijk zijn.
Ik vraag Telfort om een optie GEEN SPAMFILTER. Telfort is niet in staat voor mij te bepalen wat al dan niet spam is voor mij. En ik ben het zat.

Hoogachtend

Daar heb je dus helemaal niets aan en vertrouwen dat er ooit een GEEN SPAMFILTER komt heb ik helaas niet meer na op deze wijze van het kastje naar de muur te zijn gestuurd zonder dat het een bevredigende oplossing oplevert.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi wisselkind, ik begrijp dat je mails krijgt die als spam aangemerkt worden terwijl dat voor jou niet zo is. Dat is erg jammer natuurlijk. Daar op heb je contact gehad met de abusedesk. Zij willen het graag verder onderzoeken. Je geeft echter aan dat je de oorspronkelijke mails niet wilt sturen. Dan kunnen mijn collega's niet veel. Nu heb je ze gevraagd om zelf de keuze te maken om de spamfilter aan of uit te zetten. Heb je daar al een reactie op ontvangen?
Reputatie 1
Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik in 2017 al een aantal mails naar het facebookteam gestuurd die ze zouden doorsturen, maar dat heeft dus niet het gewenste resultaat gehad. Ik ben dan ook niet van plan om daar nu weer tijd en energie in te steken. Bovendien is een aantal van die emails gewoon prive.
Mijn verzoek is nu gewoon dat er een optie GEEN SPAMFILTER toegevoegd wordt aan de 2 nu geboden opties. Of er een optie GEEN SPAMFILTER komt weet ik niet. Ik heb verder (nog?) geen reactie van de abusedesk gekregen. Ik verwacht echter niet dat er zo'n optie komt.
Reputatie 1
Sorry, ik bedoelde in 2015 niet 2017.
Reputatie 8
Badge +12
Het is alweer een tijd geleden. In die tijd is er natuurlijk niet stil gezeten, dus wellicht kan het Abuseteam wat voor je betekenen. In ieder geval ben ik nog benieuwd wat ze gaan zeggen over de spamfilter. Ik hoor het graag als je een antwoord hebt mogen ontvangen.
Reputatie 1
2015 is inderdaad al een hele tijd geleden. Aangezien ik destijds al heb gevraagd om de optie GEEN SPAMFILTER verwacht ik niet dat die er ooit zal komen. Ik verwacht ook geen reactie meer van de abusedesk. Dus het blijft maar wat aanmodderen bij telfort. Hoe moeilijk kan het zijn om die derde optie te bieden?
Reputatie 8
Badge +12
Als jij nog een bericht hebt gestuurd, dan verwacht ik zeker dat je nog een reactie krijgt. Normaal krijg je deze binnen een week. Het kan nog. Ik durf namelijk niet te zeggen waarom het niet kan en of die optie komt. De Abusedesk kan je het antwoord hier wel op geven.
Reputatie 1
Nog geen reactie ontvangen en er is een week voorbij. Dus nogmaals een email gestuurd:

Ik zou alsnog graag een reactie van u ontvangen op mijn onderstaande email. Dat doorsturen is wat mij betreft geen optie meer, want er komen toch telkens weer nieuwe adressen bij die als spam worden aangemerkt. Bovendien worden regelmatig van sommige afzenders de meeste emails zonder probleem doorgestuurd en dan ineens worden er een paar aangemerkt als zijnde spam. Er zit geen enkele lijn in.
Mijn vraag is dus: Zal de optie GEEN SPAMFILTER ooit beschikbaar worden. Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet.
Reputatie 1
Reactie abusedesk:

Bedankt voor uw bericht. Er zal altijd een spamfiltering aan onze kant plaatsvinden om onze klanten en ons netwerk te beschermen tegen virussen en overige ongewenste berichten.
Uiteraard spelen spammers continu in op de nieuwe anti-spam maatregelen welke worden gebruikt door providers zoals KPN, de enige manier om de spammer aan te pakken is door de voorbeelden van spamberichten welke door de filters komen aan te melden zoals eerder aangegeven.
Indien u wenst om geen voorbeelden van spam meer door te sturen kunnen wij deze niet aanmelden bij onze anti-spam leverancier en zal dit een doorn in het oog blijven.

Helaas. Een starre houding, want wat is er op tegen klanten de optie GEEN SPAMFILTER te geven? Mijn pc is beschermd tegen virussen e.d. en Telfort kan niet voor mij bepalen wat voor mij ongewenste berichten zijn. Het spamfilter is wat mij betreft ongewenst.
Ik stuur geen emails meer door, want dat lost het probleem niet op zoals ik eerder heb ervaren.Misschien moet ik op zoek gaan naar een provider die wel bereid is klanten de optie GEEN SPAMFILTER te bieden.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi wisselkind, mijn collega is op vakantie, daarom neem ik je vraag van hem over.
Jammer om te lezen dat je niet blij bent met het antwoord dat je van de Abusedesk hebt gekregen. Ik heb geen exacte aantallen, maar volgens een schatting is 90% van al het e-mailverkeer spam. En door de spamfilter wordt gezorgd dat je niet dagelijks je mailbox hoeft leeg te ruimen, nog naast het risico op virussen dat Abuse benoemde. Ik begrijp dat het niet het antwoord is waar je op hoopte. Ik hoop niettemin dat de Abusedesk (en ik) je hebben kunnen uitleggen waarom dit zo werkt.
Reputatie 1
Ik heb exact hetzelfde probleem met het SPAM filter. Heel veel mails die te vertrouwen zijn worden de ene keer wel gewoon in de inbox gezet en de andere keer in het SPAM folder. Daardoor komen ze niet aan op mijn laptop en mis ik belangrijke emails en het veroorzaakt vele irritaties.
Ik zou ook heel graag een optie zien dat je zelf de keuze kan maken het SPAM filter uit te zetten. Standaard kan het dan aanstaan voor al die mensen die er wel genoegen mee nemen dat Telfort beslist welke email ze ontvangen en die niet zoveel kennis over dit onderwerp hebben, maar ik weet donders goed waar ik mee bezig ben en zou heel graag zelf willen beslissen. Daarbij het SPAM filter bij mijn Gdata internet security op de laptop is veel slimmer dan het SPAM filter van Telfort.
Misschien maar op zoek gaan naar een andere provider waar dit probleem niet aanwezig is.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi IrmavS, ik kan mij heel goed voorstellen dat je baalt dat niet alle e-mails aankomen in de Postvak In. Ik begrijp dus dat er regelmatig ook mails in de spam terecht komen. Als je die afzenders dan markeert als niet spam, gaat het daar na wel goed? Anders kan ik je ook alleen maar aanraden om contact te zoeken met de Abusedesk. Zij kunnen verder meekijken naar de spam. Maar de spamfilter uitzetten, dat zal niet gebeuren zoals ze al hebben aangegeven. Dit in verband met de veiligheid voor jou als klant en voor ons netwerk.
Reputatie 1
Mails selecteren als "Niet Spam" werkt niet. Het enige wat dan gebeurd is dat je mail van de SPAM folder naar je INBOX gaat. Verder doet Telfort niets met deze informatie.

Als het SPAM filter niet uitgezet kan worden, zou het HEEL handig zijn als er naast een lijst die je kan maken van "Geblokkeerde afzenders" er ook een zou zijn voor "Veilige afzenders" zoals dat ook bij Gdata internet security op mijn laptop zit.
Reputatie 8
Badge +12
Als je het als niet spam markeert, dan moet de afzender als veilig worden gezien en moeten alle volgende mails gewoon binnenkomen in de postvak in. Als dat niet het geval is wil ik je toch aanraden om even contact te zoeken met de abusedesk. Zij kunnen je alles vertellen over hoe en wat.
Reputatie 1
Als je het als niet spam markeert, dan moet de afzender als veilig worden gezien en moeten alle volgende mails gewoon binnenkomen in de postvak in. Als dat niet het geval is wil ik je toch aanraden om even contact te zoeken met de abusedesk. Zij kunnen je alles vertellen over hoe en wat.

Sorry, maar zoals allerlei andere klanten al hebben aangegeven is dit echt onzin. Ik markeer al bijna twee jaar dezelfde afzenders als veilig en uw niet werkende en niet lerende spamfilter blijft hardnekkig mails in de spammap gooien. Dagelijks moet ik tientallen door u ten onrechte voor spam uitgemaakte berichten uit de spammap vissen en dat dus al eindeloos lang. Tot op de dag van vandaag is het aantal mails dat door Telfort *terecht* uitgemaakt wordt voor spam exact NUL. 100% fout aan de kant van Telfort dus.

Het probleem is u allang bekend, het is u ook allang bekend dat dat het markeren als 'geen spam' totaal niet werkt, het is u bekend dat uw spamfilter niet leert, een klantvriendelijke optie om dat waardeloze spamfilter van u uit te zetten laat al jaren op zich wachten en aan die abusedesk heb je als klant ook niets, zo weet ik uit eigen ervaring.

Overigens moest ik erg lachen om de Telfort-bewering dat 90% van al het mailverkeer spam zou zijn. Bij mij is dat minder dan 1%, maar ik ga dan ook zeer zorgvuldig en voorzichtig met mijn gegevens. Probeer het ook eens, zou ik zeggen.

En zet ondertussen dat waardeloze spamfilter van u uit. Hier heb ik als klant helemaal niets aan. Je kunt niet eens van Telfort-klant een mail sturen naar een andere Telfort-klant, zonder dat uw spamfilter die mails ten onrechte in de spammap kwakt en ook hardleers BLIJFT kwakken, ondanks tientallen keren markeren als 'Geen spam'.

Ik ben dit na bijna twee jaar echt helemaal beu, de manier waarop jullie met jullie klanten en met mijn mail omgaan. Concreet, wat gaat Telfort ondernemen om dit op te lossen en op welke termijn?
Reputatie 1
Helemaal met je eens OCM.
Misschien wordt het tijd op zoek te gaan naar een andere provider die wel een goed spam filter heeft en dan allemaal overstappen.
Reputatie 1
Het is absoluut iets dat ik nu serieus ga overwegen IrmavS, ben er zo klaar mee.
Reputatie 8
Badge +12
Ik begrijp je irritatie. Je wilt gewoon de mails ontvangen in de Postvak In zonder dat je in de spam hoeft te kijken. Helaas is dit nu niet et geval. Je wil daarom dat het spamfilter uitgezet gaat worden. Dit gaat niet gebeuren. Dit heeft te maken met de veiligheid van u en van ons netwerk. Het spamfilter zorgt namelijk voor beveiliging. Het zorgt er voor dat er heel veel spam afgevangen worden.

Wanneer het spamfilter niet voldoet volgens jou dat is het toch de beste manier om contact op te nemen met de Abusedesk. Zij kunnen kijken kijken wat er mis gaat en daar actie tegen ondernemen. Nu geef je aan dat al gedaan te hebben. Je bent er alleen nog niet met ze uit gekomen? Dat is jammer, want zij zijn wel de afdeling die over de spam gaan. Zij kunnen je meer vertellen over de voortgang. Ik wil je vragen om te antwoorden op het contact wat je met ze hebt gehad.
Reputatie 1
RAMPZALIG wat ik hierboven lees. De klantonvriendelijkheid van Telfort op dit punt is onbegrijpelijk. Een klant moet toch naar eigen believen het spamfilter voor zijn eigen account uit kunnen schakelen! Ik heb zelf een prima spamfilter en ben het beu om steeds op webmail te moeten aangeven dat bepaalde e-mails geen spam zijn om dat vervolgens een volgende keer opnieuw te moeten doen. Ik wil gewoon mij e-mail binnen kunnen halen via mijn e-mailprogramma.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @TonB45, ik lees dat je ontzettend baalt van de spamfilter. Je wilt deze graag zelf in de hand hebben. Daar is niet voor gekozen, dit om de veiligheid van ons netwerk in handen te houden. De filters houden de spam tegen waarvan wij 100% zeker zijn. Waar we niet helemaal zeker van zijn komt in de spammap. Als het echt geen spammail is en deze blijft in de spam komen, dan wil ik je aanraden de mail als bijlage te verzenden naar de Abusedesk, zij gaan dan kijken of het door kan gaan als niet spam.
Reputatie 1
RAMPZALIG wat ik hierboven lees. De klantonvriendelijkheid van Telfort op dit punt is onbegrijpelijk. Een klant moet toch naar eigen believen het spamfilter voor zijn eigen account uit kunnen schakelen! Ik heb zelf een prima spamfilter en ben het beu om steeds op webmail te moeten aangeven dat bepaalde e-mails geen spam zijn om dat vervolgens een volgende keer opnieuw te moeten doen. Ik wil gewoon mij e-mail binnen kunnen halen via mijn e-mailprogramma.

Volledig met je eens, maar Telfort luistert toch niet.

Reageer