beantwoord

Spam, Veel goede mails belanden nu in spam van Webmail

  • 6 april 2020
  • 34 reacties
  • 630 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds een paar weken ,  ik denk sinds de webmail KPN is geworden, komen er dagelijks normale mails in mijn spambox terecht van de webmail.

Ik moet nu dagelijks naar mijn webmail om te kijken of daar goede mail in komt. Mail van Privé mail adressen, van de Consumenten bond enz enz. belanden nu in de spam.

Je kunt daar met een duimpje aangeven dat het geen spam is, maar dat helpt niets.

Ik heb daar met KPN Abuse over gemaild en die zeggen dat dit komt omdat meerdere ontvangers deze mails als spam markeren. Dat is echter onzin, ik heb dat bij een aantal ontvangers gecheckt.

Het is nu al zo gedurende minimaal 3 weken.

Spam filter uitzetten kan niet.(?)

Zijn  er meer abonnees die hier last van hebben? In de tijd van Telfort heb ik hier noot last van gehad.

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 19 mei 2020, 09:54

Hi @jelleh, ik doe voor de duidelijkheid ook even een update in het topic. Je bent nog in overleg met de specialisten om het op te lossen, maar ik begreep dat de oplossing mogelijk gevonden is in de instellingen van de mails. Zij helpen je verder om het op te lossen. Mocht je nog nieuws of updates willen delen, doe dat gerust hier. Ik hoop dat 't nu snel helemaal opgelost is.

Bekijk reactie

34 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh , je zit nog steeds in de tijd van Telfort, de thuisabo's worden pas in de loop van dit jaar naar KPN overgezet.

Je kun de ongewenste spam als gewenst markeren of binnen de webmail een zogenaamde whitelist aanmaken.

 

 

Reputatie 1

Dank voor je reactie, JanD.

Ik denk het niet, log maar in op je Telfort Webmail daar staat nu duidelijk: KPN en geen Telfort meer.

Door op het duimpje te klikken kun je inderdaad de spam als gewenst markeren. Maar ondanks het feit dat ik dat al 3 weken doe, blijven de mails bij de spam komen. Ik heb dat ook gemeld bij KPN Abuse met de vermelde reactie ten gevolge. Maar veel gewenste post blijft in de spam komen.

Ik hoor dit ook van meerdere mensen zowel met KPN mailadres als met Telfort mailadres.
Controleer zelf je spam box van de webmail maar eens…….

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh , ik krijg nooit spam binnen, maar je kunt de mail in de spambox ook whitelisten, een zogenaamde goedkeuringslijst maken, dan komt de mail altijd door.

Sommige toepassingen hebben inderdaad al een KPN-dingetje.

 

 

Reputatie 1

Dank JanD. Ik ken de mogelijkheid om op het duimpje te klikken. Dat werkt dus voor geen meter. Waar vind ik de mogelijkheid om te whitelisten?

Ik ben zelf lid van een helpdesk team voor bijbelgebruik. Bij problemen komt men bij ons op de helpdesk van Freshdesk. Dat programma stuurt dan ons antwoord op en een kopie aan mij. Deze mails belanden nu in grote getale in de spam , vooral ook bij KPN klanten en Telfort klanten Voor een paar weken geleden bijna nooit. KPN Abuse beweert dat onze vragenstellers deze mail als spam markeren en dat daarom het duimpje niet werkt.

Navraag bij onze vragenstellers levert op dat men deze mogelijkheid niet eens kent en het zeker ook niet doet. Omdat dit veelal ouderen betreft, die geen idee hebben hoe ze spam alsnog moeten ophalen, komen de antwoorden niet meer aan. Ik zie de kopieën bij mij zelf achter elkaar in de spam van webmail belanden, voorheen nooit. Ik weet niet precies wanneer Telfort mail is veranderd in KPN mail, althans het logo. Maar daar moet welhaast het probleem liggen…

Heb je nog een goed advies?

 

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh 

Waar vind ik de mogelijkheid om te whitelisten?

zie onderstaande screendump:

whitelistpagina binnen de webmail van Telfort/KPN
 

 

Reputatie 1

Hallo JanD: Dan heb jij waarschijnlijk toch gelijk dat het nog steeds Telfort is?  Waar kan ik dit probleem dan bij Telfort kwijt?  Alvast mijn hartelijke dank voor deze snelle hulp!!! Zie dit plaatje:

 

 

arschijnlijk toch gelijk dat het, ondanks dat er KPN boven staat, dat het nog steeds Telfort is? Zie dit plaatje:

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh , is het aan de hand van mijn screendump nu duidelijk hoe je moet whitelisten?

Het zelf whitelisten zou niet nodig moeten zijn.

Het antwoord van de Abuse desk klinkt wel vreemd, je meld jezelf aan voor een nieuwsbrief of je vinkt een optie bewust aan of vergeet dit juist Waarom berichten van de Consumenten bond dan op een black list bij KPN/Telfort terecht komen is vreemd. 

Helemaal berichten verzonden vanaf prive adressen horen niet standaard in een spambox te komen.

Reputatie 1

Hallo JanD

Nee dat is me nog niet duidelijk. Zoals uit mijn screendump blijkt, heb ik die keuzemogelijkheid helemaal niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Hallo Galdor, dank voor het meedenken, want dat vind ik nu ook.

Een paar weken gelden gebeurde dat ook nooit, dan had je genoeg om eens per jaar de spambox leeg te maken, nu moet het iedere dag….

Er is dus iets gewijzigd, en bij mijn weten, niet door mij...

Hartelijke groet, 

Jelle

Zoals ik dat plaatje begrijp moet je zelf de vertrouwde adressen stuk voor stuk invoeren, een zeer omslachtige methode. Je zou dit anders moeten kunnen doen.

Ik verwacht eerder een optie als dit bij een bericht in de spambox. ( dit is een afbeelding uit de Gmail client)

Enkel op deze methode krijgt de afdeling abuse te zien of iets wel of geen spam is. Niet door het invullen van een adres is dat veld.

Reputatie 1

Goede morgen Galdor en JanD

Vanmorgen kwamen alle 5 berichten die tot nog toe in de spam kwamen, niet meer in de spam.

Snappen doe ik dat nog niet, werkt het duimpje toch?

Wat ik er nu van begrijp is dat het dus nog steeds Telfort mail is, met een KPN logo.

Maar het KPN Abuse team reageerde wel met een antwoord waaruit blijkt dat ze in de Telfort mail kunnen.

Heeft KPN dan al wel het spamfilter overgenomen?

Waar kan ik terecht met een klacht hierover, is dat nog bij Telfort? 

Hebben jullie inzicht hoe dat nu precies zit?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!!!

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh voor klachten moet je bij Telfort zijn, het abuse-team werkt zowel voor Telfort als voor KPN.

 

Reputatie 8
Badge +11

Hi @jelleh, gek en lastig dat sommige mails toch in de spam map terecht kwamen, ondanks dat je ze gemarkeerd had als dat het geen spam is. Begrijp ik het goed dat het inmiddels gelukt is, met de hulp van JanD en Galdor? 

Het klopt dat Telfort en KPN nog niet volledig samen gegaan zijn. Ik kan me voorstellen dat dat verwarrend kan zijn, zeker in gevallen zoals deze. Het klopt dat Abuse ook de ondersteuning voor Telfort e-mail doet, zodat we op die manier iedereen zo goed en efficiënt mogelijk kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan gerust weten, ook als ik iets voor je kan doen natuurlijk.

Reputatie 1

Goede avond Alexandra

Dank voor het meekijken en meedenken

Nee het is helaas nog niet opgelost. Ik krijg deze week echter veel minder mails, maar nog steeds komen ze onterecht in de spam.

Vandaag weer een doodnormale mail die “vroeger “nooit in de spam kwam:

Het probleem bestaat dus nog steeds.

Ik markeer ze steeds met een duimpje, of door met rechts te klikken : geen spam.

Maar helpen doet het niet.

Whitelisten zie ik nergens een mogelijkheid voor.

Ben ik nu de enige die hier last van heeft? Nee, want ik hoor van de mensen die ik bel dat zij ook meer last hebben.

Er is dus iets veranderd aan het spamfilter van Telfort.

Ik zou het liefst het spamfilter uit willen zetten.

Reputatie 1

Ik heb de whitelist gebruikt, maar helaas voor berichten waarvan het e-mail adres dat ik in whitelist gezet heb, komt die vervolgens nog steeds in de SPAM-folder binnen.

Ik heb het geprobeerd met een volledig e-mail adres en ook met alleen de domein naam. Geen van beide werkt in de whitelist. Volgens mij kijkt het hele spamfilter (of wat er voor moet doorgaan) totaal niet naar wat er in de white-list staat.

Heeft iemand ervaring met de whitelist functie in de KPN / telfort webmail waar het wel bij werkt?

Iemand nog suggesties?

Reputatie 1

Vandaag weer een doodnormale  privé mail in de spam:

 

Reputatie 1

Ja, het spamfilter waar KPN mee in zee is gegaan is echt serieuze bagger (en die kwalificatie geef ik niet gauw).
Ik denk dat het niets mag kosten. Zo slecht heb ik het bij geen enkele provider eerder gezien.

Vervelend is ook dat de whitelist lijst functie niet werkt. Zit er een functie in de webmail en dan werkt die niet …….
KPN doet er weinig aan om zijn e-mail platform fatsoenlijk te laten werken. Ik sta op het punt om als mailprovider over te stappen naar mihos.net, argeweb of mijndomein.nl. De eerste twee hebben ook nog eens een helpdesk die je mag bellen.

Dag KPN, het waren twee (niet zo) leuke maanden.

Reputatie 8
Badge +11

@jelleh Jammer om te horen dat het nog niet opgelost is. @RudyScheer niet fijn dat jij hier ook last van hebt, wel super dat je 't laat weten. 

Ik heb dit uitgezet bij een specialist, om te zien wat we hier aan kunnen doen. Zo gauw ik meer informatie heb, of als ik vragen aan jullie heb, laat ik het weten. 

Reputatie 1

Ook in het weekend weer 3 normale mails die bij de spam terecht komen. Dat was voorheen nooit. Ik moet naast mijn normale mailprogramma nu iedere dag apart op de webmail inloggen om de spam te bekijken.

Hier de drie mails:( er wordt slechts 1 toegevoegd?)

 

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh 

 ik moet naast mijn normale mailprogramma nu iedere dag apart op de webmail inloggen om de spam te bekijken.

Als je je ‘normale’ e-mailprogramma ingesteld hebt volgens het IMAP-protocol is het een afspiegeling van de webmail en hoef je dus niet apart in de webmail in te loggen.

Reputatie 1

Hoi JanD

Ik heb de mail ingesteld als Pop. Dat omdat ik ook gmail als reserve mail heb ingesteld en daar ook graag alle mail op ontvang.

Bij Pop wordt de spam bij mij niet opgehaald . Is dat wel zo in te stellen dat spam ook meekomt?

Komt bij Imap wel de spam mee dan?

 

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @jelleh , bij IMAP komt de spam niet per se mee, maar je ziet in je mailprogramma wèl de spammap staan.

Bij POP is de spammap niet te zien, daarom is IMAP zo handig omdat het een afspiegeling is van je webmail.

Ik zou de Gmail doorsturen naar he TFT-mail of óók als IMAP instellen.

 

Reputatie 1

JanD , dank voor je uitleg.

Ik houd deze oplossing achter de hand.

Even afwachten of Alexandra nog met een oplossing komt. Het was voorheen altijd goed met de mail van Telfort, dat moet toch ook opnieuw weer normaal kunnen worden?

Reputatie 8
Badge +11

@jelleh  @RudyScheer Goedemorgen, ik heb terugkoppeling gekregen van de specialist. Vooral bij nieuwsbrieven kan het voor komen dat deze als spam gezien worden. Door gebruik van de duimpjes kan, op lange(re) termijn, ervoor gezorgd worden dat deze wel of niet als spam gezien worden. Dit gebeurt niet op persoonlijke basis, maar door gebruik van de duimpjes door alle Telfort e-mail gebruikers.

Het hoort bij persoonlijke e-mailadressen niet zomaar voor te komen. Daarom geeft de specialist aan dat hij er graag verder voor jullie naar kijkt. Om dit in gang te kunnen zetten heb ik wat gegevens van jullie nodig. Het gaat in ieder geval om jullie eigen e-mailadres (waarop je dit ervaart), enkele data en tijdstippen waarop je hebt gemerkt dat mails in de spam terecht kwamen en de afzendadressen, dus het e-mailadres van de tegenpartij. Hoe meer informatie, des te beter en handiger het voor ons is.

Als jullie mij dit in een privébericht toesturen, dan zorg ik dat er naar gekeken wordt en geef ik jullie de terugkoppeling weer door, zo gauw ik iets van de specialist heb gehoord :slight_smile:

Reputatie 1

Goede morgen Alexandra

Ik heb je een privé bericht gestuurd

Reageer