beantwoord

Spam en overige rotzooi op Concepts neemt weer toe

• 22 januari 2019
  • 7 reacties
  • 325 keer bekeken

De laatste weken neemt het aantal rotzooi op mijn concepts account weer schrikbarend toe. Ik heb meerdere accounts die ik gebruik voor webwinkels en overige niet-zakelijke en serieuze zaken middels een gmail en een iCloud account. Juist daarom is het zo frustrerend dat mijn account die ik o.a. voor contact met de overheid en overige instanties bestookt word met rotzooi. WOEST wordt ik er om.
Zijn de spamfilter-instellingen bij concepts/telfort nog up-to-date? Ik begin het sterk te betwijfelen...
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 24 januari 2019, 12:56

Hallo @kamink, het is niet de bedoeling dat de hoeveelheid zo hard oploopt natuurlijk! Los van waar je het adres voor gebruikt, wil je er geen spam op ontvangen.
Telfort maakt gebruik van het E-mail SpamFilter om het aantal spam-berichten dat je mailbox bereikt zo klein mogelijk te houden.
Het E-mail SpamFilter houdt e-mails tegen waarvan 100% zeker is dat het spam betreft (ook wel "sure spam" genoemd). Je ontvangt deze e-mails dus niet.
E-mails waarvan niet met zekerheid te bepalen is of het spam betreft (ook wel "possible spam" genoemd), worden in de map 'Spam' geplaatst. Dit is een map in Webmail waarin ongewenste e-mails tot 30 dagen worden bewaard.
Wij passen de instellingen van het spamfilter continu aan waar nodig. Hiervoor wordt het verkeer dagelijks in de gaten gehouden en als er van een bepaald e-mailadres of domein bovengemiddeld meer verkeer komt doen we zo'n aanpassing.

Merk je bij de spam die je nu ontvangt dat het van hetzelfde e-mailadres komt, of komt het van verschillende domeinen?
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @kamink, het is niet de bedoeling dat de hoeveelheid zo hard oploopt natuurlijk! Los van waar je het adres voor gebruikt, wil je er geen spam op ontvangen.
Telfort maakt gebruik van het E-mail SpamFilter om het aantal spam-berichten dat je mailbox bereikt zo klein mogelijk te houden.
Het E-mail SpamFilter houdt e-mails tegen waarvan 100% zeker is dat het spam betreft (ook wel "sure spam" genoemd). Je ontvangt deze e-mails dus niet.
E-mails waarvan niet met zekerheid te bepalen is of het spam betreft (ook wel "possible spam" genoemd), worden in de map 'Spam' geplaatst. Dit is een map in Webmail waarin ongewenste e-mails tot 30 dagen worden bewaard.
Wij passen de instellingen van het spamfilter continu aan waar nodig. Hiervoor wordt het verkeer dagelijks in de gaten gehouden en als er van een bepaald e-mailadres of domein bovengemiddeld meer verkeer komt doen we zo'n aanpassing.

Merk je bij de spam die je nu ontvangt dat het van hetzelfde e-mailadres komt, of komt het van verschillende domeinen?
Het komt van verschillende domeinen. Ik heb er al een heel stel in de voorkeuren van mijn mailclient als spam aangemerkt met een wildcard voor de @. Dat werkt, maar de domeinnamen blijven at random lijkt wel.
Reputatie 8
Badge +11
Degenen die de spam versturen proberen ons daarmee steeds voor te blijven, gelukkig lijkt het al wel wat minder te worden met de regel die je hebt ingesteld. Je kunt de berichten die alsnog doorkomen als bijlagen doorsturen naar het e-mailadres valse-email@kpn.com. We werken samen aan de spamfilters en via dat adres komt het bij de partij die de adressen en domeinen (of kernwoorden uit het onderwerp) toe kan voegen aan de spamfilter zelf.

Mijn concepts-account wordt (na een rustig jaar) weer gebombardeerd met spoofing, spam, phishing. Detail: allemaal vanaf gmail-accounts. Is er een mogelijkheid om een filter via webmail van concepts te configureren, zodat die zooi niet op mijn iMac, iPad, iPhone(s) terecht komt?

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @kamink, dat is een tijdje geleden inderdaad. Ze hebben je opnieuw weten te vinden dus, dat is jammer. In de tussentijd hebben we Webmail vernieuwd, en daarbij is ook gewerkt aan het systeem waarmee spam gemeld kan worden. Als je de spamberichten via die weg meldt als spam, wordt het bericht zo aangemerkt. Als er meerdere signalen over dat adres zijn zullen berichten automatisch in de spam terecht komen. Als je de enige bent die zo'n adres markeert als spam kan het zijn dat je dat meerdere keren moet doen voordat het verwerkt is. Als er meer mensen zijn die spam krijgen van het adres kan het sneller gaan.

Hoi Jasper,

Dank voor je antwoord. Alleen kan ik met mijn concepts-account niet inloggen bij Telfort webmail.

En de webmail van concepts stamt nog uit het jaar ‘kruik’…

Zie hier een wat meer complex probleem. Tenzij we (kunnen) besluiten om het account over te zetten naar Telfort en het concepts-account te verwijderen. Maar dat is wel erg rigoureus.

Ik hoor het graag!

Reputatie 8
Badge +11

Je hebt gelijk, daar kan je nog niet inloggen met dat adres. Er wordt wel aan gewerkt om dat in de toekomst mogelijk te maken, ik was even in de veronderstelling dat dat al zo ver was maar ik liep wat vooruit op de zaken. De mogelijkheden die in dat andere topic worden beschreven zullen dan voor je beschikbaar worden.

Tot die tijd is het de huidige webmail nog, en de mogelijkheden die daarin zijn. Of het lukt om dat met een filter aan te passen durf ik niet te zeggen, je kunt zo'n filter instellen en kijken wat er dan nog aankomt op jouw apparaten.

Reageer