beantwoord

Problemen met Outlook 2019

• 5 december 2019
  • 6 reacties
  • 235 keer bekeken

Beste medewerker en forumgangers,

Mijn moeder heeft sinds kort een nieuwe laptop gekocht en ik heb haar geholpen met het instellen van haar mail. Er is de overstap gemaakt van windows live mail 2011 naar Outlook 2019. Na het configureren van haar account (gedaan via IMAP) loopt het niet helemaal vlekkeloos. Om een of andere reden worden mailtjes niet binnengehaald die wel op de webmail verschijnen. Soms blijven andere mails weer in het postvak UIT hangen. In andere situaties duurt het soms tot 30 minuten tot de mails worden binnengehaald. Het rare hiervan is dat al deze situaties heel sporadisch zijn en er geen standaard patroon in te herkennen is. (Vaak werkt alles dus wel, maar vaak dus ook niet)

Ik heb het account al meerdere keren opnieuw geconfigureerd en de standaard instellingen van Telfort aangenomen. (In-en-uitgaande mailserver porten, TLS, authenticaties etc. Deze waren echter wel al allemaal goed ingesteld) De site van Telfort bied uiteraard via hun pagina (https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/e-mail-instellen-op-je-computer-of-laptop.htm) de instellingen aan. Voor Outlook lopen deze instellingen op de site tot 2016 en niet tot 2019. (De instellingen van 2016 zijn ook een keer gebruikt, maar verhelpen het probleem niet) Verder heb ik via de applicatie van Outlook de synchronisatie-instelling al naar 1 minuut gehaald dus daarom begrijp ik niet dat het soms tot 30 minuten duurt voordat er mail opgehaald word. (zelfs nadat je meerdere keren het verzenden/ophalen knopje hebt ingedrukt)

Het gaat om een Windows 10 laptop met Outlook 2019. Zelf heb ik het vermoeden dat er iets niet goed gaat in de communicatie met de server tussen Telfort en Outlook 2019.

Is er iemand die suggesties of oplossing heeft?

(Mensen die oplossingen hebben mogen eventueel ICT-technische termen gebruiken aangezien ik zelf wel wat verstand heb van ICT)

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door JanD 5 december 2019, 19:00

Hallo @TerrorTed8 , ik heb geen inzicht in Outlook maar om uit te sluiten dat het aan Telfort ligt zou je het account eens in kunnen richten via de standaard mail applicatie van Windows 10, als de mail daar goed werkt weet je dat je de oorzaak moet zoeken bij een instelling in Outlook.

Succes.

Bekijk reactie

6 reacties

Hallo @TerrorTed8 , ik heb geen inzicht in Outlook maar om uit te sluiten dat het aan Telfort ligt zou je het account eens in kunnen richten via de standaard mail applicatie van Windows 10, als de mail daar goed werkt weet je dat je de oorzaak moet zoeken bij een instelling in Outlook.

Succes.

Reputatie 8
Badge +10

Hoi @TerrorTed8, van harte welkom hier op het forum. Wat gek dat niet alle mails binnen komen en verstuurd worden op de nieuwe laptop van je moeder. We denken hier graag met je mee.

Je hebt al verschillende dingen geprobeerd en de juiste instellingen gebruikt, lees ik. Dat je ze in Webmail wel ziet, betekent dat het e-mailadres wel goed werkt. Juist daarom is het gek dat dit probleem zich voor blijft doen. Maakt het nog verschil als je het account, eventueel tijdelijk, instelt met POP3? En kan je de tip die @JanD geeft misschien (tijdelijk) testen, om te proberen of dat wel goed gaat?

Hey Alexandra,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de suggestie van @JanD besproken met mijn moeder maar dit lijkt een lastige kwestie te worden. Mijn moeder is zelf namelijk niet echt een computergenie om het zo maar te zeggen en het overschakelen naar een ander mailsysteem (widows mail) is voor haar een stap die niet uit te leggen is. Ik had toevallig al het geluk dat ze op haar werk ze al een aantal jaar Outlook gebruikt waardoor deze overstap voor haar laptop wel makkelijker was. Ik zal in ieder geval de instellingen configureren naar POP3 en kijken of het iets uithaalt. Bedankt voor de suggesties en ik laat nog horen wat de uitkomst is!

Met vriendelijke groet!

Reputatie 8
Badge +10

@TerrorTed8 Ik kan me wel voorstellen dat dat voor je moeder niet iets simpels is, en dat een nieuwe versie van hetzelfde programma daarom te doen is. Ik ben benieuwd wat het doet met de POP3 instellingen, hoor graag wat jullie bevindingen zijn :slight_smile: Dan kijken we vanaf daar verder!

Hallo,

Uiteindelijk na een hoop gedoe weigerde de mail goed over te schakelen naar POP3. Nadat de instellingen weer volledig teruggeschakeld waren naar IMAP blijkt alles nu goed te werken. Het is allemaal een beetje een raar verhaal want ik heb geen directe oorzaak kunnen vinden maar toch werkt alles nu naar behoren. Dank voor de hulp en een prettige dag!

Met vriendelijke groet!

Reputatie 8
Badge +10

Hoi @TerrorTed8, ondanks dat je niet precies weet wat het heeft opgelost, ben ik blij om te horen dat alles weer goed werkt! Mocht je vragen hebben, laat het dan gerust weten.

Reageer