beantwoord

Problemen met @fo.nl account

  • 17 mei 2020
  • 19 reacties
  • 378 keer bekeken

Reputatie 1

Vorig jaar is onze apparatuur (glasvezelkastje, modem) van Telfort vervangen door die van KPN. Helaas heb ik sindsdien problemen met mijn @fo.nl account van voorheen XMS. Zowel op laptop als telefoon kan ik geen mails meer versturen. Dat lukt alleen via webmail.
Vandaag heb ik mijn mailaccounts verwijderd en weer geïnstalleerd, maar dat werkte averechts. Op mijn laptop (Macbook pro) lukt het niet meer om een account aan te maken; ik krijg de melding ‘controle van accountnaam of wachtwoord mislukt’. Ik gebruik het wachtwoord waarme ik inlog op https://webmail.xmsnet.nl/.
Op mijn telefoon (iPhone 8) krijg ik, als ik een mail verstuur, de melding ‘geen verbinding mogelijk met server voor uitgaande e-mail voor smtp.xmsweb.nl’.
Ik gebruik de e-mail instellingen voor een @telfortglasvezel.nl e-mailadres (IMAP).

Hopelijk is hier een oplossing voor?

icon

Beste antwoord door Govert 17 juli 2020, 13:54

Dag Natasja,
Dank voor je bericht. Het is inmiddels gelukt om mails te sturen op mijn iPhone via wifi. Dat lukt omdat ik een 2e server voor uitgaande post heb toegevoegd: smtp.telfortglasvezel.nl als hoofdserver en smtp.telfort.nl als alternatief.
Als ik toch weer problemen krijg, ga ik jouw advies om een nieuw e-mailaccount aan te maken opvolgen.
Bedankt voor alle hulp!

Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Govert. Van harte welkom hier. Lastig dat het niet meer lukt om e-mails te versturen met je XMS e-mail. Nu begrijp ik dat het wel lukt via Webmail. Wil je eerst het stappenplan op deze pagina doorlopen om problemen met e-mail op te lossen? Probeer eerst via die pagina het certificaat eens handmatig te installeren. Vaak los je de foutmelding die jij nu krijgt daarmee op. Als het niet is gelukt, wil je dan je profiel aanvullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? En deel ook een screenshot van je e-mailinstellingen hier. 

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @Govert. Ik zie dat ik geen reactie meer heb gekregen. Is het gelukt om de problemen op te lossen? Als je nog wel ergens hulp bij nodig hebt, dan lees ik het graag.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Govert. Ik heb je privébericht in goede orde ontvangen. Ik reageer in het topic, zodat anderen hier wellicht ook iets aan hebben. :slight_smile:  Als ik het goed begrijp heb je drie @fo.nl e-mailadressen, waarmee je tegen hetzelfde probleem aan loopt. Het versturen van e-mails lukt wel via Webmail, maar niet via e-mailprogramma's op je iPhone of Macbook. Één account werkt met IMAP, de twee andere accounts met POP3. Wil je de e-mailinstellingen voor beide nog eens nalopen? Vul voor de uitgaande post ook even je gebruikersnaam en wachtwoord in. Wat ook wil helpen is om het wachtwoord te wijzigen voor de accounts. Wachtwoorden kun je wijzigen via Mijn Telfort onder ‘Thuis’ > ‘E-mail’ > ‘Mailbox'. Ik lees graag of dit heeft geholpen.

Reputatie 1

Dag Natasja,
Bedankt voor je reactie. Wij hebben op één abonnement drie @fo.nl e-mailadressen (mailboxen), voor mij en mijn twee huisgenoten. Ik wil proberen om mijn fo-adres goed werkend te krijgen via IMAP, dan kunnen mijn huisgenoten vervolgens de goede instellingen overnemen. Het lijkt me zinloos om aan drie mailadressen tegelijk te gaan rommelen, terwijl de andere twee nu min of meer werken.
Ik heb op mijn iPhone geprobeerd voor de uitgaande post mijn gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen, maar dat lukt niet. Als ik op ‘gereed’ klik, verschijnt er ‘controleren’ met draaiend radertje (netwerkactiviteit). Dat radertje verdwijnt pas als ik de app ‘instellingen’ afsluit, maar dan worden de wijizgingen niet opgeslagen.
Ik heb het wachtwoord voor mijn fo-adres gewijzigd, maar dat leverde ook niks op.
Op mijn Macbook kan ik nog steeds geen account aanmaken, melding ‘controle van accountnaam of wachtwoord mislukt’.
Bovenstaande oplossingen had ik trouwens al eerder en meerdere malen geprobeerd. Dus het verbaast me niet dat ze niet helpen.

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @Govert. Spijtig dat dit niet heeft geholpen. Ik wil graag kijken of ik het probleem voor kan leggen aan de Technische Dienst. Zou je in een privébericht de volgende zaken aan me door kunnen geven?

  • Je IP-adres
  • De e-mailprogramma's die je gebruikt 
  • De exacte foutmeldingen die je krijgt bij het versturen van e-mail
Reputatie 8
Badge +9

Dank voor je privébericht, @Govert. Ik heb zojuist een melding gemaakt bij de Technische Dienst met het verzoek om dit verder uit te zoeken. Waar ik nog wel even benieuwd naar ben: als je een ander e-mailprogramma dan Apple Mail gebruikt, gaat het dan wel goed met dezelfde instellingen? Dan kan ik dit ook aan mijn collega's doorgeven.

Reputatie 1

Dag Natasja,

Logische vraag, maar daar heb ik helaas geen antwoord op. Ik gebruik geen andere mailprogramma dan Apple Mail.

Reputatie 1

Aanvulling: met de Gmail-app op een Android-telefoon gaat het wel goed. E-mails kunnen worden verzonden met een @fo-adres via IMAP.

Reputatie 8
Badge +9

Fijn dat je dit hebt kunnen testen, @Govert. Daarmee kunnen we eigenlijk wel vaststellen dat het probleem zit bij Apple Mail. De Technische Dienst geeft aan dat het niet verder onderzocht kan worden, omdat het via Webmail wel werkt. :disappointed: Je gebruikt in Gmail exact dezelfde SMTP-instellingen? 

Reputatie 1

Ja, de SMTP-instellingen zijn in Gmail hetzelfde.
Inmiddels ben ik toch maar wat gaan proberen en is het me gelukt om een werkend mailaccount op mijn Macbook te installeren. Ik gebruik als inkomende server imap.telfortglasvezel.nl (zoals Telfort voorschrijft), maar als uitgaande server smtp.telfort.nl (dus zonder glasvezel).
Dat heb ik op mijn iPhone ook zo gedaan en het versturen van mail werkt nu weer via wifi, alleen niet via het mobiele netwerk. Melding ‘E-Mail versturen mislukt. Het adres van de afzender is ongeldig.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Govert. Duidelijk. Fijn dat het op je Macbook inmiddels is gelukt. Als je die foutmelding krijgt, betekent dit vaak dat er een probleem is met de e-mailinstellingen. Specifiek bij de instellingen van de uitgaande mailserver. Bij uitgaande server kies je ook voor smtp.telfortglasvezel.nl. Heb je de stappen in de Toestelhulp voor het instellen van e-mail voor iPhone 8 al eens doorlopen?

Reputatie 1

Dag Natasja,

De link in je bericht is voor de POP-instellingen. Ik heb mijn account op mijn iPhone verwijderd en opnieuw ingesteld volgens de toestelhulp, maar dan met de IMAP-instellingen. Het werkt helaas niet; ik heb meerdere pogingen gedaan. Bij het instellen van het account krijg ik de foutmelding: Geen verbinding via SSL: wil je de account zonder SSL configureren? ‘Ja’ werkt niet, ‘nee’ kan wel – maar dan volgt een waarschuwing.
Met dat account kan ik vervolgens wel mails sturen via het mobiele netwerk, maar weer niet via wifi. Melding: geen verbinding mogelijk met server voor uitgaande e-mail voor mijnnaam@smtp.telfortglasvezel.nl.
Ik heb het idee dat KPN geen fo-mailadressen meer ondersteunt. Zou dat kunnen?

Reputatie 8
Badge +9

Lastig dat het nog steeds niet lukt, @Govert. Die e-mailadressen kun je nog steeds gebruiken. Dit lijkt echt op een issue met de e-mailinstellingen voor je iPhone. Het werkt via Webmail namelijk wel zoals het hoort. Kun je vanaf je MacBook wel mailen als deze is verbonden met hetzelfde WiFi-netwerk? En wil je eens een screenshot delen van de ‘Geavanceerde instellingen’ op je iPhone?

Reputatie 1

Dag Natasja,

Klopt, vanaf mijn MacBook kan ik wel mailen met datzelfde wifi-netwerk. Hierbij het screenshot.

 

Reputatie 8
Badge +9

Dank je wel, @Govert. Dit zijn de instellingen voor inkomende e-mail. Dat ziet er verder prima uit. Zorg er alleen wel voor dat aanmelden met beveiligde wachtwoordverificatie uit staat. Het probleem zit alleen in de instellingen voor de uitgaande server. Wil je het nog eens proberen met de volgende instellingen?

  • Uitgaande e-mailserver: smtp.telfort.nl
  • Uitgaande serverpoort: 587
  • TLS: aan (sommige iOS apparaten hebben enkel de mogelijkheid om SSL te selecteren, selecteer deze dan)
  • Gebruikersnaam: zelfde als inkomende mail
  • Wachtwoord: zelfde als inkomende mail
  • Aanmelden met beveiligde wachtwoordverificatie: uit 
Reputatie 1

Dag Natasja,

Bedankt. Ik vond het screenshot ook niet zo zinvol, maar onder ‘geavanceerd’ staan alleen de inkomend-instellingen, vandaar.
Het aanmelden met beveiligde wachtwoordverificatie kan ik voor de inkomende server trouwens niet uitzetten. Als ‘gebruik SSL’ aanstaat, moet ik een identiteitscontrole kiezen. ‘Gebruik SSL’ uitzetten is niet de bedoeling toch?

Wat betreft de uitgaande server: het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord lukt niet. Melding: de gebruikersnaam of het wachtwoord voor ‘smtp.telfort.nl’ is onjuist. Vervolgens heb ik het wachtwoord voor de zoveelste keer gewijzigd op ‘Mijn Telfort’, maar dat hielp niet. Als gebruikersnaam gebruik ik het deel van mijn e-mailadres voor @fo.nl. 
Bij de uitgaande server kan ik trouwens wel SSL aan en identiteitscontrole uit zetten.

Reputatie 8
Badge +9

Excuses voor mijn late reactie, @Govert. Ik heb het probleem doorgezet naar een van onze e-mailspecialisten. We kunnen niet helemaal achterhalen waar het probleem ontstaat. Het advies voor nu is om een nieuw e-mailaccount aan te maken via Mijn Telfort. Dit wordt dan een @telfort.nl e-mailadres. Je hebt dan in ieder geval een gebruikersnaam en wachtwoord die worden herkend door smtp.telfort.nl. Deze gegevens kun je dan gebruiken voor het instellen van je uitgaande e-mail. Je mailt dan nog steeds met je @fo.nl e-mailadres, maar onder water wordt er dan geauthenticeerd met je nieuwe @telfort.nl gebruikersnaam. 

Reputatie 1

Dag Natasja,
Dank voor je bericht. Het is inmiddels gelukt om mails te sturen op mijn iPhone via wifi. Dat lukt omdat ik een 2e server voor uitgaande post heb toegevoegd: smtp.telfortglasvezel.nl als hoofdserver en smtp.telfort.nl als alternatief.
Als ik toch weer problemen krijg, ga ik jouw advies om een nieuw e-mailaccount aan te maken opvolgen.
Bedankt voor alle hulp!

Reputatie 8
Badge +9

Wat goed dat het eindelijk weer lukt om mails te versturen vanaf je iPhone via WiFi. :thumbsup_tone2: Graag gedaan en jij dank voor je geduld. :slight_smile:  Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je me te vinden. 

Reageer