beantwoord

Port 25 and 587 op smtp.telfortglasvezel.nl staan niet open.

• 16 december 2019
  • 45 reacties
  • 1192 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo Telfort,

Het is een aantal weken geleden dat mijn familie plotseling geen mail kon versturen via smtp.telfortglasvezel.nl (zowel op de iphone als op de PC).

Mail ontvangen gaat prima.

Ik zat helaas in het buitenland dus ik ze niet echt helpen, maar we hadden een workaround via 3G/4G mobiel netwerk dat wel werkt, maar thuis via de Wifi niet.

Ik heb nu verschillende tests gedaan om uit te vogelen wat er aan de hand is en mijn conclusie is dat Port 25 en 587 is geblokt aan telfort kant voor smtp.telfortglasvezel.nl.

Via het nc command kan makkelijk checken of de port geblokt is.

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.telfortglasvezel.nl 25
nc: connectx to smtp.telfortglasvezel.nl port 25 (tcp) failed: Operation timed out

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.telfortglasvezel.nl 587
nc: connectx to smtp.telfortglasvezel.nl port 587 (tcp) failed: Operation timed out

Om zeker te stellen dat de porten niet aan mijn kant geblokt worden heb ik met andere smtp servers getest.

Deze smtp servers werken wel op port 25 en 587.

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.kpnmail.nl 587
Connection to smtp.kpnmail.nl port 587 [tcp/submission] succeeded!

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.gmail.com 587
Connection to smtp.gmail.com port 587 [tcp/submission] succeeded!

Ik heb ook nog een test uitgevoerd via VPN waar ik een VPN connectie heb opgezet via mijn VPN provider PureVPN.

Dan werkt de mail prima en dat is natuurlijk verklaarbaar omdat ik privé tunnel heb opgezet die het blokkeren van de porten in de firewall by-passed en ik met een ander IP adres binnenkom.

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.telfortglasvezel.nl 587
Connection to smtp.telfortglasvezel.nl port 587 [tcp/submission] succeeded!

Ik heb ook smtp.telfort.nl geprobeerd en deze porten staan open, maar ik kan deze smtp server niet gebruiken omdat ik een telfortglasvezel account heb.

Hebben jullie inmiddels een oplossing gevonden want er zit iets fundamenteel fout aan de Telfort provider kant.

Ik hoor graag van jullie.

icon

Beste antwoord door hankovg 11 januari 2020, 14:05

@Bart - Telfort 

Het werkt weer. Porten staan weer open !

Het probleem is opgelost. Bedankt !

Bekijk reactie

45 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @hankovg als je smtp.telfort.nl neemt i.p.v. smtp.telfortglas.... gaat het dan wel goed?

Reputatie 1

Hoi Jan,

Yep werkt, deze poorten staan open, maar ik kan deze server niet gebruiken omdat ik een telfortglasvezel account heb. SMTP user/password authenticatie werkt niet met een telfortglasvezel mail account.

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.telfort.nl 25
Connection to smtp.telfort.nl port 25 [tcp/smtp] succeeded!

Hankos-MacBook:~ hgiessen$ nc -vz smtp.telfort.nl 587
Connection to smtp.telfort.nl port 587 [tcp/submission] succeeded!

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @hankovg , heb je wel geprobeerd om op die alternatieve manier in te loggen? En zo ja, wat voor foutmelding krijg je dan?

Moet gewoon kunnen lukken via smtp.telfort.nl

Dat is nog een erfenis van oud glasvezel.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/algemene-e-mailinstellingen-smtp-imap-pop.htm

Je kunt deze instellingen gebruiken voor een @telfortglasvezel.nl, @xmsnet.nl of @lijbrandt.nl e-mailadres.

Inkomende mailserver (IMAP)

imap.telfortglasvezel.nl (poort: 993)

Uitgaande mailserver (SMTP)

smtp.telfortglasvezel.nl (poort: 587)

Waar komt 25 vandaan?

Aangezien ik mijn telfortglasvezel mailbox niet gebruik kan ik het helaas verder niet bevestigen.

Reputatie 1

Hoi Jan,

Heb ik geprobeerd, maar accepteert user/wachtwoord niet.

Ik heb ook gechecked of het wachtwoord goed is door in te loggen met het account op de webmail.

Dat werkt gewoon.

Als ik de mail log kijk op mijn mac, zie ik het volgende als ik een mail probeer te versturen:

Maakt de connectie, maar laat mij niet inloggen met mijn glasvezel e-mail account.

Dit zijn mijn mail settings op Mac:

Admin: gegevens verborgen in het screenshot i.v.m. privacy

Reputatie 8
Badge +18

Werkt het wel als je geen beveiliging instelt voor de uitgaande mail , overigens is het niet handig als je op dit openbare forum je gegevens zoals je mail adres laat zien

Reputatie 1

Thanks, ik heb de authenticatie uitgezet en het werkt nu met smtp.telfort.nl.

Het is inderdaad niet handig. Realiseer mij nu dat het e-mail adres in de settings staat.

Anyhow, ik kan weer mail versturen, maar het probleem met de smtp.telfortglasvezel.nl is niet opgelost.

Port 587 en 25 staan dicht en ik ben helaas niet de enige met dit probleem gezien de hoeveelheid post op het forum.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @hankovg , goed om te lezen dat, mede met de aanvullende hulp van @jimny , je probleem opgelost is en je weer kunt e-mailen.:relaxed:

Reputatie 8
Badge +18

Paar maanden geleden trad dit euvel al op en zo te lezen is dat nog steeds niet verholpen

Reputatie 1

Ja dat is helaas de juiste conclusie.

Gelukkig is er een workaround waarbij je smtp.telfort.nl configureert op port 587 zonder authenticatie.

Maar als je de FAQ en aanwijzingen volgt van Telfort voor de telfort glasvezel en lijbrandt accounts voor de smtp instellingen dan loop je tegen dit probleem aan.

Hallo @hankovg ,

Zoals je in het door mij gestarte topic al had gemeld heb je exact hetzelfde fenomeen als bij mij.
Uiteraard ben ik blij met de workaround door een ander serveradres te gebruiken, waardoor alles nu weer correct werkt, maar ook ik blijf het raar vinden dat telfort niet in staat is om een blokkade die ze zelf (in mijn geval terecht) ingesteld hebben weer ongedaan te maken.
Ik heb het idee dat de problemen niet op de juiste plek terecht komen, of in ieder geval niet verder wordt gegraven totdat de oorzaak en bijbehorende oplossing is gevonden. Wel jammer.

Ben wel benieuwd wat het binnenkort voor issues op gaat leveren als telfort overgaat op de kpn structuur, We zullen het zien. 

Reputatie 1

Hoi @MartinSmallegoor

Het is inderdaad jammer dat er niet verder gezocht wordt naar de echte oorzaak van het probleem.

Ze zijn al blij als je zelf een workaround vindt.

We zullen zien wat de overgang naar KPN ons gaat brengen. Ik hou mijn hart vast.

Reputatie 8
Badge +12

Een workaround is nu gevonden begrijp ik. Dat is fijn. Alleen ik begrijp dat jullie nog graag de oorzaak willen weten van het oorspronkelijke probleem. Ik heb hiervoor nog even navraag gedaan. Ik hoop hier een antwoord op te krijgen en dan horen jullie weer van mij. 

Reputatie 8
Badge +12

Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen over wat er aan de hand is. 

@hankovg jouw poort is geblokkeerd, dit komt omdat verdenking is dat het wachtwoord gecompromitteerd is van een account dat vanaf dit IP mailt. Dit betekent dat jouw wachtwoord gewijzigd moet worden. Is er een vermoeden dat deze niet goed is. 

@MartinSmallegoor die van jouw is geblokkeerd omdat er een spamrun is geweest vanaf jouw IP adres. Ook jij mag je wachtwoord wijzigen. 

Scan daarna ook even alles met een virusscanner. Als dat allemaal gedaan is kunnen jullie contact zoeken met Abuse en kunnen jullie IP adressen verwijderd worden van de blacklist. 

Reputatie 1

Hoi Bart, bedankt voor de update.

Het zou volgende keer handig zijn als dit gemeld wordt. Ik heb geen bericht ontvangen dat mijn IP geblokt is.

Ik had mijn telfort account wachtwoord al veranderd.

Moet ik alle e-mail account wachtwoorden veranderen? Ik heb de hele familie er op zitten.

Kan je aangegeven welk account verdacht wordt?

Hallo Bart,

dank voor je reactie, feedback wordt gewaardeerd.

Alleen begrijp ik de oplossing voor mijn situatie niet. Je schrijft dat er vanaf mijn IP een spamrun is geweest. Dat klopt en heb ik ook in het verzoek om deblokkering gemeld. De oorzaak is verholpen en ik verstuur nu geen spam meer vanaf mijn IP. Mijn wachtwoord had ik al gewijzigd. Ik heb zelf al contact opgenomen met Abuse, maar zij melden niets te kunnen doen omdat er niets geblokkeerd staat. Zie ook mijn eigen thread:

https://forum.telfort.nl/e-mail-310/ip-adres-icm-poort-25-587-geblokkeerd-85025

Volgens jouw melding staat er dus wel iets geblokkeerd. Zeer vreemd dat ze het zelf niet kunnen vinden als ik om een oplossing vraag.

Ik zal mijn wachtwoord nogmaals wijzigen en een verzoek naar abuse sturen met deze en mijn eigen thread als referentie. We wachten gewoon weer af.

Wat ik verder niet helemaal begrijp is dat ik een probleem meld, helaas als enige mogelijkheid via het forum, en dat er met wat hulp van derden een workaround wordt gevonden, maar dat telfort zelf geen actie onderneemt. 

Nu ben jij erachteraan gegaan om een oorzaak op te vragen, waarvoor dank, maar als er een oorzaak bekend is, waarom neemt abuse dan geen contact op om het probleem op te lossen?  Ik heb op jouw advies het probleem daar aangemeld, dus zij kunnen nu dan toch zien dat dit issue niet opgelost is. 

In mijn thread heb ik de term ‘kastje-muur’ genoemd, niet om te flamen, maar om de praktijk te beschrijven. Tot nu toe klopt het vrij aardig.

Reputatie 8
Badge +12

@hankovg, ik weet niet welke, er is in iedere geval 1 account op jouw IP dat verdacht is. Alles veranderen heeft zeker de voorkeur. 

@MartinSmallegoor Ik snap je punt. Ik moet wel zeggen dat ik het fijne er ook niet van weet. Nu is jouw threat natuurlijk alweer van een tijdje terug, dus mogelijk is er nogmaals een spamrun geweest. Kan ik niet zeggen. Dus nogmaals het wachtwoord wijzigen lijkt mij goed. Ik ben dan ook benieuwd wat abuse erover zegt. We willen je zeker graag helpen. En zeker niet van het kastje naar de muur sturen, excuses. 

Reputatie 1

@Bart - Telfort 

Ik heb je advies opgevolgd en contact gezocht met het Abuse team.

Zie hun onderstaande mail, maar er staat niks geblokt.

Het probleem is dus nog steeds aanwezig. Het advies om smtp.telfort.nl te configuren op port 587 zonder authenticatie werkt alleen als ik op mijn eigen wifi zit. Op andere netwerken wordt deze mail door de telfort smtp server niet afgeleverd wat standaard is bij de meeste providers als je geen authenticatie gebruikt. Kortom, probleem is niet opgelost. Kan vanuit huis mailen op eigen wifi maar niet meer op via andere netwerken.

Het begint knap irritant te worden dat dit niet kan worden opgelost door het telfort team.

Reputatie 8
Badge +12

@hankovg  Heel vreemd. Ik ga nog even weer navraag doen bij diegene die aangaf dat er een blokkade op stond. Hopelijk kan hij meer duidelijkheid verschaffen over wat er moet gebeuren. Je hoort nog weer van mij. 

Reputatie 1

@Bart - Telfort 

Prima. Ik heb inmiddels ook een ticket bij jullie helpdesk open staan (ref nummer: 1000915857)

Ze zouden dit probleem doorzetten naar de 2e/3e lijn support. Misschien ook handig om dat ook even op te volgen.

Reputatie 8
Badge +12

Ik zie het inderdaad. Mijn collega heeft je geprobeerd te bellen, maar kreeg je niet te pakken. 

Reputatie 1

@Bart - Telfort 

Ja, we hebben wel opgepakt maar helaas werd de verbinding meteen verbroken.

Ik zal morgen de helpdesk bellen zodat ze mij door kunnen zetten

Reputatie 8
Badge +12

Ik zie dat er niet nog weer een poging is gedaan, maar mijn collega zal het zeker nog een keer proberen. 

Reputatie 8
Badge +12

Ik heb een reactie van mijn navraag gekregen @hankovg, jouw IP is van de blacklist gehaald. Alles moet weer werken. Ik ben benieuwd.

Reputatie 1

@Bart - Telfort 

Helaas, het werkt nog steeds niet. Ik heb gisteren met de 2elijns support aan de telefoon gezeten en het probleem nogmaals uitgelegd. Ik sta nog steeds geblokt in jullie firewall.

Ze komen nog bij mij terug. Afwachten dus.

Netcat output op poort 587 niet bereikbaar (timed out)

tcptraceroute op poort 587 - port wordt geblokt na rood omcirkelde host

smtp.telfort.nl port 587 is wel bereikbaar, dus aan mijn kant staan de poorten open.

Ik heb nogmaals een test gedaan waarbij ik een VPN connectie gebruik en dus met een ander IP binnen kom. Nu is smtp.telfortglasvezel.nl op poort 587 wel bereikbaar met de VPN public IP (46.243.239.58)

Conclusie: smtp.telfortglasvezel.nl op poort 587 wordt geblokt in de telfort firewall voor mijn public IP adres.

Reageer