Outlook 2016 en IMAP probleem

• 15 april 2017
  • 8 reacties
  • 5142 keer bekeken

Reputatie 1
Beste lezer,

Ik heb een xms mailadres en dat wil ik met IMAP protocol instellen in Outlook 2016. Op zich allemaal geen punt, waar het niet dat Outlook 2016 en verouderde IMAP serversoftware elkaar niet kunnen verdragen. Ik ben hier al uren mee bezig geweest en begin behoorlijk gefrustreerd te raken. In eerste instantie heb ik mij tot Microsoft gewend maar gezien de (blijkbaar) oude IMAP server software meld ik mij ook hier.

Ik wil u verzoeken mijn issues en de berichten wisseling via volgende link op het Microsoft hulpforum te lezen en hoop op een oplossing....

https://answers.microsoft.com/nl-nl/msoffice/forum/msoffice_outlook-mso_win10/outlook-2016-probleem-met-imap/6f10f440-6f89-4a05-8e16-b90b8b73a9a6

Vast hartelijk dank!

8 reacties

Kom je wat verder met dit recente topic?
https://forum.telfort.nl/e-mail-310/melding-outlook-2016-66158
Reputatie 1
Dag nelly jacoba,

Bedankt voor je reply, maar het probleem in de topic die je aangeeft heeft geen enkele overeenkomst met mijn probleem...?
Reputatie 8
Badge +2
Hi Master, welkom op het forum van Telfort! Het probleem is me duidelijk: de map structuur zoals je die op onze IMAP-server instelt wordt door Outlook genegeerd en maakt er dan een 'eigen' structuur van. Zoals op het forum van Microsoft al wordt geopperd, heeft dit inderdaad vermoedelijk te maken met een probleem in de communicatie tussen de twee platformen. Graag kaart ik dit incident aan bij mijn collega's. Hiervoor heb ik je gegevens nodig. Wil je je postcode, huisnummer, 06-nummer en de laatste drie cijfers van je IBAN-nummer in een privébericht kenbaar maken? Ik pak het dan verder op voor je.
Reputatie 1
Dank voor je bericht Michael, ik heb je zojuist een privébericht gestuurd.

Groet, Master
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Master, mijn meer technische collega's herkennen dit probleem niet. Er wordt aangegeven dat de mapstructuur 'gewoon' wordt overgenomen. Wil je eens proberen om de mappen aan te maken in webmail en het dan nog eens te proberen? Mocht dit ook niet werken, zou je het dan eens met een andere client willen proberen? Ik hoor het graag van je.
Reputatie 1
Dag Michael,

Dank voor je reactie. Voor wat betreft de mappen, deze heb ik allemaal in webmail aangemaakt. Voor de goede orde, mijn eigen aangemaakte mappen worden normaal overgenomen. Het gaat om de 'default' mappen of 'speciale' mappen zoals ze op de server genoemd worden. De mappen concepten/verzonden items/verwijderde items zijn reeds op de mailserver en dus ook op webmail aanwezig. Ik kan ze niet verwijderen, wijzigen of afmelden. Ik kan enkel via webmail een andere map toewijzen voor deze 3, maar dat accepteert een andere client zoals telefoon weer niet, want die werkt niet hetzelfde als Outlook 2016. De initiële mapnamen op de server van deze defaultmappen zijn zo te zien in de engelse taal: drafts/sent/trash. Ik vermoed dat deze taalbarrière ervoor zorgt dat Outlook 2016 faalt de lijst ordentelijk over te nemen (vaker als oorzaak op internet aangegeven). Het Outlook 2016 protocol bij falende lijstovername is het zelf aanmaken van deze benodigde default mappen waarbij Outlook deze zelfstandig op de IMAP server plaatst in de nederlandse taal. Outlook zal deze 'eigen' mappen gebruiken en de IMAP server (via webmail of andere client als telefoon) zal ook de 'eigen' mappen gebruiken. Gevolg is dus splitsing van mail over deze mappen afhankelijk van de client die ik gebruik. Als ik een andere client gebruik zoals windows mail (win10) gebeurt precies hetzelfde. Ter test heb ik Outlook 2007 net getest op een andere machine en zoals geheel verwacht gaat dat prima. Zoals gezegd is de software vanaf Outlook 2013 aangepast dus vanaf die versie communiceren Outlook en oudere IMAP serversoftware niet meer goed met elkaar. Vanzelfsprekend wil ik de nieuw aangeschafte Office 2016 kunnen gebruiken. Hopelijk kunnen ze hier iets mee en wellicht is het een idee de technician van Telfort contact hierover op te laten nemen met een technician van Microsoft. Ze zijn van het probleem op de hoogte en ik ben zeker niet de enige. Zie hier enkele reacties in het feedback forum van Microsoft, deze geven precies het probleem weer wat ik ook ervaar:

https://outlook.uservoice.com/forums/322590-outlook-2016-for-windows/suggestions/11446962-solution-for-synchronization-problem-possibility

https://outlook.uservoice.com/forums/322590-outlook-2016-for-windows/suggestions/15683778-custom-imap-folders-location-in-outlook-2016

Groet!
Reputatie 8
Badge +2
Hi Master, ik heb je verhaal nogmaals voorgelegd aan de mensen die gaan over het mailplatform. Het is zo Microsoft deze wijziging heeft doorgevoerd en verder 'backward compatibility' negeert. Het zorgt ervoor dat de 'standaard' op de server wordt genegeerd en dat de mapstructuur niet goed kan worden meegenomen. Het heeft inderdaad ook te maken met de taalinstellingen. Engels en Nederlands door elkaar wordt, mede door het negeren van wat standaarden, niet meer ondersteund. Wij als 'kleine' partij kunnen niets tegen deze wijzigingen. Het is voor ons niet mogelijk om ons mailplatform zo te veranderen dat deze overweg kan met de veranderingen die een ander bedrijf invoert. Uiteraard is het niet onmogelijk dat wij in de toekomst ook ons mailplatform (op grote schaal) veranderen of updaten waardoor dit wel mogelijk wordt. Hier is voor alsnog niets over bekend. Als alternatief zou ik je nogmaals willen wijzen op een andere client als Mozilla Thunderbird. Ik denk dat je zo voldoende weet.
Reputatie 1
Hoi Michael, bedankt voor je bericht. Dat is precies de constatering die ik ook gedaan heb. En met Telfort zijn er meer providers waar dit probleem speelt. Ik ben niet zo technisch als de mensen op de afdeling, maar misschien zijn er minder ingrijpende opties mogelijk die het mogelijk maken dat Outlook de mapstructuur juist inlees/overneemt. Voor wat ik er van begrijp is dat de enige issue.

Mozilla heb ik getest met een andere account waar ik ook problemen mee heb. Mozilla kan berichten verplaatsen en verwijderen, maar "haalt ze door" op de mailserver in plaats ze van daar ook direct te verwijderen of verplaatsen. Het gevolg is dat ze in sommige situaties weer dubbel op de server komen te staan. Ik heb nog geen instelling hiervoor in Thunderbird kunnen vinden. Ik zal het eens verder bekijken, maar IMAP blijft een drama als je met diverse clients werkt....

Reageer