beantwoord

Normale berichten in spam map in webmail

• 4 februari 2019
  • 6 reacties
  • 253 keer bekeken

Een familielid vroeg zich dit weekend af waarom ik niet reageerde op een mail. Maar ik had helemaal geen mail van hem ontvangen. Toen ben ik eens gaan inloggen op de webmail en bleek de mail daar in de spam map te zitten. Er zaten nog 60 andere mails in die spam map. Daaronder 50+ nieuwsbrieven waarvoor ik me zelf heb aangemeld en ik me ook prima zelf zonder jullie interventie kan afmelden. Ook vond ik 4 mails van familieleden, de oudste van OKTOBER 2017. In de 60 mails zaten er 1 of 2 die daadwerkelijk spam waren.

De mails die in die spam map terechtkomen, krijg ik nooit te zien, aangezien ik m'n mail ophaal via POP3 en ik nooit inlog op m'n webmail. Het is werkelijk waar schandalig dat jullie potentieel belangrijke mails op deze manier van de klant weghouden.

Als jullie geen functionerende spamfilter kunnen maken, laat mij het dan maar zelf uitzoeken. Dat 97% van de positives false zijn (58/60) is werkelijk waar te triest voor worden. Daarnaast komen er ook nog steeds regelmatig daadwerkelijke spam mails in m'n inbox terecht (false negatives).

De enige logische conclusie: jullie spamfilter is van een in- en intriest niveau. Dit filter is absoluut zinloos. Geef me een optie om die rotzooi uit te zetten, want die kan ik nergens vinden. Ik wil er niet over anderhalf jaar achter komen dat ik in februari 2019 een belangrijke mail van een familielid heb gemist omdat jullie filter die onterecht als spam heeft aangemerkt.
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 7 februari 2019, 09:51

Hallo @fsc, sommige berichten hebben zo te zien al erg lang in die spam map gezeten! Berichten van familie en andere belangrijke mailtjes wil je niet op die manier missen natuurlijk. De spamfilter is op sommige punten iets te streng in dit geval, maar het merendeel van het functioneren zie je niet doordat ruim 80% van al het mailverkeer spam is en niet eens in de spam map bij jou verschijnt.
Je kunt voorbeelden van de berichten die onterecht aangemerkt zijn als spam doorsturen naar het Abuseteam, zij kunnen dan kijken of en hoe de spamfilter anders ingesteld moet worden.
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @fsc, sommige berichten hebben zo te zien al erg lang in die spam map gezeten! Berichten van familie en andere belangrijke mailtjes wil je niet op die manier missen natuurlijk. De spamfilter is op sommige punten iets te streng in dit geval, maar het merendeel van het functioneren zie je niet doordat ruim 80% van al het mailverkeer spam is en niet eens in de spam map bij jou verschijnt.
Je kunt voorbeelden van de berichten die onterecht aangemerkt zijn als spam doorsturen naar het Abuseteam, zij kunnen dan kijken of en hoe de spamfilter anders ingesteld moet worden.

Ik ga geen privémails doorsturen...

Het kan best zijn dat die 80% helemaal niet zichtbaar is en dat is prima (als dat wel daadwerkelijk spammails zijn). Maar dan wil ik alle mails die nu wel in de spam map komen gewoon in m'n inbox hebben. Want de filter die ze in de spam map gooit is gewoon uitermate slecht.
Reputatie 8
Badge +11
Ik kan me goed voorstellen dat je geen privémails wilt doorsturen, die zijn privé met een reden. Ik snap ook dat je die gewoon in je inbox wilt hebben. Om de filters te kunnen verbeteren heeft de Abuse afdeling de header van de berichten nodig, daarmee kunnen ze nagaan waarom de mail gepakt werd door de filter.
Ik kan me goed voorstellen dat je geen privémails wilt doorsturen, die zijn privé met een reden. Ik snap ook dat je die gewoon in je inbox wilt hebben. Om de filters te kunnen verbeteren heeft de Abuse afdeling de header van de berichten nodig, daarmee kunnen ze nagaan waarom de mail gepakt werd door de filter.

Hoe kan ik de header doorsturen?
Reputatie 8
Badge +11
De header kan alleen samen met de mail zelf worden doorgestuurd, maar je kunt een bericht bijwerken voordat je deze doorstuurt.
Daarvoor kan je de optie 'bericht bewerken' toevoegen aan Outlook, als deze nog niet actief is. Dat kan door deze stappen te volgen:
  • Open het mailbericht
  • Klik op bestand en daarna opties
  • Kies voor Lint aanpassen
  • Selecteer Alle opdrachten
  • Daar kan je de optie bericht bewerken toevoegen aan het lint van Outlook
Daarmee kan je de persoonlijke inhoud uit de mail halen en het bericht doorsturen zonder privé informatie.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb geen bericht meer van je gezien @fsc, is het doorsturen van de header na het bewerken van het bericht nog gelukt?

Reageer