beantwoord

[Melding] Spam op Glasvezel e-mail

• 23 mei 2017
  • 53 reacties
  • 2503 keer bekeken

Ik lees mijn mail door rechtstreeks in te loggen op webmail van XMS-net. Ik gebruik dus geen programma als Outlook o.i.d.
De laatste weken komen er tientallen spam mails binnen. De mails die door Telfort herkent worden als spam krijg ik niet meer nadat ik in MijnTelfort heb aangezet dat die weggegooid kunnen worden.
Er komen helaas nog veel mails binnen zonder die SPAM aanduiding.
Kan ik zelf hier iets aan doen? Of kan Telfort e.e.a. beter afvangen / weggooien?

Groet
Hans Penninx
icon

Beste antwoord door Wieger DB 5 juli 2017, 17:14

Onderwerp: Spam op glasvezel mail

Beschrijving: Op het moment komen er signalen binnen van diverse klanten dat zij veel spam ontvangen op hun e-mail. Dit gaat over @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl e-mailadressen.

Wat kun je zelf doen? Geef in dit topic aan dat je ook problemen ondervindt en vul je klantnummer in bij je profiel.

Verwachte datum van oplossing: Q1 2018.

Melders: hanspenninx, JosKlappe, Bill_nl

-------

Update #1: maandag 17 juni 2017 11:33: tweede melding komt binnen bij mailbeheerder, breder onderzoek wordt opgestart

Update #2: maandag 26 juni 2017 16:59: onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag gesteld aan teamleider

Update #3: maandag 3 juli 2017 15:11: het onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag geëscaleerd naar Security Officer

Update #4: maandag 10 juli 2017 15:00: het onderzoek is nog steeds gaande. Hulpvraag door Security Officer naar hoogste prioriteit gezet.

Update #5: woensdag 12 juli 2017 15:15: de definitieve oplossing wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2018. Hiervoor moet namelijk het hele spamfilter opnieuw voor worden ingericht. Lees hier hoe je ons kan helpen om het spamfilter al in de tussentijd te verbeteren.

Update #6: vrijdag 21 juli 2017 13:: Komende weken worden er aanpassingen gedaan in de spamfiltering. Verwachting is dat de hoeveelheid inkomende spam afneemt. Dit is om de impact van de spam te verminderen. De definitieve oplossing wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

Deze melding is los aangemaakt, omdat het mailsysteem van Telfort Glasvezel en Telfort Koper nog gescheiden zijn. Controleer hierboven het domein. Staat deze er niet tussen? Controleer dan dit topic
Bekijk reactie

53 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Naar aanleiding van julle meldingen is er gekeken en is geconstateerd dat een groep spamberichten niet als spam herkend worden. De oorzaak hiervan is dat spammers de kenmerken van hun berichten telkens blijven aanpassen. Door deze aanpassingen proberen ze door de spamfilters heen te komen. Dit is bij de berichten die jullie melden gelukt. Om ons spamfilter structureel beter te laten werken zal in het eerste kwartaal van 2018 een geheel nieuwe inrichting van het filter opgeleverd worden. Hiermee zijn de bovengenoemde mailadressen ook in de toekomst beter beschermd tegen spam en zullen de spamberichten definitief verleden tijd zijn.

In het hier en nu kunnen wij jullie hulp ook al goed gebruiken. Graag ontvang ik van jullie voorbeelden van volledige spam mails. Ik meld deze mails bij de collega's die het spamfilter beheren en zij zullen het spamfilter proberen aan te passen. Het zal geen waterdichte oplossing zijn, daar zijn we ons van bewust. Op deze manier willen we de overlast minimaliseren. Omdat wij voorbeelden van jullie nodig hebben, heb ik een korte instructie gemaakt:

-Stuur mij een bericht of laat een reactie achter in dit topic over het ontvangen van spam.
-In reactie op je privébericht of melding in dit topic geef ik een adres door om de voorbeelden naar te sturen
-Stel je e-mailaccount in Outlook of een andere mailprogramma
-Selecteer het spambericht en sla het bericht op op je PC. Hier vind je hoe je een bericht kan opslaan. Het opslaan van het e-mailbericht zal niet zorgen voor een virus op je PC.
-Verstuur een e-mail naar het adres en voeg de opgeslagen spamberichten als bijlage toe.

Aan de hand van deze berichten zullen wij proberen het spamfilter beter af te stellen en de overlast te verminderen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Reputatie 1
Als ik mijn mail in Outlook open krijg ik steeds veel spam meegezonden: vanmorgen maar liefst 88 stuks. Kunt u dat niet tegen houden of kunt u niet in ons netwerk Glazenkamp binnen komen? Ik vind die grote hoeveelheden spam zeer irritant. Ik bericht u dat ik niet de enige ben. Iets verderop in onze straat speelt zich exact hetzelfde probleem af. Ook hij ontvangt dat via e-mail en Telfort. Tegen houden van deze spam is dringend gewenst.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, mooi dat de aanpassingen een forse vermindering hebben gerealiseerd. Voor de oplossing zal je inderdaad nog even geduld moeten hebben. Wanneer de definitieve oplossing in gebruik is genomen, dan kom ik er bij je op terug. Als je nog een paar voorbeelden als bijlage kan doorsturen, dan kan ik altijd nog navragen of het spamfilter nog iets scherper afgestemd kan worden in de tussentijd.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, het is een complexer probleem gebleken dan ik verwacht had. Er gloort licht aan het einde van de tunnel, dat is zeker. Ik durf je op het moment nog niet te zeggen hoe lang de tunnel nog gaat zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, mijn collega's hebben het nog steeds in onderzoek. We zijn je nog niet vergeten.
Hi Wieger,

Fijn, dank je wel. Ik begrijp dat er meer mensen last hiervan hebben (ook mijn buurman bijv.)
Als ik meer e-mailheaders moet sturen oet je het maar zeggen.

Groet en fijn weekend

Hans
Hoi Wieger,
Oke, dank je wel. Ik wacht het af. Hopelijk komt er echt een oplossing.
Hallo Wieger,
Afgelopen 12 uur heb ik geen SPAM meer ontvangen. Is het nieuwe spam filter aangezet?
Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans, ik zie dat je afgelopen dagen met een collega van mij gemaild hebt. Wij wachten nog op een paar e-mailheaders van de spamberichten, zodat wij verder kunnen controleren hoe ze door onze filters heen zijn gekomen. Kan je misschien een paar van deze headers kopieren en via een bericht naar mij versturen? Dan zorg ik dat er snel naar gekeken wordt. Je meest recente mail waar je aan refereerde in het contact heb ik niet kunnen vinden.
Dag Wieger, ik heb zojuist weer enkele voorbeelden van SPAM gestuurd. Hopelijk kunnen die aan het spamfilter worden toegevoegd.
Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans,

Het nieuwe spamfilter is nog niet actief. Dat zal pas echt begin 2018 worden dat het rond is. Dankzij jullie voorbeelden hebben wij het huidige filter scherper ingesteld gekregen. Dit is nog niet de definitieve oplossing, maar een forse verbetering van wat er eerst speelde. Hou er dus rekening mee dat er nog spam binnen kan komen, al doen we ons best dit tot een minimum te beperken.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans,

Als je nog meer headers kan doorsturen, dan is dat geweldig! Zeker ook omdat je meldt dat meerdere mensen hier last van hebben. Dan is het belangrijk om hier kritisch naar te kijken. Hoe meer voorbeelden ik heb, hoe duidelijker ik mijn melding naar mijn collega's kan maken. Ik hoop dat het niet te veel moeite is voor je om te doen.
Dag Wieger,
Hier komen er een aantal

Edit: Ik heb de logs gekopieerd en nu weer weg gehaald. Dat houdt het topic leesbaarder en haalt jouw privégegevens weg online.
Edit: Ik heb de logs gekopieerd en nu weer weg gehaald. Dat houdt het topic leesbaarder en haalt jouw privégegevens weg online.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, dankjewel! Fijn dat je me hierbij helpt. Ik ga mijn best doen om je zo snel mogelijk van een antwoord te kunnen voorzien. Komende woensdag zal ik het topic weer bijwerken. Hopelijk heb ik dan meer nieuws voor je.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, ik heb je voorbeelden niet ontvangen. Heb je ze wel ingepakt met WinRar of Winzip?
Edit moderator: Mailheader verwijderd ten behoeve van leesbaarheid, maar wel doorgezet naar collega's
Ah nee, kreeg de mail al terug. SPAM melding.
Stuur hem nu nog een keer.

Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Dankjewel! Dit is meer dan voldoende materiaal om mee te werken. Ik heb de mailheaders allemaal weg gehaald. Dit om het topic leesbaar en overzichtelijk te houden.
Qua update: ook de Knoware/ Ision/ Concepts ICT mailadressen kampen met de hier genoemde problemen.

SPAM is van alle tijd, maar zoveel als er de laatste maand binnenkomt is bijna een prestatie. Het is bovendien van het soort dat niet het gevolg is van verkeerde aanmeldingen, maar dat komt van professionele spammers.

Hoop dat er iets aan gedaan wordt!
Reputatie 7
Badge +7
Alledrie bedankt voor de voorbeelden! Er gaan komende weken een paar aanpassingen gedaan worden in de huidige spamfiltering. Dit is om de hoeveelheid ontvangen spam naar beneden te brengen. We doen ons best om deze aanpassingen zo snel mogelijk uit te rollen. Bijkomend risico hiervan kan zijn dat normale mail hierdoor ten onrechte als spam gezien wordt. Als dit het geval is, heb ik daar graag via de hierboven omschreven manier een paar voorbeelden.
Reputatie 7
Badge +7
Heb hem nu binnen, Hans! Dankjewel! 🙂
Reputatie 7
Badge +7

Onderwerp: Spam op glasvezel mail

Beschrijving: Op het moment komen er signalen binnen van diverse klanten dat zij veel spam ontvangen op hun e-mail. Dit gaat over @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl e-mailadressen.

Wat kun je zelf doen? Geef in dit topic aan dat je ook problemen ondervindt en vul je klantnummer in bij je profiel.

Verwachte datum van oplossing: Q1 2018.

Melders: hanspenninx, JosKlappe, Bill_nl

-------

Update #1: maandag 17 juni 2017 11:33: tweede melding komt binnen bij mailbeheerder, breder onderzoek wordt opgestart

Update #2: maandag 26 juni 2017 16:59: onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag gesteld aan teamleider

Update #3: maandag 3 juli 2017 15:11: het onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag geëscaleerd naar Security Officer

Update #4: maandag 10 juli 2017 15:00: het onderzoek is nog steeds gaande. Hulpvraag door Security Officer naar hoogste prioriteit gezet.

Update #5: woensdag 12 juli 2017 15:15: de definitieve oplossing wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2018. Hiervoor moet namelijk het hele spamfilter opnieuw voor worden ingericht. Lees hier hoe je ons kan helpen om het spamfilter al in de tussentijd te verbeteren.

Update #6: vrijdag 21 juli 2017 13:: Komende weken worden er aanpassingen gedaan in de spamfiltering. Verwachting is dat de hoeveelheid inkomende spam afneemt. Dit is om de impact van de spam te verminderen. De definitieve oplossing wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

Deze melding is los aangemaakt, omdat het mailsysteem van Telfort Glasvezel en Telfort Koper nog gescheiden zijn. Controleer hierboven het domein. Staat deze er niet tussen? Controleer dan dit topic
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jos en Hans, op het moment wordt er door mijn collega's nog gekeken naar de oorzaken van de spam die jullie krijgen. Ik heb nog geen oplossing in zicht en wil jullie vragen om geduld. Er wordt hard gewerkt om dit probleem op te lossen voor jullie. Aankomende woensdag zal ik jullie weer een update geven.
Ok, dank je wel. Een oplossing zou fijn zijn. Ik zit momenteel op meer dan 100 spam berichten per dag. Ook berichten van Topics worden soms als spam aangemerkt (net als sommige andere niet-spam mails die ik juist wèl wil ontvangen zoals ik al eerder schreef), daarom zet ik het spam-filter niet aan.

Met vriendelijke groeten,
Jos Klappe.

Reageer