beantwoord

[Melding] Spam op Glasvezel e-mail

• 23 mei 2017
  • 53 reacties
  • 2503 keer bekeken

Toon het eerste bericht

53 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jos en Hans, deze optie is helaas niet beschikbaar. Is wel een wens, maar nog niet ontwikkeld. Dat zou inderdaad het probleem snel afvangen. De mailplatformen van @telfort.nl en @telfortglasvezel.nl zijn nog gescheiden en hebben niet 1-op-1 dezelfde opties. Hier heb je inderdaad een sprekend voorbeeld daarvan. Op het moment is het probleem nog steeds in onderzoek. Aankomende maandag zal ik weer een update geven. Het is inderdaad erg vervelend dat het zo lang duurt, excuses daarvoor!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jos en Hans, op het moment wordt er door mijn collega's nog gekeken naar de oorzaken van de spam die jullie krijgen. Ik heb nog geen oplossing in zicht en wil jullie vragen om geduld. Er wordt hard gewerkt om dit probleem op te lossen voor jullie. Aankomende woensdag zal ik jullie weer een update geven.
Ok, dank je wel. Een oplossing zou fijn zijn. Ik zit momenteel op meer dan 100 spam berichten per dag. Ook berichten van Topics worden soms als spam aangemerkt (net als sommige andere niet-spam mails die ik juist wèl wil ontvangen zoals ik al eerder schreef), daarom zet ik het spam-filter niet aan.

Met vriendelijke groeten,
Jos Klappe.
Hi Wieger,

Oke, dank je wel.
Ik zit ook tenminste op 100 spammails per dag. Dus ik hoop wel dat er echt een oplossing komt.

Groet
Hans
Reputatie 1
Als ik mijn mail in Outlook open krijg ik steeds veel spam meegezonden: vanmorgen maar liefst 88 stuks. Kunt u dat niet tegen houden of kunt u niet in ons netwerk Glazenkamp binnen komen? Ik vind die grote hoeveelheden spam zeer irritant. Ik bericht u dat ik niet de enige ben. Iets verderop in onze straat speelt zich exact hetzelfde probleem af. Ook hij ontvangt dat via e-mail en Telfort. Tegen houden van deze spam is dringend gewenst.
Reputatie 7
Badge +7

Onderwerp: Spam op glasvezel mail

Beschrijving: Op het moment komen er signalen binnen van diverse klanten dat zij veel spam ontvangen op hun e-mail. Dit gaat over @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl e-mailadressen.

Wat kun je zelf doen? Geef in dit topic aan dat je ook problemen ondervindt en vul je klantnummer in bij je profiel.

Verwachte datum van oplossing: Q1 2018.

Melders: hanspenninx, JosKlappe, Bill_nl

-------

Update #1: maandag 17 juni 2017 11:33: tweede melding komt binnen bij mailbeheerder, breder onderzoek wordt opgestart

Update #2: maandag 26 juni 2017 16:59: onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag gesteld aan teamleider

Update #3: maandag 3 juli 2017 15:11: het onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag geëscaleerd naar Security Officer

Update #4: maandag 10 juli 2017 15:00: het onderzoek is nog steeds gaande. Hulpvraag door Security Officer naar hoogste prioriteit gezet.

Update #5: woensdag 12 juli 2017 15:15: de definitieve oplossing wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2018. Hiervoor moet namelijk het hele spamfilter opnieuw voor worden ingericht. Lees hier hoe je ons kan helpen om het spamfilter al in de tussentijd te verbeteren.

Update #6: vrijdag 21 juli 2017 13:: Komende weken worden er aanpassingen gedaan in de spamfiltering. Verwachting is dat de hoeveelheid inkomende spam afneemt. Dit is om de impact van de spam te verminderen. De definitieve oplossing wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

Deze melding is los aangemaakt, omdat het mailsysteem van Telfort Glasvezel en Telfort Koper nog gescheiden zijn. Controleer hierboven het domein. Staat deze er niet tussen? Controleer dan dit topic
Qua update: ook de Knoware/ Ision/ Concepts ICT mailadressen kampen met de hier genoemde problemen.

SPAM is van alle tijd, maar zoveel als er de laatste maand binnenkomt is bijna een prestatie. Het is bovendien van het soort dat niet het gevolg is van verkeerde aanmeldingen, maar dat komt van professionele spammers.

Hoop dat er iets aan gedaan wordt!
Reputatie 7
Badge +7
Naar aanleiding van julle meldingen is er gekeken en is geconstateerd dat een groep spamberichten niet als spam herkend worden. De oorzaak hiervan is dat spammers de kenmerken van hun berichten telkens blijven aanpassen. Door deze aanpassingen proberen ze door de spamfilters heen te komen. Dit is bij de berichten die jullie melden gelukt. Om ons spamfilter structureel beter te laten werken zal in het eerste kwartaal van 2018 een geheel nieuwe inrichting van het filter opgeleverd worden. Hiermee zijn de bovengenoemde mailadressen ook in de toekomst beter beschermd tegen spam en zullen de spamberichten definitief verleden tijd zijn.

In het hier en nu kunnen wij jullie hulp ook al goed gebruiken. Graag ontvang ik van jullie voorbeelden van volledige spam mails. Ik meld deze mails bij de collega's die het spamfilter beheren en zij zullen het spamfilter proberen aan te passen. Het zal geen waterdichte oplossing zijn, daar zijn we ons van bewust. Op deze manier willen we de overlast minimaliseren. Omdat wij voorbeelden van jullie nodig hebben, heb ik een korte instructie gemaakt:

-Stuur mij een bericht of laat een reactie achter in dit topic over het ontvangen van spam.
-In reactie op je privébericht of melding in dit topic geef ik een adres door om de voorbeelden naar te sturen
-Stel je e-mailaccount in Outlook of een andere mailprogramma
-Selecteer het spambericht en sla het bericht op op je PC. Hier vind je hoe je een bericht kan opslaan. Het opslaan van het e-mailbericht zal niet zorgen voor een virus op je PC.
-Verstuur een e-mail naar het adres en voeg de opgeslagen spamberichten als bijlage toe.

Aan de hand van deze berichten zullen wij proberen het spamfilter beter af te stellen en de overlast te verminderen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Reputatie 7
Badge +7
Alledrie bedankt voor de voorbeelden! Er gaan komende weken een paar aanpassingen gedaan worden in de huidige spamfiltering. Dit is om de hoeveelheid ontvangen spam naar beneden te brengen. We doen ons best om deze aanpassingen zo snel mogelijk uit te rollen. Bijkomend risico hiervan kan zijn dat normale mail hierdoor ten onrechte als spam gezien wordt. Als dit het geval is, heb ik daar graag via de hierboven omschreven manier een paar voorbeelden.
Dag Wieger,
In het verleden kreeg ik 100 of meer spam-berichten per dag. De laatste dagen is dat 30 tot 40. Gaat al beter dus.
Hopelijk lost de definitieve oplossing het echt op.
Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, mooi dat de aanpassingen een forse vermindering hebben gerealiseerd. Voor de oplossing zal je inderdaad nog even geduld moeten hebben. Wanneer de definitieve oplossing in gebruik is genomen, dan kom ik er bij je op terug. Als je nog een paar voorbeelden als bijlage kan doorsturen, dan kan ik altijd nog navragen of het spamfilter nog iets scherper afgestemd kan worden in de tussentijd.
Dag Wieger, ik heb zojuist weer enkele voorbeelden van SPAM gestuurd. Hopelijk kunnen die aan het spamfilter worden toegevoegd.
Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, ik heb je voorbeelden niet ontvangen. Heb je ze wel ingepakt met WinRar of Winzip?
Ah nee, kreeg de mail al terug. SPAM melding.
Stuur hem nu nog een keer.

Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Heb hem nu binnen, Hans! Dankjewel! 🙂
De afgelopen 2 dagen heb ik al ruim 8000 (!!!) spamberichten ontvangen op mijn xmsnet mailadres. Wanneer mag ik verwachten dat dit is opgelost?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi mhaije, welkom op het forum. Achtduizend spamberichten zijn er inderdaad erg veel. Dat is niet de bedoeling. Zoals ik in mijn antwoord aangeef, verwacht ik de structurele oplossing in het eerste kwartaal van 2018. Wel kan je, zoals andere klanten, diverse voorbeelden doorsturen. Daarmee kunnen wij in de tussentijd de hoeveelheid spam zo minimaal mogelijk houden. Hiervoor heb ik de headers en de mailberichten zelf nodig. Als je hier aan mee wilt werken, wil ik je vragen om een bericht aan mij te sturen.
Hallo Wieger,

Sinds gisteren is de hoeveelheid Spam bij mij sterk afgenomen. Vandaag heb ik zelfs nog geen enkele Spam binnen. Ik weet niet of jullie al iets hebben aangepast, maar dit is een hele verademing!
Met vriendelijke groeten,
Jos Klappe.
Reputatie 7
Badge +7
Met de recente voorbeelden van mhaije en Hans ijn er nog een paar kleine aanpassingen geweest. Zo proberen wij er erg scherp op te blijven. Zolang de definitieve oplossing nog niet is uitgerold, kan ik je geen spamvrije mailbox beloven. Wel fijn dat onze gezamenlijke inspanning tot verbetering heeft geleid! 😳
Hallo Wieger,
Afgelopen 12 uur heb ik geen SPAM meer ontvangen. Is het nieuwe spam filter aangezet?
Groet
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans,

Het nieuwe spamfilter is nog niet actief. Dat zal pas echt begin 2018 worden dat het rond is. Dankzij jullie voorbeelden hebben wij het huidige filter scherper ingesteld gekregen. Dit is nog niet de definitieve oplossing, maar een forse verbetering van wat er eerst speelde. Hou er dus rekening mee dat er nog spam binnen kan komen, al doen we ons best dit tot een minimum te beperken.

Reageer