beantwoord

[Melding] Spam op Glasvezel e-mail

  • 23 mei 2017
  • 53 reacties
  • 2432 keer bekeken

Ik lees mijn mail door rechtstreeks in te loggen op webmail van XMS-net. Ik gebruik dus geen programma als Outlook o.i.d.
De laatste weken komen er tientallen spam mails binnen. De mails die door Telfort herkent worden als spam krijg ik niet meer nadat ik in MijnTelfort heb aangezet dat die weggegooid kunnen worden.
Er komen helaas nog veel mails binnen zonder die SPAM aanduiding.
Kan ik zelf hier iets aan doen? Of kan Telfort e.e.a. beter afvangen / weggooien?

Groet
Hans Penninx
icon

Beste antwoord door Wieger DB 5 juli 2017, 17:14


Onderwerp: Spam op glasvezel mail

Beschrijving: Op het moment komen er signalen binnen van diverse klanten dat zij veel spam ontvangen op hun e-mail. Dit gaat over @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl e-mailadressen.

Wat kun je zelf doen? Geef in dit topic aan dat je ook problemen ondervindt en vul je klantnummer in bij je profiel.

Verwachte datum van oplossing: Q1 2018.

Melders: hanspenninx, JosKlappe, Bill_nl

-------

Update #1: maandag 17 juni 2017 11:33: tweede melding komt binnen bij mailbeheerder, breder onderzoek wordt opgestart

Update #2: maandag 26 juni 2017 16:59: onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag gesteld aan teamleider

Update #3: maandag 3 juli 2017 15:11: het onderzoek loopt nog steeds. Hulpvraag geëscaleerd naar Security Officer

Update #4: maandag 10 juli 2017 15:00: het onderzoek is nog steeds gaande. Hulpvraag door Security Officer naar hoogste prioriteit gezet.

Update #5: woensdag 12 juli 2017 15:15: de definitieve oplossing wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2018. Hiervoor moet namelijk het hele spamfilter opnieuw voor worden ingericht. Lees hier hoe je ons kan helpen om het spamfilter al in de tussentijd te verbeteren.

Update #6: vrijdag 21 juli 2017 13:: Komende weken worden er aanpassingen gedaan in de spamfiltering. Verwachting is dat de hoeveelheid inkomende spam afneemt. Dit is om de impact van de spam te verminderen. De definitieve oplossing wordt in het eerste kwartaal van 2018 verwacht.

Deze melding is los aangemaakt, omdat het mailsysteem van Telfort Glasvezel en Telfort Koper nog gescheiden zijn. Controleer hierboven het domein. Staat deze er niet tussen? Controleer dan dit topic
Bekijk reactie

53 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans,

welkom op het forum! Storend dat je zoveel spam berichten binnen krijgt. Is het allemaal van dezelfde afzender? Vaak komt het voor dat je onbewust aangemeld bent voor een nieuwsbrief. Dit gebeurt vaak als je online iets aanschaft of informatie over opzoekt. In veel van die e-mails staat onderaan aangegeven dat je jezelf kan uitschrijven voor de nieuwsbrief.

Als je een paar voorbeelden van de spam e-mails hebt, dan kan ik bij mijn collega's nagaan of het afvangen aangescherpt kan worden. Kan je misschien een paar voorbeelden doorgeven, zodat zij dit kunnen nagaan?
Hallo Wieger,
De mails komen van verschillende afzenders.
Hoe kan ik voorbeelden aan je toesturen?
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans,

kan je in reactie de e-mailadressen van de afzenders doorgeven? Dan ga ik bij mijn collega's na of ze de regels kunnen aanscherpen. Nog voor mijn beeldvorming: zijn de mails in kwestie klassieke spam mails met goedkope medicijnen of is het van bijvoorbeeld een Neckermann, Center Parks, etc?
Het zijn buitenlandse adressen, voor gezondere nagels, over geld, gezondheid, dieeten, van alles. Dus geen nederlandse zoals Neckerman, Center parcs e.d.

Ik zal adressen doorgeven:

JennyMontgomery@regular.aform.club
The_Shepards_Diet@major.inshepardweight.club
OffenderNameSearch-KidsLiveSafe@absolute.userg.club
HuffingtonHealth@duke.wellfixmemorycool.club
HairRestoration@medal.mossx.us
Federal_2017_Solar_Rebate@tactics.cramj.us
Sarah_Bernstein@floor.ktwig.us

enz enz
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga mijn collega's vragen of ze zich hierover kunnen buigen. Voor nu kan ik je enkel het advies geven om de berichten als spam te markeren. Zodra ik meer weet, dan hoor je dit van me!
Hallo Wiegert,
Hoe kan ik berichten als spam markeren?
Ik kan in webmail van XMS niet 123 ontdekken hoe dat moet.
Vroeger kon ik filters inbouwen, maar dat kan niet meer.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans,

voorheen kon je dit aangeven door de mail in kwestie open te klikken en te markeren als spam. Nou kan ik me heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om alle spamberichten los te markeren. Hopelijk geven mijn collega's snel een reactie.
Hallo Wieger,

Dank voor je hulp zover. Krijg ik bericht of je collega's iets hebben kunnen doen?
Reputatie 7
Badge +7
Jazeker! Zodra ik van hen reactie heb gekregen, dan deel ik dit met je. Ik hoop binnen enkele dagen met meer informatie te komen.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans, ik zie dat je afgelopen dagen met een collega van mij gemaild hebt. Wij wachten nog op een paar e-mailheaders van de spamberichten, zodat wij verder kunnen controleren hoe ze door onze filters heen zijn gekomen. Kan je misschien een paar van deze headers kopieren en via een bericht naar mij versturen? Dan zorg ik dat er snel naar gekeken wordt. Je meest recente mail waar je aan refereerde in het contact heb ik niet kunnen vinden.
Hallo Wieger, Sinds 1.5 maand krijg ik ook grote aantallen spam-mails (meer dan 100 per dag). Vrijwel alle komen ze uit de US. Hier een paar voorbeelden:
Austin_Hendricks@yeveningdrinkmeltfats.us, chronic.pain.relief@npure.us, Forbes.Editorial@ebeat.us, Tony_McKee@summit.sulau.us, CasinoRewardsProgram@accomodate.telii.us, Heart-Attack-Discovery@estimate.saroa.us, BrainHack101@crust.brainenhancementwant.us.
Het spam-filter heb ik aangezet, zodanig dat de mails worden gemarkeerd, maar niet gefilterd. Ik zie dat ook mails die ik wèl wil ontvangen als spam worden gemarkeerd, wat betekent dat ik het filter dus niet kan gebruiken.
Kunnen jullie hier iets aan doen?

Met vriendelijke groeten, Jos Klappe.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi JosKlappe, welkom op het forum!

Wat vervelend om te horen dat ook jij veel spamberichten binnen krijgt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om dit aan te kaarten bij mijn collega's heb ik meer informatie nodig, namelijk e-mailheaders. Hier kan je terug vinden wat e-mailheaders zijn en hoe je dit kan opvragen. Zou jij een voorbeeld of 2 naar mij kunnen sturen via een bericht? Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, mijn collega's hebben het nog steeds in onderzoek. We zijn je nog niet vergeten.
Hi Wieger,

Fijn, dank je wel. Ik begrijp dat er meer mensen last hiervan hebben (ook mijn buurman bijv.)
Als ik meer e-mailheaders moet sturen oet je het maar zeggen.

Groet en fijn weekend

Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hey Hans,

Als je nog meer headers kan doorsturen, dan is dat geweldig! Zeker ook omdat je meldt dat meerdere mensen hier last van hebben. Dan is het belangrijk om hier kritisch naar te kijken. Hoe meer voorbeelden ik heb, hoe duidelijker ik mijn melding naar mijn collega's kan maken. Ik hoop dat het niet te veel moeite is voor je om te doen.
Dag Wieger,
Hier komen er een aantal

Edit: Ik heb de logs gekopieerd en nu weer weg gehaald. Dat houdt het topic leesbaarder en haalt jouw privégegevens weg online.
Edit: Ik heb de logs gekopieerd en nu weer weg gehaald. Dat houdt het topic leesbaarder en haalt jouw privégegevens weg online.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, dankjewel! Fijn dat je me hierbij helpt. Ik ga mijn best doen om je zo snel mogelijk van een antwoord te kunnen voorzien. Komende woensdag zal ik het topic weer bijwerken. Hopelijk heb ik dan meer nieuws voor je.
Edit moderator: Mailheader verwijderd ten behoeve van leesbaarheid, maar wel doorgezet naar collega's
Reputatie 7
Badge +7
Dankjewel! Dit is meer dan voldoende materiaal om mee te werken. Ik heb de mailheaders allemaal weg gehaald. Dit om het topic leesbaar en overzichtelijk te houden.
Dag Wieger,

Gloort er al licht aan het einde van de tunnel?
Ik krijg nog steeds tientallen spam berichten per dag.

Groeten
Hans
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hans, het is een complexer probleem gebleken dan ik verwacht had. Er gloort licht aan het einde van de tunnel, dat is zeker. Ik durf je op het moment nog niet te zeggen hoe lang de tunnel nog gaat zijn.
Hoi Wieger,
Oke, dank je wel. Ik wacht het af. Hopelijk komt er echt een oplossing.
Misschien is er een andere oplossing? De webmail van Telfort (https://webmail.telfort.nl/) heeft de mogelijkheid om zelf - als gebruiker - afzenders te blokkeren. De webmail van XMS (https://webmail.xmsweb.nl/) heeft die mogelijkheid niet. Misschien kan de webmail-versie van XMS worden uitgebreid? Voor mij zou de oplossing dan simpel zijn: ik heb geen contacten met de USA en daarmee zou ik vrijwel alle spam kunnen filteren, want 99% komt uit de USA.

Met vriendelijke groeten,
Jos Klappe.
Inderdaad, zou een oplossing zijn. Vroeger had webmailxms.net dat ook, maar met de overgang naar KPN/Telfort is dat verdwenen.
Groeten
Hans

Reageer