beantwoord

Mails komen ten onrechte in spambox terecht

  • 9 januari 2018
  • 15 reacties
  • 1648 keer bekeken

Ik ontvang regelmatig mails van het mailadres van mijn werk in mijn spambox. Vervelend genoeg kan ik die ook nog eens alleen via web-mail zien. Daarbij komen sommige mails van ditzelfde adres weer wel aan. (misschien goed om te melden dat dit een mailadres is dat door meerdere gebruikers wordt gebruikt).

Ik heb al geprobeerd het te verhelpen door de mails structureel als 'geen spam' te markeren. Maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Het spreekt voor zich dat het heel vervelend is, omdat ik zo mails makkelijk over het hoofd zie.

Graag advies.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 11 januari 2018, 11:52

Hoi Remko, welkom op het forum. Ik begrijp dat je diverse mails ten onrechte als spam gezien worden. Dat is niet fijn. Vanuit het forum kan ik dat niet gelijk voor je oplossen. Wel kan ik je verwijzen naar de collega's die hier meer mee kunnen. Als jij een paar voorbeeld e-mails verstuurd als bijlage met een probleemomschrijving naar abuse@telfort.com, dan kijken mijn collega's het na voor je. Vermoedelijk is ons spamfilter dan te scherp afgesteld op deze e-mails.
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Remko, welkom op het forum. Ik begrijp dat je diverse mails ten onrechte als spam gezien worden. Dat is niet fijn. Vanuit het forum kan ik dat niet gelijk voor je oplossen. Wel kan ik je verwijzen naar de collega's die hier meer mee kunnen. Als jij een paar voorbeeld e-mails verstuurd als bijlage met een probleemomschrijving naar abuse@telfort.com, dan kijken mijn collega's het na voor je. Vermoedelijk is ons spamfilter dan te scherp afgesteld op deze e-mails.
Beste mensen van Telfort,

Ik ondervind al geruime tijd hetzelfde probleem.
Het liefst zou ik het spamfilter uitgeschakeld zien, ik ontvang namelijk nauwelijks spam mails op mijn @12move.nl mailadres. Is dit écht niet mogelijk? Ik bepaal graag zelf wat wel en wat geen spam is...

Vriendelijke groet,
Ed
Reputatie 3
Badge +4
Hi Ed,

Uiteraard raden we het niet aan om de spamfilter uit te zetten, maar wanneer je dit echt niet meer aan wilt hebben staan kun je in Mijn Telfort thuis naar het tabblad e-mail gaan. Onder je mailadressen kun je dan op wijzigen klikken en kun je desgewenst je spamfilter in- of uitschakelen. Laat je het me weten of dit lukt? Ik hoor het graag van je!
Hi Rozemarijn,

Die instelling was al gedaan


maar hiermee is het spam filter niet UITgeschakeld. Het voorkomt alleen dat de (foutief) als spam aangemerkte mail direct in cyberspace verdwijnt.
De markering [SPAM} wordt toegevoegd aan de onderwerpregel en de mail wordt in de spam map gezet.
Het probleem is dat de mail in de spam map vervolgens niet door mijn mailserver kan worden opgehaald. Ik moet dus regelmatig inloggen op de webmail en dan de spam map legen door de mail als niet-spam te markeren.
Ik wil de mail dus gewoon in mijn inbox krijgen...
Reputatie 3
Badge +4
Hi EddieB,

Ik zie dat je gelijk hebt inderdaad. Ik heb dit even nagevraagd bij mijn technische collega's, en zij geven aan dat de spamfilter niet volledig uitgezet kan worden. Wat er in je screenshot staat is de enige wijziging die je voor je spamfilter kunt doorvoeren.

Telfort kan in het systeem je spamfilter helaas niet uitzetten. Dit heeft te maken met veiligheid, omdat er ook virussen worden verstuurd via e-mail. Ik begrijp dat dit erg onhandig is, maar dit kan ik niet voor je wijzigen. Zoals Wieger een tijdje geleden al aan gaf, kun je wel voorbeeldmails sturen naar abuse@telfort.com. Dit zou in dit geval je beste optie zijn. Wanneer ik nog iets anders voor je kan betekenen, hoor ik dat natuurlijk graag!
Nee hoor Rozemarijn, het bevestigd in ieder geval wat ik al dacht.
Zoals je wel begreep run ik mijn eigen mailserver die periodiek ook de onderhavige mailbox leegt. Mocht er nog een mogelijk zijn om de spam box automatisch te bevragen dan hoor ik dat graag :)
Overigens lukt het mij ook niet een zgn. regel aan te maken die bijv. alle mail terugplaatst in de INBOX. Zou daar nog een mogelijkheid kunnen zitten?

En de optie van de abuse afdeling houd ik in mijn achterhoofd al gaat het in de meeste gevallen om afzenders die de ene keer wel, en de andere keer niet worden doorgelaten (bijv. updates van North Sea Jazz)

Greetz,
Ed
Reputatie 3
Badge +4
De spamfilter is afgezien van de wijziging die je liet zien in het screenshot niet te wijzigen, dus een regel instellen is helaas niet mogelijk. In dit geval zou ik je adviseren om de abuse afdeling inderdaad de mailtjes door te sturen die normaal gesproken niet moeten worden tegengehouden. Wanneer soms bepaalde afzenders worden tegengehouden, kunnen zij ook kijken waarom sommige mails wel en sommige mails niet worden doorgestuurd. Ik hoor graag of dit iets oplevert!
Ik heb een mail van NSJ doorgestuurd, ben benieuwd naar de bevindingen.

Thx
Reputatie 3
Badge +4
Helemaal goed EddieB, houd je me op de hoogte?
Zeker, hoor ik wat, hoor jij het 🙂
Rozemarijn,

Na diverse foutief beoordeelde mails te hebben doorgestuurd heb ik nu dan (eindelijk) een eerste terugkoppeling:
"Bedankt voor uw bericht. Wij hebben het doorgestuurd aan de beheerders van ons spamfilter, en hierbij aangegeven dat het om legitieme e-mail gaat. Wij gaan er vanuit dat zij de nodige aanpassingen zullen maken binnen 24 uur.
Met vriendelijke groet,

Raymond
Abuse Specialist "

Wat dan die aanpassing gaat zijn, of waarom dit mis gaat, weet ik dus (nog) niet. Ik ga Raymond hierover nog bevragen. Wordt vervolgd...
Reputatie 3
Badge +4
Fijn dat je een terugkoppeling hebt ontvangen, houd me op de hoogte!
Nou Rozemarijn, daar ben ik dan alweer, sneller dan verwacht :)
Raymond laat het volgende weten:

"Bedankt voor uw reactie. Het spamfilter dat wij gebruiken is bij vele providers wereldwijd in gebruik, en deze wordt vaak gevoed door feedback van gebruikers (gebruikers die bepaalde mails aanmelden als spam) of spamtraps (mailboxen die niet echt van gebruikers zijn, en zodoende nooit ingeschreven kunnen zijn op nieuwsbrieven e.d.). Wanneer berichten tegengehouden worden door het spamfilter komt dit veelal door bovenstaande zaken. Uiteraard zijn er ook andere dingen waar het filter naar kijkt, maar om een goede werking van het filter te kunnen garanderen, zullen de beheerders ook nooit teveel tekst en uitleg geven over hoe het filter precies kijkt. Als die informatie vrijgegeven wordt dan is de spammer daar ook mee geholpen (omdat ie dan een beter idee heeft hoe het filter te omzeilen is). Mocht het voor deze mailing in de toekomst vaker misgaan, dan hebben we wel de mogelijkheid om meer informatie op te halen. Voor nu gaan we er vanuit dat het probleem gewoon opgelost zal zi jn."

Tja, die snap ik dan ook wel weer. Het zal in de praktijk dus een kwestie blijven van regelmatig handmatig de spammap checken/legen en de foutjes terugkoppelen.
Mocht het in de toekomst nog eens mogelijk worden als consument te kunnen kiezen voor het uitschakelen van het filter (zou toch moeten mogen...) dan hoor ik dat weer graag.

Voor nu bedankt voor de hulp.
Greetz,
Ed
Reputatie 3
Badge +4
Hi Eddie,

Wat goed dat je zo snel een terugkoppeling hebt ontvangen 🙂 Het is inderdaad best wat werk om dit zelf in de gaten te houden. Wanneer je inderdaad mailtjes ontvangt die gewoon in je normale inbox zouden moeten belanden, kun je deze terugkoppelen naar mijn collega. Zodra er mogelijkheden komen om de filter uit te schakelen, hoor je dit. Ik vermoed echter dat hier in verband met internetveiligheid voorzichtig in wordt gehandeld. Ik hoop dat je via deze werkwijze toch je mailtjes weer normaal kunt ontvangen. Ik hoor het graag wanneer ik nog iets voor je kan betekenen!
Reputatie 1
Badge
Nu je het SPAM-filter, dat zo slecht werkt, ook al niet meer UIT kan zetten ga ik bij de eerstkomende mogelijkheid echt weg bij Telfort. Dit is een ergernis die meerdere malen per dag terugkomt en waar geen workaround voor is.

Beschamend broddelwerk.

Reageer