Sticky

Let op: phishing e-mails in omloop

Jurgen - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Laatste update: 23 maart 2017

Heb je een verdachte e-mail ontvangen van een van de onderstaande e-mailadressen? Het gaat waarschijnlijk om een phishing e-mail. Stuur 'm door naar valse-email@telfort.nl en verwijder 'm daarna direct. Ga voor meer info naar www.telfort.nl/valseemail.

- nieuws@internemailingonline.com
- telfort(news)@internemailingonline.com
- info@telfort.nl
- @footballhemelen.nl
- webmaster@tentaminator.nl
- noreply@telfort.nl (let op: je kunt ook e-mails van Telfort ontvangen met dit e-mailadres)

Hieronder vind je drie voorbeelden van phishing mail.

We werken er aan om ervoor te zorgen dat deze e-mails geblokkeerd worden, zodat je in je Telfort mailbox geen mails meer ontvangt van deze afzender.

Voorbeelden

14 reacties

cobus
Reputatie 3
Badge +2
Dank voor het melden.
Mol
Badge
Goed dat het gemeld wordt.
JvZ-L
Jurgen - Telfort schreef:

Heb je deze week een e-mail ontvangen van nieuws@internemailingonline.com of telfort(news)@internemailingonline.com? Het gaat om een phishing e-mail. Verwijder de mail direct en klik niet op de link. Hieronder vind je twee voorbeelden van zo'n mail.

We werken er aan om ervoor te zorgen dat deze e-mails geblokkeerd worden, zodat je in je Telfort mailbox geen mails meer ontvangt van deze afzender.

Voorbeelden

Net gebeld met Telfort dat ik mail had gekregen over openstaande rekening (zelfde als laatste voorbeeld) . Gaf aan dat er geen spellingfouten in zaten en er ook niet naar bankgegevens werd verwezen, vroeg of dit toch pishingmail was of evt. verwisseling met dochter die bij Telfort zit, maar zij wist van niets en kon niets ontdekken. Was wel bekend met pishing mail zoals 1e voorbeeld, maar die ik had gehad was wellicht toch foutje van Telfort? Heb nog geklikt op mijntelfort maar kreeg dan iets te zien over domeinnaam, dus meteen weer weggedaan en mail verwijderd. Heb dit ook nog doorgegeven. Misschien wel handig als de medewerkers van Telfort hier goed van op de hoogte zijn.
Jurgen - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Hi, JvZ-L. Dank voor het doorgeven.

Mijn collega's bij de telefonische klantenservice hebben ook een bericht ontvangen over deze nieuwe phishing mail, maar het kan zijn dat een van hen het toch over het hoofd heeft gezien :)
Jurgen - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
https://www.youtube.com/watch?v=cJA_LPj_27Q
Cdb89
Helaas ook net deze mail ontvangen. Had helaas niet direct door dat het om een phishing mail ging. Op de verschillende linken geklikt, maar die kwamen uit op een soort foutmeldings pagina. Iemand een idee of dit kwaad kan? Natuurlijk gewoon stom dat ik het niet door had...
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Cdb89 schreef:

Iemand een idee of dit kwaad kan?

Of het klikken op deze linken kwaad heeft aangericht is vanaf hier niet in te schatten natuurlijk.
Je zag daarna alleen foutmeldingspagina's dus het is mogelijk dat de spammail en de bijbehorende linken 'verouderd' en niet meer in gebruik zijn, want normaalgesproken wordt je een nagemaakte pagina voorgeschoteld waarin je wordt gevraagd om je privégegevens in te vullen etc... met alle nare gevolgen vandien.
Dus wellicht heb je geluk en zijn er geen vervelende gevolgen voor je.

Ik zou in ieder geval een virusscan laten uitvoeren door het antivirusprogramma dat je gebruikt.
Daarna is het verstandig om het programma Malwarebytes te downloaden en installeren, en deze je PC of laptop te laten scannen op malware e.d.

Hier te downloaden Malwarebytes Free
Laat voordat je gaat scannen het programma eerst nog de laatste definities installeren.
Na de scan kan je zien of er ongewenste rommel op je PC staat, en deze vervolgens verwijderen.
Let wel: mogelijk gevonden malware e.d. kán al op de PC hebben gestaan en hoeft niet het resultaat te zijn van de spammail.
wiregisa04

Ik heb er (denk ik) ook een gekregen.
snarf54
Badge
Ik vrees ik ook. Bekend wat de impact cq remedie is ?
Scan PC nu al. Zit hier wel achter een proxy dat wil nog wel eens extra bescherming geven.
Tips welkom.
Jurgen - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Kom je een verdachte e-mail tegen die niet in dit topic wordt genoemd? Meld het ons! Je kunt de mail doorsturen naar valse-email@telfort.nl.
nietbelangrijk
Reputatie 1
Heb net ook een phishingmail ontvangen. Na het bekijken van de header was het snel duidelijk dat het nep was. Wat mij echter enorm verontrust, is dat ze mijn correcte gegevens in de mail hebben kunnen verwerken. Dit doet de mail als echt aanvoelen en ook zou ik graag willen weten hoe ze aan mijn klantgegevens (incl. klantnummer) zijn gekomen. Is er een datalek bij Telfort geweest waar geen melding van is gemaakt? Het door hun gebruikte mailadres klopt totaal niet en is niet eens gekoppeld aan Telfort.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
nietbelangrijk schreef:

Heb net ook een phishingmail ontvangen. Na het bekijken van de header was het snel duidelijk dat het nep was. Wat mij echter enorm verontrust, is dat ze mijn correcte gegevens in de mail hebben kunnen verwerken. Dit doet de mail als echt aanvoelen en ook zou ik graag willen weten hoe ze aan mijn klantgegevens (incl. klantnummer) zijn gekomen. Is er een datalek bij Telfort geweest waar geen melding van is gemaakt? Het door hun gebruikte mailadres klopt totaal niet en is niet eens gekoppeld aan Telfort.

Je zou dan bijna denken dat deze e-mail wél van Telfort zelf afkomstig is...
Kan je eens wat meer info laten zien door bijvoorbeeld een screenshot, en dan graag inclusief header of afzenderadres..?
Suus72
Reputatie 1
Ik heb ook een mail ontvangen met mij NAW er in. van facturen@telfort.nl:

" Beste klant,

Uw laatste mobiele factuur is nog niet betaald. De automatische incasso is mislukt doordat wij geen (geldig) rekeningnummer van u hebben geregistreerd. Er staat € 8,22 open.

Hoe maakt u het bedrag zelf over?
Wij verzoeken u het openstaand bedrag van € 8,22 over te maken naar Telfort. Dat kan via iDEAL."

Ik heb echter al een paar jaar geen mobiel abonnement bij Telfort meer. Het lijkt er dus idd op dat er gegevens gelekt zijn.
RonSaam
Hier zelfde gehad van factuur@telfort.nl

De link bevat een een hyperlink naar cdn.betaling.xs4all.nl etc....

Klopt dit Telfort??
Eveneens € 8,22

En ook een klantnummer, maar dat kan ik niet checken voor vanavond....

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)