Kan geen e-mail verzenden vanuit Thunderbird

• 9 april 2016
  • 29 reacties
  • 8927 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
Sinds een paar dagen kan ik via Mozilla Thunderbird geen e-mail meer verzenden. Als ik op verzenden klik, krijg ik eerst een venster met de tekst "Aanmelden bij server smtp.telfort.nl is mislukt." Als ik dan de opties 'Opnieuw proberen' of 'Nieuw wachtwoord invoeren' probeer, houd ik foutmeldingen.

Als ik dit venster wegklik, komt een nieuwe: "Verzenden van het bericht is mislukt. Het bericht kon niet worden verzonden via uitgaande (SMTP-)server smt.telfort.nl om een onbekende reden. Controleer of de instellingen van uw uitgaande (SMTP-)server juist zijn en probeer het opnieuw."

Google heeft me niet verder geholpen. Volgens de jongen van de Telfort-helpdesk die ik belde, kloppen de instellingen: pop3.telfort.nl, poort 110, verbindingsbeveiliging geen en smtp.telfort.nl. Hij had verder ook geen ideeën, tips of suggesties.

Vanuit webmail en via mobiele telefoon en tablet kan ik wel Telfort-mail verzenden. Alleen via Mozilla Thunderbird lukt het dus niet.

Weet iemand een oplossing?

29 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Probeer het eens met de volgende smtp-instellingen.

Poort 587
Beveiligingstype STARTTLS.
Aanmelding of verificatie: geen.

Pop3 blijft ongewijzigd.
Helaas, geen succes.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie ook niet waar ik de poort voor de smtp-server kan aanpassen. Alleen bij de pop3 is die mogelijkheid.
Reputatie 8
Badge +10
De smtp-instellingen voor Thunderbird vindt je onder 'Accountinstellingen' en dan in het linker menu helemaal onderin onder 'Uitgaande server (SMTP).
Gevonden, dankjewel. En stond al goed, dat is het dus ook niet. 😞
Even een kleine poging. Wanneer je live mail gebruikt, krijg je daarmee ook een foutmelding?
Reputatie 1
Dit probleem heb ik ook in Thunderbird en Windows 10 Mail.
smtp.telfort.nl, poort 25, geen beveiliging, geen authenticatie: geen verbinding met server
smtp.telfort.nl, poort 587, geen beveiliging, geen authenticatie: fout 5.7.1 Unable to relay
smtp.telfortmail.nl, poort 25, geen beveiliging, geen authenticatie: geen verbinding met server
smtp.telfortmail.nl, poort 587: 5.5.1 Access denied
Even een kleine poging. Wanneer je live mail gebruikt, krijg je daarmee ook een foutmelding?

Ja, geeft ook foutmelding, maar dat gebeurde al langer. Tot voor kort werkte Thunderbird alleen voor Telfort normaal, nu ook niet meer. Ik kan alleen mail ontvangen, niet verzenden.
De onderstaande instellingen zouden moeten werken:
Servernaam: smtp.telfort.nl
Poort: 25 of 587
Gebruikersnaam: emailadres@telfort.nl
Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord
Verbindingsbeveiliging: STARTTLS
Zie ook: https://forum.telfort.nl/gebruiken-instellen-307/configuratie-smtp-server-thunderbird-56239

Als dat niet werkt kun je nog naar onderstaande dingen kijken:
- Gebruik je een recente versie van Thunderbird?
- Voldoet het wachtwoord aan de nieuwe eisen?
Het wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:
– Tussen de 8 en 16 karakters
– In het wachtwoord staat minimaal een cijfer, een gewone letter en een hoofdletter
– De gebruikersnaam mag niet in het wachtwoord terugkomen
– Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_).

https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/e-mail-versturen-via-mobiele-netwerk-51340

De onderstaande instellingen zouden moeten werken:

dit werkt bij mij al jaren, maar nu ik even op een ander wifi zit, wil ie opeens niet meer versturen.
Badge
Ik had hetzelfde probleem, maar het ligt niet aan je mail programma (denk ik).
Ik heb telfort glasvezel en stuur mijn mail via smtp.telfortglasvezel.nl en dat werkte bij mij ook niet meer.
Helpdesk gebeld, maar zij konden niets vinden (blacklist). Ik vertelde ook dat ik sinds kort ook een ander ip adres heb, maar uit een hele andere range (niet de telfort range), en wel de KPN range (nu weet ik wel dat telfort van KPN is, maar toch).
De helpdesk medewerker wist het ook niet, maar men was wel bezig met een aantal migraties om de diensten te verbeteren.
Modem gereset. terug gezet op factory maar niets hielp.

Had op een gegeven moment een helder moment "Ik zit nu in de IP range van KPN, misschien moest ik maar eens smtp.kpnmail.nl gebruiken".
En ja hoor. floep al mijn mail werd verstuurd :)

Dus vervang uitgaande mail voor: smtp.kpnmail.nl op poort 25

Ben benieuwd of dat jullie probleem verhelpt!

Om je ip adres te checken ga naar http://whatismyipaddress.com/
Ga dan naar http://cqcounter.com/whois/ en type daar jouw ip adres in om te kijken bij wie het hoort.
geprobeert, maar dat was het helaas niet.
Badge

Wat bedoel je met "een ander wifi"?

de wifi op een andere locatie dan mijn huis.
Badge

de wifi op een andere locatie dan mijn huis.

Ah. Wie is de provider van dat internet op die locatie?
XenoSite
Badge
Vul dan smtp.xenosite.net in voor uitgaande mail.
daar heb ik (nog) geen smtp gegevens van.

Maar ik wil liever ook op een andere locatie dezelfde telfort smtp blijven gebruiken. Anders moet ik steeds als ik ergens anders zit, de configuratie van mijn mailprogramma wijzigen.
Badge +2
Ik gebruik ook Thunderbird en de uitgaande smtp.telfort.nl werkte plotsklaps niet meer. Op twee computers kreeg ik na een update van Thunderbird een wazige melding en ik denk dat dit nu dit keer niet aan telfort ligt maar aan Thunderbird. Ben aan het stoeien gegaan met instellingen. Zo staat het nu bij mij:

Poort 25
gebruikersnaam (niet gespecificeerd)
Authenticatiemethode: (geen authenticatie)

Nog wel even vermelden dat deze gegevens maar één keer bij de uitgaande smtp-server staan en door ieder account gebruikt worden.
Badge
daar heb ik (nog) geen smtp gegevens van.

Maar ik wil liever ook op een andere locatie dezelfde telfort smtp blijven gebruiken. Anders moet ik steeds als ik ergens anders zit, de configuratie van mijn mailprogramma wijzigen.

Carsten888,
Daar hem je geen gegevens voor nodig. smtp.xenosite.net op poort 25. Er is geen authenticatie nodig.
https://www.xenosite.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/ > Wat is de SMTP server van Xenosite?

Je kunt enkel gebruik maken van de mailserver van de internet provider waar je geconnect bij bent. Telfort staat nl niet toe om hun mailserver te gebruiken vanuit andere providers (zo werkt dat bij alle providers).
Een alternatieve oplossing is om de mail server van google (gmail) of microsoft (outlook.com) te gebruiken. Deze worden wel toegelaten door alle internet service providers.
Badge
Ik gebruik ook Thunderbird en de uitgaande smtp.telfort.nl werkte plotsklaps niet meer. Op twee computers kreeg ik na een update van Thunderbird een wazige melding en ik denk dat dit nu dit keer niet aan telfort ligt maar aan Thunderbird. Ben aan het stoeien gegaan met instellingen. Zo staat het nu bij mij:

Poort 25
gebruikersnaam (niet gespecificeerd)

Nog wel even vermelden dat deze gegevens maar één keer bij de uitgaande smtp-server staan en door ieder account gebruikt worden.

server name: smtp.telfort.nl
port: 25
gebruikersnaam: is niet nodig
Authenticatiemethode: is niet nodig
Verbindingsbeveiliging: none
Over het algemeen kunnen SMTP servers (uitgaande mail) alleen zonder te hoeven inloggen gebruikt worden als je op het netwerk van de aanbieder zit (lees; telfort/kpn/ziggo/xenosite).
Dit is om geen 'openrelay' te zijn en om het spammer iets moeilijker te maken.

Stel je, in je mail client, de SMTP server in zonder inlog-gegevens, dan kun je géén mail meer versturen zodra je op een ander netwerk zit.
Je zou dan voor elke netwerk een uitgaande email server moeten configureren, en per netwerk een andere server selecteren.

Om het mogelijk te maken dat mensen ten alle tijden mail kunnen versturen, ongeacht vanaf wel netwerk of zelfs land, is er ooit 'Authenticatie voor uitgaande mail' bedacht. En om dit veilig te doen; StartTLS (en varianten).

Telfort heeft de mogelijkheid om in te loggen voor uitgaande mail sinds kort ook.
De settings zijn:

Mocht dit, al dan niet vanaf een ander netwerk, niet werken dan kun je onderstaande proberen:
- Kijk in je mail cliënt of er niet nog een 2e of 3e SMTP server staat welke standaard gebruikt word om mail te versturen.
- Verwijder je SMTP server settings en voeg ze opnieuw toe.

- Kijk in je mail cliënt of er niet nog een 2e of 3e SMTP server staat welke standaard gebruikt word om mail te versturen.

bedoel je dat de telfort server ingesteld moet staan als de default?

bedoel je dat de telfort server ingesteld moet staan als de default?

Correct, mits je eerder genoemde instellingen gebruikt (lees: email/password/starttls).
Dan zou je altijd en overal met je telfort account mail kunnen versturen via de telfort smtp server.
Badge +2
[quote=Lourenbo][quote=carsten888]

Dàt schreef ik in een eerder reactie: Nog wel even vermelden dat deze gegevens maar één keer bij de uitgaande smtp-server staan en door ieder account gebruikt worden.

> bedoel je dat de telfort server ingesteld moet staan als de default?

Ja. Er staat maar één smtp server in om post te versturen. En dus niet voor elk account apart een smtp server.

> Correct, mits je eerder genoemde instellingen gebruikt (lees: email/password/starttls).

Ik heb even moeten stoeien maar het werkt alleen bij mij met onderstaande instellingen:

Servernaam smtp.telfort.nl
Poort 25
Gebruikersnaam (niet gespecificeerd)

Ik heb even moeten stoeien maar het werkt alleen bij mij met onderstaande instellingen:

Servernaam smtp.telfort.nl
Poort 25
Gebruikersnaam (niet gespecificeerd)

Zolang je op het Telfort netwerk zit gaat het bovenstaande wel werken.
Ga je via het mobiele netwerk of de Wifi van een niet-Telfort verbinding het internet op, dan gaat het niet meer werken.

Heb je al eens geprobeerd om de SMTP server + instellingen te verwijderen en opnieuw toe te voegen?
En voldoet je Telfort wachtwoord aan de onderstaande eisen?
Het wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:
– Tussen de 8 en 16 karakters
– In het wachtwoord staat minimaal een cijfer, een gewone letter en een hoofdletter
– De gebruikersnaam mag niet in het wachtwoord terugkomen
– Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_).

En zou je een screenshot kunnen plaatsen van eventuele foutmeldingen die je krijgt?
Of de melding overtypen?

Reageer