IMAP mail instellingen voor android telefoon

• 24 mei 2017
  • 0 reacties
  • 3568 keer bekeken

Reputatie 1
Beste lezer,

Ik heb problemen met het instellen van IMAP mail op mijn Android smartphone. Op mijn pc lukt het wel. Verbeter mij als ik het verkeerd heb, maar voor de telefoon heb ik alleen instelhulp/stappenplannen kunnen vinden voor POP3 en niet voor IMAP. POP3 is geen optie gezien dit hopeloos onhandig is als je meerdere clients gebruikt.....Ik weet dus niet precies welke (server)gegevens voor IMAP op de telefoon nodig zijn. Daar mijn telefoon thuis via WiFi is verbonden met internet ben ik van dezelfde gegevens uitgegaan als voor mijn pc, maar blijkbaar is dit incorrect.

Op de pc lukt het instellen wel. Overigens wél met andere gegevens dan op de Telfort site staan weergegeven onder het kopje "E-mail instellen via SMTP en IMAP (aanbevolen)" hier: https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/algemene-emailinstellingen-smtp-imap-pop.htm

Ik heb een xmsnet mailadres en een glasvezelaansluiting, kortom volgens Telfort dien ik onderstaande gegevens te gebruiken:

Je kunt deze instellingen gebruiken voor een @telfortglasvezel.nl, @xmsnet.nl of @lijbrandt.nl e-mailadres.

Inkomende mailserver (IMAP): imap.telfortglasvezel.nl (poort: 993)
Uitgaande mailserver (SMTP): smtp.telfortglasvezel.nl (poort: 587)
SSL vereist: Ja (deze optie aanvinken/selecteren)
Authenticatie vereist?: Ja (deze optie aanvinken/selecteren)
Gebruikersnaam: Je Telfort (glasvezel) e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je Telfort (glasvezel) e-mailadres
Wachtwoord vergeten? Vraag hier je wachtwoord op.

Op de pc lukt het hiermee, met de uitzondering dat ik in Outlook (2007 én 2016) de versleuteling op TLS dien te zetten i.p.v. SSL want SSL accepteert hij niet. Is dit veranderd/correct?

Op de telefoon krijg ik met bovenstaande gegevens in 6 of meer apps een foutmelding dat de gegevens voor de uitgaande server (smtp) niet goed zijn of de app weigert geheel de account. Deze meldingen zijn allen in de trant van verbindingsproblemen/-errors waarbij vaak wordt aangegeven "No valid authentication mechanism found". Authenticatie is correct aangevinkt en ingevuld met mijn logingegevens zoals Telfort voorschrijft.

Nu heb ik een app gevonden welke de gegevens wél accepteert, echter direct bij het opslaan van de smtp gegevens de poort aanpast van 587 naar 25. Ik maak hieruit op dat óók hier dezelfde versleutelings- en/of authenticatieproblematiek speelt en de app daarom ter vervanging de standaardpoort instelt zonder deze veiligheidsopties. Tijdens het instellen is mijn telefoon dus verbonden met WiFi op de glasvezelaansluiting.

Nu heb ik 2 vragen:
1. Zijn de gegevens zoals op de site van Telfort staan voor de smtp server wel correct? Blijkbaar hebben de meeste mailapplicaties voor Android hier een serieus probleem mee en is er geen versleuteling en/of authenticatie mogelijk voor de smtp server.
2. Heeft Telfort een smtp server beschikbaar om te gebruiken op het mobiele netwerk (andere provider dan Telfort)? Deze instellingen zullen, naar ik aanneem, alleen werken als ik ben verbonden met mijn glasvezel aansluiting thuis.

Vast dank voor uw reactie.

Vriendelijke groet,
Master

0 reacties

Het is nog erg rustig in dit topic. Schrijf hieronder de allereerste reactie!

Reageer