beantwoord

Hoe Experiabox en los access point instellen?

• 30 januari 2018
  • 17 reacties
  • 2625 keer bekeken

Reputatie 1
Over n paar dagen krijg ik van Telfort n nieuw glasvezel-modem en bijbehorende Experiabox V10.
Op dit moment is mijn huis-netwerk (bekabeld en onbekabeld) opgetrokken rond een Asus-router.
Ik wil de huidige opstelling (incl Asus-router) graag intact laten en koppelen aan de Experiabox.
Ik heb van de helpdesk begrepen, dat ik daarvoor:
- de Asus-router moet omzetten naar de functie ‘access point’. Die wordt daardoor een soort switch.
- de wifi op de Experiabox moet uitschakelen. Wifi-signaal blijft dan komen van Asus.
Ik heb hier n paar vragen over:
- de signaal-‘toevoer’ voor de Asus komt van een ethernetpoort van de Experiabox. Maar waar komt dat signaal de Asus binnen? In de WAN-poort? Of (zoals bij n gewone switch) in de eerste ethernet-poort??
- moet ik het Asus-access point op de Experiabox n vast IP-adres geven?
- moet het IP-adres voor het Asus-access point binnen de range van IP-adressen van de Experiabox liggen?? Of juist niet??
Dank Willem
icon

Beste antwoord door Tuut-Tuut 30 januari 2018, 15:31

Dubbel NAT is nergens voor nodig, lees even hier verder:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465

Er worden daar zat mogelijkheden aangedragen die beter werken als bovenstaande oplossing van Babylonia
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Als je reeds een hele setup rondom een Asus router hebt geïnstalleerd, zou ik het advies om de Asus in Access Point mode te zetten negeren.

Gewoon een dubbele NAT set-up achter elkaar.
Ofwel de Asus-router zoals die nu "als router" is ingesteld achter de Experia Box aansluiten.
Een LAN-poort van de Experia Box, naar de WAN-poort van de Asus.

Als je maar zorgt dat het IP sub-netwerk van de Asus verschillend is met die van de Experia Box (of andersom). De Experia Box gebruikt standaard een subnet in de reeks 192.168.2.xx
Welk IP bereik heb je voor de Asus ingesteld? (En het eventuele WiFi gast netwerk)??

Benut je de Experia Box alleen voor IP-TV en VOIP, de rest laat je afwerken door je Asus.

Dat is prima te doen zo. (Zo heb ik het ook al verscheidene jaren).
Reputatie 1
Beste Babylonia,

Asus geeft nu IP-adressen uit in de range 192.168.1.2 tot 192.168.1.70, meen ik.
Ik gebruik Experiabox niet alleen voor bellen en TV. Een of twee van de ingebouwde netwerkkabels gaan in mijn huis straks een of twee kamers van TV voorzien, maar óp die kamers wil ik n switch zetten, die signaal verdeelt naar tv, maar ook naar laptop (internet).
Reputatie 8
Badge +16
Dubbel NAT is nergens voor nodig, lees even hier verder:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465

Er worden daar zat mogelijkheden aangedragen die beter werken als bovenstaande oplossing van Babylonia
Reputatie 1
Tuut-Tuut,

dank je. Ik ga t lezen
Reputatie 8
Ik gebruik Experiabox niet alleen voor bellen en TV. Een of twee van de ingebouwde netwerkkabels gaan in mijn huis straks een of twee kamers van TV voorzien, maar óp die kamers wil ik n switch zetten, die signaal verdeelt naar tv, maar ook naar laptop (internet).
Maar dat had je eerder niet aangegeven. Dat is afwijkend met wat je eerder veronderstelde. waarin je alles achter je Asus reeds geregeld zou hebben. In een opstelling om tevens de Experia Box voor internetaansluitingen met apparaten bij af te stemmen kun je inderdaad de Asus beter als Access Point gebruiken zoals TuutTuut (na je reactie) al opmerkte.
Reputatie 1
Hi Babylonia,
je hebt helemaal gelijk. Ik was niet duidelijk.
Wat doe ik in geval van Asus > Access point t beste?
- de signaal-‘toevoer’ voor de Asus komt van een ethernetpoort van de Experiabox. Maar waar komt dat signaal de Asus binnen? In de WAN-poort? Of (zoals bij n gewone switch) in de eerste ethernet-poort??
- moet het IP-adres voor het Asus-access point binnen de range van IP-adressen van de Experiabox liggen?? Of juist niet??

Groeten Willem27
Reputatie 8
Wat doe ik in geval van Asus > Access point t beste?

Dat is afhankelijk van het type Asus apparaat.
Er zijn routers die in het menu een eigen "Access Point" instelling kennen. In die gevallen laat je de kabel vanuit de Experia Box gewoon in de WAN-poort zitten van de Asus. In andere gevallen zul je die kabelaansluiting moeten wisselen naar een LAN-poort van het Asus apparaat.
Wat zegt de handeling van die Asus router?

Dat is afhankelijk van het type Asus apparaat, of je die als "Access Point" nog wel kunt benaderen?
Indien het menu van de Asus niet meer benaderbaar, heeft het geen zin een vast IP adres te geven.

Indien van toepassing, dan gewoon binnen het IP-bereik.

Bedenk verder ook dat de Asus als Access Point, feitelijk alle daaraan aangesloten apparaten in het IP-bereik zitten van de hoofdrouter (dus de Experia Box). De Asus zal zelf geen IP-adressen meer uitgeven in Access Point mode. Gebruik je bijv. een NAS, media speler e.d. zul je eerder vastgelegde IP-adressen voor het gebruik in de Asus, allemaal opnieuw moeten instellen in de Experia Box.

Verder indien je een switch gebruik om zowel internet als TV-ontvangers daarmee aan te sluiten moet de switch voldoen aan een "IGMP Snooping" functionaliteit om haperingen van TV videostreams te voorkomen.
Reputatie 1
Beste Babylonia,

je schreef:
Er zijn routers die in het menu een eigen "Access Point" instelling kennen. In die gevallen laat je de kabel vanuit de Experia Box gewoon in de WAN-poort zitten van de Asus. In andere gevallen zul je die kabelaansluiting moeten wisselen naar een LAN-poort van het Asus apparaat.
Wat zegt de handeling van die Asus router?

Mijn Asus heeft inderdaad de mogelijkheid om m als access-point in te stellen. Ik heb t nooit uitgeprobeerd, en weet dus ook niet of het apparaat vervolgvragen stelt, zo gauw ik m als access point instel. Maar ik begrijp dus dat een LAN-poort van de ExperiaBox verbonden moet met de WAN-poort van de Asus.

En bedankt voor de tip over 'IGMP snooping'.

Gr Willem27
Reputatie 8
Ik kan er niet over oordelen, want ik ken je Asus product niet.
Afhankelijk van de mogelijkheden kun je de de kabel gewoon in de WAN-poort laten zitten, of juist niet.

Zelf heb ik bijv. een Synology router die ook als Access Point is in te stellen, rechtstreeks als optie in het menu. Daar hoef ik verder geen kabels voor om te wisselen. Het werkt direct.
Maar ik weet dat er ook routers zijn, die deze instellingen niet kennen.
Wil je die als Access Point werkend krijgen moet je WEL de bekabeling omwisselen.

Vandaar de suggestie om in de handleiding te kijken. Daar zal beslist wel meer te vinden zijn dan ik het hier uit mijn duim moet zuigen over een "Asus" (type wat / welke ???), wat bij mij onbekend is.
Verder kun je het toch ook gewoon proberen en kijken wat het oplevert?
Je blaast zo'n apparaat echt niet op als het niet lukt.
Reset je erna het spul, begin je weer opnieuw.
Reputatie 8
Aanvulling.
In een andere draad komt een vergelijkbare vraagstelling m.b.t. een Asus router voorbij.
Kijk eens of dat samengaat met jou model Asus router:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/asus-router-gebruiken-73998
Reputatie 1
Oké, dank je Babylonia.
Mijn ExperiaBox is inmiddels aangesloten en werkt.
De Asus heb ik nog even buiten de opstelling gelaten.
(Alles hangt nu via een switch ((bekabelde apparaten)) rechtstreeks aan de Experia, of heeft diens WiFi)
De Asus hang ik ertussen op een ander rustig moment.
Tot nu toe: dank voor je suggesties.
Reputatie 1
Beste Babylonia,
ik heb nog n vraag.
Ik wil op een kamer zowel een tv-ontvanger (tv-signaal) als een laptop (internet-signaal) bedienen met één ethernetkabel. De ethernetkabel komt rechtstreeks van een van de vier poorten op de ExperiaBox.
Ik begrijp dat ik in de kamer een switch nodig heb die IGMP snooping ondersteunt.
(Ik heb een switch op t oog: GS105E(v2) van Netgear).
Mijn vraag:
- hoe sluit ik dat ding eigenlijk aan? De linkerpoort ('ingang') op de Netgear-switch is verbonden met n poort op de Experiabox. Ik heb gehoord dat ik op de eerste 'uitgang' met een ethernetkabel de tv-ontvanger moet aansluiten. En kabels voor het internet-signaal op de volgende drie. Klopt dat?
- moet ik verder nog iets configureren aan de switch (kan via software of webinterface)?\
Groeten en dank, Willem
Reputatie 1
Aanvulling.
Ik weet eigenlijk niet precies of de netgear-switch een aparte poort als ingang heeft. Hij heeft r vijf, waarvan er eentje een beetje apart zit. Oftewel: komt t nauw welke kabel ik in welke poort stop?
Reputatie 8
Badge +16
@Babylonia
Aanvulling.
Ik weet eigenlijk niet precies of de netgear-switch een aparte poort als ingang heeft. Hij heeft r vijf, waarvan er eentje een beetje apart zit. Oftewel: komt t nauw welke kabel ik in welke poort stop?

Ik denk het niet.
Wat zegt de handleiding?
Probeer het, weet je het zo.
Je kan niets kapot maken.
Reputatie 8
Omdat de Netgear switch in standaard mode af fabriek verder niet is geconfigureerd, en IGMP Snooping in die standaard mode wel actief is ingeschakeld voor alle poortjes maakt het verder niet uit op welke poortjes de netwerk kabels zitten.

Maar wil je het voor je gevoel "netjes" logisch afstemmen zou je de kabel vanuit de Experia Box naar de switch, zelf op poortje nummer 1 kunnen zetten. TV en PC op poortje 2 en 3 (of andersom).

Wel eerst de kabel(s) aansluiten, dan pas power aan van de switch.
Reputatie 1
Dank je, Babylonia

Reageer