beantwoord

Goede mails belanden in spam map

• 10 september 2020
  • 16 reacties
  • 303 keer bekeken

Reputatie 2

Mis is het voor @jelleh opgelost maar niet voor iedereen. Door alles eerst door een spamfilter te halen en vervolgens alle regels,  whitelisten en blocklisten te negeren los je niets op.

Ik moet dagelijks dezelfde email-adressen  markeren als geen spam, voorheen kwamen deze gewoon in de inbox sinds kort niet meer.

Gr. Kaljo

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 15 september 2020, 10:26

Hoi @Kaljo, lastig dat ook goede mails steeds in de spam map terecht komen bij jou, en dat je hier dagelijks naar moet kijken. 

Ik raad je aan om een mail te sturen naar onze Abusedesk via abuse@telfort.nl. Als je daarin precies beschrijft wat er gebeurt en liefst een paar voorbeelden mee stuurt, dan kijken zij met je mee naar wat er mis gaat, en wat ze kunnen doen om het op te lossen. Onze collega's daar helpen je dan zo snel mogelijk verder. 

Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Kaljo, lastig dat ook goede mails steeds in de spam map terecht komen bij jou, en dat je hier dagelijks naar moet kijken. 

Ik raad je aan om een mail te sturen naar onze Abusedesk via abuse@telfort.nl. Als je daarin precies beschrijft wat er gebeurt en liefst een paar voorbeelden mee stuurt, dan kijken zij met je mee naar wat er mis gaat, en wat ze kunnen doen om het op te lossen. Onze collega's daar helpen je dan zo snel mogelijk verder. 

Reputatie 2

contact met abuse en afzenders gehad. 1 afzender zegt contact met KPN gehad te hebben. Alle afzenders adviseren hetzelfde: markeren als veilige mail.

Abuse presteerde het om het met een linkje af te doen:https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/spam-voorkomen.htm

Na de vraag een serieus antwoord te geven kreeg ik iets meer uitleg maar geen oplossing en geen antwoord op mijn overige vragen zoals hoe markeer ik dan als "veilige mail" of "geen spam" "nooit spam"  En nee iedere dag voor dezelfde afzenders  :thumbsup: aanklikken helpt ook niet.

Als er geen oplossing is of bepaalde dingen functioneren niet laat dat dan weten.

In het kort komt het er op neer dat als KPN vind dat iets Spam is dan mag/kunt u daar als gebruiker verder niks mee.

Bij Telfort mail had je dit soort problemen niet, werkte whitelist en regels gewoon.

Reputatie 8
Badge +11

@Kaljo Ik kan me voorstellen dat je op een andere reactie hoopte. Als ik het zelf voor je kon oplossen dan had ik dit graag gedaan. Ik kan je alleen aanraden om het toch onze collega's van Abuse weer voor te leggen, zodat ze verder kunnen kijken. Ik hoop toch dat je snel een goede oplossing vindt.

Reputatie 3
Badge

@Kaljo :

Begrijp ik goed dat alle email direct in de spammap (van de KPN webmail) wordt geplaatst ? Wordt er dan ook altijd de tekst "[SPAM]” aan het onderwerp toegevoegd ? Als dat woordje niet altijd wordt toegevoegd moet je de filterregels eens goed bekijken. Want dat woordje wordt alleen toegevoegd door het spamfilter. (Ik spreek uit ervaring. Ik had bij de filterregels ook een GROTE fout gemaakt.)

Heb je hier iets aan ?

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

De meest radicale methode is om (indien mogeljk) een extra mailbox aan je abonnement te hangen en dan alle email naar die nieuwe mailbox te laten sturen.

(Overigens zit je waarschijnlijk nog officieel bij Telfort maar mag je wel al de KPN webmail gebruiken)

Hallo @Willy2 , als je in MijnTelfort ingesteld hebt dat bij vermoedelijke spam  het woord [SPAM]  aan het onderwerp toegevoegd moet worden, wordt die mail gewoon in postbak IN bezorgd.

De geadresseerde kan dan zelf beoordelen of het spam is of niet.

Alléén wat door de spamfilters van TFT als échte spam beschouwd wordt, wordt of gewoon tegengehouden of komt meteen in de spammap terecht.

Reputatie 2

@Willy2 @JanD 

Nee niet álle mail komt in SPAM. Al mijn mail wordt automatisch doorgestuurd naar mijn Gmail, behalve SPAM. 

In de goeie oude Telforttijd had ik een regel gemaakt zodat ook spam werd doorgestuurd en dat ik dat in mijn Gmail kon afhandelen. Toen TFT-mail KPN-mail werd begon de ellende.

Nogmaals als het KPN spamfilter vind dat iets spam is worden alle regels verder genegeerd, dat was bij TFT niet het geval. De KPN-whitelist werkt dan ook niet waarbij je je dan kan afvragen wat het nut van zo'n list is. Er mist gewoon een functie in KPN-mail, check vooraf aan het spamfilter de whitelist en/of de gebruikersregels of geef de gebruiker de mogelijkheid na het spamfilter alsnog regels uit te voeren.

1 afzender @qassa.nl schijnt contact gehad te hebben met KPN en zoals het KPN betaamt: "Nee probleem ligt niet bij ons" End of story

@JanD "wordt die mail gewoon in postbak IN bezorgd."  Kun je dat nader uitleggen want daar snap ik niks van.

Ondanks dat ik het inmiddels zelf een mogelijke oplossing voor deze afzender heb wil ik gewoon antwoord op mijn vragen, Abuse reageert gewoon niet meer op mijn mails. 

Hallo @Kaljo , in MijnTelfort, rubriek Email kun je aangeven wat er met verdachte mail moet gebeuren, meteen verwijderen en een toevoeging [spam] aan de onderwerp-regel toevoegen en de mail alsnog in de Inbox bezorgen, dan kun je zelf beoordelen of het echte spam is of niet, zie onderstaande schermafbeelding uit MijnTelfort/Email:

Reputatie 3
Badge

Met de details uit jouw laatste antwoord kan ik al veel meer conclusies trekken én suggesties geven.

@Kaljo :  @JanD :

Zie je het KPN logo als je inlogt bij de webmail ? Of een ander logo ? Want het onderstaande verhaal geldt in ieder geval voor de KPN webmail.

@Kaljo

Gebruik je wel of niet een emailprogramma (naast de webmail) ?

Nogmaals:

Wordt bij alle email (webmail), die automatisch in de spammap terecht komt, de tekst [spam] toegevoegd ? Zo ja, dan is dit het signaal aan jou dat het (KPN) spamfilter de beslissing heeft genomen om die emails in de spammap te plaatsen en niet de gebruiker of de regels. Als jij of de regels een email naar de spammap verplaatst (bijv. vanuit de Inbox) wordt die tekst niet toegevoegd.

Ik vind het geen wonder dat de regels niet (of beperkt) worden toegepast / werken. Is bij jou (webmail) de bovenste / eerste regel “Alles doorsturen naar XX” ? Zo ja, dan worden alle volgende regels ook nooit toegepast. De email is immers dan al onderweg naar dat andere emailadres (m.u.v. de berichten waaraan de tekst "[spam]” is toegevoegd en die in het spamfilter belanden.) Bij de KPN webmail kun je namelijk de volgorde (van toepassing van die regels) veranderen. Staat in de online help !!!

Als jij bij Telfort alles doorstuurde/doorstuurt naar een ander emailadres dan leerde/leert het Telfort / KPN spamfilter ook niet wat jij wel of niet als spam beschouwt. Want door alles (incl. spam) door te sturen zeg jij tegen het spamfilter: “elke ontvangen email is geen spam". In dat opzicht is het KPN spamfilter / webmail duidelijk slimmer opgezet.

Het (KPN) spamfilter is wel degelijk een “smart cookie”.

A)) Als jij een email vanuit de Inbox naar de spammap verplaatst (handmatig of m.b.v. regels) dan zeg je ook automatisch tegen het (KPN) spamfilter dat die email wel degelijk spam is.

B)) Als jij een email vanuit de spammap naar bijv. de Inbox verplaatst dan zeg je tegen het spamfilter ook automatisch dat die ene email geen spam is.

Mijn advies is het volgende:

1)) Verplaats telkens alle email die in de spammap terecht komt naar de Inbox. Je hoeft dan niet bij elke email te zeggen dat dit veilige email is (zie verhaal hierboven).

2)) Sorteer alle email in de Inbox op onderwerp. Hierdoor wordt alle spamberichten (denk: "[spam]”) bij elkaar gezet. Dan wordt het ook gemakkelijker om de echte spamberichten eruit te vissen.

3)) Gebruik de “spam"-knop om echte email opnieuw naar de spammap te verplaatsen.

Bovenstaande procedure hoef je niet alleen bij de webmail uit te voren, Je kunt dit ook doen met een emailprogramma doen. Ook dan leert het KPN spamfilter van jouw acties t.a.v. de spamberichten.

(Het gaat helaas een tijdje duren om het spamfilter weer een aantal dingen af te leren. Zie ook de link die ik gaf in mijn vorig antwoord).

Kijk ook even hier:

https://forum.kpn.com/e-mail-10/de-nieuwe-kpn-webmail-479563

Reputatie 3
Badge

Oeps …………… Zag net het laatste antwoord van @JanD 

Mijn vorig antwoord geldt alleen als @Kaljo al van de KPN webmail gebruik maakt. Mijn kennis van de Telfort webmail is minimaal.

Oeps …………… Zag net het laatste antwoord van @JanD 

Mijn vorig antwoord geldt alleen als @Kaljo al van de KPN webmail gebruik maakt. Mijn kennis van de Telfort webmail is minimaal.

Hallo @Willy2 , of je nu via de TFT-webmail inlogt of via de KPN-webmail, je komt bij beide inlogs in hetzelfde webmailprogramma terecht met het KPN-logo, al heel lang trouwens.

Reputatie 3
Badge +1

Hallo @Kaljo , in MijnTelfort, rubriek Email kun je aangeven wat er met verdachte mail moet gebeuren, meteen verwijderen en een toevoeging [spam] aan de onderwerp-regel toevoegen en de mail alsnog in de Inbox bezorgen, dan kun je zelf beoordelen of het echte spam is of niet, zie onderstaande schermafbeelding uit MijnTelfort/Email:

Dat klopt niet, onder het Telfort account waar ik via webmail op inlog worden mails i.d.d. met de [SPAM] tag in het onderwerp gemarkeerd als je die optie aanzet maar wel degelijk ook in de SPAM map gezet.

Je moet dus iedere keer via webmail kijken in de mailbox om te kijken of er toch geen onterechte berichten in de SPAM map worden gezet en dat is helaas toch best vaak het geval.

Hallo @RS2000 ,

dat zou dan veranderd kunnen zijn, maar in de bewuste regel staat nog steeds dat het woord SPAM in de onderwerp-regel wordt gezet ‘zodat je deze eenvoudig herkent’ .

Dat laatste zou iet nodig hoeven zijn als de bewuste mail direct in de spammap komt.

Vandaar dat de weinige, door Telfort veronderstelde, spam gewoon in de Inbox komt en door de toevoeging van het woord SPAM gemakkelijk er uit te vissen is om te kunnen beoordelen of het echte spam is of niet.

Reputatie 2

@RS2000 

"wel degelijk ook in de SPAM map gezet." 

Niet ook maar alleen in de Spammap. In het verleden heeft dat bij Telfort wel tijdelijk gewerkt.

@JanD 

"Vandaar dat de weinige, door Telfort veronderstelde, spam gewoon in de Inbox komt en door de toevoeging van het woord SPAM gemakkelijk er uit te vissen is om te kunnen beoordelen of het echte spam is of niet."

Er is geen Telfort-mail meer alleen nog KPN-mail. Er komt geen mail in de inbox met toevoeging [SPAM] .Mijn instelling stond al zoals jouw schermafbeelding.

@Willy2 beantwoord ik later even apart

Reputatie 2

@Willy2

KPN logo

Ik gebruik Gmail

Alles in de spam-map bevat toevoeging  [spam]

"Alles doorsturen naar XX”  Ja; Voordat de mail doorgestuurd wordt gaat ie eerst door het spamfilter, daarna worden alle regels, white- en blacklisten genegeerd. Het doorsturen is feitelijk ook een regel en nee die staat niet bovenaan in mijn regellijstje. Ik ben bekend met hoe regels werken. Zo heb ik een regel om een adres te blokkeren dat werkt dus niet als KPN het als spam ziet dan beland ie in de spam-map, immers na spam worden alle regels genegeerd.

Het verhaal in je volgende alinea gaat dus niet op. Er wordt geen spam doorgestuurd, ik moet zelf :thumbsup: aangeven en dan beland hij in de de inbox. Hij wordt dan niet doorgestuurd want het wordt niet als inkomende mail gezien, je hebt hem feitelijk alleen verplaatst en gemeld. Vervolgens kan ik hem of lezen of doorsturen.

Je punten A en B begrijp ik

jouw punten

1 En daar gaat het mis 1 bepaald mailadres (krijg er 3 p/d) moet ik dagelijks met duimpje doen. Ik doe dat al een aantal weken met dit adres maar dat 'smart cookie' wil het maar niet leren.

2 Mijn inbox is altijd keurig leeg, alles wordt automatisch doorgestuurd. Evt. spam vangt Gmail op en anders ik wel in Gmail.

3 Niet van toepassing

Ergio conclusio Al met al zéér klantonvriendelijk in mijn situatie. Veel te veel handelingen.

KPN mist gewoon een mogelijkheid om afzenders te markeren als: 'veilige afzender' wat dan vóór het spamfilter moet gebeuren zodat die mails normale inkomende mails worden en dan ook alle regels toegepast kunnen worden

Bij Telfort had ik deze problemen niet, 1 regel zorgde ervoor dat ook spam doorgestuurd werd en als het daadwerkelijk spam was dan kwam het in Gmail ook in de spam-map.

@Alexandra - Telfort heeft geen oplossing en @abuse Telfort beantwoord mijn mails niet meer.

Ik hoop dat eea duidelijk is

Reputatie 3
Badge

@Kaljo :

Ik ben het genuanceerd oneens met de mening dat het spamfilter slecht/niet werkt. Ik gebruik al sinds ca. december 2019 de nieuwe webmail (met dat KPN logo). Ik ben geabonneerd op een aantal nieuwsbrieven (o.a. vanuit de VS en Canada) en die werden toen ik de nieuwe webmail voor het eerst gingen gebruiken, veel te vaak naar de spammap verplaatst. Het heeft een tijdje geduurd maar uiteindelijk kon ik het spamfilter ervan overtuigen dat deze nieuwsbrieven geen spam waren. En nu belandt er nog maar (zeer) weinig email in de spammap van de webmail.

Volgens de online hulp zou er een knop "Toepassen"  moeten zijn zodat de gebruiker één regel kan toepassen op een gehele map. Zo'n knop zou het leven van de webmailgebruiker al een flink stuk makkelijker maken. Maar ik zie die knop nergens. Daar mogen de mensen van de webmail nog wel even aan werken.

Reputatie 2

Telfort-->KPN

En een nieuw probleem meldt zich aan, ik maak er een nw topic voor aan

https://forum.telfort.nl/e-mail-310/mail-wordt-gedeeltelijk-automatisch-doorgestuurd-88883

Reageer