beantwoord

Email verzenden via Transip gaat niet


Reputatie 1
Beste,

Sinds een aantal dagen is het haast onmogelijk om vanuit huis een mail te versturen via smtp.transip.email beveiligde ssl verbinding.
Voorheen nooit problemen gehad en volgens Transip ligt het probleem bij Telfort internet.
Vervolgens getest door mijn telefoon als hotspot te gebruiken en dat werkte weer feilloos.

Graag een oplossing hiervoor.

Groeten,
Bas
icon

Beste antwoord door Rozemarijn - Telfort 27 juni 2018, 19:38

Hi allemaal,

Na een week te hebben onderzocht waar de oorzaak van dit probleem ligt, heb ik een terugkoppeling van de technische afdeling.

Providers maken gebruik van blacklists. Zo gebruikt Telfort (en vermoedelijk TransIP ook) de lijst Spamhaus. Deze lijst bestaat uit een aantal delen en is gebaseerd op IP adres ranges. Hierbij is er onder andere een optie om niet geauthentiseerde mails te blokkeren naar andere mailservers toe dan die van de provider. Telfort heeft de IP-adressen voor die optie aangemeld op die lijst, dit is al een tijd het geval. Deze lijst is noodzakelijk ter beveiliging, om misbruik te beperken. Het sluit de mogelijkheid af om via publieke mail servers spam te versturen, omdat alleen mail waarbij je bekend bent bij de mailserver toegestaan wordt (je hebt een account).

Wat we zien in de verschillende aangemelde incidenten, is dat de mailserver van TransIP antwoord geeft met de foutmelding dat authenticatie niet lukt en met verschillende timeouts. De mail die verstuurd wordt is Telfort zelf al voorbij en wordt door TransIP afgewezen. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de blacklist die TransIP hanteert. Mails komen aan op de server vanuit ons IP adress, vervolgens kijkt de server van TransIP naar de blacklist en geeft een onterechte foutmelding. Voor alle andere klanten met eigen mailaccounts werkt het ook gewoon, alleen niet voor TransIP.

Ik heb van de technische dienst als terugkoppeling gekregen dat dit probleem dus bij TransIP ligt. Wanneer je gebruik maakt van een email service die niet van Telfort is zal dit bedrijf, ongeacht de oorzaak, het onderzoek moeten starten. Omdat ik begrijp dat men nogal wanhopig wordt van een kastje-muur antwoord, zou ik graag met jullie willen meedenken voor oplossingen. Vanuit Telfort mag ik geen externe servers adviseren, dus wanneer andere gebruikers tips hebben zijn deze zeer welkom!

Bekijk reactie

51 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Maar dat gaat niet werken: imap.transip.email met poort 993 wordt gebruikt voor inkomende mail via een veilige SSL verbinding en smtp.transip.email met poort 465 wordt gebruikt voor uitgaande mail via een SSL verbinding.
zie instellingen: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/309-algemene-instellingen-voor-mijn-e-mailadres/

het lijkt er op dat er "iets" niet goed gaat met de connectie vanaf het Telfort netwerk naar het transip netwerk (op poort 465). Dat kan overigens ook geheel bij transip liggen.

Ik heb eenzelfde soort verbinding naar mijn mailserver bij mijn hostingprovider voor het versturen van mijn mail en dat gaat wél goed op poort 465 namelijk. En dan ligt het niet aan het Telfort netwerk ;)

wat je zou kunnen proberen is smtp.transip.email te wijzigen in relay.transip.nl of mail0.transip.nl en dan kijken of er verbetering is met 1 van beide.

C:\WINDOWS\system32>nslookup -type=mx transip.email
Server: resolver1.opendns.com
Address: 208.67.222.222

Non-authoritative answer:
transip.email MX preference = 20, mail exchanger = relay.transip.nl
transip.email MX preference = 10, mail exchanger = mail0.transip.nl

C:\WINDOWS\system32>nslookup -type=mx transip.nl
Server: resolver1.opendns.com
Address: 208.67.222.222

Non-authoritative answer:
transip.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail0.transip.nl
transip.nl MX preference = 20, mail exchanger = relay.transip.nl

C:\WINDOWS\system32>
Reputatie 3
Badge +8
Hi allemaal,

Begrijpelijk dat dit een hele akelige situatie is voor iedereen. We zijn momenteel aan het kijken naar de overeenkomsten tussen IP-adressen en of daar, zoals anderen al aangaven in dit topic, een verband ligt. Dit wordt intensief onderzocht door de technische dienst en vergt tijd. Er wordt vermoed dat er iets niet goed gaat bij de SMTP authenticatie. De IP-ranges die in de PBL van Spamhaus staan, gelden niet als blacklisting. Dit is een lijst van alle dynamische IP-adressen die normaal gesproken verbonden zijn aan routers en modems. Een PBL listing weerhoudt het versturen van e-mail niet, tenzij het e-mailprogramma de authenticatie naar de ISP of mailserver niet goed verwerkt. De technische dienst is dus aan het zoeken of de kern van dit probleem in de authenticatie van de SMTP server ligt. De vraag blijft hoe het komt dat alle andere mailhostings hier geen foutmelding geven, waar de Transip server dat wel doet.

We zijn alle cases aan het onderzoeken, ik houd dit dagelijks in de gaten. Wanneer er een update is laat ik dat in dit topic weten. Bedankt voor alle berichten en ook voor het meedenken!
Reputatie 1
Een werkende oplossing is om smtp.transip.email te veranderen in smtp.telfort.nl met poort: 587 en geen SMTP verificatie.

Werkt prima voor als niet veel mobiel bent en altijd Telfort als internetprovider gebruikt.
Reputatie 1
Goedemiddag allemaal,

Ik heb zojuist een aantal mails probleemloos kunnen versturen met Transip via mijn Telfort verbinding.
Het duurt iets langer voor de mail verzonden is maar het goede nieuws is wel dat het voor mij nu werkbaar is.
@Rozemarijn - Telfort wanneer dit voor de overige ook opgelost is mag dit topic wat mij betreft gesloten worden.

Groeten,
Bas
Reputatie 1
Badge
Goedemiddag,

Lijkt hier inderdaad ook te werken. Duurt inderdaad wat langer dan anders, maar de mail gaat er wel gewoon uit.

Grt.
Reputatie 1
Badge
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ontvangen gaat prima, verzenden gaat niet. Als ik vervolgens een hotspot maak met mijn mobiel (T-mobile) en mijn computer daarmee verbindt, kan ik wel verzenden via de smtp-server van transip...
Hier precies hetzelfde probleem sinds vorige week zaterdag ongeveer. Mail versturen lukt (bijna) niet.
Mail komt wel goed binnen.
Reputatie 3
Badge +8
Hi allemaal,

Het klopt dat er momenteel bij onze technische dienst verschillende meldingen binnen komen over het niet kunnen versturen van e-mail via de smtp server van transip. Welke poort gebruiken jullie? Wanneer jullie poort 465 gebruiken, zou ik jullie willen vragen om imap.transip.email met poort 993 te proberen. De technische dienst gaf aan dat deze wel zou moeten werken. Laat het me gerust weten als dit werkt, zodat we weten wat voor nu een oplossing kan zijn. Ik hoor het graag van jullie!
Helaas werkt 993 ipv 465 niet. Nu verschijnt er een foutmelding: time out server.
Snap trouwens niet waarom je imap.transip.email zou moeten wijzigen om de smtp.transip.email te laten werken...
Als je de smtp ipv de imap in 993 ipv 465 wijzigt werkt het ook niet.
Reputatie 1
Badge
Werkt inderdaad niet. Had die optie zelf ook gevonden via Google.
Ik heb niet het idee dat dit sowieso enige prioriteit voor Telfort heeft. Dit duurt en duurt, de enige aangeboden oplossingen zijn modem herstarten en een poort wijzigen, sorry maar als dat alles is waar een technische dienst mee kan komen dan ben ik zeer teleurgesteld.

Als het deze week niet is opgelost is ben ik gedwongen over te stappen naar een andere provider. Weken zonder zakelijke mail kan ik me niet veroorloven.
Dank voor je bijdrage.

De 465 poort gebruik ik ook voor andere mail accounts en die werken gewoon. Het is een Telfort-Transip probleem, de oorzaak ligt echter bij Telfort. Met exact dezelfde instellingen maar een andere provider dan Telfort levert het geen enkel probleem op.
Ik heb je beide suggesties getest maar helaas, foutmelding "unknown".
Reputatie 8
Badge +17
igors schreef:

Dank voor je bijdrage.

De 465 poort gebruik ik ook voor andere mail accounts en die werken gewoon. Het is een Telfort-Transip probleem, de oorzaak ligt echter bij Telfort. Met exact dezelfde instellingen maar een andere provider dan Telfort levert het geen enkel probleem op.

Waarom zou dit dan een Telfort probleem zijn? Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij Transip. Hoe kan je met zékerheid zeggen dat dit bij Telfort ligt?
Dat moet uitgezocht worden, toch?
Telfort heeft zelf bevestigd dat het bij hun ligt. Vandaar.
Reputatie 8
Badge +17
igors schreef:

Telfort heeft zelf bevestigd dat het bij hun ligt. Vandaar.

niet in dit topic, toch?

via klantenservice contact gehad?
Reputatie 1
@Kees-Jan
Is het een mogelijkheid dat jullie direct contact opnemen met TransIP? Zij staan ervoor open om samen te onderzoeken waar dit probleem ligt.
Tijdens het contact met TransIP werd ook aangegeven dat het probleem bij Telfort ligt.
Reputatie 8
Badge +17
@BasvandeVeen Heb je mijn onderschrift gelezen? ;)

en uh, ik zeg ook altijd dat iemand anders een probleem heeft 🆒

onderschrift vindt je hieronder VVVV :$:P
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb er weinig tot geen verstand van maar als een serveradres 'smtp.transip.email' bevat lijkt het me toch niet (uitsluitend) een Telfort probleem... ;)
Een Telfort probleem bevat op z'n minst 'smtp.telfort' ..?
Reputatie 3
Badge +8
Hi allen,

De technische dienst is aan het onderzoeken waar dit mis gaat. @Frankvm, @Ewoud & @BasvandeVeen, zouden jullie me in een privébericht het e-mailadres willen sturen waarmee het niet lukt om te versturen? Ook hoor ik graag welke foutmelding jullie krijgen en welke instellingen jullie gebruiken (server en poort). Ik hoor het graag van jullie!
Reputatie 1
Hier hetzelfde probleem. Versturen lukt niet sinds verleden week. En inderdaad als ik verbinding maakt via mijn hotspot van de telefoon, dan lukt het wel.
Alle computers hebben er last van. Zelfs de scanner welke de scans door mailt, lukt het niet om te versturen.
Vanmorgen de modem vervangen voor een nieuwe modem, maar dat maakt geen verschil.

Graag zsm een oplossing.
Reputatie 3
Badge +8
@Verschoor, wat ontzettend balen zeg! Zou je me ook in een privébericht je gegevens willen sturen? Graag met foutmelding, e-mailadres en instellingen (server en poort). Ik neem dan ook jouw situatie door met de technische dienst.

Dank jullie wel voor de gegevens, @BasvandeVeen en @Ewoud! Ik heb jullie instellingen doorgegeven. Hoe meer meldingen we kunnen registreren hoe beter, dus ik hoop dat dit zo spoedig mogelijk wordt opgelost! Zodra ik nieuws heb horen jullie het.
Reputatie 3
Badge +8
Dank je wel voor je bericht, @Verschoor. Ook jouw situatie heb ik bij de technische dienst neergelegd. Ik houd iedere dag in de gaten wat de status is van dit probleem. Wanneer ik nieuws heb plaats ik dit uiteraard in dit topic!

Reageer