Sinds een aantal dagen is het haast onmogelijk om vanuit huis een mail te versturen via smtp.transip.email beveiligde ssl verbinding.
Voorheen nooit problemen gehad en volgens Transip ligt het probleem bij Telfort internet.
Vervolgens getest door mijn telefoon als hotspot te gebruiken en dat werkte weer feilloos.
Graag een oplossing hiervoor.
Groeten,
Bas
Beste antwoord door Rozemarijn - Telfort
Hi allemaal,
Na een week te hebben onderzocht waar de oorzaak van dit probleem ligt, heb ik een terugkoppeling van de technische afdeling.
Providers maken gebruik van blacklists. Zo gebruikt Telfort (en vermoedelijk TransIP ook) de lijst Spamhaus. Deze lijst bestaat uit een aantal delen en is gebaseerd op IP adres ranges. Hierbij is er onder andere een optie om niet geauthentiseerde mails te blokkeren naar andere mailservers toe dan die van de provider. Telfort heeft de IP-adressen voor die optie aangemeld op die lijst, dit is al een tijd het geval. Deze lijst is noodzakelijk ter beveiliging, om misbruik te beperken. Het sluit de mogelijkheid af om via publieke mail servers spam te versturen, omdat alleen mail waarbij je bekend bent bij de mailserver toegestaan wordt (je hebt een account).
Wat we zien in de verschillende aangemelde incidenten, is dat de mailserver van TransIP antwoord geeft met de foutmelding dat authenticatie niet lukt en met verschillende timeouts. De mail die verstuurd wordt is Telfort zelf al voorbij en wordt door TransIP afgewezen. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de blacklist die TransIP hanteert. Mails komen aan op de server vanuit ons IP adress, vervolgens kijkt de server van TransIP naar de blacklist en geeft een onterechte foutmelding. Voor alle andere klanten met eigen mailaccounts werkt het ook gewoon, alleen niet voor TransIP.
Ik heb van de technische dienst als terugkoppeling gekregen dat dit probleem dus bij TransIP ligt. Wanneer je gebruik maakt van een email service die niet van Telfort is zal dit bedrijf, ongeacht de oorzaak, het onderzoek moeten starten. Omdat ik begrijp dat men nogal wanhopig wordt van een kastje-muur antwoord, zou ik graag met jullie willen meedenken voor oplossingen. Vanuit Telfort mag ik geen externe servers adviseren, dus wanneer andere gebruikers tips hebben zijn deze zeer welkom!
Bekijk reactie
Na een week te hebben onderzocht waar de oorzaak van dit probleem ligt, heb ik een terugkoppeling van de technische afdeling.
Providers maken gebruik van blacklists. Zo gebruikt Telfort (en vermoedelijk TransIP ook) de lijst Spamhaus. Deze lijst bestaat uit een aantal delen en is gebaseerd op IP adres ranges. Hierbij is er onder andere een optie om niet geauthentiseerde mails te blokkeren naar andere mailservers toe dan die van de provider. Telfort heeft de IP-adressen voor die optie aangemeld op die lijst, dit is al een tijd het geval. Deze lijst is noodzakelijk ter beveiliging, om misbruik te beperken. Het sluit de mogelijkheid af om via publieke mail servers spam te versturen, omdat alleen mail waarbij je bekend bent bij de mailserver toegestaan wordt (je hebt een account).
Wat we zien in de verschillende aangemelde incidenten, is dat de mailserver van TransIP antwoord geeft met de foutmelding dat authenticatie niet lukt en met verschillende timeouts. De mail die verstuurd wordt is Telfort zelf al voorbij en wordt door TransIP afgewezen. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de blacklist die TransIP hanteert. Mails komen aan op de server vanuit ons IP adress, vervolgens kijkt de server van TransIP naar de blacklist en geeft een onterechte foutmelding. Voor alle andere klanten met eigen mailaccounts werkt het ook gewoon, alleen niet voor TransIP.
Ik heb van de technische dienst als terugkoppeling gekregen dat dit probleem dus bij TransIP ligt. Wanneer je gebruik maakt van een email service die niet van Telfort is zal dit bedrijf, ongeacht de oorzaak, het onderzoek moeten starten. Omdat ik begrijp dat men nogal wanhopig wordt van een kastje-muur antwoord, zou ik graag met jullie willen meedenken voor oplossingen. Vanuit Telfort mag ik geen externe servers adviseren, dus wanneer andere gebruikers tips hebben zijn deze zeer welkom!