beantwoord

Email vanaf telefoon werkt niet: relay not permitted

• 27 september 2017
  • 9 reacties
  • 796 keer bekeken

Ik kan niet meer email sturen vanaf m'n telefoon (en heb geen instellingen aangepast). De melding die ik krijg van de SMTP server: An error occurred while sending mail. The mail server responded:
relay not permitted.

Hieraan kan ik afleiden dat er iets gewijzigd is op de server en niet op m'n telefoon. Wanneer is dit opgelost?

Situatie:
- Telefoon Android
- standaard mail client (die voorheen wel werkte)
- WiFi verbinding buiten het Telfort netwerk (op m'n werk)
- of mobiele data verbinding (ook niet op het Telfort netwerk)

Log ik echter in via een beveiligde verbinding met m'n thuis netwerk (VPN), dan werkt het wel.

Lijkt er op dat de Telfort mail server verkeerd staat ingesteld.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 28 september 2017, 10:42

Onderwerp: Mails versturen met Telfort SMTP server kan alleen vanuit je huisnetwerk

Beschrijving: Sinds een paar dagen kan je problemen hebben met het versturen van e-mail via authenticated SMTP. Dit geldt voor de volgende e-maildomeinen: @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl of andere mailadressen met wie je via smtp.telfortglasvezel.nl mails probeert te versturen met authenticatie.

Melders: @ko_van_den_berg, @JCveen en @HGrobben

Wat kun je zelf doen? Je kan nog wel mails versturen vanuit je huisnetwerk. Verstuur je mails in de tussentijd vanuit je Telfort verbinding

Verwachte datum van oplossing: Opgelost

-------

Update #1 donderdag 28 september 10.40: Er komen meldingen binnen via het Forum en via de klantenservice. De technische collega's zijn hiervan op de hoogte gesteld.

Update #2 donderdag 28 september 16:00: Het onderzoek loopt nog. Oorzaak is nog niet gevonden.

Update #3 vrijdag 29 september 10:40: Het onderzoek is afgerond en de oorzaak is verholpen. Door een paar spammers waren de criteria voor uitgaand e-mail via authenticated SMTP verscherpt. De spammers zijn aangepakt en de criteria hersteld.
Bekijk reactie

9 reacties

Ik heb sinds gisteren exact hetzelfde probleem met smpt.telfortglasvezel.nl.
Zowel op desktop als laptop (beide Windows 10, Thunderbird) als op Android-telefoon kan ik geen mails meer versturen. Melding: 'An error occurred while sending mail. The mail server responded: relay not permitted'
De Helpdesk kon me niet helpen, stuurde alleen maar opnieuw alle mailinstellingen, waar niets aan veranderd is en die goed zijn. Het probleem ligt bij Telfort.
Reputatie 7
Badge +7
Wat balen dat jullie plotseling geen geen mails meer kunnen versturen met je telefoon en mailclient geen mails meer kan versturen. Wel opmerkelijk dat je via een VPN verbinding wel kan mailen, Hgrobben. Reden genoeg voor mij om hier verder in te duiken. Zouden jullie mij via een privébericht wat meer informatie kunnen geven? Namelijk via welke verbinding(welk IP-adres) je probeert te verbinden en met welke mailbox je de uitgaande mail hebt ingesteld. Ik kan dan nog nagaan of er sprake zijn van beperkingen op de mailboxen of dat er toch, zoals jullie vermoeden, aanpassingen aan onze kant spelen. Ik kan dit fenomeen namelijk niet gelijk voor jullie verklaren en ik heb ook geen bericht gehad over aanpassingen aan onze mailserver. Alvast bedankt voor de reactie! Logischerwijs als ik meer weet, dan kom ik er bij jullie op terug.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Hgrobben, bedankt voor je reactie. Het lijkt er inderdaad op dat er een probleem zit in de authenticatie. Ik ga dit na voor je bij mijn collega´s. Mijn vermoeden is dat er dan toch een beperking op je mailbox geplaatst is. Als ik reactie van mijn collega´s terug heb, dan deel ik dit met je.
Reputatie 1
Sinds een paar dagen kan ik geen mail meer versturen, behalve als ik op mijn thuisnetwerk (van Telfortglasvezel) zit. Zowel op andere WiFi hotspots als via mobiele data mislukt het, zowel met mijn iPhone als met mijn Apple laptop.
De melding die ik in de logging van mijn laptop zie, is "550 relay not permitted".
Heeft dit iets te maken met jullie anti-spam-maatregelen?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Ko, welkom terug. Je reactie heb ik naar dit topic geplaatst. Van JCveen en HGrobben heb ik hetzelfde gehoord. Ik ben al aan het uitzoeken wat hier gaande is. Als ik meer weet, dan deel ik het met jullie Kan je wel je adresgegevens toevoegen aan je profiel? Dan kan ik ook voor mijn collega's op de klantenservice een notitie maken onder je gegevens. Dan is de historie compleet. 🙂
Reputatie 7
Badge +7

Onderwerp: Mails versturen met Telfort SMTP server kan alleen vanuit je huisnetwerk

Beschrijving: Sinds een paar dagen kan je problemen hebben met het versturen van e-mail via authenticated SMTP. Dit geldt voor de volgende e-maildomeinen: @telfortglasvezel.nl, @concepts.nl, @concepts-ict.nl, @westbrabant.net, @ision.nl, @inn.nl, @knoware.nl, @lijbrandt.nl, @horizon.tv, @glazenkamp.net, @hooglanderveen.net, @vathorstnet.nl, @fo.nl, @xmsnet.nl, @xmsweb.nl, @kickmail.nl, @kickxl.nl, @wirehub.net, @wirehub.nl of andere mailadressen met wie je via smtp.telfortglasvezel.nl mails probeert te versturen met authenticatie.

Melders: @ko_van_den_berg, @JCveen en @HGrobben

Wat kun je zelf doen? Je kan nog wel mails versturen vanuit je huisnetwerk. Verstuur je mails in de tussentijd vanuit je Telfort verbinding

Verwachte datum van oplossing: Opgelost

-------

Update #1 donderdag 28 september 10.40: Er komen meldingen binnen via het Forum en via de klantenservice. De technische collega's zijn hiervan op de hoogte gesteld.

Update #2 donderdag 28 september 16:00: Het onderzoek loopt nog. Oorzaak is nog niet gevonden.

Update #3 vrijdag 29 september 10:40: Het onderzoek is afgerond en de oorzaak is verholpen. Door een paar spammers waren de criteria voor uitgaand e-mail via authenticated SMTP verscherpt. De spammers zijn aangepakt en de criteria hersteld.
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb bericht gehad van onze e-mailbeheerders dat het mailen met verificatie weer werkt. Kunnen jullie dit testen en mij laten weten of je weer als vanouds kan mailen?
Mailen werkt nu weer zoals het hoort. Bedankt.
Check, werkt weer. Dank voor de moeite!

Reageer