beantwoord

Email inloggen lukt niet op mobiel

• 8 juni 2018
  • 14 reacties
  • 1086 keer bekeken

Het lukt niet om in te loggen in mijn email op mijn mobiel.
Ik heb een One plus 5T android-versie 8.1.0 en probeer in te loggen in de outlook app.

Ik krijg steeds foutmelding met de SMTP-server, heb al vanalles geprobeerd met servers en wachtwoorden, maar het lukt niet. Ik heb verder geen opties om poorten of SSL aan te klikken en in te vullen. Kan alleen de inlogcodes en de IMAP en SMTP server invoeren.

Weet iemand hoe ik dit kan op lossen?
icon

Beste antwoord door rationeel 14 augustus 2018, 21:36

0@rationeel

Hoe Bluemail automatisch connectie maakt met de Telfort server is me niet bekend, ik doe dat altijd handmatig.
In Bluemail haal je daarvoor het vinkje weg voor 'Automatisch'.
Ik hou daar graag de controle over en zie ook gelijk of het goed gaat.
Daarna is het een kwestie van de juiste gegevens invullen en de juiste authenticatiemethode kiezen.

@Enterprise Allereerst dank voor je betrokkenheid. In de regel doe ik dit soort configuraties ook handmatig, gewoon omdat het in mijn inmiddels vrij lange ervaring langs de automatische weg gewoon altijd verkeerd gaat. Maar Bluemail was al begonnen voor ik er erg in had en tot mijn fascinatie begon de app gewoon mail binnen te halen. Het maffe is, het is een beetje off-topic, als ik naar die incoming serversettings van Bluemail kijk, zie ik het volgende:

Als ik het goed begrijp kan dit dus eigenlijk niet, telfort geeft niet voor niets op poortnummer 993 te gebruiken. Bluemail haalt echter vrolijk mijn email op.

De mogelijkheid om te synchroniseren met andere producten zoals Outlook Kalender etc. is er in Bluemail inderdaad niet, of je zou de Outlook optie eens moeten proberen (zie afbeelding hieronder).
Wellicht bestaan er andere email-apps naast Bluemail die deze optie wel hebben, dat is een kwestie van zoeken in Google.

Ik heb in Bluemail wel gezien dat kalender gegevens binnengehaald kunnen worden als een exchange account op de telefoon aanwezig is. Nu is dat bij mijn weten alleen het geval voor enterprise omgevingen. Misschien biedt Outlook.com deze service voor mijn Office 365 account. Consequentie is dan wel dat ik mijn telfort mail richting de VS moet sleuren. Dit zou bij mij een hele bewuste keuze moeten zijn.

Deel van die keuze is de afweging van alternatieven (wat je ook suggereerde), niet navelstaren op een oplossing alleen. En dat ga ik maar doen. Leer ik meteen Android wat beter kennen. Om eerlijk te zijn groeit de tijd mij alleen niet op mijn rug, En die frustratie klinkt misschien wat door. Zodra ik een oplossing vind, dan zal ik die hier ook delen, voor het collectief geheugen. Anders blijft zo topic zo kwispelen😏Tussen neus en lippen door heb ik deze outlook app voor Android eigenlijk al afgedankt. Mocht dat voor anderen al een beetje informatie zijn...
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi Voskuilen, welkom op het forum. Nu begrijp ik dat je graag jouw e-mail op jouw telefoon via outlook wil ontvangen. Het instellen hiervan lukt echter niet, dat is niet fijn. Om wat voor e-mailadres gaat het? Gaat dit bijvoorbeeld om een @telfort adres of is het een adres dat niet van ons is? Ik hoor het graag.
Reputatie 8
Badge +19
Van de Microsoft website:

E-mail instellen in de app Outlook voor Android

3. 'Schakel de wisselknop Geavanceerde instellingen in en voer uw wachtwoord en de serverinstellingen in'.
Ben je zover gekomen..?
De serverinstellingen zijn:
Poort 587
Beveiligingstype TLS (of StartTLS)
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt voor het meedenken Enterprise. Heb je het al geprobeerd om het via deze weg in te stellen? Ik ben erg benieuwd.
Reputatie 2
Ik wil graag op dit topic inhaken. Ik heb ook problemen om een telfort account, nog met een tiscali-alias, te connecteren aan Outlook.com via de Android Outlook app.

Op de bijgesloten foto is voor IMAP nog poort 143 aangegeven. Dat heb ik al veranderd gehad naar poort 993 (143 werd standaard door de Outlook app aangeboden, later overgestapt op poort 993).

Verder zijn voor IMAP en SMTP de volgende variaties geprobeerd:
usernaam (de string voor het @ teken)
email password
imap@tiscali.nl:143/smtp@tiscali.nl:587
---
usernaam@tiscali.nl
email password
imap@tiscali.nl:993/smtp@tiscali.nl:587
---
usernaam@tiscali.nl
email password
imap@telfort.nl:993/smtp@telfort.nl:587
---

Ik wil er nog niet aan om door te gaan met usernaam@telfort.nl, dit is niet mijn usecase. Zoals in bijgevoegde foto is te zien biedt bijbehorende interface niet de mogelijkheid om het bovengenoemde beveiligingstype in te voeren. Mijn donkerbruine vermoeden is dat precies dit het issue is maar ik kom met de app niet in langs deze stomme wizard om te kijken waar het ding nu afwijkend is ingesteld. Meer advanced lijken de settings als getoond op de foto niet te worden. De outlook 2016 op mijn W10 OS desktop kan prima worden met deze tiscali/telfort accounts (ook op IMAP/SMTP basis). Maar in deze omgeving zijn ookde beveiligingen goed in te stellen.

Heeft iemand anders dit al werkende? Met "dit" gedefinieerd als: telfort/tiscali account + Outlook App + Android 8+ smartphone?
Reputatie 8
Badge +11
Wat jammer dat het nog niet lukt het werkende te krijgen. Ik lees nog wat over een foto. Ik kan deze echter niet terugvinden. Zou je deze nogmaals kunnen uploaden, dan kunnen we verder meekijken.
Reputatie 2
Hoi Bart

Nee dat lijkt niet te zijn gebeurt. Ik weet nog dat ik de interface voor show als attachement en plaats in tekst wat verwarrend vond werken.

Onderstaand de (Android 8.0) interface van de Outlook App. Na een get started waarin ik mijn Tiscali account opvoerde komt een nieuwe gebruiker via wat pages waarin grote providers als Gmail en Outlook.com kunnen worden geselecteerd in een basaal connectieschermpje terecht om de tiscali account te connecteren. Na enig vruchteloos proberen (black box) snel doorgestapt naar de "advanced" interface.

Zoals je kunt zien is ook aan de advanced interface van de app weinig in te stellen. Op de Microsoft site heb ik hierover veel klachten gelezen. Mijn ervaring is zeker niet uniek, en zie ik momenteel los staan van Telfort.

Hieronder afbeeldingen van het eenvoudige en het advanced connectiescherm, zoals je ze aantreft bij openen. Mijn email adres heb ik even geblurd, en ook IMAP in het advanced scherm is zoals Microsoft die voorzet. Voor telfort zou dat moeten veranderen maar poort 993. Een kern probleem is denk ik dat deze app bepaalde encryption types verondersteld die niet gelijk zijn aan die van Telfort. En.... die encryption types laten zich niet instellen.....

Net op mijn PC bij Outlook 2016 trachten te achterhalen hoe daar mijn Telfort account geconfigureerd staat. Op een of andere manier kan ik de IMAP en SMTP gegevens daarin niet te pakken krijgen. Zal aan mij liggen [....]

Waar ik benieuwd naar ben is of jullie bekend zijn met mensen die Outlook app + Android x.x + Telfort mail account werkend hebben gekregen. En wat daar voor nodig was. Op het forum vind ik niet veel anders dan dit topic.

Met vriendelijke groet,

Ferd.

Reputatie 8
Badge +19
Is het een absolute vereiste dat de Outlook email-app gebruikt moet worden..?
Er zijn genoeg prima email apps te krijgen in de Google Play Store die ook nog eens een stuk eenvoudiger in te stellen zijn...
De beste is voor mij Bluemail.

Daarnaast de vraag waarom je nog steeds probeert om de tiscali mailserver te gebruiken en niet de telfort server.
Reputatie 8
Badge +11
Je gebruikt inderdaad de tiscali servers. Zou je het eens willen proberen met de telfort servers zoals ook op de website staat? Deze kun je namelijk ook gebruiken voor een tiscali e-mailadres.
Reputatie 2
Is het een absolute vereiste dat de Outlook email-app gebruikt moet worden..?
Er zijn genoeg prima email apps te krijgen in de Google Play Store die ook nog eens een stuk eenvoudiger in te stellen zijn...
De beste is voor mij Bluemail.

Daarnaast de vraag waarom je nog steeds probeert om de tiscali mailserver te gebruiken en niet de telfort server.

Momenteel gebruik ik Bluemail en het is een schril contrast hoe gemakkelijk die app connecteerde aan de telfort account, daar moet een soort knowledge base achter zitten hoe welke provider wordt geconnecteerd, als je maar genoeg gebruikers hebt dan kan dit heel goed werken. Microsoft heeft met haar app niet haar best gedaan. Zoveel is mij wel duidelijk. Kom van WP/WM10 af waar in ieder geval de outlook integratie subliem is. Deze Android app lijkt echter een haastklus.

Mijn drive (was dus ook niet scherp in mijn vraagstelling) is om ook de Outlook kalenders te kunnen gebruiken. Met Bluemail herkende ik die mogelijkheid niet zo vlug. Maak op computers flink gebruik van Outlook, waar het ook werelds werkt. Al heb je wel met vendor lock in te maken. Ik voel terughoudendheid om informatie met Google te moeten delen. Misschien kan je over Microsoft hetzelfde zeggen. Zelf kwalificeert ik Google als nog een graantje erger (ik besef dat dit een discussie op zich is, lees het maar als mijn perceptie).

Je gebruikt inderdaad de tiscali servers. Zou je het eens willen proberen met de telfort servers zoals ook op de website staat? Deze kun je namelijk ook gebruiken voor een tiscali e-mailadres.
Ik zie dat ik dit in mijn eerste reactie niet heb gecommuniceerd, maar dit is ook geprobeerd. Zelf had ik ook bedacht dat er bij MS een vlag omhoog zou kunnen gaan als de identiteit van de server ongelijk zou kunnen zijn. Ik meen zelfs usernaam@telfort.nl te hebben getest, tegen telfort server ID's voor de SMTP en IMP servers. Niet mijn use case, maar op het laatst probeer je van alles om een sweet spot te vinden. Ik zal dit laatste vanavond nog een keer proberen ter verificatie. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8
Badge +19
0@rationeel

Hoe Bluemail automatisch connectie maakt met de Telfort server is me niet bekend, ik doe dat altijd handmatig.
Daarna is het een kwestie van de juiste gegevens invullen en de juiste authenticatiemethode kiezen.

De mogelijkheid om te synchroniseren met andere producten zoals Outlook Kalender etc. is er in Bluemail inderdaad niet, of je zou de Outlook optie eens moeten proberen (zie afbeelding hieronder).
Wellicht bestaan er andere email-apps naast Bluemail die deze optie wel hebben, dat is een kwestie van zoeken in Google.

Reputatie 2
0@rationeel

@Enterprise Allereerst dank voor je betrokkenheid. In de regel doe ik dit soort configuraties ook handmatig, gewoon omdat het in mijn inmiddels vrij lange ervaring langs de automatische weg gewoon altijd verkeerd gaat. Maar Bluemail was al begonnen voor ik er erg in had en tot mijn fascinatie begon de app gewoon mail binnen te halen. Het maffe is, het is een beetje off-topic, als ik naar die incoming serversettings van Bluemail kijk, zie ik het volgende:

Als ik het goed begrijp kan dit dus eigenlijk niet, telfort geeft niet voor niets op poortnummer 993 te gebruiken. Bluemail haalt echter vrolijk mijn email op.

Ik heb in Bluemail wel gezien dat kalender gegevens binnengehaald kunnen worden als een exchange account op de telefoon aanwezig is. Nu is dat bij mijn weten alleen het geval voor enterprise omgevingen. Misschien biedt Outlook.com deze service voor mijn Office 365 account. Consequentie is dan wel dat ik mijn telfort mail richting de VS moet sleuren. Dit zou bij mij een hele bewuste keuze moeten zijn.

Deel van die keuze is de afweging van alternatieven (wat je ook suggereerde), niet navelstaren op een oplossing alleen. En dat ga ik maar doen. Leer ik meteen Android wat beter kennen. Om eerlijk te zijn groeit de tijd mij alleen niet op mijn rug, En die frustratie klinkt misschien wat door. Zodra ik een oplossing vind, dan zal ik die hier ook delen, voor het collectief geheugen. Anders blijft zo topic zo kwispelen😏Tussen neus en lippen door heb ik deze outlook app voor Android eigenlijk al afgedankt. Mocht dat voor anderen al een beetje informatie zijn...
Reputatie 8
Badge +19
@rationeel
Bedankt voor je feedback... 👍
Zonder authenticatie zal het via poort 143 best lukken maar we adviseren altijd om authenticatie te gebruiken dus vandaar dat het handmatige instellen de voorkeur verdient.

Inkomende server: SSL/TLS over poort 993
Uitgaande server: (Start)TLS over poort 587

Reputatie 8
Badge +11
Bedankt Enterpris voor je bijdrage. Daar zijn we erg blij mee. Nu lees ik dat je outlook een beetje links wilt laten liggen. Ik hoop dat je een goed alternatief vindt.
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt Enterpris voor je bijdrage. Daar zijn we erg blij mee. Nu lees ik dat je outlook een beetje links wilt laten liggen. Ik hoop dat je een goed alternatief vindt.
Graag gedaan.
Als de Outlook App zich niet correct wil laten configureren dan heeft @rationeel niet veel keus denk ik...

Reageer