beantwoord

Bevestiging e-mail dat bericht is ontvangen op de e-mailserver.

• 15 april 2019
  • 33 reacties
  • 2357 keer bekeken

Reputatie 1
Al jaren gebruik ik de optie in Outlook 2010 dat een e-mail is bezorgd bij de e-mailserver en let op, dit is niet de optie en bevestiging dat de e-mail ook gelezen is door de ontvanger. Sinds enige tijd ontvang ik die bevestiging niet meer dat een e-mail is afgeleverd bij de e-mailserver.

Kan het zijn dat Telfort deze optie bewust niet meer ondersteund of heeft uitgezet iets wat begrijpelijk is om zo spammers niet wijzer te maken omdat zij zo te weten komen dat het een actief e-mail adres is?
Microsoft beweert dat dit de oorzaak kan zijn als je deze bevestiging per e-mail meer ontvangt.

Ik vraag dit omdat die bevestiging best wel belangrijk is maar als Telfort deze optie niet meer ondersteund dan hoef ik niet verder te zoeken. ;)

M.v.g. Parabolica.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 16 april 2019, 15:44

Hoi @parabolica, ik lees dat je altijd gebruik maakte van de functie dat je een bevestiging kreeg dat de mail aangekomen is bij de server. Nu is het zo dat sinds een tijdje het mailplatform is aangepast. Ingewikkeld stukje techniek dat ik niet helemaal kan uitleggen. Maar nu lopen de mails iets anders dan voorheen. Veiligheid is hierbij vooral heel belangrijk. Maar het is ook de reden dat je deze bevestigingen niet meer ontvangt.
Bekijk reactie

33 reacties

Reputatie 3
Als het uitgeschakeld is, is het volgens mij niet voor spam tegen te gaan.
Die functie is trouwens een functie op de ontvangende server, denk dus niet dat Telfort hier iets mee te maken heeft, of krijg je alleen van @telfort adressen geen bevestiging meer?
Reputatie 1
Hallo arie61,

Spammers zijn er dol op als zij weten dat een bericht ontvangen of geopend is. Ook zit er in vrijwel alle spam emails een link naar een plaatje wat gedownload wordt in de door hun verzonden e-mail (.png = Portable Network Graphic) en daardoor weten ze ook dat de e-mail gelezen is. Des te meer een reden voor spammers om meer spam te verzenden naar dat e-mailadres.

Kreeg ik voorheen van de 99% door mij verstuurde e-mails een ontvangstbevestiging (Hotmail, Gmail en andere providers) dat de e-mail op de mailserver was ontvangen, nu is dat nul komma nul terwijl er bij mij niks is gewijzigd in Outlook 2010.
Reputatie 1
Veel bevestigingen lopen via de server van KPN net zoals deze melding die verstuurd is vanuit Amerika.

Received-From-MTA: dns;cpsmtpb-ews01.kpnxchange.com
Arrival-Date: Tue, 26 Mar 2019 08:28:41 +0000

Ik zeg niet dat het is uitgeschakeld maar ik vraag alleen of dit nu misschien is uitgeschakeld.
Reputatie 3
Hallo arie61,

Spammers zijn er dol op als zij weten dat een bericht ontvangen of geopend is. Ook zit er in vrijwel alle spam emails een link naar een plaatje wat gedownload wordt in de door hun verzonden e-mail (.png = Portable Network Graphic) en daardoor weten ze ook dat de e-mail gelezen is.

Daarom lees ik mijn mails alleen maar in plaintext, geen last last dus van tracking pixels ;)
Versturen doe ik trouwens ook alleen maar in plaintext
Reputatie 1

Daarom lees ik mijn mails alleen maar in plaintext, geen last last dus van tracking pixels ;)
Versturen doe ik trouwens ook alleen maar in plaintext

Dit doe ik dan weer niet maar het downloaden van afbeeldingen is bij mij standaard uitgeschakeld.

Om nu voor elke verzonden e-mail een leesbevestiging te gaan vragen dat gaat mij te ver en de ontvangende partij kan dat ook negeren waardoor je nog geen bewijs hebt dat de e-mail is ontvangen en gelezen.

Toen ik opeens geen bevestiging meer ontving dat de e-mail was afgeleverd op de server toen ben ik voor de zekerheid maar gaan bellen naar de ontvanger. Als iedereen dat gaat doen is het hek ook van de dam. 😉
Als ik via de Telfort webmail een e-mail verstuur vink ik altijd de afleverbevestiging aan en krijg in de regel ook altijd een bevestiging dat 'de post bezorgd' is.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @parabolica, ik lees dat je altijd gebruik maakte van de functie dat je een bevestiging kreeg dat de mail aangekomen is bij de server. Nu is het zo dat sinds een tijdje het mailplatform is aangepast. Ingewikkeld stukje techniek dat ik niet helemaal kan uitleggen. Maar nu lopen de mails iets anders dan voorheen. Veiligheid is hierbij vooral heel belangrijk. Maar het is ook de reden dat je deze bevestigingen niet meer ontvangt.
Reputatie 8
Badge +12
Reputatie 1
@Bart - Telfort hartstikke bedankt voor de bevestiging en ik hoef nu niet verder te zoeken in mijn software aangezien het probleem niet bij mij ligt.

Ik zal de bevestiging van aflevering behoorlijk gaan missen maar ik ben het met je eens dat gezien de ontwikkelingen qua spam overlast jullie hiervoor hebben moeten kiezen, tenslotte staat veiligheid voorop.

Men kan nu te makkelijk en te goedkoop domeinen aanmaken waarvan maar al te makkelijk spam verzonden kan worden en daar zou eigenlijk een wereldwijde strengere regelgeving voor moeten komen. Zolang dat niet gebeurd moeten providers hun consumenten maar op een orthodoxe wijze beschermen.

Nogmaals bedankt.
Reputatie 3
Geen DSN meer versturen ivm spam is natuurlijk een kul argument
Reputatie 8
Badge +10
Geen DSN meer versturen ivm spam is natuurlijk een kul argument
Wat is DSN..?
Reputatie 3
DSN = Delivery Status Notification
Hallo @Bart - Telfort en @parabolica ,
ik heb het net nog via de webmail geprobeerd en werkt perfect.
Kreeg keurig een e-mail terug dat de e-mail bij de geadresseerde is bezorgd.
Reputatie 1
Hallo @Bart - Telfort en @parabolica ,
ik heb het net nog via de webmail geprobeerd en werkt perfect.
Kreeg keurig een e-mail terug dat de e-mail bij de geadresseerde is bezorgd.

@JanD bedankt voor het testen alleen gebruik ik webmail amper hoogstens om even in de spam map te kijken. 🙂
Hallo @parabolica ,
Ik wilde alleen maar aangeven dat het wèl werkt.
Reputatie 1
Hallo @parabolica ,
Ik wilde alleen maar aangeven dat het wèl werkt.

Dat had ik begrepen @JanD en mocht het noodzakelijk zijn dan zou ik daar gebruik van kunnen maken.
Reputatie 1
Toch heb ik nog een (kritische) vraag aan Telfort.

Ik heb net een test gedaan door vanuit de webmail een e-mail te versturen naar Hotmail en ik selecteerde in de opties voor het verzenden om een bevestiging van aflevering op de server. Inderdaad ontving ik die mail netjes dat mijn e-mail was afgeleverd precies zoals @JanD al schreef.

Nu zijn mijn instellingen zo met Outlook dat ik met POP3 en SMTP werk en niet met IMAP, maar je zou verwachten dat als men iets uitschakelt om veiligheidsredenen dit ook in de webmail toegepast zou moeten worden. Als het nog wel in webmail werkt dan zie ik er namelijk het nut niet van in om het maar gedeeltelijk uit te schakelen.

Heeft het dan zin om mijn instellingen in Outlook 2010 over te zetten naar IMAP waardoor misschien die ontvangstbevestiging weer werkt?
Hallo @parabolica ,
Heeft het dan zin om mijn instellingen in Outlook 2010 over te zetten naar IMAP waardoor misschien die ontvangstbevestiging weer werkt?

Dat zou je in de handleiding van Outlook kunnen bekijken of ze die functie ondersteunen, hier heeft Telfort niets mee van doen, is een Microsoft-kwestie.
Of even bij de helpdesk van Microsoft informeren.
Reputatie 1
Hallo @parabolica ,

Dat zou je in de handleiding van Outlook kunnen bekijken of ze die functie ondersteunen, hier heeft Telfort niets mee van doen, is een Microsoft-kwestie.
Of even bij de helpdesk van Microsoft informeren.

Dit ben ik niet helemaal met jou eens @JanD dat dit een MS kwestie is want Outlook ondersteund standaard deze functie maar dit is toch een aparte situatie.

Telfort schakelt namelijk iets uit waarmee Outlook en SMTP en POP3 eerder geen problemen had (misschien andere e-mail apps ook niet) en IMAP is niks anders dan dat je rechtstreeks op de e-mailserver werkt.

Dus als de afleveringsbevestiging wel via de webmail werkt dan is niet alles uitgeschakeld met het argument dat het voor de veiligheid is en daarom zie ik het eerder als een bug.
Reputatie 1
Vandaag een test gedaan met Thunderbird en de IMAP instellingen maar ook dan werkt de afleveringsbevestiging niet.

Op het KPN forum las ik een totaal ander antwoord van een medewerker van de KPN en dat deze optie was uitgeschakeld omdat bijna niemand dit nog ondersteund zoals gmail.com?

Alsof bij de overheid iedereen werkt met gmail of bedrijven en instanties met een eigen domein ook gmail gebruiken.

Ik denk dat de KPN te samen met Telfort het maar eens moeten gaan heroverwegen om de afleveringsbevestiging gewoon weer te activeren.
Reputatie 8
Badge +12
Het klopt inderdaad dat het een weinig gebruikte optie is en werkt ook alleen maar als alle mailservers langs de hele route van ontvanger naar verzender het ondersteunen. Dit is in de praktijk niet het geval. Gmail doet hier bijvoorbeeld niet aan mee. Daarbij is het zo dat er voor mail technische wat veranderd, dit is wel degelijk voor de veiligheid. Dit is iets heel technisch wat ik niet goed genoeg kan uitleggen.
Reputatie 3
Gmail doet hier bijvoorbeeld niet aan mee.

Als ik een mail stuur naar mijn gmail acc krijg ik netjes het aflever bericht. Verstuur ik vanaf mijn gmail acc een mail krijg ik het niet.
Ik heb vanmiddag nog via de webmail een e-mail verstuurd naar iemand met een @Ziggo.nl-adres en kreeg keurig een afleveringsmail met onderstaande tekst:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Your message has been successfully relayed to the following recipients, but the requested delivery status notifications may not be generated by the destination.
Reputatie 1
Ook van Hotmail krijg ik altijd een afleveringsbericht terug.

Maar stel dat ik een lijst heb met 100.000 e-mailadressen en 50 daarvan zijn er onjuist, dan krijg ik netjes een bericht terug van de mailserver dat adressen die niet bestaan, dus 99.950 e-mail zijn (hoogstwaarschijnlijk) bestaand. Daar kunnen spammers (denk ik) ook wel wat mee.

Het is natuurlijk een prima initiatief dat men aan de veiligheid werkt maar op deze manier worden spammers wel beloond en wel zo dat er voor gebruikers van e-mail hun nu een toch noodzakelijke verificatie wordt ontnomen zeker als men gebruikt maakt van mail clients omdat het via de webserver nog wel werkt.

En e-mail en veiligheid? Er zijn de afgelopen jaren al zoveel e-mail adressen gehackt en gelekt dat je al niet meer kan beweren dat het internet is zijn geheel nog veilig is. 🙂
Hallo @parabolica ,
Het veiligste internet is géén internet.

Reageer