vraag

Alias toevoegen aan g.mail

• 18 september 2020
  • 67 reacties
  • 972 keer bekeken

Na veel geploeter kan ik eindelijk de mail ontvangen in de webmail van Telfort. Echter dit gebeurd nu op mijn oude inlog gegevens op telfortglasvezel. Ik mag hopen dat dit dan gewoon blijft werken? Nu wil ik graag mijn alias emailadres ( **********@kickmail.nl ) die ook aangemaakt is door een medewerker van telfort openen in mijn gmail account. Dit gaat me niet kukken. Wat moet ik bij de instellingen zetten in mijn g.mail?

67 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Instellingen kan je hier vinden, je moet die van telfortglasvezel gebruiken:

Je logingegevens zijn gelijk aan die je gebruikt voor webmail.

Gebruik je wel als gebruikersnaam je tefortglasvezel emailadres? Alleen dat zou nog moeten werken volgens dit topic.

Reputatie 3
Badge

@darkness :

Er komt een moment dat je moet overstappen op de nieuwe manier van inloggen (zowel bij de webmail & emailprogramma). Dat moment is als je met de oude gebruikersnaam + oud wachtwoord niet meer binnenkomt (bijv. bij de webmail).

Reputatie 3
Badge

@darkness :

Je kunt GMail vertellen dat het ook van andere emailadressen email mag lezen / kopieren / binnenhalen. Dat moet je instellen (emailadres / wachtwoord etc.) ergens bij de instellingen van GMail.

https://forum.telfort.nl/e-mail-310/gmail-als-alias-toevoegen-78766

Reputatie 3
Badge +1

@darkness, je bent al goed op weg geholpen zie ik. Is het inmiddels gelukt of loop je nog tegen problemen aan? Ik hoor het graag van je!  

Ik krijg de mail nu binnen op mijn gmail account. Daar heb ik mijn emailadres ook toegevoegd. Hier ben ik al heel blij mee. Ik kan inloggen op mijn Telfort en als ik wil inloggen op de webmail van Telfort krijg ik te zien dat ik nog geen gebruik kan maken van de vernieuwde Telfort. Ik kan dan inloggen (*****@telfortglasvezel) en de mail opent zich. Echter er staan geen mails in. Wat doe ik nu nog fout?

Reputatie 3
Badge

@darkness :

Wat protocol gebruik je bij GMail en/of jouw emailprogramma ? POP of IMAP ? Als je POP gebruikt dan gebeurt (ongeveer) het volgende: 1) de emails worden opgehaald door bijv. GMail / emailprogramma 2) de (opgehaalde) emails op de (bijv. KPN) emailserver worden gewist.

Gebruik je 2 of meer apparaten (bijv. laptop en smartphone) of emailprogrammas dan kun je beter het IMAP protocol gebruiken. Dan blijven de emails op de emailserver staan totdat je ook daadwerkelijk opdracht geeft om deze te wissen.

Ik heb een emailadres van Kickmail. Volgens mij moet ik daar het protocol POP gebruiken. Hij werkt dan tenminste. Maar als ik hem nu bij de instellingen (bij mijn Gmail account) verander in IMAP ben ik dan niet mijn mail weer kwijt bij Gmail (kickmail)? Ik vind het op zich niet zo erg als ik de mails niet kan zien op de site van Telfort want daar kijk ik nooit.

Reputatie 3
Badge

Ik moet iets corrigeren / duidelijker opschrijven:

Als GMail de berichten inleest van bijv. Kickmail dan laat Gmail die berichten daar bij Kickmail / Telfort staan, ongeacht het protocol dat je bij GMail gebruikt.

Het wel of niet wissen van de email - na het ophalen van de email - wordt, zowel bij Gmail als Kickmail, bepaald door het protocol (POP of IMAP) dat jouw emailprogramma / email app gebruikt om die emails te lezen/op te halen. GMail & Kickmail moeten dan ook uiteraard hetzelfde protocol gebruiken als het emailprogramma anders gaat de communicatie compleet fout.

Reputatie 3
Badge +1

Ik zie geen reactie meer @darkness. Is het ondertussen gelukt?  

Helaas nog steeds geen mail op mijn webmail van Telfort. Gaat niet lukken. En ik durf ook niets meer te veranderen. Ik krijg net een mail….. Het is bijna zover: de komende weken wordt u klant bij KPN Thuis. Nou ik houd mijn hart vast. Ik ben blij dat mijn mail nog binnenkomt bij Gmail. Er wordt totaal geen rekening mee gehouden voor (vaak oudere) mensen die er niets van snappen en ook nu in deze tijd (corona) de deur niet uit kunnen om ergens hulp te krijgen. Ik ben genoodzaakt om student aan huis in te schakelen. Duur grapje Telfort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reputatie 3
Badge

@darkness :

GMail leest dus de emails in van jouw (Kickmail ??) emailadres / account. Gmail gebruikt daarvoor het POP protocol (IMAP is in dit ene specifieke geval onmogelijk). Dan worden de emails 1) eerst ingelezen en 2) daarna van de Telfort server gewist. Dat is zeer waarschijnlijk de reden dat je geen emails (meer) vindt bij de webmail. Je kunt dit voorkomen door in GMail de optie “Bewaar kopie van emails op de server” aan te vinken (staat bij de andere opties die je bij GMail hebt ingevuld). Dan worden de emails die GMail binnenleest niet gewist.

Bij de overgang van Telfort naar KPN krijg je een nieuw KPN account waar dan jouw bestaande emailadressen “aangehangen” worden. De huidige emailadressen kun je dus gewoon blijven gebruiken, ook na de migratie naar de KPN.

Reputatie 3
Badge

@darkness :

Het POP en IMAP protocol hebben zo elk hun eigen voor- en nadelen (zoek eens op GOOGLE). Ik weet niet of je bij Kickmail het POP protocol MOET gebruiken. Maar ook hier geldt voor POP hetzelfde verhaal als bij GMail (zie hierboven).

Als je met de oude gebruikersnaam + oud wachtwoord nog kunt inloggen bij de webmail en jouw emailprogramma dan zou ik gewoon die oude methode nog tijdelijk (dagen ? weken ?) blijven gebruiken. Als dat ook niet meer lukt (bijv. foutmeldingen) dan moet je de nieuwe methode gaan gebruiken.

Reputatie 3
Badge

Zie ook het plaatje:

Erg aardig dat er mensen zijn die willen helpen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie bij bewerken echt nergens staan kopie van opgehaalde berichten op de server achterlaten. En volgens mij heb ik er een warboel van gemaakt maar mijn mail kan ik nog ontvangen. Ik durf nu niets meer te veranderen. Ik snap niet dat er geen mensen bij Telfort zijn die de mensen die hier totaal niets van begrijpen niet persoonlijk komen helpen om alles weer correct op de pc te hebben staan.

Reputatie 3
Badge

@darkness :

1)) Gebruik(te) je naast Gmail nog een ander programma (niet webmail) om email op te halen / te lezen ? Want als je in dat programma ook POP gebruikt moet je ook daar die optie (“Bewaar kopie van email op server") aanvinken.

2)) Kies in het hoofdscherm van GMail: het tandwiel (rechts boven) > “alle instellingen bekijken” > “accounts en import”. Bij “Email bekijken uit andere accounts” kies "gegevens bewerken”. Dan zie je bovenstaand plaatje.

Reputatie 3
Badge +1

@darkness Het Forum is een plek waar iedereen elkaar kan en mag helpen (zoals @Willy2 jou probeert zo goed mogelijk te helpen). Dat moedigen we juist aan en daar is het Forum ook voor bedoeld. Uiteraard zijn er ook werknemers van Telfort, zoals ik. Wil je per se 1 op 1 geholpen worden door een Telfort medewerker, dan kan dat ook via het Forum. Maar dat is misschien niet helemaal de juiste plek. Dit kan dan beter via webcare of aan de telefoon. 

Kom je er niet uit met de stappen van @Willy2? Dan is het misschien handig om een screenshot te maken van wat jij ziet. Dan kunnen we met je meekijken.  

Och je wordt er ook moedeloos van. Maaaaarrrrr dankzij jullie werkt mijn webmail van Telfort ook weer. Mijn dank is groot. En nu maar hopen als ik over ga naar KPN er geen rare dingen gaan gebeuren.

Reputatie 3
Badge +1

Ik kan me voorstellen dat het wat moeite kost, maar ik begrijp dat het weer werkt? Dat is super! We gaan er inderdaad van uit dat de overstap straks soepel verloopt. Als we nog iets voor je kunnen doen, dan horen we het graag!

Reputatie 3
Badge

@darkness :

Als je wordt ge-migreerd naar KPN dan hoef je alleen jouw gebruikersnaam opnieuw te veranderen. De rest blijft hetzelfde.

Nog een tip voor als je POP gebruikt: Als de hoeveelheid bewaarde emails te groot wordt dan heeft elk emailprogramma ook nog de optie “Verwijder emails van server na XXX dagen". Als je XXX op bijv. 120 zet dan worden alle emails ouder dan 120 dagen automatisch verwijderd van de server. En deze optie moet je in het emailprogramma selecteren.

Hallo @Willy2 , @darkness  geeft al aan dat hij/zij weer toegang heeft tot de webmail.

De migratie naar KPN staat hier los van en hij/zij hoeft na de migratie niets aan te passen.

Nou dat was dus maar 1 dag dat alles werkte. Kijk ik vandaag op Telfort mail is deze veranderd in KPN. En er komt wederom geen mail binnen. Niet op de webmail en ook niet op mijn gmail.

Ik zie dat KPN mijn emailadres veranderd heeft. Een letter die vooraan moest hebben ze achteraan gezet. Wat een zooi.

Reputatie 3
Badge +1

Ik begrijp dat je nu gebruik maakt van de nieuwe webmail, dat dit helaas niet werkt en dat ook je e-mailadres is veranderd? Je kunt wel inloggen in de nieuwe webmail-omgeving en dat wanneer je ingelogd bent je geen mails ziet staan? Zie je nog wel jouw aangemaakte mappen (mocht je die ooit zelf hebben aangemaakt) in webmail?

Reputatie 3
Badge

@Niek - Telfort :

Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Zie hieronder.

@darkness :

Je zit (waarschijnlijk) officieel nog bij Telfort maar mag (waarschijnlijk) toch al wel de KPN webmail (met het KPN logo) gebruiken. Als je wordt overgezet naar de KPN krijg je (waarschijnlijk) daar nog bericht van (email of brief).

Hoe weet je dat er iets aan jouw gebruikersnaam (niet emailadres !!!) was veranderd ? Stuurde de KPN / Telfort jou een email met die informatie ? Zo ja, wat was dan het logo op de email ? Die van Telfort of KPN ?

Ik denk eerder dat jouw gebruikersnaam door Telfort / KPN veranderd werd omdat die gebruikersnaam al in gebruik was door iemand anders die ook bij de Telfort (/ KPN ??) zit. Ik neem aan dat het emailadres waarmee je email ontvangt en verstuurd niet zal veranderen.

@JanD :

Ik dacht even dat je gelijk had (met jouw vorig antwoord) maar het lijkt erop dat in sommige gevallen de mensen toch hun gebruikersnaam moeten aanpassen voordat zij kunnen migreren naar KPN. Zie het verhaal hierboven.

Ik heb niets gedaan (ook de vorige keer niet) en zo van de één op de andere dag werkt de mail niet meer. Ik kan nu zelfs niet meer in de webmail komen. Als ik een mail verstuur met mijn mailadres (voorbeeld van mijn echte mailadres) n***@telfort.nl komt hij niet binnen. Maaaaarrrrr als ik hem verander zoals telfort heeft gedaan d***@telfort komt hij binnen. (nu niet meer want niks werkt meer)

Admin: mailadres gewijzigd ivm privacy. 

Reageer