vraag

Snelheidsverschil tussen Telfort en XS4ALL

  • 1 april 2013
  • 15 reacties
  • 6032 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Beste mensen,

Mijn buurman en ik wonen beide iets meer dan 5 km. van de centrale ODI te Melick.
Er ligt iets meer dan 6 km kabel tussen de centrale en onze woningen.

Zijn behaalde snelheid:
http://www.speedtest.net/result/2615143036.png 

Mijn snelheid:
http://www.speedtest.net/result/2615245149.png

Kan iemand mij uitleggen waarom een XS4ALL gebruiker een hogere snelheid haalt?

B.v.d. M.v.gr,
Wil 

15 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Update:

Woensdag 3 April is een vriend van mij (eigenaar Haceel ICT diensten) hier geweest.
Hij heeft, om alles uit te sluiten, een nieuw stekkertje aan het kabeltje naar het modem aangeknepen met uiteraard een professionele tang.
Resultaat: Geen verschil.
Hierna heeft hij Telfort gebeld en de Telfort medewerker kwam, na het monitoren, tot de conclusie dat er "rumble in de jungle" is dus de nodige foutcorrecties.
Dit zou volgens de medewerker aan na het ISRA punt moeten liggen.
Foto ISRA aansluiting: http://wilvaxu8.eight.axc.nl/ISRA.jpg

Wij zijn met de Telfort medewerker niets opgeschoten vanwege het feit dat hij blijft beweren dat de fout na het ISRA punt moet zijn.
Schijnbaar is het dus niet mogelijk dat de fout in de KPN infrastuctuur zit.

Ik verzoek Telfort Webcare om mij op een ander aderpaar aan te sluiten of mij weer op de DSLAM van BabyXL aan te sluiten of het anderzins op te lossen.

Feit blijft namelijk dat mijn buurman onderstaande snelheid haalt:
https://

En ik:
http://www.speedtest.net/result/2624552377.png

En voor 20 maart (abonnements wisseling Basis naar Instap)
http://speedtest.net/result/1209446138.png

B.v.d. Mvg,
Wil
Deze gedachtewisseling brengt mij op een meer algemene vraag.
Voor zo ver ik het kan beoordelen zijn de modems, TV-ontvangers (decoders) en de powerplugs (devolo) van Telfort exact gelijk aan die van xs4all. De gebruikte KPN-infrastructuur is ook gelijk. De te behalen bandbreedtes / snelheden zouden dus identiek moeten zijn. De zenderpakketten zij eveneens op een haar na gelijk. Toch is er sprake van prijsverschil bij de 3 in 1 pakketten (bij twee ontvangers eur 48 voor 30 Mb, vs eur 52,50 voor 20 Mb per maand).
Welke factoren bepalen dit en waarom zou iemand meer betalen dan nodig is en kiezen voor het duurdere xs4all?
Badge +1
Ik zou het eens testen met de geleverde Zyxell.

Weet je overigens zeker dat de aangeknepen connector wel goed zit.
Je heb "zo kort mogelijk" wel letterlijk genomen.
Het zou ook via een varkenssnuit kunnen.
Reputatie 1
Badge +1
De ZyXELL is aangesloten geweest.
Na 2 dagen is automatisch de laatste firmware gedownload en geïnstalleerd.
Het ZyXELL modem geeft geen betere resultaten dan de Fritz!box.
Ik prefereer de Fritz!box boven de ZyXELL

Degene die de connector heeft aangeknepen is eigenaar van Haceel ICT diensten ( www.haceel.nl ) en werkt regelmatig, op projectbasis, voor o.a.KPN en UPC.
Die weet echt wel wat hij doet.
Overigens heeft hij, voor de zekerheid om alles uit te sluiten, de oude connector vervangen. 
Bij een zogenaamde varkenssnuit aansluiting heb je meer kans op overgangsweerstanden.
Reputatie 1
Badge +1
http://telfortinternet.files.wordpress.com/2011/10/telfort.png
Badge
Hmmm, typisch geval van "your experience may differ". Ben zelf best tevreden met mijn telfort abo.

Maar los van de communicatie naar de klant toe, telfort kan weinig doen aan de fysieke aansluiting van het "internet" tot in het huis. Da's het domein van KPN. Het zou best kunnen zijn dat KPN jou verbinding via een andere kast stuurt, omdat de aansluitingen in de kast van de buurman op waren. Of misschien zit er koperaanslag op de aansluitingen in de kast.

Ik denk dat het aansturen van een KPN monteur om de lijn door te meten, één en ander misschien op zou kunnen lossen. Maar ik weet niet precies onder welke voorwaarden telfort dat kan of zal doen.
Reputatie 1
Badge +1
Beste "Pimbo",

Jouw reactie is voor mij een hele verademing.
Eindelijk iemand die mij niet voor gek verslijt.
Zo langzamerhand heb ik het idee dat dit forum stikt van mensen die op de een of andere manier uit de ruif van Telfort eten.
Het ligt altijd aan de klant maar nooit aan de dochter van KPN, Telfort.
Dit zal vaak het geval zijn alleen als men alles had gelezen wat ik op het forum heb geschreven dan had men moeten concluderen dat alles hier vanaf het ISRA punt 100% in orde is.
Jarenlang heb ik een goede en stabiele verbinding gehad maar sinds 20 maart is het een ramp.
Het steekt mij ook enorm dat de Telfort medewerkers tot nu toe niet eens gereageerd hebben in dit topic.
Vandaar:
http://www.telecomnieuws.com/wp-content/uploads/telstort.jpg
@Pimbo nogmaals bedankt.

Groetjes,
Wil
Reputatie 6
Badge +7
Er heeft niemand jou voor gek versleten ! dat maak je er zelf van, maar we moeten toch wel alles uitsluiten om een goed beeld te kunnen vormen van het probleem komt nog bij dat de lijnlengte er ook al eentje is wie problemen kan veroorzaken.

Maar misschien dat Henk hier even op in wil haken en bv een monteur van KPN jou kant op kan sturen om het een en ander uit te kunnen sluiten.
Reputatie 8
Badge +16
Zo langzamerhand heb ik het idee dat dit forum stikt van mensen die op de een of andere manier uit de ruif van Telfort eten.

Inderdaad zijn er Telfort-medewerkers op dit forum aanwezig. Die herken je aan de Telfort-aanduiding in hun naam.
Overige forumgebruikers hebben geen enkele binding met Telfort, behalve dat ze vaak zelf ook klant zijn.


Het steekt mij ook enorm dat de Telfort medewerkers tot nu toe niet eens gereageerd hebben in dit topic.

Maar wel in je oude topic... daar staat een reactie van Henk: https://forum.telfort.nl/levering-266/na-overstap-abonnement-lagere-snelheid-32998/
Het is niet overzichtelijk als je meerdere topics opent over hetzelfde probleem. Of gaat dit over iets anders?

Anyway... Telfort is afhankelijk van hetgeen KPN kan bieden. Het kan inderdaad zinvol zijn om een monteur te sturen omdat het qua afstand etc. niet de meest optimale verbinding is en alle kleie beetjes kunnen helpen.

Aan de andere kant is het aan Telfort om te besluiten of ze de huidige snelheid acceptabel vinden. Anders zit er weinig anders op dan een provider zoeken die wel meer snelheid kan garanderen.
Reputatie 8
Badge +19


Kan iemand mij uitleggen waarom een XS4ALL gebruiker een hogere snelheid haalt?



Hoe zijn deze snelheden gemeten..?
Als de buurman een meting doet met een bekabelde PC en jij meet de snelheid via wifi dan is dit verschil wel te verklaren.
Ook een belangrijke oorzaak kan de wijze van aansluiten van de modem op het ISRA-punt zijn.
Dit dient met een goed en kort telefoonkabeltje te gebeuren.

P.S. ik zie in de afbeeldingen van Speedtest een groot verschil in afstand naar de server in Amsterdam.
Zelfde server en toch zo'n groot verschil...
Reputatie 1
Badge +1
Beste "Enterprise",

Bedankt voor uw reactie.

Snelheid is gemeten via dezelfde server op dezelfde dag: Ookla Amsterdam.

Ik heb de snelheid zelf via Wifi gemeten maar hieronder het bekabelde resultaat van vandaag op dezelfde server:

http://www.speedtest.net/result/2616737114.png

Het modem bevindt zich op 30 cm afstand van het ISRA punt.
Het kabeltje tussen modem en ISRA punt is volgens de normen aangesloten.

Het is inderdaad vreemd dat de afstand ven de buurman ten opzichte van de server Ookla Amsterdam verder lijkt te zijn.

Wat ik ook vreemd vind is dat als ik een Telfort instap abonnement wil bestellen op zijn huisnummer de maximale haalbare snelheid 1 Mb is terwijl zijn een snelheid bij XS4ALL  veel hoger is. Zelfde wijkcentrale.
Dit (Telfort instap) is bij mij 3 Mb

Is dit te verklaren?

Ter info: Vanwege het feit dat ik in het bezit ben van een zendmachtiging ben ik enigzins bekend met digitale techniek en overgangsweerstanden in kabels en aansluitngen. Ik ben absoluut geen expert! 

Mvg,
Wil
Reputatie 8
Badge +17
[off-topic]
Ik vermoed dat jouw aansluiting zo langzaam is omdat CIA, Homeland, BVD aka AIVD, MI5, de Mossad en andere veiligheidsdiensten jouw aansluiting monitoren vanwege jouw onderschrift...

;)

[/off-topic]
Reputatie 1
Badge +1
[off-topic]
Ik vermoed dat jouw aansluiting zo langzaam is omdat CIA, Homeland, BVD aka AIVD, MI5, de Mossad en andere veiligheidsdiensten jouw aansluiting monitoren vanwege jouw onderschrift...

;)

[/off-topic]


En nu inhoudelijk of lukt dat  ineens niet meer? 
Reputatie 8
Badge +16
Het verschil is verklaarbaar, het adres van de buren is nog niet bekend qua aansluitresultaat bij Telfort.
Op basis van de gegevens van jouw verbinding wordt er veiligheidhalve 1Mb als waarde voor de buren opgegeven.
Hiermee wekt Telfort geen verkeerde verwachtingen zoals ander provider wel doen, namelijk 20 Mb aanbieden en 2Mb kunnen leveren.

Voor wat betreft het dadwerkelijke verschil tussen XS4ALL en Telfort zal je echt even moeten wachten op een reactie van Webcare.
Reputatie 8
Badge +17
[off-topic]
Ik vermoed dat jouw aansluiting zo langzaam is omdat CIA, Homeland, BVD aka AIVD, MI5, de Mossad en andere veiligheidsdiensten jouw aansluiting monitoren vanwege jouw onderschrift...

;)

[/off-topic]


En nu inhoudelijk of lukt dat ineens niet meer?

Daarom had ik er de [off-topic] tags omheen geplaatst...
Inhoudelijk kan ik je niet helpen omdat ik niet van Telfort ben...
Het is overigens niet gebruikelijk om meerdere topic's over hetzelfde probleem te openen!

succes!

Reageer