SMS ontvangen dat lijn opgeleverd is, maar werkt vervolgens niet...

• 21 november 2012
  • 12 reacties
  • 3098 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Vandaag heb ik een SMS gekregen dat mijn Telfort Internet - VDSL 30/3 verbinding opgeleverd zou zijn. Het betreft de oplevering van een gehele nieuwe lijn (New Line Service) in een nieuwbouwwoning. In juni jl. is het ISRA punt door Volker Wessel Telecom i.o.v. KPN gemaakt. Vervolgens heb ik enkele maanden later een Telfort 30/3 VDSL abonnement aangevraagd. Vanmiddag kreeg ik de SMS: "Beste klant, uw aansluiting is opgeleverd en klaar voor gebruik. U kunt beginnen met installeren. Wij wensen u veel plezier met Telfort internet! Mvg, Telfort".

Thuis direct m'n FRITZ!Box 7390 aan de ISRA gehangen (met de juiste settings uiteraard), maar deze kon geen DSL signaal vinden. Zekerheidshalve ook nog maar het ontvangen bruikleenmodem (Zyxel) eraan gehangen, maar ook deze kon geen signaal detecteren. Waar gaat het nu mis? Is de SMS te vroeg verzonden of is er écht meer aan de hand? (Bijv. verkeerde aderpaar op de DSLAM, etc. etc.).

@Telfort, kan dit uitgezocht worden? Het betreft bestelnr.: 2493508. M'n FRITZ!Box 7390 staat aan en hangt aan de ISRA, maar dat heeft waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde, zolang deze geen VDSL2 signaal kan vinden.

12 reacties

Reputatie 1
Badge
Is het Telfort Webcare team soms selectief in het reageren op berichten?! Bepaalde postings krijgen een reactie, andere weer niet...?! Er is toch echt maar één partij die een juist antwoord op mijn vraag kan geven: Telfort!
Reputatie 8
Badge +16
Webcare is niet selectief maar kan niet alles beantwoorden. De officiële weg voor support is de Telfort Helpdesk... daar krijg je antwoord.

Wellicht is het signaal nog niet op de lijn gezet. Anders kan het inderdaad zin hebben het andere aderpaar (indien aanwezig) te testen.

De helpdesk kan je lijn doormeten en indien nodig een KPN-monteur aansturen.
Reputatie 1
Badge
Zojuist contact gehad met de helpdesk en het bekruipt me dan toch steeds "afgescheept" te worden.
  • Geplande oplevering: 23 november 2012 (vandaag)
  • SMS ontvangen: 21 november 2012 om 13:53u. Oplevering is afgerond en kon direct beginnen met installatie van het modem.
Medewerker aan de telefoon heeft gekeken en oplevering is inderdaad enkele dagen geleden geweest. Moest ZyXEL modem resetten, maarja, als m'n FRITZ!Box 7390 én ZyXEL beide geen signaal vinden, dan zal het beslist niet aan het modem liggen. Beide modems defekt gaat me wat te ver.

Conclusie: het kan nu NOG 48 uur ná vandaag duren voordat het gaat werken. Kom op, ik heb daar gewoon geen vertrouwen in. Oplevering is 21 november jl. geweest, het is nu 23 november en het werkt nog steeds niet...en nu moeten we nóg eens 48 uur wachten? Het betreft een nieuwbouwwoning (er is nog nooit iets actief geweest op die lijn) en ik vermoed dat aderparen ergens verwisselt zijn of iets dergelijks. Ik heb weinig vertrouwen dat het "vanzelf" nog gaat werken. Een analyse vanuit Telfort (welke mogelijkheden ze hebben) lijkt me zinvoller en anders KPN aansturen.
Badge
@rogervdh

Spijtig om te lezen dat je problemen met de oplevering van de verbinding ervaart. Graag ontvang ik in een privébericht je postcode, huisnummer en telefoonnummer zodat ik kan uitzoeken wat er aan de hand is.

Jelmer
Reputatie 1
Badge
Hallo Jelmer,

Bedankt dat je naar dit probleem wilt kijken. Ik heb de gevraagde informatie naar je verzonden per privébericht.

Groet, Roger
Badge
@rogervdh

Bedankt voor je bericht. Ik heb naar aanleiding van uitgevoerde metingen het vermoeden dat het signaal nog niet goed binnenkomt. De verbinding is wel al opgeleverd. Ik heb een storingsmelding aangemaakt en er wordt binnen 3 werkdagen contact met je opgenomen.

Jelmer
Reputatie 1
Badge
Zojuist gebeld door KPN en vandaag tussen 14:00u en 16:00u komt een monteur langs om naar de aansluiting te kijken. Kijk, dat is lekker snel schakelen! Hopelijk gaat hij de oorzaak achterhalen...

Groet,
Roger
Reputatie 1
Badge
@Jelmer

Zojuist is de KPN monteur langs geweest en hij had binnen 15 minuten de oorzaak gevonden: in de wijkkast (dus niet de wijkcentrale) was iets niet aangesloten. Via een tracer op de ISRA had hij het zo gevonden. Het modem begon direct een DSL verbinding op te zetten en het werkt dus!

Echter... Ik zie wel dat ik een ADSL2+ lijn geleverd heb gekregen, terwijl dit eigenlijk VDSL zou moeten zijn. Kan dat kloppen? Kun je dat nog checken (en omzetten?). Ik haal nu 15 Mbps down en 1 Mbps up.

DSL information uit m'n FRITZ!Box 7390:

DSL enabled
[0:13:34]
ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex A

Ik ben in ieder geval al blij dat het werkt en wil je daarvoor ook bedanken.Ik heb het idee dat het Webcare team veel daadkrachtiger optreed bij (serieuze) problemen (zonder nu iemand voor het hoofd te willen stoten ofzo).

Roger
Badge
@rogervhd

Fijn om te lezen dat het probleem is opgelost! Ik heb de verbinding meteen omgezet naar VDSL2 30/3. De omzetting zal binnen 2 dagen gerealiseerd zijn. Ik wil je wel aanraden het Zyxell modem aan te sluiten. Wij kunnen bij problemen namelijk geen ondersteuning bieden op andere randapparatuur.

Jelmer
Reputatie 1
Badge
@Jelmer - Telfort

De ADSL2+ snelheid is mooi omhoog gegaan in 2 stappen. Eerste dag van oplevering 15,0 Mbps, tweede dag 17,0 Mbps en nu 20,5 Mbps. Iedere nacht tussen 1 en 2 uur ging de de snelheid omhoog (en wordt waarschijnlijk gemonitord of de verbinding stabiel blijft na verhoging). Prima snelheden voor een ADSL2+ lijn!

Is er reeds een opleverdatum van de omzetting naar VDSL2 bekend?
Badge
@rogervhd

De omzetting gaat helaas iets langer duren dan ik had verwacht. de geplande opleverdatum is 3 december.

Jelmer
Reputatie 1
Badge
@Jelmer - Telfort

Geen enkel probleem (het werkt immers prima nu), als ik maar een indicatie heb op welke termijn het omgezet wordt. 

Reageer