beantwoord

Prijsverschillen binnen Telfort.

• 25 september 2012
  • 49 reacties
  • 8931 keer bekeken

Badge
Hallo,

Ik ben al een hele lange tijd tevreden klant bij Telfort. Eerst had ik een ADSL abonnement, wat ik ergens begin van dit jaar heb omgezet naar VDSL 30 Mb.
Later heb ik er ook interactieve TV bij genomen en toen er interactieve tv beschikbaar kwam voor een tweede tv, heb ik ook een tweede aansluiting besteld.
Ik betaal voor de VDSL 30 Mb en interactieve tv 32,50 euro per maand en daar komt 4 euro bij voor de tweede interactieve tv, dus in totaal 36,50 euro. Telefonie heb ik niet en wil ik ook niet. Destijds koste het alles in 1 pakket met maar 1 aansluiting voor interactiev televisie 37,50 euro. Ook hier kost een tweede aansluiting 4 euro per maand extra. Klanten betalen dan als ik het goed heb 41,50 euro per maand voor internet 30/3 + interactieve tv voor 2 televisies + bellen.
Telfort adverteerd volop in de media met het alles in een pakket voor de vaste lage prijs van 38,50 euro. Ik vind dit misleidend aangezien er ook mensen zijn die dus meer betalen voor hetzelfde pakket! Je kunt als Telfort zijnde dan niet adverteren met een vaste lage prijs!!
Toegespitst op mijn situatie biedt Telfort hetzelfde pakket nu aan voor 32 euro en 4 euro voor een extra aansluiting interactieve tv, dus in totaal 36 euro.
Daar komt bij dat ik per 1 oktober meer ga betalen aangezien het BTW tarief van 19% naar 21% gaat. 2 % meer op een bedrag van 36,50 euro is 0,73 ct. extra.per maand.
Bij de vaste lage prijs die Telfort nu biedt is de BTW verhoging al inbegrepen!
Ik vraag mij nu af wat Telfort nu doet met hun klanten die niet die vaste lage prijs betalen, waarmee Telfort nu keer op keer in de media komt?
Mocht Telfort niets doen hieraan dan zal ik een klacht leggen bij de reclame code commissie. Ik vind de reclame dan niet fair.
Graag vanuit Telfort uw reactie!
Mvg,

M Houweling
icon

Beste antwoord door Franzki 25 september 2012, 09:39

Als je een abonnement afsluit is dat altijd tegen de op dat moment geldende prijs. Daar ben je destijds ook mee akkoord gaan. De leverancier hoeft niet tussentijds de prijs te verlagen voor bestaande abonnees op het moment dat nieuwe abonnees een andere aanbieding krijgen.

Volgens mij kun je na afloop van de vaste contractperiode gewoon verlengen tegen de nieuwe prijs.
Bekijk reactie

49 reacties

Reputatie 2
Badge +1
De verbinding is nu 14 dagen stabiel op dezelfde snelheid. Ik ben heel erg tevreden.
Snelheid is omtzettend goed, nog steeds 32000 down en 3080 up.

Draadloos naast het modem : http://speedtest.net/result/2287089879.png

Draadloos 2 meter verderop http://speedtest.net/result/2287091736.png

en draadloos aan de tafel waar ik zit, ca 5 meter vanaf het modem, in dezelfde kamer is het dit: http://speedtest.net/result/2287093932.png

Soms haal in een ping van 11 ms... maar vaak is het 26 ms.
Maar goed... een heel goede verbinding die ik iedereen aan kan bevelen! 😮
Reputatie 2
Badge +1
Net een rekening van Telfort gekregen.... en, tja....  de boekhouding is niet echt bij de tijd zal ik maar zeggen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed zal komen.
Voor de periode 1.11. tot 30.11. wordt dus Internet Plus á 25.37 euro aangerekend... terwijl vanaf 18 oktober er toch echt Internet Standaard is. Maar goed, ik wacht even af.
Reputatie 2
Badge +1
Nog even afsluitend...

Bedraad gemeten als ik de file van de ftp download is 2.5MB/sec

Met speedtest.net gemeten...
http://speedtest.net/result/2260146025.png

Kortom, ik ben tevreden...

Draadloos haal ik nu ook betere resultaten, maar dan moet ik wel vlak naast het modem gaan staan met de laptop...
Als ik 3 meter verderop sta, in dezelfde ruimte, wordt het snel erg veel langzamer... vreemd, maar ik weet nu dat het dus niet aan de wireless adapter ligt.

http://www.speedtest.net/result/2260170435.png
Reputatie 2
Badge +1
Vannacht is de snelheid naar mijn maximaal haalbare snelheid gegaan... :o
Ik heb nu 32000 down en 3080 up. Heel erg mooi.

De download test is nu overigens weer "normaal". Ik haal nu draadloos 2.0 MB/sec. Wat er gisteren aan de hand was, weet ik niet.
Voorlopig laat ik het maar zoals het is. Als er iemand een suggestie heeft hoor ik het wel... maar het is goed zo. Ik hoop van harte dat de verbinding stabiel blijft! Dat is het allerbelangrijkste.

Wat ik wel zie is dat de "FEC near end" een groot getal oplevert... maar blijkbaar is er niets aan de hand?

noise margin upstream: 26 db
output power downstream: 6 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 20 db
output power upstream: 16 db
attenuation downstream: 18 db
loop length is 908m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3080 kbps
interleaving delay upstream: 2.75 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 32000 kbps
interleaving delay downstream: 8.00 ms
impulse noise protection downstream: 1.8 symbols
attainable rate upstream: 12814 kbps
attainable rate downstream: 65477 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime:  5:47
CodeViolations near end: 4
FEC near end: 4294964885
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb het geprobeerd met het uitzetten van de beveiliging... maar dan kreeg ik downloadsnelheden van 60 tot 100 kB/sec !!
Ik was eerst erg verbaasd... maar nadat ik dan weer de beveiliging eropgezet heb, en de computer gerestart had, bleef de snelheid zo laag... ook nu nog.
Ik ga er dan nu maar vanuit dat er een storing op het netwerk is 😕
De intrainsnelheid van het modem is nog steeds dezelfde.....  wat er nu weer aan de hand is, weet ik even niet. Ik laat het maar zo voor vandaag... morgen is er weer een dag zal ik maar denken. Dit is toch niet helemaal normaal denk ik.

ook speedtest geeft belabberde waarden aan.... ik weet niet wat er gebeurd is als ik eerlijk ben.
http://www.speedtest.net/result/2255971894.png
Reputatie 8
Badge +17

Zou het kunnen liggan aan de versleuteling? Ik heb hem op MIXED moeten zetten, omdat anders mijn oudere internetradio in de slaapkamer geen IP adres kon krijgen. Maar dat heeft volgens mij niet echt iets met de snelheid te maken... als als het zo zou zijn, kan ik er tochniets aan verhelpen, anders werkt de radio boven niet.

misschien, ik heb wel eens meegemaakt dat door één device de encrypty op mixed moest staan, dat de andere devices óók mixed modus schakelden waardoor die dus ook een lagere doorvoersnelheid hadden, zónder dat dat direct zichtbaar was in instellingen of properties...

je zou het tijdelijk even uit kunnen zetten om te testen?!? ;)

en áls dat helpt zou je voor je internetradio een eigen AccessPoint neer kunnen zetten.

Maar alléén als het helpt én als je draadloos ook een geweldige downstream snelheid wil bereiken...
Reputatie 2
Badge +1
Nee... ik heb hier alleen nog een oudere computer, die ik niet vaak meer gebruik. Eentje uit 1998 met win98 erop. Die staat boven,  en gebruik ik zelden, maar dat heeft totaal geen zin om de adapter daarop te gaan testen.

Wat ik gelezen heb is dat je wireless snelheidswinst zou kunnen halen door kanaalbundeling in je wireless router uit te schakelen... het hoeft niet maar het kan stond er. Nu heb ik in het modem zitten kijken, maar ik zie nergens waar je dan aan of uit kan schakelen. Het modem gebruikt kanaalbundeling, dat zie je aan het "brede" signaal in vb inSSIDer... 

Zou het kunnen liggan aan de versleuteling? Ik heb hem op MIXED moeten zetten, omdat anders mijn oudere internetradio in de slaapkamer geen IP adres kon krijgen. Maar dat heeft volgens mij niet echt iets met de snelheid te maken... als als het zo zou zijn, kan ik er tochniets aan verhelpen, anders werkt de radio boven niet.
Reputatie 8
Badge +17
hmm vreemd, die adaptar kan dus wel de 802.11n aan...

heb je een mogelijkheid om die adapter op een "moderne(re)" computer te testen? 
Reputatie 2
Badge +1
In mijn computer had ik geen N-adapter... De ingebouwde dell minicard had wel N-draft aan boord, maar toen ik mijn eerste telfort modem kreeg ging de computer telkens vastlopen. Als ik de wireless terugschakelde naar B/G dan werkte alles wel, maar heel erg langzaam. Er was dus iets niet compatible dacht ik... ik heb er destijds ook over geschreven op dit forum.

Ik heb dan een USB 802.11n wireless adapter gekocht van TrendNet. De TEW-649UB. Die heeft TX 150Mbps en RX 300Mbps doorvoersnelheid. Afhankelijk hoe ik de computer draai zie ik dat hij verbindt met 120 of 150 Mbps TX-rate. Dat is dus ruim voldoende. Volgens mij 'kan' het daar niet aan liggen. De drivers zijn up to date.  Zou het aan USB2 kunnen liggen? Volgens mij heeft USB2 toch een doorvoersnelheid van 480 Mbps, en dat is 60 MB/s  dus dat kan volgens mij niet de remmende factor zijn. Dat is ruim boven de specificaties van de wireless kaart.

Vannacht is er niets gebeurd...  als ik kijk wanneer er snelheids winst was, was het steeds om de dag. Morgen zou er dus iets kunnen gebeuren
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb ook de wireless drivers weggehaald en de nieuwste (die er al opstonden) opnieuw geinstalleerd... maar hier geen verschil.
Ik ben ook met de laptop naast de router gaan staan, maar ook dat leverde vrijwel niets op...
Draadloos moet ik er dus mee leren leven denk ik. Hij blijft hangen op 1.9 MB/sek draadloos gemeten.

Hmm, ik vermoed dat je geen 802.11n adapter in je laptop hebt maar een 802.11.g; qua snelheid ga je dan idd geen verbetering zien.
Maar misschien kan je nog "kanaalwinst" boeken 😉 kijk met inSSIDer (http://www.metageek.net/products/inssider/)  of er veel omgevings-"storing" is...

Is je intrain snelheid (nog) niet omhoog gegaan, afgelopen nacht?
Reputatie 2
Badge +1
Dank je!  Ik had intussen ook weer e.e.a. gevonden...
Het resultaat is bedraad intussen verbeterd...

met de driver update haal ik bedraad hetvolgende:

http://i72.photobucket.com/albums/i172/sverige65/telfort4.jpg

en met speedtest wordt het dan dit:
http://speedtest.net/result/2255283268.png

Ik heb ook de wireless drivers weggehaald en de nieuwste (die er al opstonden) opnieuw geinstalleerd... maar hier geen verschil.
Ik ben ook met de laptop naast de router gaan staan, maar ook dat leverde vrijwel niets op...
Draadloos moet ik er dus mee leren leven denk ik. Hij blijft hangen op 1.9 MB/sek draadloos gemeten.
Reputatie 8
Badge +17
Drivers voor Dell Inspiron 6400: http://www.dell.com/support/drivers/nl/nl/nldhs1/Product/inspiron-6400x

wat je eventueel nog zou kunnen doen is de PNP/PCI code (HardwareID) gebruiken om bij de leverancier van de netwerkkaart(en) te kijken of er een nieuwe(re) driver is;

Zo'n HardwareID vindt je onder "Computer Management" - "Device Manager" dan je netwerkkaart selecteren en properties opvragen

ziet er ongeveer zo uit: "PCI\VEN_14E4&DEV_1677&SUBSYS_01791028&REV_01" het gaat dan om het stukje "VEN_14E4&DEV_1677"
gewoon even zoeken op "14E4 1677"

...
Reputatie 2
Badge +1
Ik Zal eens kijken wat er mogelijk is.
Het is een Dell Inspiron 6400... ik heb vroeger al eens bij www.Dell.se zitten kijken wat er voor mijn laptop beschikbaar is, maar dat was niet echts iets nieuws... Ongeveer na 1 jaar was er wel e.e.a., en dat heb ik toen geinstalleerd... maar daarna is er niet echt iets verschenen. Nu is het al wel lang geleden dat ik er nog eens gekeken heb. Ik vind dat hij nog niet zo oud is (januari 2007)

Eigenlijk wel jammer dat de computer nu de vertragende factor blijkt te zijn... dat had ik eigenlijk niet verwacht. Als ik eventueel nieuwere drivers kan vinden ga ik het eens proberen... en anders is er weinig aan te verhelpen denk ik. Ook zou het eventueel de moeite waard kunnen zijn om eens wat forums op het internet te bekijken of er anderen hetzelfde probleem hebben... je weet nooit.
Reputatie 8
Badge +17
Met 27Mbps volgens intrainwaarden moet je makkelijk 2.7MBps kunnen halen (en mogelijk hoger).

Je zou je drivers van de netwerkkaarten eens na kunnen kijken of er bij de fabrikant (niet via WSUS van Microsoft) nieuwere versies zijn en die installeren.

LOL, heb je eindelijk een snelle verbinding, houd je computer het niet bij ;)

Ik haal met 30024kbps:

C:\Users\Kees-Jan>wget ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin
--2012-10-20 16:45:53-- ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin
=> `1000mb.bin'
Resolving ftp.telfort.nl... 195.241.77.98
Connecting to ftp.telfort.nl|195.241.77.98|:21... connected.
Logging in as anonymous ... Logged in!
==> SYST ... done. ==> PWD ... done.
==> TYPE I ... done. ==> CWD /pub/test ... done.
==> SIZE 1000mb.bin ... 1073741824
==> PASV ... done. ==> RETR 1000mb.bin ... done.
Length: 1073741824 (1.0G)

5% 60,990,040 3.37M/s eta 4m 50s

3.37Mbps dus; da's 1GB in ~5minuten
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb nu even bedraad gemeten om te kijken of de draadloze verbinding teveel verlies had... en nee, niet echt veel verlies daar.
Hier wat meetresultaten...

http://i72.photobucket.com/albums/i172/sverige65/telfort3.jpg

http://speedtest.net/result/2253384855.png

Misschien moet ik maandag of dinsdagochtend nog eens meten... op een doordeweekste ochtend is het waarschijnlijk rustiger op het internet.
Maar waarschijnlijk is de hardware van de computer niet meer optimaal... ik weet het niet.
Reputatie 2
Badge +1
Vannacht zijn we weer wat omhoog gegaan...
27008 down en 3080 up. Mooie waarden!

Current Firmware Version: V3.10(TUE.4)-20120807
DSL version information: 5.4.8.0.0.6

noise margin upstream: 25 db
noise margin downstream: 22 db
loop length is 908m
current rate upstream: 3080 kbps
current rate downstream: 27008 kbps
attainable rate upstream: 12720 kbps
attainable rate downstream: 64614 kbps
operational uptime:  5:41
CodeViolations near end: 0
FEC near end: 4294966243
CodeViolations far end: 0
FEC far end: 0

Wat me wel opvalt is het grote getal naast FEC near end... FEC = Foreward Error Correction?

Ik heb even draadloos snelheid gemeten (download ftp server) en daar boek ik eigenlijk helemaal geen winst tegen vroeger toen ik 'slechts' 20000 down haalde...

http://i72.photobucket.com/albums/i172/sverige65/telfort2.jpg

Met speedtest zie ik ditzelfde ook...
http://speedtest.net/result/2253367336.png

Waarschijnlijk is de computer de beperkende factor geworden... ik weet het niet. Dat ga ik nog eens bekijken.
Reputatie 2
Badge +1
Nu dezelfde intrainwaarden als gisteren. 22016 down en 2056 up.
Reputatie 2
Badge +1
Hugo, ik begrijp het...  het is dus eigenlijk hetzelfde als bij satelliet ontvangst. Daar worden ook fouten-correctiebits meegezonden, en hoe meer correctiebits erbij zitten, hoe minder ruimte er blijft voor het tv signaal, wat dan in extreme gevallen gewoon slechter wordt. Maar zonder die correctie krijg je sneller storingen en valt het beeld weg. Het is en blijft een compromis...
Ik ben in ieder geval erg blij dat het hier dus goed werkt. Zoals ik aanvankelijk al gemeld heb, staat het modem niet in de meterkast bij het ISRA punt, omdat dit voor mij dan heel wat moeilijker wordt. Het modem is aangesloten op de telefoonstekker in de woonkamer... en blijkbaar heeft dat dus geen negatieve gevolgen. Dat is overigens erg  goed nieuws.
Ik ben een heel erg tevreden gebruiker! 😮
Badge +2
Hij "moet" niet hoog zijn, met 0dB werkt een verbinding ook echter is er dan maar een klein beetje nodig om de modem opnieuw in te laten trainen. Elke dB gebruikt voor ruismarge kan niet worden gebruikt voor tonen van het DSL signaal en dus de uiteindelijke intrainsnelheid. 6dB is een beproefde marge waarop een DSL verbinding goed stabiel te houden is. Bij u is het abonnement de beperkende factor in snelheid, niet het koper en daardoor heeft u zoveel overcapaciteit dat de ruismarge erg groot is, groter dan noodzakelijk. Dat is echter iets wat je pas sinds de komst van VDSL en dan met name de straatkasten ziet. Op de <20Mb snelheden van ADSL is elke Mb winst er 1 en daarvan staat het overgrote deel strak ingetraint op de target; 6dB.

Hugo
Reputatie 2
Badge +1
OK, dus de noisemargin moet dus "hoog" zijn... ik dacht eerst dat die laag moest zijn om goed te zijn.. Mooi!

Hartelijk dank.

Ik blijf nog wel even posten wat er de volgende dagen gebeurt...
Badge +2
Ziet er strak uit 😃 Staat binnnen 8 dagen op 32Mb down, 3Mb up. Noisemargin is de ruimte in het signaal dat overblijft om verstoringen op te kunnen vangen. Het target van de DSLAM is 6dB, lager mag het modem niet, hoger altijd. Hoe hoger de ruismarge hoe groter het stoorsignaal moet zijn om de verbinding te kunnen verbreken.

Hugo
Reputatie 8
Badge +17
Ach, wat heet jaloers? Jij haalt toch ook de 30000 down? je upstream is inderdaad wel wat lager, maar de lengte van de lijn is wel duidelijk langer.

Weet jij overigens het "belang" of de invloed van de noise margin (up en down)? Ik zie dat die waarden bij jpu veel lager zijn... als ik het goed heb, is dat de "storingsruis" op de lijn? en hoe lager hoe beter waarschijnlijk? Maart blijkbaar heeft dat niet echt invloed.
Wat ik me ook afvraag, de "attainable" waarden, zijn dat de waarden gemeten bij het modem hier in huis, wat in 'mijn' situatie, zoals alles nu opgesteld is, mogelijk is, of zijn dat waarden gerelateerd aan de lijnlengte, zonder rekening te houden met het feit of alles in huis tot aan het modem goed en correct aangesloten is?

Ik ben in ieder geval nu al erg blij! ⭕o

Die attainable waarden is wat het uiteindelijk zou kunnen worden indien er geen (abonnement) limiet op zit natuurlijk. ;)

voorlopig moet de DLM nog even z'n werk doen, maar ik vermoed dat je komende nacht op omhooggeschroeft word...
Reputatie 2
Badge +1
Ach, wat heet jaloers? Jij haalt toch ook de 30000 down? je upstream is inderdaad wel wat lager, maar de lengte van de lijn is wel duidelijk langer.

Weet jij overigens het "belang" of de invloed van de noise margin (up en down)? Ik zie dat die waarden bij jpu veel lager zijn... als ik het goed heb, is dat de "storingsruis" op de lijn? en hoe lager hoe beter waarschijnlijk? Maart blijkbaar heeft dat niet echt invloed.
Wat ik me ook afvraag, de "attainable" waarden, zijn dat de waarden gemeten bij het modem hier in huis, wat in 'mijn' situatie, zoals alles nu opgesteld is, mogelijk is, of zijn dat waarden gerelateerd aan de lijnlengte, zonder rekening te houden met het feit of alles in huis tot aan het modem goed en correct aangesloten is?

Ik ben in ieder geval nu al erg blij! ⭕o
Reputatie 8
Badge +17
⭕D;)

I told you so...

Ik denk dat je binnen een paar dagen gewoon keihard op 30024kbps zit!

beetje jaloers ben ik wel 🆒 :

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 4 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 26 db
loop length is 1632m
current rate upstream: 1568 kbps
interleaving delay upstream: 4.25 ms
current rate downstream: 30024 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 1864 kbps
attainable rate downstream: 30039 kbps
Reputatie 2
Badge +1
Vannacht is er e.e.a. gebeurd :o
De lijn is naar VDSL overgezet, het DSL lampje brandt groen... tot nu toe mooie waarden!

2056 up (heel erg mooi) en 22016 down!

Current Firmware Version: V3.10(TUE.4)-20120807
DSL version information: 5.4.8.0.0.6

noise margin upstream: 29 db
noise margin downstream: 25 db
loop length is 908m
current rate upstream: 2056 kbps
current rate downstream: 22016 kbps
attainable rate upstream: 12844 kbps
attainable rate downstream: 64293 kbps

en nu maar hopen dat de boel stabiel is en blijft!
Als ik naar de attainable snelheden kijk, ziet het er in ieder geval héél erg goed uit! Dat zou dus willen zeggen dat ik de volle 30 down en 3 up wel zou moeten kunnen halen...  we zien wel wat er gebeurt.
Ik ben momenteel in ieder geval al heel erg blij met het resultaat! Alleen dit is al de moeite waard geweest.

Reageer