beantwoord

ADSL internet via oude telefoonlijn

• 24 januari 2015
  • 10 reacties
  • 17666 keer bekeken

Beste mensen. Ik overweeg een eenvoudig ADSL-internet via Telfort af te nemen. In mijn huis zit een KPN telefoonaansluitdoosje dat ik zeker 10 jaar niet heb gebruikt ivm kabelabonnement. Ik weet niet meer of dit een analoge lijn was of een ISDN. Kan telfort op beide typen lijn een aansluiting maken ? Zijn er extra kosten verbonden aan het feit dat ik geen telefoonabonnement via deze telefoonaansluitig heb ?
icon

Beste antwoord door Enterprise 24 januari 2015, 22:37

Hoi mthoms27 , welkom op het forum.

Analoog of ISDN, het gaat over dezelfde koperdraadjes.
Dus op jouw adres een xDSL-aansluiting realiseren zal geen probleem zijn, op voorwaarde dat je een ISRA-punt hebt dat in goede staat verkeerd.
Kan je eens een foto plaatsen van dat aansluitdoosje, of is dit er één die je op onderstaande afbeelding ziet..?

Er zijn geen kosten verbonden aan het feit dat je op deze lijn geen telefoonaansluiting hebt.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hoi mthoms27 , welkom op het forum.

Analoog of ISDN, het gaat over dezelfde koperdraadjes.
Dus op jouw adres een xDSL-aansluiting realiseren zal geen probleem zijn, op voorwaarde dat je een ISRA-punt hebt dat in goede staat verkeerd.
Kan je eens een foto plaatsen van dat aansluitdoosje, of is dit er één die je op onderstaande afbeelding ziet..?

Er zijn geen kosten verbonden aan het feit dat je op deze lijn geen telefoonaansluiting hebt.
Hallo Enterprise. Ik zit nu in Afrika en kan geen foto uploaden. Mijn situatie in Nederland: Mijn buurvrouw en ik bewonen elk een etage in een bovenwoning uit 1890. De telefooninstalatie is niet van deze tijd. KPN heeft ooit wel eens iets nieuws geplaatst vanaf de straat tot achter de voordeur. Daar zit zo'n staaf-aansluitpunt als rechts op jouw foto. Daarna is het behelpen over kabeltjes met rode en blauw draadjes naar beide etages dacht ik, die uitmonden in ronde doosjes. Ik heb tussen 1999 en 2001 daarover een ISDN aansluiting gehad voor telefonie en fax en dat ging goed. Volgens mij toen weer een tijd analoge telefoon gehad van KPN totdat ik op de kabel overging. Ik lees hier en daar dat je geen ADSL kan vragen als een ISDN hebt (of had?). OMdat ik dat niet zeker stelde ik de vraag...
Reputatie 8
Badge +10
Dat staaf-aansluitpunt is een zogenaamde lasdop en als daar vandaan een goede (hopelijk niet te lange) telefoonkabel naar de wandcontactdoos in je woonkamer loopt dan heb je een redelijk goede kans op een probleemloze verbinding.
Het beste resultaat krijg je echter altijd door de modem bij de lasdop aan te sluiten met een kort dsl-kabeltje en daar vandaan een ethernetkabel naar je woning te trekken.
In je woning zou je dan een extra router kunnen plaatsen voor je (vaste) devices en een goede wifi-ontvangst.

Dat je geen ADSL kan krijgen op een voormalige ISDN aansluiting klopt niet.
Je kan echter op een werkende ISDN-aansluiting uitsluitend ADSL krijgen, geen VDSL.

N.B. dat deze lijn voor (ISDN) telefonie en fax voldoende was is begrijpelijk, dan praat je over 64 of 128 Kbps (Kilobit/s), bij DSL over wellicht tientallen Mbps (Megabit/s).
Welke snelheid is op je adres haalbaar volgens deze postcodecheck..?
Bij postcode check krijg ik de volgende melding:

"Controleer a.u.b. of de huisnummertoevoeging goed is ingevuld. Op uw adres zijn de volgende toevoegingen beschikbaar":
Postcode (groen vinkje) Huisnummer (groen vinkje) Toevoeging (groen vinkje)
Bij drukken op check postcode krijg ik opnieuw in rood dezelfde boodschap als boven te zien.

Als ik het huisnummerletter weglaat dus in feite op het adres van mijn benedenbuurvrouw in de bovenwoning check (met dezelfde lasdop dus) krijg ik de tekst:
"Op uw adres kunnen wij onze diensten aanbieden. Maximaal haalbare snelheid op uw adres: 14 Mb/s".
Reputatie 8
Badge +10
Bij Telfort (en KPN als netwerkbeheerder) is in de database je huisnummertoevoeging dus nog niet bekend, dat zal eerst geregeld moeten worden om te voorkomen dat de aansluiting van je buurvrouw (indien ze die heeft natuurlijk) wordt afgesloten ten gunste van jouw aanvraag.
Ik ga er maar vanuit dat je buurvrouw een telefoon- of internetaansluiting heeft over het rood/blauwe aderpaar.
Jouw aansluiting zal dan over het oranje/witte aderpaar geleverd kunnen worden.

Jouw verbinding zal ook 14 Mbps over ADSL zijn en een reden temeer om het aan te sluiten zoals ik boven adviseerde, anders hou je weinig tot geen snelheid over.
Beste Enterprise, dank voor je snelle antwoorden ! Mijn buurvrouw doet alles over de kabel (al jaren) en gebruikt die oude KPN leiding niet meer. Het lijkt me dat het niet fout kan gaan (die lettertoevoeging was trouwens pas van 2009 ivm gemeentelijk besluit voor bovenwoningen ivm o.a. brandweervoorschriften). Ik neem je tip ter harte om het modem beneden bij de voordeur te plaatsen. Als de limiet 14 mbps is, is naar jouw mening het 8 mbps abo voldoende of kan ik dan beter toch voor het 30 mbps abo gaan ?
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan... ;)

Het enige probleem dat ik me hierbij kan voorstellen is de tenaamstelling i.v.m. het adres, je zou dan op het huisnummer zonder toevoeging (dus van je buurvrouw) het abonnement moeten aanvragen want Telfort kent jouw adres (nog) niet.
Misschien is dit door Telfort op te lossen.

Als je denkt aan 8 Mbps voldoende te hebben dan zou ik inderdaad het Internet Instap abonnement kiezen.
Met het 30 Mbps Internet Standaard abonnement haal je toch niet meer dan 14 Mbps.
Maar voor € 2,50 per maand extra heb je wel 6 Mbps méér (14 i.p.v. 8 Mbps) als je dit Standaard (tot) 30 Mbps-abonnement zou nemen.
Ik denk dat ik wel met 8 mbps kan leven. Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden. Ik zal contact met Telfort opnemen over het probleem van de huislettertoevoeging en hun database. Dank voor je antwoorden !
Reputatie 8
Badge +10
Ik denk dat ik wel met 8 mbps kan leven. Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden. Ik zal contact met Telfort opnemen over het probleem van de huislettertoevoeging en hun database. Dank voor je antwoorden !

Nogmaals graag gedaan, en als je voor het installeren van de modem, de router boven e.d. nog vragen hebt dan lezen we dat hier wel weer... ;)
Als je geen VoIP telefonie erbij neemt dan kan je de modem in bridge zetten en de router boven al het verkeer laten afhandelen.
Reputatie 8
Badge +16
@mthoms27,

Ik hoop je graag zo spoedig mogelijk als nieuwe klant te verwelkomen. :D
Mocht er nog wat zijn dan verneem ik dit graag van je in een nieuw topic. Hierbij sluit ik dit topic.

@Enterprise,

Bedankt! :)

Stephen